Dålig stämning i stallet – vems ansvar?

Men oj, känner verkligen att det är "oskriven regel" i alla stall att man aldrig lämnar en häst ensam i hagen. Jag hade också blivit arg, tänk om hästen fått panik och tagit sig ur hagen. Lätt att vara efterklok visserligen och är man ung är inte allt självklart, men du borda väntat tills hon kom tillbaka med de andra hästarna eller kontaktat henne och frågat hur du skulle göra. Inte ok att lämna en häst ensam i hagen.
Jag hade varit ute på ridtur med min ponny i flera timmar och när jag kom tillbaka några minuter innan stallägaren själv fick jag en utskällning för jag inte tagit in hennes häst.
Jag hade ingen aning varken om att stallägaren själv var iväg eller att hästen inte skulle gå ensam.
Min ponny gick inte med denna häst och jag hade ingen information om någonting i det här stallet jag var normalt sett en tonåring som inte haft några som helst problem med ansvar i tidigare stall.
 
Men oj, känner verkligen att det är "oskriven regel" i alla stall att man aldrig lämnar en häst ensam i hagen. Jag hade också blivit arg, tänk om hästen fått panik och tagit sig ur hagen. Lätt att vara efterklok visserligen och är man ung är inte allt självklart, men du borda väntat tills hon kom tillbaka med de andra hästarna eller kontaktat henne och frågat hur du skulle göra. Inte ok att lämna en häst ensam i hagen.
Det där kan man faktiskt ha olika åsikter om.
Jag anser att hästar skall kunna vara själva i sin hage eller i stallet och det tränar jag mina hästar till att klara av. Om en häst inte klarar det så är det ett problem som måste kommuniceras noga med alla inblandade.
Det är min åsikt som inackorderad, som stallägare, som uppfödare och som tränare av hästar.
 
Men oj, känner verkligen att det är "oskriven regel" i alla stall att man aldrig lämnar en häst ensam i hagen. Jag hade också blivit arg, tänk om hästen fått panik och tagit sig ur hagen. Lätt att vara efterklok visserligen och är man ung är inte allt självklart, men du borda väntat tills hon kom tillbaka med de andra hästarna eller kontaktat henne och frågat hur du skulle göra. Inte ok att lämna en häst ensam i hagen.
Jag håller med dig om det. Dock kanske man borde förstå att man behöver kommunicera sådant tydligt, speciellt om man har med barn/ungdomar att göra.
 
Men oj, känner verkligen att det är "oskriven regel" i alla stall att man aldrig lämnar en häst ensam i hagen. Jag hade också blivit arg, tänk om hästen fått panik och tagit sig ur hagen. Lätt att vara efterklok visserligen och är man ung är inte allt självklart, men du borda väntat tills hon kom tillbaka med de andra hästarna eller kontaktat henne och frågat hur du skulle göra. Inte ok att lämna en häst ensam i hagen.

Fast nog informerar man de andra i stallet om ens häst inte kan lämnas ensam i hagen/stallet? Och även i det här fallet borde ju stallägaren informerat om att hen tänkte åka iväg med sina andra hästar och att den kvarvarande hästen inte kan vara ensam så att inackorderingen kunde åka och rida en annan tid.
 
Men oj, känner verkligen att det är "oskriven regel" i alla stall att man aldrig lämnar en häst ensam i hagen. Jag hade också blivit arg, tänk om hästen fått panik och tagit sig ur hagen. Lätt att vara efterklok visserligen och är man ung är inte allt självklart, men du borda väntat tills hon kom tillbaka med de andra hästarna eller kontaktat henne och frågat hur du skulle göra. Inte ok att lämna en häst ensam i hagen.
Jag hade med andra ord inte lämnat hästen själv utan den hade sällskap när jag gav mig av med min ponny några timmar tidigare sedan hade stallägaren gett sig av efter mig.
Hästen kunde normalt sett gå ensam men den hade av någon anledning stressat upp sig just denna gång och då tyckte stallägaren att jag skulle ta in den fast jag bara varit i stallet några minuter.
 
Det där kan man faktiskt ha olika åsikter om.
Jag anser att hästar skall kunna vara själva i sin hage eller i stallet och det tränar jag mina hästar till att klara av. Om en häst inte klarar det så är det ett problem som måste kommuniceras noga med alla inblandade.
Det är min åsikt som inackorderad, som stallägare, som uppfödare och som tränare av hästar.
Det kan man tycka kanske, men om man är det minsta osäker på vad som gäller så lämnar man aldrig en häst ensam ute, tycker jag. Dock borde ägaren absolut ha kommunicerat detta tydligt eftersom det inte är självklart för alla.
 
Jag hade med andra ord inte lämnat hästen själv utan den hade sällskap när jag gav mig av med min ponny några timmar tidigare sedan hade stallägaren gett sig av efter mig.
Hästen kunde normalt sett gå ensam men den hade av någon anledning stressat upp sig just denna gång och då tyckte stallägaren att jag skulle ta in den fast jag bara varit i stallet några minuter.
Jaha! Då förstår jag, det lät som att du hade lämnat hästen helt ensam på gården när du red iväg. Nej då är det inte på ditt ansvar, det håller jag med om 😊
 
Jag hade med andra ord inte lämnat hästen själv utan den hade sällskap när jag gav mig av med min ponny några timmar tidigare sedan hade stallägaren gett sig av efter mig.
Hästen kunde normalt sett gå ensam men den hade av någon anledning stressat upp sig just denna gång och då tyckte stallägaren att jag skulle ta in den fast jag bara varit i stallet några minuter.
Nej självklart kan inte su lastas för detta när det var stallägaren själv som lämnade hästen ensam!
 
Fast nog informerar man de andra i stallet om ens häst inte kan lämnas ensam i hagen/stallet? Och även i det här fallet borde ju stallägaren informerat om att hen tänkte åka iväg med sina andra hästar och att den kvarvarande hästen inte kan vara ensam så att inackorderingen kunde åka och rida en annan tid.
Hästen gick ensam vanligtvis och hade inga problem med det men den här dagen var den stressad av någon anledning och då blev stallägarem förbannad på mig för jag inte slängt in mon egen ponny i boxen och sprungit ut och hämtat hästen vilket jag inte hade vågat även om jag förstått att den skulle tas in.
Skulle än idag inte gå ut och ta in en häst jag inte känner som var i det tillståndet.
 
Jag hade med andra ord inte lämnat hästen själv utan den hade sällskap när jag gav mig av med min ponny några timmar tidigare sedan hade stallägaren gett sig av efter mig.
Hästen kunde normalt sett gå ensam men den hade av någon anledning stressat upp sig just denna gång och då tyckte stallägaren att jag skulle ta in den fast jag bara varit i stallet några minuter.

Oj! Så det var stallägaren själv som hade lämnat sin egen häst ensamoch sen blev hen arg på dig? Ologiskt... Jag hade inte heller tagit in en okänd stressad häst bara för att den springer lite i hagen.
 
Oj! Så det var stallägaren själv som hade lämnat sin egen häst ensamoch sen blev hen arg på dig? Ologiskt... Jag hade inte heller tagit in en okänd stressad häst bara för att den springer lite i hagen.
Ja precis och vi hade noll kommunikation om precis allting jag tror stallägaren insåg att hon inte ville ha någon främmande i stallet samma dag jag flyttade in även om jag var en snäll tonåring :)
 
Det där kan man faktiskt ha olika åsikter om.
Jag anser att hästar skall kunna vara själva i sin hage eller i stallet och det tränar jag mina hästar till att klara av. Om en häst inte klarar det så är det ett problem som måste kommuniceras noga med alla inblandade.
Det är min åsikt som inackorderad, som stallägare, som uppfödare och som tränare av hästar.

Jodå jag har eget stall idag och har haft häst i många år så jag vet att det kan skilja sig i åsikter och att hästar kan vara olika tränade. Men hästar är flockdjur och även den mest tränade hästen kan bli rädd,. Min egen häst kan stå ensam inne och ute utan problem, men jag skulle aldrig anta att någon annans häst kan det.
 
Jodå jag har eget stall idag och har haft häst i många år så jag vet att det kan skilja sig i åsikter och att hästar kan vara olika tränade. Men hästar är flockdjur och även den mest tränade hästen kan bli rädd,. Min egen häst kan stå ensam inne och ute utan problem, men jag skulle aldrig anta att någon annans häst kan det.
Exakt. Min klarar det också, men eftersom alla andra inte gör det så lämnar man inte en häst ensam ute om man inte VET att den fixar det.
 
Exakt. Min klarar det också, men eftersom alla andra inte gör det så lämnar man inte en häst ensam ute om man inte VET att den fixar det.
Stallägarens häst hade varit ensam många gånger innan men att något hänt den här gången när alla var borta.

Men som sagt skulle jag än idag som vuxen inte ta in en stressad häst jag inte känner.
Hade istället försökt gå ut och matat den med något gott och ringt ägaren.

Därför är det så viktigt med regler jag hade tackat nej till att hantera andras hästar utan valt ett stall med personal om jag haft häst idag.
Jag vill inte utsätta mig för farliga situationer med andras djur.
 
Fast nu gjorde hon ju inte det. Det var hästägaren själv som lämnade sin häst ensam. Inackorderingen var ju redan ute och red sin ponny när hästägaren lastade in sina andra hästar och åkte iväg.
Ja precis jag var ofta ute och red i många timmar på tiden och när jag red iväg var samtliga hästar hemma och den stressade hästen hade varit ensam i hagen många gånger förr men den här gången fungerade det inte och då tog stallägaren ut ilskan på mig.
 
Fast nog informerar man de andra i stallet om ens häst inte kan lämnas ensam i hagen/stallet? Och även i det här fallet borde ju stallägaren informerat om att hen tänkte åka iväg med sina andra hästar och att den kvarvarande hästen inte kan vara ensam så att inackorderingen kunde åka och rida en annan tid.
Jag tycker att det är hästägarens problem.
Andra skall inte behöva anpassa sina ridtider efter en häst som inte kan vara ensam.
Stallägaren skulle i detta fallet själv ha tagit in sin häst innan hon åkte.
 
Jag tycker att det är hästägarens problem.
Andra skall inte behöva anpassa sina ridtider efter en häst som inte kan vara ensam.
Stallägaren skulle i detta fallet själv ha tagit in sin häst innan hon åkte.

Det håller jag absolut med om. Om man vet att man har en häst som inte klarar att vara ensam och vill kunna åka iväg med alla andra hästar så får man skaffa en som sällskap. Det blir ju problem om man använder den inackorderade hästen som sällskapet eftersom man själv inte bestämmer över den. Jag menar bara att om det var en ovanlighet att stallägaren åkte iväg med alla andra hästarna så hade jag kunnat hjälpa till den gången och låtit bli att rida min just den tiden. Men jag hade inte gjort det regelbundet då hade stallägaren fått skaffa en sällskapshäst eller låta bli att åka iväg med de andra hästarna.
 
När en inackorderad vägrade mocka ur sin hage vid flytt så meddelade jag att så länge inte hagen är urmockad så räknar jag det som att hon fortfarande nyttjar hagen och därmed kräver betalt. Så det blev en månads kallhyra, sedan mockade hon hagen.
Du sålde inte tjänsten då och skickade en räkning?
Det skulle jag ha gjort.
För mig så hade det känts bäst att slippa få besok av en motsträvig f.d. inackordering.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 674
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har läst en del trådar om gräl/konflikter mellan hästägare i stall, om det ena och det andra.. Tråkigt att höra att det finns så många...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 533
Senast: taccotad
·
Hästmänniskan Jag funderar på att byta stall till ett Active Stable. Jag tycker att idén verkar god och att stallet verkar fungera bra. Men jag...
Svar
4
· Visningar
945
Senast: Myy
·
Hästmänniskan Alla hästägare, läs nu och tänk efter! Om du hade en medryttare till din häst, som själv kommit till dig och anmält sitt intresse...
2
Svar
36
· Visningar
3 699
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp