Dålig stämning i stallet – vems ansvar?

Sånt där är inte heller kul om man är någon av de andra inackorderade.
Har varit med om att man slängt saker på marken eller struntat i att stänga stalldörren fast det var 10 minus ute och vattnet frös. Ursäkten har varit att man betalade så mycket så man borde få göra som man vill. Stallägaren var oerhört flat då den som gjorde det hade flera hästar.
Hur pinsam får man lov att vara ? 😳 Slänga saker på marken... ska stallägaren bedriva uthyrning av stall eller handlar det om daglig verksamhet?
 
Du skrev i början att ”Ofta är det ett sätt för en hästägare att finansiera sitt egna intresse – inget fel i det. Problemet är att det ofta innebär att det rätt så ofta inte finns intresse för människor och de som hyr, utan bara för hösten” så det var helt enkelt svar på tal.

Rätt att skapa dålig stämning vet jag inte men lite ’my place, my rules’ annars bygg ditt eget stall ?

Vet inte om du är intresserad av monolog eller dialog men om vi utgår från att du faktiskt vill förstå varför stallägare kan upplevas bittra så kan jag förklara det lite grann, utgår från min egen erfarenhet men jag känner många fler stallägare med samma erfarenhet också:

Om jag har ett litet stall hemma, hyr ut en box inkl foder och strö till självkostnadspris men tänker ”jag bor ju ändå här, det är enklast att jag tar in och ut hästarna” så inser man snart att man gör ganska mycket jobb gratis. I mitt fall så kände jag mig utnyttjad väldigt snabbt. Inackorderingar som ställde krav på inköp och service trots att jag redan gick mer eller mindre back på deras hästar. Det här handlar ju om att vi inte hade avhandlat våra förväntningar. Dom tyckte ju att ”jag betalar ju och förväntar mig ditt och datt” medan jag kände att dom borde vara lite tacksamma för att jag tar in och ut deras hästar gratis.

En annan grej som retade mig var när inackorderingar inte kunde följa de regler jag satt eller respektera att vi skulle nyttja utrymmena gemensamt. Jag tjatade mer på dessa inackorderingar än jag gör på mina barn. Bajs utanför gödselcontainern, hö på hela stallplanen, amoniaklukt från boxen, de mockade ut massor av rent spån, sket i att mocka hage (!) hade sönder grejer, lämnade portar och dörrar öppna mitt i vinter . Ingen respekt över huvud taget. ”Vadå jag betalar ju”. 🤮🤮🤮🤮🤮
Jag respekterar ditt svar, men noterar att det är sett, endast utifrån uthyrarens vinkel. Mitt inlägg var mer vinklat utifrån barn och ungdomars känsla att vara i stallet. Sporten är ju så kul och kräver många timmars aktivitet varje dag. Hyr man då ut till den målgruppen är ju frågan om det kommer med något ansvar.

Och jag håller med om att du har rätt i - my place, my rules’ annars bygg ditt eget stall. Men det vore då förståndigt att kommunicera det och undvika att hyra ut till fel målgrupp. Vet alla förutsättningarna är det ju inga problem.

Och dialog är trevligare än dialog. Men jag har svårt att tycka att ekonomi ger rätt till att vara bitter. Tar du ett beslut om att hyra ut en box med eller utan service. Så måste uthyrarna kunna räkna ut vad det innebär, både ekonomiskt och med kunderna. Jag förstår inte hur man kan hyra ut en stallplats med förlust, inte lägga tid på att informera och orka vara bitter. Men det förklarar kanske varför jag aldrig, trots stort ridintresse, har funderat över att hyra ett helt stall. jag lägger hellre tid på det jag gör bra, förbli glad. tjänar pengar och betalar för min plats
 
Jag respekterar ditt svar, men noterar att det är sett, endast utifrån uthyrarens vinkel. Mitt inlägg var mer vinklat utifrån barn och ungdomars känsla att vara i stallet. Sporten är ju så kul och kräver många timmars aktivitet varje dag. Hyr man då ut till den målgruppen är ju frågan om det kommer med något ansvar.

Och jag håller med om att du har rätt i - my place, my rules’ annars bygg ditt eget stall. Men det vore då förståndigt att kommunicera det och undvika att hyra ut till fel målgrupp. Vet alla förutsättningarna är det ju inga problem.

Och dialog är trevligare än dialog. Men jag har svårt att tycka att ekonomi ger rätt till att vara bitter. Tar du ett beslut om att hyra ut en box med eller utan service. Så måste uthyrarna kunna räkna ut vad det innebär, både ekonomiskt och med kunderna. Jag förstår inte hur man kan hyra ut en stallplats med förlust, inte lägga tid på att informera och orka vara bitter. Men det förklarar kanske varför jag aldrig, trots stort ridintresse, har funderat över att hyra ett helt stall. jag lägger hellre tid på det jag gör bra, förbli glad. tjänar pengar och betalar för min plats

Nu äger ju jag förvisso stallet, och syftet har aldrig varit att tjäna några pengar. Jag behöver inte tjäna några pengar på det heller MEN jag tänker inte sponsra andras hästintresse om det inte ger någonting tillbaka, mer än gnäll och orimliga förväntningar.

När jag byggde stallet så hade jag en naiv bild av hur jag skulle ta in ett par trevliga hyresgäster som skulle tillföra sällskap, ridsällskap, en hjälpande hand i händelse av min sjukdom eller resa. Det blev precis tvärtom bara fler hästar att ta hand om.
 
Jag tror ett problem är att många hyr ut utan skriftliga kontrakt där man även skriver under på de regler som gäller, utan att många kör det enbart muntligt. Stor risk att man missar information och att alla inte får ta del av samma information om man är flera. Det behöver även kommuniceras vilka som får vara i stallet och hur många man får vara, jag tror det är lätt om man har barn och ungdomar som hyresgäster att det kan dels bli mycket spring, dels brister i ansvar och att det lätt kan bli många som följer med ut.

Ett stall är varken fritids- eller ungdomsgård och är man förälder som hyr så är man även ansvarig för att se efter sin unge och vad den gör om den följer med ut.
 
Jag respekterar ditt svar, men noterar att det är sett, endast utifrån uthyrarens vinkel. Mitt inlägg var mer vinklat utifrån barn och ungdomars känsla att vara i stallet. Sporten är ju så kul och kräver många timmars aktivitet varje dag. Hyr man då ut till den målgruppen är ju frågan om det kommer med något ansvar.

Och jag håller med om att du har rätt i - my place, my rules’ annars bygg ditt eget stall. Men det vore då förståndigt att kommunicera det och undvika att hyra ut till fel målgrupp. Vet alla förutsättningarna är det ju inga problem.

Och dialog är trevligare än dialog. Men jag har svårt att tycka att ekonomi ger rätt till att vara bitter. Tar du ett beslut om att hyra ut en box med eller utan service. Så måste uthyrarna kunna räkna ut vad det innebär, både ekonomiskt och med kunderna. Jag förstår inte hur man kan hyra ut en stallplats med förlust, inte lägga tid på att informera och orka vara bitter. Men det förklarar kanske varför jag aldrig, trots stort ridintresse, har funderat över att hyra ett helt stall. jag lägger hellre tid på det jag gör bra, förbli glad. tjänar pengar och betalar för min plats
Jag håller med om att stallägare behöver vara tydliga och att det är bättre att ta ordentligt betalt än att gå runt och känna sig utnyttjad. Dock beter sig ju en del inackorderade jättemärkligt. En del har verkligen noll respekt för andra människor utan är bara uppe i sitt egna.
 
Jag som alltid varit inackorderad har trivts bäst i mindre stall. Förra stallet var det bara stallägaren och jag, hon hade 4 hästar och jag 2. Vi dealade tex att hon mockade åt mig vissa dagar och jag mockade åt henne framförallt helger då hon ofta var iväg på tävling så slapp hon mocka och fixa allt. I stallet jag står i nu är vi 4 inackorderingar med 6 hästar och räknar jag bort 2 av inackorderingarna så trivs jag bra ;) Tycker det är viktigt att man hjälper till, håller reda, men visst, skulle jag betala mer hade jag också haft mer krav. Står man tillsammans i stall är ju poängen att hjälpas åt, att man kan åka på semester eller ha en ledig hästdag nångång, få hjälp när man är sjuk osv. Brukar hjälpa till kanske sammanlagt 4-5 veckor varje år med andras hästar i stallet. Alla ska hålla rent, släcka lampor osv. Helt enkelt vara vuxna.
 
Jag föredrar stall som drivs affärsmässigt och där det är tydligt att stallägaren bestämmer. Reglerna ska vara tydliga så att man vet vad som gäller, sen får man välja om man vill stå där eller inte. Önskemål kan man såklart ha men ändå stallägaren som bestämmer i slutändan.

Där jag står nu har vi möten vid behov. Hade tex när det kom väldigt många nya så att vi skulle lära känna varandra och prata ihop oss lite.
Stallmöten kan vara bra eller dåliga, inte om man har sådana eller inte som avgör hur bra stämning det är.

Skriver under på detta! Mitt nuvarande stall har 20 boxplatser och de flesta människor har stått där i flera år så vi känner varandra och har mestadels trevligt ihop. Men ibland när det uppstår konflikter så är det väldigt skönt att det finns en ägare/chef som (delvis tillsammans med hyresgästerna) satt reglerna och kan stå fast vid dom när det behövs. Eller så ser vi över rutiner osv tillsammans och ändrar vid behov om majoriteten och ägare anser det passa bäst.

Stallmöten har vi haft både mer eller mindre produktiva under åren. Ibland blir det bara en fika och andra gånger har nya rutiner diskuterats, eller haft städdagar.

Till TS (kan av nån anledning inte tagga i texten). I din trådstart känns det dock nästan som att du vill hänga ut en specifik stallägare vilket känns lite trist här på ett offentligt forum. Nu bor jag iofs i en annan del av landet, men får uppfattningen av att samhället du står i inte är så stort så det kanske går att identifiera om man har lite koll på omgivningarna? Förstår att du är less och frustrerad om det är dålig stämning, men jag tror tyvärr inte att det blir bättre om någon listar ut vart det är. Jag kanske är fel ute och ber i så fall om ursäkt för det, men det är lätt hänt att det blir rykten som sprids snabbt på internet.

Nu har jag å andra sidan turen att bo i ett ganska "stalltätt" område så här är det kanske lättare att flytta till ett nytt ställe om man inte vill stå kvar. Dock är min erfarenhet att de som flyttar iväg från stall inom samma område ofta är de som försöker bestämma själv och om de inte får göra exakt som de vill så blir de antingen uppsagda (vilket visar på att stallägare tar sitt ansvar för stämningen i stallet), eller så väljer de att flytta självmant.

Men för att återgå till rubriken. I huvudsak tycker jag det är stallägarens ansvar, det är den som väljer hyresgästerna och behöver vara tydlig med hur regler osv är. Och om det inte passar en blivande hyresgäst så får den leta ett annat stall. (Självklart kan det bli tokigt trots referenser från båda håll ändå, men i största mån bör både ägare och hyresgäst se till att ha kommunicerat med varandra innan kontrakt skrivs på).
 
Jag har stått på två små privatstall med 2-4 hästar där gårdsägarna bor på gården och 2 stora stall i anslutning till ridskola. På de små stallen fick jag reda på hur det fungerade från början och sen rullade det bara på, inga stallmöten, om det var nåt så kom gårdsägaren bara ut från huset en stund och snackade informellt, samma om man behövde säga till om något, det var inte på bestämda tider utan man meddelade när man sågs eller gick och knackade på direkt beroende på hur akut ärendet var, på det ena fick man också gå in i deras hus och använda toaletten (vare sig dom var hemma eller ej), så det var gemytligt och informellt med hela familjen, inga problem.

På de stora anläggningarna med personal och en viss rutin som skall följas har det också fungerat bra utan veckostallmöten, personalen har sina personalmöten, styrelsen har årsmöte och kanske något ytterligare tillfälle när man bjudits in till planeringsmöte och städdag, men mest är det att det kommuniceras på plats eller sms/emejl beorende på vad det gäller bland privathästägarna och personal, och på de här stora anläggningarna har dom varit snabba att komma på lösningar om man meddelar personal att det är något som inte funkar. Typ att dom testar/ändrar något redan nästa dag. Tycker jag haft tur med resonabla ordningsamma hästmänniskor runt mig dock och aldrig behövt klaga på hur någon annan person beter sig.
 
Jag har faktiskt aldrig råkat ut för några särskilt problematiska förutsättningar eller omständigheter som inhyrd. Jag har stått i fem olika stall under de femton år jag haft häst, allt ifrån ensam inhyrd till nuvarande med ett tiotal inhyrningar. Dålig stämning och misskötsel har jag sluppit vara med om, men visst har det varit varierande grad av ordning och reda. Som framgångsfaktorer på det området ser jag två bitar som redan nämnts; dels tydliga (skrivna) kontraktsvillkor och dels tydligt ledarskap på plats. Dessutom tror jag, hur trist det än låter, att det är viktigt att vara selektiv och kritisk och noggrann med referenser när man tar in nya inhyrningar.
 
Stall 1 - stall med 8 hästar och en supertrevlig stämning hälften av hästarna var ponnyer och reds av barn och ungdomar och jag var en av dom.
Stallägaren var glad men bestämd och spred fantastiskt med god energi omkring sig även hennes dotter.
Rutinerna bestämdes tillsammans men stallägaren hade sista ordet och sa alltid ifrån om någon hade en udda idé.
Aldrig några problem där.

Stall 2- en introvert stallägare med 4 egna hästar och bara jag inackorderad jag kände mig enbart ivägen varje gång jag var där och blev obekväm när stallägaren var ute i stallet samtidigt och när jag flyttade hästen åkte jag faktiskt aldrig tillbaka och mockade ur boxen utan struntade i det.



Stall 3 och 4 hos vänner och inga problem alls inga särskilda rutiner utan anpassade oss efter hästar och årstid.
Var det en vacker vårdag i mars slängde vi ut massa hö på kvällen och lät dom sova ute och var det snöstorm samma månad tog vi in dom efter lunch och lät dom äta i boxen hela natten.


Hade valt Stall 1 3 och 4 igen :)
 
Jag respekterar ditt svar, men noterar att det är sett, endast utifrån uthyrarens vinkel. Mitt inlägg var mer vinklat utifrån barn och ungdomars känsla att vara i stallet. Sporten är ju så kul och kräver många timmars aktivitet varje dag. Hyr man då ut till den målgruppen är ju frågan om det kommer med något ansvar.

Och jag håller med om att du har rätt i - my place, my rules’ annars bygg ditt eget stall. Men det vore då förståndigt att kommunicera det och undvika att hyra ut till fel målgrupp. Vet alla förutsättningarna är det ju inga problem.

Och dialog är trevligare än dialog. Men jag har svårt att tycka att ekonomi ger rätt till att vara bitter. Tar du ett beslut om att hyra ut en box med eller utan service. Så måste uthyrarna kunna räkna ut vad det innebär, både ekonomiskt och med kunderna. Jag förstår inte hur man kan hyra ut en stallplats med förlust, inte lägga tid på att informera och orka vara bitter. Men det förklarar kanske varför jag aldrig, trots stort ridintresse, har funderat över att hyra ett helt stall. jag lägger hellre tid på det jag gör bra, förbli glad. tjänar pengar och betalar för min plats
Det är några saker som gör uthyrning av stallplatser riktigt problematiskt.
Hästägare med dålig ekonomi. På ett ställe så stal stallägaren hö av inackorderingarna. Och för inte så länge sedan så flyttade aldrig sommarhästarna från min gård när hösten kom, utan hästägaren förväntade sig gödselhantering från ligghallarna och fodring 3ggr/dag för samma summa som bete. Hage som hage liksom.
Hästägare som inte kan följa varken lagar eller regler. Som skitungen som tjuvred andras hästar i hagen eller de som rider på grannens åkrar utan lov. Eller ryttare som helt oblygt använder andras saker utan vare sig lov eller att lägga tillbaks dessa saker på sin plats.

Ibland så går det bara inte att få det trevligt eftersom att några av de inblandade inte alls är med på det tåget.
 
Jag vill stå i ett stall där det finns tydliga regler som gäller för alla. Och en stallchef som vågar stå upp för de reglerna. Gärna så mycket service som möjligt som ingår, då det blir mindre utrymme för egna, märkliga varianter och människor som glömmer, slarvar med pass etc.
Stallmöten kan vara bra någon gång ibland, men mest för gemenskapen och samförståndet, planering av gemensamma åtaganden etc.
 
Kan tillägga till mitt inlägg om stall 2 så var stallägaren som sagt dels introvert och hälsade knappt på mig och jag kände mig enbart ivägen.

Jag var ung och hade en ponny stallägaren var vuxen och hade stora tävlingshästar en av få gånger hon tilltalade mig var när jag fick en utskällning för att jag inte tagit in hennes ensamma häst som sprang i hagen.
Hon kom då åkande i transporten några minuter efter jag kommit tillbaka från min ridtur.
Jag hade precis sadlat av och även om jag haft en tanke på hennes häst hade jag inte velat ta in en 170 cm hög häst som sprang runt och stressade längs staketet.

Dålig information om precis allting och förväntningar på mig som jag aldrig blivit informerad om.
Tex att jag skulle ta in hennes hästar om dom sprang i hagen.

Jag flyttade in i maj och i september red jag bort min häst till en vän som precis byggt klart sitt stall.

Jag återvände aldrig till stall 2 men skrev att hon kunde skicka en faktura för boxen jag inte mockade ur. Jag fick aldrig någon faktura och stallägaren är än idag ensam i sitt stall.
 
Kan tillägga till mitt inlägg om stall 2 så var stallägaren som sagt dels introvert och hälsade knappt på mig och jag kände mig enbart ivägen.

Jag var ung och hade en ponny stallägaren var vuxen och hade stora tävlingshästar en av få gånger hon tilltalade mig var när jag fick en utskällning för att jag inte tagit in hennes ensamma häst som sprang i hagen.
Hon kom då åkande i transporten några minuter efter jag kommit tillbaka från min ridtur.
Jag hade precis sadlat av och även om jag haft en tanke på hennes häst hade jag inte velat ta in en 170 cm hög häst som sprang runt och stressade längs staketet.

Dålig information om precis allting och förväntningar på mig som jag aldrig blivit informerad om.
Tex att jag skulle ta in hennes hästar om dom sprang i hagen.

Jag flyttade in i maj och i september red jag bort min häst till en vän som precis byggt klart sitt stall.

Jag återvände aldrig till stall 2 men skrev att hon kunde skicka en faktura för boxen jag inte mockade ur. Jag fick aldrig någon faktura och stallägaren är än idag ensam i sitt stall.

Men oj, känner verkligen att det är "oskriven regel" i alla stall att man aldrig lämnar en häst ensam i hagen. Jag hade också blivit arg, tänk om hästen fått panik och tagit sig ur hagen. Lätt att vara efterklok visserligen och är man ung är inte allt självklart, men du borda väntat tills hon kom tillbaka med de andra hästarna eller kontaktat henne och frågat hur du skulle göra. Inte ok att lämna en häst ensam i hagen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 674
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har läst en del trådar om gräl/konflikter mellan hästägare i stall, om det ena och det andra.. Tråkigt att höra att det finns så många...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 533
Senast: taccotad
·
Hästmänniskan Jag funderar på att byta stall till ett Active Stable. Jag tycker att idén verkar god och att stallet verkar fungera bra. Men jag...
Svar
4
· Visningar
945
Senast: Myy
·
Hästmänniskan Alla hästägare, läs nu och tänk efter! Om du hade en medryttare till din häst, som själv kommit till dig och anmält sitt intresse...
2
Svar
36
· Visningar
3 699
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp