Bukefalos 28 år!

Dags för en till?

doglover

Trådstartare
När är det en bra tidpunkt att skaffa en till bebis?

Sambon håller på att bli fastanställd, jag är en arbetslös mammaledig.

Men så sjukt inne på att ha en bebis till. Allting är ju sparat, även kläder.

Det jag tänker mest på är lägenheten. Har en 2a på 65 kvm.
 
Sv: Dags för en till?

En 2.a klarar man sig ju länge med, även med 2 barn. Det är ju först när dom ska få egna rum som det blir dax att skaffa något större.

Kan ju bara säga hur vi tänkte och det var att det var självklart att försöka med ett syskon direkt, då vi båda vill ha barn tätt och det passar oss bäst. Nu är jag ändå redan mammaledig, kommer inte att börja jobba emellan syskonen. Beräknar att vara tbx på jobbet någon gång under nästa år.

Det finns ju för & nackdelar med allt, jag tycker man känner vad som känns bäst för en själv. :)
 
Sv: Dags för en till?

Nu bor vi betydligt större, men jag säger som föregående talare, man klarar sig ganska länge med den storleken ni har på boende. Ungarna behöver ju inte eget rum förren om ganska länge så....



Vi väntar också smått det här året, Lilleman var 6 månader när det tog sig så han hinner bli 15 månader precis om vi följer tidsplanen nu. Jag jobbar i år och kommer att göra det så länge det går, föörhoppningsvis fram till november iallafall. Det återståt iofs att se då mitt jobb innehåller många tunga lyft och yxiga arbetsställningar.

Men till de fördelar vi ser för våran del då. Först har jag min ålder att tänka på, jag blir 36 iår, och vill inte vänta för länge med fler barn. Det är väl kanske ett tvång mer en en fördel, men iallafall. Men vi vill också ha dem tätt för att s.a.s. ha det "avklarat" med födslar och graviditeter, och jag tror att barnen kommer att ha nytta av den lilla skillnaden som det handlar om när de blir större.



Jag räknar med att vara hemma ganska länge efter nästa barns födelse, jag hoppas på vårdnadsbidraget faktiskt. Jag vill inte sätta mina ungar på någon slags verksamhet före tre års ålder och det ska fungera nu när jag fått jobba upp min SGI litegrand. Tror vi iallafall.
 
Sv: Dags för en till?

Jag vill ju hinan jobba lite så ja får högre föräldrapenning. Kanske man ska satsa på det först då?
 
Sv: Dags för en till?

Fast det GÅR ju att jobba under graviditeten också, för att få upp SGI.
 
Sv: Dags för en till?

Jag personligen hade väntat tills jag fått ett fast jobb.

Nu låter jag som världens olyckskorp men det är inte meningen. Men OM du skulle bli ensamstående blir det otroligt tufft att stå utan jobb med 2 barn. Det går men det är en rätt jobbig väg att gå (eftersom jag själv är på den vägen,pluggar nu och pojkvännen har fast tjänst på Michelin,har dock "bara" ett barn)
Dock har vi inga barn inplanerade föränn om tidigast ett par år då jag vill ha fast jobb innan och hunnit jobba ett tag.

Ang lägenheten tror jag inte det blir några större problem. Är ju först när de kommer upp lite i ålder man behöver ge dem eget rum,min 3 åring sover fortfarande i vårt sovrum i egen säng och din son är väl fortfarande rätt liten vill jag minnas?.
 
Sv: Dags för en till?

Får man föräldra penning även om man e arbetslös?
Eller har jobbat på tex timme?
Om man e utan A kassa ?
 
Sv: Dags för en till?

Man får föräldrapenning även om man inte jobbar eller har/inte har a-kassa ja.´Jag hade alfa kassan och den sattes på "paus" när jag fick föräldrapenning. Men alla har rätt till föräldrapenning och det som behövs är ett intyg på att du ska ha barn, det intyget fick jag från min barnmorska. Sen ger man det intyget till försäkringskassan. Dem kollar ut hur mycket du ska ha och skaffar du bank id kan du logga in dig på deras hemsida. Där ser du dina uppgifter osv och så kan du begära föräldrapenning där. Man kan börja ta ut typ 60 dar innan bebisen är beräknad att komma ut.

Jag hade inte jobbat mycket innan, så jag fick lägsta föräldrapenning. Det blev max runt 4300 i månan.
 
Senast ändrad:
Sv: Dags för en till?

lite OT, men jobbar han på Michelin?

Farsan är förman där! Seppo heter han.
 
Sv: Dags för en till?

Svår fråga. Vi ville ju ha två barn snabbt. Vilket vi även fick. Hur ni bor tycker jag spelar mindre roll. Det kanske dyker upp en fin lya när som. Tänk inte på det nu.
 
Sv: Dags för en till?

Jag hade nog försökt att jobba just för att få upp SGI eftersom du skrev att du har den lägsta nivån. Det gör ganska mycket skillnad att få mer pengar per månad.
Min dotter föddes för en månad sen och vi planerar att hon ska börja dagis i augusti 09 på 2-3 dagar i veckan. Eftersom vi inte tar ut alla dagar per månad så kommer jag att vara hemma helt tills hon börjar dagis och så endast jobba 50% sedan. Det är tanken i alla fall.
 
Sv: Dags för en till?

Nackdelen med att inte ha jobb är att när man sen ska börja jobba efter föräldraledigheten måste man ta första bästa jobb man får. Vilket kan innebära att de små barnen måste vara på dagis 7-17.
Och att man får lägre föräldrapenning såklart.

Det är inte lätt att få jobb som gravid, så jag skulle satsa på att få ett jobb innan man börjar försöka tillverka barn.
 
Sv: Dags för en till?

Ok ja då e det bra att ha en karl med god ekonomi! Fast man kanske får barn bidrag också?
 
Sv: Dags för en till?

Barnbidraget är inte speciellt högt så om det är det enda som får ekonomin att gå runt tycker jag inte det skulle vara en bra idé att skaffa barn om man annars har det svårt ekonomiskt.
Om du inte har injobbad sgi får du lägsta esättningen, som tidigare nämnts, inget man kan leva på om inte den adra föräldern har hyffsat betalt arbete.
 
Sv: Dags för en till?

Ok ja då e det bra att ha en karl med god ekonomi! Fast man kanske får barn bidrag också?

Hur gör man under den perioden pappan är ledig? Man kan överlåta alla dagar utom 60. Vad gör man med sina utgifter de 2 månaderna?
Hur gör man om man själv blir så sjuk att man inte kan ta hand om barnet så pappan måste ta ut föräldraledigt?
Hur gör man om pappan halkar när han ska hämta posten och bryter handleden och blir sjukskriven?
 
Sv: Dags för en till?

Är också hur sugen helst på en till men ändå lite osäker.

Vi kommer i alla fall inte starta bebisverkstan först jag vet hur det blir med mitt jobb, fast jag behåller samma ersättning, mkt för jag vill ha någonting att komma tillbaka till och jobba 50-75% sen när barnen börjar på dagis.

Vi vill ha 2-2½ år imellan, så jag hoppas på att bli gravid inom de där magiska 1 år och 9 månaderna. Lagom åldersskillnad och jag får en hög FP.
Men när ska man börja? Rasmus tog 8 månader. Tänk om det går över de där 1 år och 9 månader (ekonomiskt) eller tänk om vi startar för tidigt och det tar på 1a försöket och barnen kommer för tätt?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
16 216
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn En månad kvar till BF och jag börjar bli väldigt nervös över det här med nattning och sömn med en treåring och en bebis. Vi samsover...
2
Svar
35
· Visningar
3 150
Senast: Magnum
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 824
Senast: Kaching
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 367
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp