Dålig stämning i stallet – vems ansvar?

Det där kan man faktiskt ha olika åsikter om.
Jag anser att hästar skall kunna vara själva i sin hage eller i stallet och det tränar jag mina hästar till att klara av. Om en häst inte klarar det så är det ett problem som måste kommuniceras noga med alla inblandade.
Det är min åsikt som inackorderad, som stallägare, som uppfödare och som tränare av hästar.
Jag som under många år hade en häst som inte kunde vara ensam håller med. Hästen hade varit med om ett trauma och det gick inte att träna bort. Jag löste det oftast med att hon gick tillsammans med någon av sina avkommor, eftersom jag anser att ansvaret främst är mitt som hästägare.
När vi bytte stall var jag noga med att informera om hur det var och vad jag själv gjorde för att hantera problemet. Hon sprang sönder sig oavsett om hon var i hage eller i stall, så för henne var det inget alternativ att ta in henne.

Avkommorna har jag givetvis tränat, och den jag har kvar ensamhetstränas alltid när hon kommer till nya stall. På ett ställe tog flera andra hästägare in henne utan att fråga mig :devil: när deras hästar inte klarade av att vara ensamma. När jag sa till förstod de inte alls varför jag blev förbannad...
 
Det är några saker som gör uthyrning av stallplatser riktigt problematiskt.
Hästägare med dålig ekonomi. På ett ställe så stal stallägaren hö av inackorderingarna. Och för inte så länge sedan så flyttade aldrig sommarhästarna från min gård när hösten kom, utan hästägaren förväntade sig gödselhantering från ligghallarna och fodring 3ggr/dag för samma summa som bete. Hage som hage liksom.
Hästägare som inte kan följa varken lagar eller regler. Som skitungen som tjuvred andras hästar i hagen eller de som rider på grannens åkrar utan lov. Eller ryttare som helt oblygt använder andras saker utan vare sig lov eller att lägga tillbaks dessa saker på sin plats.

Ibland så går det bara inte att få det trevligt eftersom att några av de inblandade inte alls är med på det tåget.
Men herregud O_oO_oO_o Vad är det för fel på folk?
 
Du sålde inte tjänsten då och skickade en räkning?
Det skulle jag ha gjort.
För mig så hade det känts bäst att slippa få besok av en motsträvig f.d. inackordering.
Nej, det var rätt mycket att mocka då det inte var gjort på länge och det var inget jag eller min sambo hade varken lust eller tid med. Vi hade vid flera tillfällen erbjudit hjälp i form av att köra bort högarna med traktor så hon slapp gå med skottkärra. Sagt att hon skulle säga när det passade henne så kunde vi ställa in en skopa hon kunde fylla. Men det blev inte gjort. Hade hon inte mockat ur trots att hon fick betala kallhyra hade vi väl gjort det själva tillslut och fakturerat. Men nu löste det sig ju bra ändå som tur var.
Hon var rätt lat av sig och jag fick göra mycket av det dagliga arbetet med hennes hästar så det var faktiskt rätt tillfredställande att se henne stå och svettas i skiten 😆🙈
 
Många.
Det där var bara ett axplock.
Men folk är inte alltid villiga att bry sig om att hålla sams eller att bidra till en bra stämning och då så hjälper inga regler i världen.
Håller med. Har alltid haft skriftliga kontrakt både i de stall jag varit inackorderad i samt när jag själv hyrt ut stallplats. Det har ändå alltid blivit konflikter av något slag och alltid någon person som sticker ut och förstör för de andra.
 
Fast nu gjorde hon ju inte det. Det var hästägaren själv som lämnade sin häst ensam. Inackorderingen var ju redan ute och red sin ponny när hästägaren lastade in sina andra hästar och åkte iväg.
Nej, det vet jag och som jag skrivit i mina tidigare inlägg så var detta mycket dålig kommunikation av den andre hästägaren. Mitt svar här var mer generellt och inte avseende just det här fallet.
 
Enligt min erfarenhet så har NÄSTAN alla stall en sån där person som förstör för alla andra. Antingen genom att vara otrevlig, ha behov av att yttra sig om allt och alla eller någon som kanske inte mockar efter sig i ridhus, gårdsplan osv, inte släcker efter sig, följer regler osv.

Sen finns det som flera här nämnt tyvärr folk som tror att dom har rätt att skita ner, gnälla på allt, slösa på grovfoder/strö osv och bete sig hur som helst bara för att den minsann betalar (en ofta alldeles för låg stallhyra). Som att stallägaren vore någon slags betjänt bara för att personen har sin häst där.

Det är såna personer som förstör för alla andra

Just därför anser jag att det är viktigt med en stallägare som har en klar bild av hur verksamheten ska drivas med tydliga ramar och regler där såna tokstollar inte har för mycket spelrum.
 
Jag tror också att det är viktigt att eventuella ändringar av service speglas av stallhyran. D.v.s. att en minskning av service resulterar i en minskning (eller iaf en utebliven årlig höjning) av stallhyran. T.ex. så blir det ju irriterat om stallägaren slutar sköta intag/utsläpp men ändå höjer hyran.
 
Men oj, känner verkligen att det är "oskriven regel" i alla stall att man aldrig lämnar en häst ensam i hagen. Jag hade också blivit arg, tänk om hästen fått panik och tagit sig ur hagen. Lätt att vara efterklok visserligen och är man ung är inte allt självklart, men du borda väntat tills hon kom tillbaka med de andra hästarna eller kontaktat henne och frågat hur du skulle göra. Inte ok att lämna en häst ensam i hagen.
Fast är det sånt som man ska veta automatiskt utan att ha fått en instruktion om det?

Jag antar att hästar klarar av att vara ensam i hagen om ingen säger till om något annat.
 
Vet alla förutsättningarna är det ju inga problem
Så är det inte alltid. Oavsett målgrupp. Folk är så extremt lättkränkta att om man bara ber om en sak kan det ses som "värsta utskällningen".

Själv älskar jag att ha en tydlig stallägare även om jag inte alltid håller med om hennes tankar så rättar jag mig efter det som gäller och framför allt så har jag inte orimliga krav.

Jag vet att jag aldrig skulle stå ut med att hyra ut stallplatser om jag hade haft ett stall. Folk är så extremt egoistiska med sina hästar att det hade jag aldrig orkat med.
 
Jag tror också att det är viktigt att eventuella ändringar av service speglas av stallhyran. D.v.s. att en minskning av service resulterar i en minskning (eller iaf en utebliven årlig höjning) av stallhyran. T.ex. så blir det ju irriterat om stallägaren slutar sköta intag/utsläpp men ändå höjer hyran.

Nu tar många småstall redan alldeles för lite betalt som det är och antagligen bjuder dom redan på all service och går dessutom back…

Jag vill se en förändring, önskar att alla stallägare samverkade och kom överens om att ta ordentligt betalt.
 
Jag anser också att jag faktiskt hellre står i ett mindre stall med lite mindre "lyx" vart stallägaren är noggrann med vem dom tar in. Tyvärr har många stora anläggningar det som ett jobb och då tar dom ju in "vem som helst" vilket i sin tur leder till mycket skit, folk som inte kan bete sig eller beter sig allmänt illa. Jag tycker inte det är stallägarens fel där, men så är det ju att ju större man har, desto mer "idioter" kan trilla in. Men då är det verkligen extra viktigt att stallägaren kan sätta ner foten och ha tydliga klara regler för vad som gäller.
Därav vill jag hellre stå lite mindre, vart alla kommer överens, hjälper varandra och är trevliga. Stallet skall ju vara ett ställe man kan koppla av och ha roligt eller i alla fall vara trevlig stämning med dom man står med.
 
Nu tar många småstall redan alldeles för lite betalt som det är och antagligen bjuder dom redan på all service och går dessutom back…

Jag vill se en förändring, önskar att alla stallägare samverkade och kom överens om att ta ordentligt betalt.
Eller i alla fall att det blev en annan "kultur", då jag hade min första häst hjälptes vi åt. Tex på sommaren målade vi alla som stod där stallet i hop, alla rengjorde sin egen box, men hjälptes åt att fixa. Samma när det kom hö leverans va vi alla där och tog i hö till loftet. Sen käkade vi ihop och grillade efteråt. Personligen hjälper jag gärna till i mindre stall med underhåll etc. Aldrig varit något problem för mig om man har en bra relation med stallägaren, så bjuder jag gärna på extra hjälp. Det tror jag kunna behövas mer, att det ses som lite mer ett gemensamt ansvar med hästarna när vi snackar små stall.

Jag har stått på en stor anläggning, som tog hudlöst mycket pengar betald, vart dessutom oss uppstallade skötte typ all underhåll, fodring, ut/insläpp sköttes enbart av dom inhyrda, sedan fick man tömma brunnar, kolla stängsel, städa, fixa ridspår i ridhuset med kratta, städa foderum kratta gårdsplan etc (mycket saker som skulle fixas) detta gjordes av alla, så man hade en "fixar dag" i månaden, så stall ägaren inte skulle göra något av detta. Hade det varit ett litet ställe med en rimlig hyra, hade jag aldrig haft något problem med detta, men när man betalade SÅ mycket pengar och ändå fick fixa så mycket så kände jag mig utnyttjad, flyttade därifrån till anläggning som fixade allt sådant, men man själv mockade, fixade mat etc, men inga pass. Då hjälptes alla åt med små underhåll och det funkade mycket bättre.
Det stället som dom inhyrda fixade allt, hade hela tiden folk som flyttade, då folk inte va nöjda med att stå där. Jag tyckte dom andra i stallet va väldigt snälla överlag, folk som alltid städade efter sig, mockade i ridhuset när hästen bajsat och skötte sig, så tycker inte dom va problemet alls. Va aldrig någon som skulle få för sig att skräpa ner, men folk som va väldigt måna om sina hästar.
 
Tydliga regler är ju viktigt, men tyvärr sköter inte folk sig eller tar hänsyn till andra. Det är nog bristen på moral, och sätta sig in i andras situation som många gånger leder till problem. Vissa saker måste gälla alla, samtidigt har ju många olika sätt att vara hästägare på
 
Jag tror också att det är viktigt att eventuella ändringar av service speglas av stallhyran. D.v.s. att en minskning av service resulterar i en minskning (eller iaf en utebliven årlig höjning) av stallhyran. T.ex. så blir det ju irriterat om stallägaren slutar sköta intag/utsläpp men ändå höjer hyran.
Vi flyttade våra hästar när stallägaren höjde hyran och sänkte servicenivån, igen.

Det fanns andra orsaker också till flytten men en av de saker som gjorde att det tippade över var just det.

Angående ensamhästar har vi en av varje. Stoet kan gå själv, kan lämnas själv både ute och inne och är nöjd oavsett. Ge henne en tuss hö så är hon lycklig rentav. Valacken har blivit bättre på att vara själv, men under ett par år fick vi alltid ta in honom om hagen var tömd på andra hästar, även om hästar fanns i hagen brevid. Ett tag blev han hysterisk när vi tog in en av hans hagkompisar, så då fick alla hänga på...

Vi har alltid kommunicerat detta och det har vad vi vet inte varit några problem, mer än för oss såklart.
 
Så är det inte alltid. Oavsett målgrupp. Folk är så extremt lättkränkta att om man bara ber om en sak kan det ses som "värsta utskällningen".

Själv älskar jag att ha en tydlig stallägare även om jag inte alltid håller med om hennes tankar så rättar jag mig efter det som gäller och framför allt så har jag inte orimliga krav.

Jag vet att jag aldrig skulle stå ut med att hyra ut stallplatser om jag hade haft ett stall. Folk är så extremt egoistiska med sina hästar att det hade jag aldrig orkat med.
Jag är en såndär känslig jävel - framförallt när jag får "skäll" över saker som jag inte har fått veta är regler. När jag blir kallad respektlös när jag inte ens har fått reda på reglerna. Sånt gör min smått tokig. Men jag vet att problemet ligger hos mig och jag jobbar på det.

Senaste stallet jag flyttade ifrån hade ingen stallchef - och det är inget jag kommer göra om. Jag fick inte veta reglerna innan jag flyttade in. Jag fick inte visat vart allt var i stallet och det fanns ingen som man kunde fråga. Plus detta att jag fick en tillsägelse som blev superkonstigt. "Har du frågat X om du får ta in din häst?". Mitt omedelbara svar; Jag trodde att jag fick göra vad jag ville med min häst?

Hade hon istället sagt "Har du frågat om det är ok för X att du lämnar hennes häst ensam i hagen?"

Det är jättestor skillnad mellan dessa frågor - även om de i botten säger samma sak. (Det komiska är att jag själv är asklantig med hur jag uttrycker mig i sådana situationer - så jag hade verkligen kunnat göra samma sak själv). Och här hade ingen sagt till att jag inte fick lämna hästen ensam. Och jag var dessutom inne i 5 min eftersom jag bara skulle behandla ett öga på henne.

För mig som har haft eget stall i 20 år så är inte alla regler självklara. Det blir konstigt när människor runt en antar att man kan alla regler automatiskt.
 
Jag är en såndär känslig jävel - framförallt när jag får "skäll" över saker som jag inte har fått veta är regler. När jag blir kallad respektlös när jag inte ens har fått reda på reglerna. Sånt gör min smått tokig. Men jag vet att problemet ligger hos mig och jag jobbar på det.
Fast kallad respektlös menar inte jag. Jag menar mer - "kan du låsa dörren till sadelkammaren när du rider så vi inte blir av med nånting" - då är det en utskällning, inte en vanlig tillsägelse.
 
Jag är en såndär känslig jävel - framförallt när jag får "skäll" över saker som jag inte har fått veta är regler. När jag blir kallad respektlös när jag inte ens har fått reda på reglerna. Sånt gör min smått tokig. Men jag vet att problemet ligger hos mig och jag jobbar på det.
Jag vet inte riktigt om jag håller med det är "ditt problem". Jag anser den personen som skäller ut andra när denna inte berättat vilka regler som gäller är fel och har problem. Att vara lite snällare när det gäller att bete sig mot andra anser jag inte som ett problem. Hade varit en sak om du hade skräpat ner gården eller annat, typ som min gränslösa ex som fimpade ner vid stallet och jag fick ta skit för det, fast jag hade sagt åt idioten att samla upp efter sig (rökning va ok utomhus där). Men folk som är känsliga är sällan på det viset, i af inte min erfarenhet. Tycker många inom vissa kretsar i hästvärlden kunna lära sig av att vara lite snällare vid varandra när det kommer till just sådana saker.

Folk som är känsliga för en utskällning (mig själv inklusiv) vill ofta göra rätt för sig, medans dom som skiter i allt, dom bryr sig inte riktigt om en utskällning. Enligt min erfarenhet. Personligen kan det hända jag gör ett misstag, men då har jag aldrig blivit sur över att någon säger till, men hade jag fått en utskällning över något jag inte visste om, då innan kunna jag bli ledsen, men med åren blir jag mer förbannad över folks saknade empati eller om dom tar ut "sin dåliga dag" på någon annan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 666
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har läst en del trådar om gräl/konflikter mellan hästägare i stall, om det ena och det andra.. Tråkigt att höra att det finns så många...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 529
Senast: taccotad
·
Hästmänniskan Jag funderar på att byta stall till ett Active Stable. Jag tycker att idén verkar god och att stallet verkar fungera bra. Men jag...
Svar
4
· Visningar
945
Senast: Myy
·
Hästmänniskan Alla hästägare, läs nu och tänk efter! Om du hade en medryttare till din häst, som själv kommit till dig och anmält sitt intresse...
2
Svar
36
· Visningar
3 699
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp