De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Man blir lite begränsad med bälte vid backning. Personbilen kör jag bältad hela tiden både fram och bakåt men lastbilen vill jag inte ha bälte när jag backar, då vill jag kunna röra mig obehindrat för att undvika att backa på något.
Inget lagkrav att ha bälte när man backar.
Hur sitter det bältet? Bälten är ju "lösa" så länge man drar långsamt, hur kan det hindra dig? Jag betvivlar inte din åsikt, undrar bara. Själv backar jag aldrig med enbart speglar utan vill kunna vända mig om helt. Bältet hindrar inte mig då.
 
Hur sitter det bältet? Bälten är ju "lösa" så länge man drar långsamt, hur kan det hindra dig? Jag betvivlar inte din åsikt, undrar bara. Själv backar jag aldrig med enbart speglar utan vill kunna vända mig om helt. Bältet hindrar inte mig då.
I personbilen som sagt inga problem, men i lastbilen behöver jag kunna röra mig över större yta än själva förarstolen. När jag vrider hela överkroppen för att kunna se genom backspeglar, den kan man behöva hänga ut genom rutan för att se och det går definitivt inte med bälte på.

Sen är det skillnad på om jag backar på en väg än om jag ska fokusera deluxe och backa emot en brygga. Det senare är bälte av, så det beror på hur mycket jag behöver röra mig och fokusera.
 
I personbilen som sagt inga problem, men i lastbilen behöver jag kunna röra mig över större yta än själva förarstolen. När jag vrider hela överkroppen för att kunna se genom backspeglar, den kan man behöva hänga ut genom rutan för att se och det går definitivt inte med bälte på.

Sen är det skillnad på om jag backar på en väg än om jag ska fokusera deluxe och backa emot en brygga. Det senare är bälte av, så det beror på hur mycket jag behöver röra mig och fokusera.
Med lastbilen har jag full förståelse för att man inte kan ha bältet på när man backar.

I min relativt nya bil, Kia Stonic, skulle jag inte klara mig utan backkamera. Det är som att de byggt bilen med tanken att föraren behöver inte så mycket sikt för det finns ju kamera O_o
Sikten är verkligen urusel bakåt. Förutom det så älskar jag bilen :love:
 
Med lastbilen har jag full förståelse för att man inte kan ha bältet på när man backar.

I min relativt nya bil, Kia Stonic, skulle jag inte klara mig utan backkamera. Det är som att de byggt bilen med tanken att föraren behöver inte så mycket sikt för det finns ju kamera O_o
Sikten är verkligen urusel bakåt. Förutom det så älskar jag bilen :love:
Framåt är det alltid bälte på, känns fel och osäkert annars. Vid backning är det rätt svårt att komma upp i höga hastigheter. 😅
 
Med lastbilen har jag full förståelse för att man inte kan ha bältet på när man backar.

I min relativt nya bil, Kia Stonic, skulle jag inte klara mig utan backkamera. Det är som att de byggt bilen med tanken att föraren behöver inte så mycket sikt för det finns ju kamera O_o
Sikten är verkligen urusel bakåt. Förutom det så älskar jag bilen :love:
Lite OT, men...

Det där tycker jag är konstigt med många moderna bilar.

Det finns ju dels inte kameror runt hela bilen, och en backkamera är noll hjälp när man backar med hästsläp t.ex.

Åtminstone jag vill ha sikt genom sidorutorna, och kunna "hänga" mot backspegeln för precisionsbackning (med eller utan släp".

Dessutom så blir ofta backkameran skitig, så varför ska man inte få se ut runtomkring bättre i en personbil, än vad man gör med en en paketbil, typ VW caddy?

När jag köpte ny bil nyligen, så valde jag explicit en bil som man har rimligt sikt från...
 
Lite OT, men...

Det där tycker jag är konstigt med många moderna bilar.

Det finns ju dels inte kameror runt hela bilen, och en backkamera är noll hjälp när man backar med hästsläp t.ex.

Åtminstone jag vill ha sikt genom sidorutorna, och kunna "hänga" mot backspegeln för precisionsbackning (med eller utan släp".

Dessutom så blir ofta backkameran skitig, så varför ska man inte få se ut runtomkring bättre i en personbil, än vad man gör med en en paketbil, typ VW caddy?

När jag köpte ny bil nyligen, så valde jag explicit en bil som man har rimligt sikt från...
Det finns bilar med kameror så man ser runt hela bilen idag.

Men att många bilar har usel sikt är korrekt, allt för att se till att krocksäkerhet och aerodynamik är så bra som möjligt.
 
Det finns bilar med kameror så man ser runt hela bilen idag.

Men att många bilar har usel sikt är korrekt, allt för att se till att krocksäkerhet och aerodynamik är så bra som möjligt.
Aerodynamik in absurdum kan inte vara viktigare än att inte köra över "små barn och hundar" vid backning.

De flesta nya medelbilar saknar 360 kameror. Det är typiskt de allra bilarna dyraste som har det.

Alla (verkligen Alla) kameror blir skitiga och oanvändbara om bilen inte tvättas stup i kvarten, och såklart att man rengör kameran varje gång man ska backa.

Krocksäkerhet? Tvivlar på att den ökas av obefintlig runt-om-sikt. Källa på det vore intressant.

Någon suboptimering tycks pågå.
 
Aerodynamik in absurdum kan inte vara viktigare än att inte köra över "små barn och hundar" vid backning.

De flesta nya medelbilar saknar 360 kameror. Det är typiskt de allra bilarna dyraste som har det.

Alla (verkligen Alla) kameror blir skitiga och oanvändbara om bilen inte tvättas stup i kvarten, och såklart att man rengör kameran varje gång man ska backa.

Krocksäkerhet? Tvivlar på att den ökas av obefintlig runt-om-sikt. Källa på det vore intressant.

Någon suboptimering tycks pågå.

Dessutom är kamrorna tydligen apdyra. Min backkamera har gått sönder och verkstad vill ha ca 10% av bilens värde för att laga den. :meh:
 
På körskolan där sonen kör så är det förbjudet att använda backkamera. De ska backa helt med hjälp av speglar och att vrida kroppen för att se ordentligt.
Ja precis och när jag tog körkort-96 fanns inte backkamera på bilen så upplärd att vända och vrida och använda speglar. Men använder speglarna under färd med. Såg senast idag en i mörkret som inte såg blåljus i arslet.
 
Aerodynamik in absurdum kan inte vara viktigare än att inte köra över "små barn och hundar" vid backning.

De flesta nya medelbilar saknar 360 kameror. Det är typiskt de allra bilarna dyraste som har det.

Alla (verkligen Alla) kameror blir skitiga och oanvändbara om bilen inte tvättas stup i kvarten, och såklart att man rengör kameran varje gång man ska backa.

Krocksäkerhet? Tvivlar på att den ökas av obefintlig runt-om-sikt. Källa på det vore intressant.

Någon suboptimering tycks pågå.

Jag har backkamera och det är mycket sällan en kamera behöver rengöras. När det behövs tar det en sekund att göra medan man går förbi. Såå jobbigt är det inte.

I min bil kan jag dels se bakåt men också 360. Väldigt användbart och känns mycket säkrare än att vända sig om.
 
Lite OT, men...

Det där tycker jag är konstigt med många moderna bilar.

Det finns ju dels inte kameror runt hela bilen, och en backkamera är noll hjälp när man backar med hästsläp t.ex.

Åtminstone jag vill ha sikt genom sidorutorna, och kunna "hänga" mot backspegeln för precisionsbackning (med eller utan släp".

Dessutom så blir ofta backkameran skitig, så varför ska man inte få se ut runtomkring bättre i en personbil, än vad man gör med en en paketbil, typ VW caddy?

När jag köpte ny bil nyligen, så valde jag explicit en bil som man har rimligt sikt från...

Jag har alltid en förpackning pappersnäsdukar i bilen som jag torkar av kameran med om den är skitig. De är inte dyra på affären. Rekommenderas!
 
Det finns bilar med kameror så man ser runt hela bilen idag.

Men att många bilar har usel sikt är korrekt, allt för att se till att krocksäkerhet och aerodynamik är så bra som möjligt.
Jag provkörde en elbil av lyxigare märke för ett tag sen och vissa av kamerorna hade ordentligt grodperspektiv och vissa saker fick helskumma proportioner. Tänk bil där hjulen ser ut att ta upp halva bilen. Nu kunde den iof parkera själv om man ville och hade säkert massor med fiffiga funktioner för att inte köra på saker. Men att själv bara använda 360-kamerorna till att avgöra hur långt bort något är i alla riktningar skulle inte fungerat. Sen kan ju iof just den tillverkarens lösning vara ovanligt dålig.
 
Backkamera blir jag galen på. Då jag haft det har jag stängt av den. Jag använder speglarna...
Jag tycker det kan va ett bra komplement till speglarna. De bilar jag kört som haft backkamera har jag enbart använt den för att se hur nära det är precis bakom bilen (vilket kan va svårt att se i enbart speglarna).

På lastbilen är det guld när man ska koppla släpet. Skulle nog kunna tänka mig att det kan fungera likadant med personbil om man ska koppla släp. Aldrig provat än.
 
Aerodynamik in absurdum kan inte vara viktigare än att inte köra över "små barn och hundar" vid backning.

De flesta nya medelbilar saknar 360 kameror. Det är typiskt de allra bilarna dyraste som har det.

Alla (verkligen Alla) kameror blir skitiga och oanvändbara om bilen inte tvättas stup i kvarten, och såklart att man rengör kameran varje gång man ska backa.

Krocksäkerhet? Tvivlar på att den ökas av obefintlig runt-om-sikt. Källa på det vore intressant.

Någon suboptimering tycks pågå.
Fast nä, vi har en ny bil i det billigare segmentet och den har kameror runt om. Det är väl snarare standard idag. Självklart behöver man rengöra kamerorna men förhoppningsvis är man rädd om sin nya bil och kör den inte tills det inte syns vilken färg den har. Så känsliga tycker jag inte att kamerorna är. Vi bor på grusväg och gnuggar inte sönder våra bilar men trots det är det inga problem att se genom kamerorna. Vi hämtade nya bilen i september och den är liksom aldrig tvättad. Sambon kör långt då han pendlar runt 100 mil i veckan enkel väg så det är inte så att bilen står i garaget för jämnan utan den körs mycket.
 
Fast nä, vi har en ny bil i det billigare segmentet och den har kameror runt om. Det är väl snarare standard idag. Självklart behöver man rengöra kamerorna men förhoppningsvis är man rädd om sin nya bil och kör den inte tills det inte syns vilken färg den har. Så känsliga tycker jag inte att kamerorna är. Vi bor på grusväg och gnuggar inte sönder våra bilar men trots det är det inga problem att se genom kamerorna. Vi hämtade nya bilen i september och den är liksom aldrig tvättad. Sambon kör långt då han pendlar runt 100 mil i veckan enkel väg så det är inte så att bilen står i garaget för jämnan utan den körs mycket.
Jag köpte en större premiumbil som kan dra 2500 kg och som levererades i somras, och den saknar runtom kameror som kan ge en tillräckligt bra bild för att jag inte ska vilja se ut genom fönstren, och titta i backspeglarna..

Den har en hel drös med idiotiska sensorer runtom som är svåra att programmera till önskad funktion, den kan (påstås det, jag har inte provat) fickparkera automatiskt och en drös andra saker som föraren borde sköta om, men jag kan inte få en funktionell bild av bilens omgivningar när jag backar.

Jag gick igenom, provsatt och provkörde samtliga samtliga bilar på marknaden som hade en dragvikt på 2500 kg eller mer, och som inte var en pick-up, och som kostade under 700.000 kr.
Det gick att se ut genom fönstren på några av bilarna. Och nej, alla hade inte kameror som kunde ge en användbar bild av omgivningarna.

Kameror och sensorer kan inte ersätta verkligheten. Det är rätt meningslöst med en sensor som varnar för högt gräs i onödan, eller som får ratten att darra/plongar/styr undan när man tangerar sidolinjen på smalare landsvägar.

Jag har tre bilar med backkamera, och har minst 9 km grusväg till gården.
Nästan varje gång man ska backa så är backkameran dammig eller smutsig.

Tvättar du bilen efter varje användning? Så här på hösten så blir bilarna rejält smutsiga efter bara en vända, på sommaren blir den istället dammig. Den enda perioden när bilarna håller sig någorlunda rena, är på vintern när det är fruset.

Att ni inte störs av skitig backkamera, kanske beror på att behovet av backkamera är litet?
 
Jag provkörde en elbil av lyxigare märke för ett tag sen och vissa av kamerorna hade ordentligt grodperspektiv och vissa saker fick helskumma proportioner. Tänk bil där hjulen ser ut att ta upp halva bilen. Nu kunde den iof parkera själv om man ville och hade säkert massor med fiffiga funktioner för att inte köra på saker. Men att själv bara använda 360-kamerorna till att avgöra hur långt bort något är i alla riktningar skulle inte fungerat. Sen kan ju iof just den tillverkarens lösning vara ovanligt dålig.

På min funkar det utmärkt! Helt fantastiskt bra faktiskt. Ingen lyxbil alls! 6 år gammal och ingen dyr modell.
 
På min funkar det utmärkt! Helt fantastiskt bra faktiskt. Ingen lyxbil alls! 6 år gammal och ingen dyr modell.
Har också en superbra top-view.kamera (360 grader). Årsmodell 2017, ingen dyr modell även om den har det tillvalspaketet som krävdes (köpt begagnad). Den är inte istället för speglar och utsikt men den är helt superb som komplement. Något annat sätt att verkligen se runt hela bilen finns inte; åtminstone sitter inte såna speglar på personbilar runt om.

Avancerad bildbehandling som rätar ut kameraobservationerna till en enda bild.

Inte det viktigaste användningsområdet men min bil står nu alltid med millimeterprecision i mitten av parkeringsrutor…..
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 659
Senast: a1agnlju
·
H
Hästmänniskan I stallet där jag har min häst har det nyligen uppkommit problem med underlaget i ridhuset. Hela vintern har varit relativt mild, och...
Svar
4
· Visningar
2 102
Senast: hejjaSVAMPBOB
·
Hästvård Kan inte bestämma mig för om jag är ett fjolligt våp eller inte ;) Iom fbldonnans konvalescens så står hon och valacken i sjukhage...
2
Svar
26
· Visningar
2 683
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 706
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp