Dalmatiner

Och någon hade skrivit ”och jagar gör dom (dalmatiner)”. Det var tydligen fel av mig att nämna att de på populationsnivå har låg jaktinstinkt.
Det känns lite konstigt när du avfärdar andras erfarenheter av rasen bara för att du har en annan, men samtidigt hänvisar till utvärderingen av BPH där det tydligt framkommer att beteendevariationen är stor bland rasen.
Så om man inte känner till linjer och uppfödare väldigt bra finns det alltså en betydlig risk för att få en rätt så jobbig hund som också kan dra (och fälla) vilt om den får syn på det. Det kan såklart lika gärna gå åt andra hållet men för TS skull är informationen nog rätt viktig, dvs att det spretar mycket.

Förlåt jag glömde att detta var Buke, jag ska skriva anekdotisk bevisföring från och med nu så att alla kan förstå vad jag menar.

Man måste skilja på individ och population.
Som sagt, folks erfarenhet och upplevelse av någonting är inte anekdoter, ta reda på vad orden du använder innebär innan du använder dom. Det känns väldigt förminskande och tråkigt att uttrycka sig på det sättet när någon berättar om dens upplevelse av rasen.

Det är inte bara din erfarenhet av hundarna som räknas, allas erfarenheter och upplevelse av dom räknas faktiskt lika mycket.

Jag har haft hundar med väldigt varierande päls under mitt liv - pudel, riesenschnauzer, cairnterrier och isländsk fårhund. Jag tyckte nog att trimpälsen, alltså schnauzer och terrier, var den enklaste. "Bara" att lämna in för trimning några gånger per år men ganska minimalt med pälsvård utöver det och dessutom fäller de inga gigantiska mängder.
Ullkammning är också ett måste utöver själva trimmningen.
Nu har jag förvisso Dvärgschnauzer som har lite mer pälsvård men 20 min per vecka lägger jag iaf på bara underullen :)

Ni som har erfarenhet av dalmatiner, tycker ni att de är hårda? Tänker att jag är van vid väldigt mjuka hundar i vinthundarna (utom när det gäller jakten då) och vet inte riktigt hur man hanterar en hård hund. Vad är viktigt att tänka på med hårda hundar?
Jag tänker att man måste lägga rätt mycket tanke i fostran och träning av en hund som inte är förig och mjuk. Se till att inte gå i någon slags kamp med dem så att man måste ta i mer och mer vare sig fysiskt eller mentalt.

Min lilla shiba har rätt hård skalle skulle jag säga... eller oförlåtande karaktär i alla fall, och totalskiter verkligen i om jag är missnöjd med henne eller inte. :D Det ligger dock inte alls i hennes natur att vara fysiskt brötig eller okänslig, som jag sett hos en del andra raser, bland annat en dalmatiner eller två. De går liksom inte att peta, knuffa eller buffla undan, de bufflar bara tillbaka. 😅 Den enda RR jag haft nära kontakt med var likadan. Min bonuslabbe är det också. Jag tycker personligen att det är skitjobbigt. Sedan behöver de förstås inte vara "hårda" hundar för det, det var mest en iakttagelse!

Får nog ta och se till att träffa flera dalmatiner och bilda mig en egen uppfattning - och läsa på om olika linjer! På det jag läser här verkar den både fantastisk och som något som skulle passa fint in i vår familj OCH som en hund som är det jag absolut inte söker...

Det jag har blivit varse, både genom den här tråden och genom att umgås med andras hundar är att jag varit otroligt bortskämd hur signalkänsliga mina hundar varit. Har nog tagit det för givet, men uppskattar det väldigt mycket. Har kunnat titta till på dem bara om de varit på väg att göra något de inte får (om det inte stått vilt framför näsan på dem förstås) så har de slutat - eller bett om lov att fortsätta. Så vill jag ha det i relation till hund, kommunikation utan kamp. Kanske är collie bättre då? Eller så får jag lösa springmöjligheter på nåt omöjligt vis...

Får nog ta och se till att träffa flera dalmatiner och bilda mig en egen uppfattning - och läsa på om olika linjer! På det jag läser här verkar den både fantastisk och som något som skulle passa fint in i vår familj OCH som en hund som är det jag absolut inte söker...

Det jag har blivit varse, både genom den här tråden och genom att umgås med andras hundar är att jag varit otroligt bortskämd hur signalkänsliga mina hundar varit. Har nog tagit det för givet, men uppskattar det väldigt mycket. Har kunnat titta till på dem bara om de varit på väg att göra något de inte får (om det inte stått vilt framför näsan på dem förstås) så har de slutat - eller bett om lov att fortsätta. Så vill jag ha det i relation till hund, kommunikation utan kamp. Kanske är collie bättre då? Eller så får jag lösa springmöjligheter på nåt omöjligt vis...
Collien är en himla trevlig hund och värd en titt tycker jag!
Sedan, utan personliga erfarenheter mer än att jag följer en på YT egentligen, har du tittat på silken windhound? Det kanske bara är i mitt huvud men jag har på något vis fått för mig att det är en vinthund som är lättare att ha lös.

Utan att vara expert, så hänger det nog också lite på hur hunden uppfostras och hur bra kontakt man har med sin hund? Jag skötte en schäfertik som var jaktgalen - men vid ett tillfälle hade hon gapet öppet och på väg att klippa kaninen ... jag hann hojta L....!!! Och hon tvärvände, mitt i språnget. Jag glömmer det aldrig!
Min egen Beauceron var också viltgalen och lyssnade INTE om han var mer än typ 10 meter ifrån mig. Andra Beauceronägare jag känner till har, från tidigt stadie, lyckats träna sina hundar till att lyssna och bryta även sånt jaktbeteende.

HUR man sen bär sig åt och hur framgångsrik sån träning är - man får t.ex. aldrig låta hunden jaga; då blir den belöningen större än nånting annat, vet jag inte. OM jag igen får en jakt-triggad hund kommer jag att ha detta som prio 1, framför ALLT annat. Jag vill inte ha en hund som drar ner och dödar rådjur. Till exempel.

Det känns lite konstigt när du avfärdar andras erfarenheter av rasen bara för att du har en annan, men samtidigt hänvisar till utvärderingen av BPH där det tydligt framkommer att beteendevariationen är stor bland rasen.
Så om man inte känner till linjer och uppfödare väldigt bra finns det alltså en betydlig risk för att få en rätt så jobbig hund som också kan dra (och fälla) vilt om den får syn på det. Det kan såklart lika gärna gå åt andra hållet men för TS skull är informationen nog rätt viktig, dvs att det spretar mycket.
Det här är problemet med Buke. Någon skriver ”Så här är det”. Man påpekar att det ”Så är det, är inte riktigt hela sanningen” och sedan är det igång.

Självklart kan det finnas individer som drar efter vilt. Jag har inte påstått något annat. Men det är inte heller rätt att säga att dalmatiner drar på vilt eftersom de en gång var en dalmatiner som drog på vilt någon gång i världshistorien. Det är det som jag vänder mig mot.

Nu börjar det bli tjaffsigt.

Det var inte alls det jag vände mig emot. Utan att du föringade min och några andras upplevelser som ”anekdoter från okända” och fick det att framstå som nonsens.

Nu släpper jag detta innan det blir för långrandigt.
Det som var att det lades fram som fakta.

Sen höll jag med dig till fullo när du skrev att det jag skriver är också anekdoter från okända.

Som sagt, folks erfarenhet och upplevelse av någonting är inte anekdoter, ta reda på vad orden du använder innebär innan du använder dom. Det känns väldigt förminskande och tråkigt att uttrycka sig på det sättet när någon berättar om dens upplevelse av rasen.

Det är inte bara din erfarenhet av hundarna som räknas, allas erfarenheter och upplevelse av dom räknas faktiskt lika mycket.
Det var jag som var lite lat och inte orkade skriva ut hela uttrycket anekdotisk bevisföring. Tänkte nog att folk skulle fatta ändå vad jag menade.

Och återigen det var det att det lades fram som fakta att så här är de, endast baserat på någon enstaka upplevelse man haft, som gjorde att det skavde.

Det har det inte.
I så fall påstår du att det var det vi som skrivit inläggen avsett med våra inlägg-att de skulle tolkas som fakta.
Ett fult påstående och du tillskriver användare.
Och en fultolkning från din sida.
Lägg inte ord i munnen på mig från mina inlägg tack.
Jo det har det faktisk skrivits som att ”Så här är det”. Du gör även din fultolkning, bara för att jag inte håller med dig.

Hur definierar du många? Du bygger dessutom detta ”många” på några anekdoter som skrivits här? Tycker du att det ger ett underlag för många? Det betyder inte att det finns det där anonyma ”många” med jaktinsikt.

Generellt har dalmatiner en låg jaktinstinkt men det finns ju alltid undantag med individer som har hög jaktinstinkt. Det kommer du att finna i alla grupper av hundar som anses ha låg jaktinstinkt.
Så är det ju faktiskt jag har en bekant med en malteser som vi vet nu jagar med jaktskall och hela baletten. Vi stod i 40 minuter och väntade på hunden mina pudlar lösa utan minsta ansats att följa efter eller dra iväg och pudlar påstår många har ha hög jaktlust här på sidan. Är nog som du skriver mycket personliga åsikter sen måste man även utgå ifrån ägarna också. Alla raser hittar på egna grejer om ägarna inte tränar eller tränar fel.

Nej jag ser inte problemet med att TVÅ användare, inte alla, har skrivit att jo, jaktlust kan finnas så den är alltså inte noll.
jag läser ingenstans att någon har påstått att Dalmatiner som ras har hög jaktlust generellt. Men det är väl en ärligare bild av rasen att påvisa att det finns spretigheter?
Exemplet för min del om Dalmatinern som fällde ett rådjur var en mycket nära familjemedlems hund och hunden har jag umgåtts massor med under flera år.
Jag sitter inte och trollar i tråden om du tror det.
Fälla ett rådjur gör väl i princip vilken stor ras som helst om dom får tag i det? Eller finns det hundar som slutar jakten om dom får tag i det?

varför tvekar du på collie? kollat på beardisen? Väldigt trevliga hundar om du undviker avel på dom rädda. Oerhört lätta att ha lösa.

Fälla ett rådjur gör väl i princip vilken stor ras som helst om dom får tag i det? Eller finns det hundar som slutar jakten om dom får tag i det?

varför tvekar du på collie? kollat på beardisen? Väldigt trevliga hundar om du undviker avel på dom rädda. Oerhört lätta att ha lösa.
Det finns nog väldigt många även större hundar som inte har det allvar i jakten som krävs för att faktiskt fälla och döda bytet, särskilt någonting så stort och eventuellt farligt som ett rådjur.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 026
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Och hur vet man vilka som är effektiva jägare? Visst, de som är duktiga på lure coursing bör vara det, men de är ändå inte prövade t ex...
Svar
18
· Visningar
690
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
31 250
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha... 2 3
Svar
49
· Visningar
8 534
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fjärilar!