Danmark satsar på ”rewilding” – hästar släpps ut i ny naturreform

Bukefalos 30 år!

Det diskuteras i EU om att 30 % av mark och vatten miljöer ska skyddas, är satsningen i Danmark ett projekt i den linjen? Då lär det komma fler satsningar i framtiden. Jag tänker att det är helt nödvändigt för att behålla en mångfald och förhindra att viktiga växter och insekter dör ut.

Tycker jag har läst mer än en gång om någon insekt som hittats på någon motorbana och banan har stängts för att freda insekten. Sedan har motorbanan växt igen och insekterna försvunnit. Det är svårt att veta vad som gynnar bäst och varje projekt behöver följas upp ordentligt.

Tänker väl ändå att det är den lägsta rimliga nivån ändå?

Iom att man håller både Gotlandsruss och liknande ponnies i England på samma sätt är det nog den rimliga nivån. Löser dessutom problem med vad man gör om det är för mycket russ och för lite mat. Tänker att det säger sig självt att det kommer bli för mycket hästar om man inte tar större delen av alla föl. Det är så överallt med förvildade hästar (inte Pzerwalskis kanske, men de är ju ändå för få än så länge) såvitt jag förstått.
Gör man? Jag har undrat hur man håller liknande ponnys i England, gör man alltså på samma sätt som med gotlandsrussen?

Gör man? Jag har undrat hur man håller liknande ponnys i England, gör man alltså på samma sätt som med gotlandsrussen?
Hur tänkte du de hölls?

Har vi inte haft den här diskussionen tidigare? (iofs kanske det var när vi diskuterade hur Gotlandsrussen hölls, med ägare, namn, foder, koll, och premieringar och vald hingst.)

Det är ju sannolikt inte exakt likadant, jag har ingen koll så. Men jag är ganska övertygad om att det finns ägare, uttag av ponnies till ridning osv.

Ok dubbelkollat. Alla har ägare, alla blir kollade, de har koll på vilka hingstar de släpper. De är mer frilevande än vilda. Alla har namn.

https://exmoorponysociety.org.uk/wp...all_you_ever_wanted_to_know_about_exmoors.pdf

Tyckte väl att man alltid fått den uppfattningen när man läst om Englands ponnies.

Jag har inte fått uppfattningen från rewildingprojekt i England att de släpper en massa djur att flyta eller sjunka utan det är mer, frilevande, än vilda även för kor och uroxar och whatnot. Dvs ett uttag också om det blir för många.

Senast ändrad:

New Forest
All ponies grazing on the New Forest are owned by New Forest commoners – people who have "rights of common of pasture" over the Forest lands. An annual marking fee is paid for each animal turned out to graze. The population of ponies on the Forest has fluctuated in response to varying demand for young stock. Numbers fell to fewer than six hundred in 1945, but have since risen steadily, and thousands now run loose in semi-feral conditions. The welfare of ponies grazing on the Forest is monitored by five Agisters, employees of the Verderers of the New Forest. Each Agister takes responsibility for a different area of the Forest. The ponies are gathered annually in a series of drifts, to be checked for health, wormed, and tail-marked; each pony's tail is trimmed to the pattern of the Agister responsible for that pony. Purebred New Forest stallions approved by the Breed Society and by the New Forest Verderers run out on the Forest with the mares for a short period each year. Many of the foals bred on the Forest are sold through the Beaulieu Road pony sales, which are held several times each year.

https://en.wikipedia.org/wiki/New_Forest_pony

Dartmoor

Today, semi-wild ponies are still central to the Traditions and Culture of Dartmoor's farmers, known as Commoners (Farming | Dartmoor), they roam freely around the commons and like all livestock, are owned by farmers.

Ponies have an important grazing job and play a vital role in maintaining a variety of habitats and supporting wildlife.

https://www.dartmoor.gov.uk/wildlife-and-heritage/heritage/ponies

Alltså jag tror inte det går. Det blir för många och svälter ihjäl.

Vilket område de än är på utan ett uttag skulle ju bli som en ridskolehage, torr bränd lera.

Inte ens i USA kan man ha vilda hästar utan att skjuta dem och fånga in dem i hägn.

Människan har ju varit ett "rovdjur" i Europa sedan isen drog sig tillbaka, vi är en aktör i naturen och kan inte tas bort utan obalans. (tror inte ens ett införande av Europeiska utdöda lejon skulle fixa grejen)

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_lions_in_Europe

(samma sak med våra skogar, de har nog aldrig varit orörda per se, men vi har ju inte förstört dem. Vi vandrade in samtidigt som träden efter isen.)

Apropå vildsvin och nu blir det väl OT, jag läste att de utrotades på 1700-talet pga jakt. Varför kan vi inte hålla dem på lagom nivå idag? Uppriktigt undrande.
Jag tänker att förutsättningarna ser annorlunda ut nu än då vildsvin utrotades. Idag finns reglering gällande när vilt får jagas, allt för att jakten ska bli hållbar, etisk och för att värna om våra viltstammar. Sen är vildsvin ett svårjagat vilt och de trivs inne i tätbebyggt områden.

Jag hörde om en lyckad jakt, då fick de boende agera drevkedja och gå igenom bostadsområdet och sedan stod jägare och kunde skjuta de djur som sprang ut. Den största behållningen var att när de gick igenom alla trädgårdar så blev de också medvetna om hur det såg ut med bl.a. komposter och annat som lockar in grisarna in till husen så det var många som fick bakläxa efter det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka