Bukefalos 28 år!

Dejtingtråden 32

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur hanterar ni en person med dåligt självförtroende när ni dejtar? Killen jag träffar är ju verkligen jätte fin, varken smal eller tjock eller något jag bryr mig om för jag ser allt annat hos honom. Men han är så orolig över sin kropp, att han är tjock och otränad. Det smyger fram lite då och då och jag övertygar honom om att jag tycker han är jätte fin och absolut inte behöver ändra på sig och att jag inte skulle gilla honom mer om han går ner i vikt. Gillar ju honom precis som han är. Jag kan komma på mig själv med att säga negativa saker om min kropp automatiskt någon gåndmen jobbar på att få bort dom kommentarerna. Vill inte blanda in sånt i något fint.

Hur stöttar ni om det är någon ni dejtar som känner som den här killen gör? Jag tror han är rädd att jag ska lämna honom för något jag inte ens ser som ett problem.

Gör jag rätt eller krävs det mer? Hur mycket kan jag verkligen påverka hans självförtroende i en dejtingsituation? Det kanske är för mycket begärt att få honom trygg och nöjd på egen hand?
Jag är krass, jag skulle säga att han får skärpa sig och inte klanka ned på sig själv, att jag gillar honom för den han är och att det är nog nu.
Pallar inte att höra en massa gnällande från en dejt över hens kropp. Det får hen lösa utan mig.
 
Hur hanterar ni en person med dåligt självförtroende när ni dejtar? Killen jag träffar är ju verkligen jätte fin, varken smal eller tjock eller något jag bryr mig om för jag ser allt annat hos honom. Men han är så orolig över sin kropp, att han är tjock och otränad. Det smyger fram lite då och då och jag övertygar honom om att jag tycker han är jätte fin och absolut inte behöver ändra på sig och att jag inte skulle gilla honom mer om han går ner i vikt. Gillar ju honom precis som han är. Jag kan komma på mig själv med att säga negativa saker om min kropp automatiskt någon gåndmen jobbar på att få bort dom kommentarerna. Vill inte blanda in sånt i något fint.

Hur stöttar ni om det är någon ni dejtar som känner som den här killen gör? Jag tror han är rädd att jag ska lämna honom för något jag inte ens ser som ett problem.

Gör jag rätt eller krävs det mer? Hur mycket kan jag verkligen påverka hans självförtroende i en dejtingsituation? Det kanske är för mycket begärt att få honom trygg och nöjd på egen hand?
"Jag vet hur det är att ha hjärnspöken som trycker på alla ömma punkter och hackar på allt jag gör. Om du fastnar i ditt huvud och vill bli distraherad så bara säg till, men vad du än gör får du aldrig tänka att den rösten är min, eller att den representerar vad jag tycker"
 
Jag är krass, jag skulle säga att han får skärpa sig och inte klanka ned på sig själv, att jag gillar honom för den han är och att det är nog nu.
Pallar inte att höra en massa gnällande från en dejt över hens kropp. Det får hen lösa utan mig.
Håller med dig. Det är bara energikrävande. Sen är ju dålig självkänsla ganska osexigt vilket ju man såklart inte tänker på/uppfattar när an själv är i den men ja. Det blir ju tyvärr en belastning för den andre.
 
Hur hanterar ni en person med dåligt självförtroende när ni dejtar? Killen jag träffar är ju verkligen jätte fin, varken smal eller tjock eller något jag bryr mig om för jag ser allt annat hos honom. Men han är så orolig över sin kropp, att han är tjock och otränad. Det smyger fram lite då och då och jag övertygar honom om att jag tycker han är jätte fin och absolut inte behöver ändra på sig och att jag inte skulle gilla honom mer om han går ner i vikt. Gillar ju honom precis som han är. Jag kan komma på mig själv med att säga negativa saker om min kropp automatiskt någon gåndmen jobbar på att få bort dom kommentarerna. Vill inte blanda in sånt i något fint.

Hur stöttar ni om det är någon ni dejtar som känner som den här killen gör? Jag tror han är rädd att jag ska lämna honom för något jag inte ens ser som ett problem.

Gör jag rätt eller krävs det mer? Hur mycket kan jag verkligen påverka hans självförtroende i en dejtingsituation? Det kanske är för mycket begärt att få honom trygg och nöjd på egen hand?

Jag vet inte riktigt hur man "ska" göra eller om det är rätt eller fel men jag är inte så intresserad av att höra sånt där. Är inte så förtjust i sånt bekräftelsesökande, tycker det är osexigt och lite barnsligt. Mina nojor försöker jag lösa på egen hand utan att blanda in den andra. Om man fastnar i att den ena hela tiden ska försöka övertyga den andra om att den visst är snygg finns det ju också en risk att alla "försäkranden" inte räcker utan att det istället trissas upp.
 
Jag försöker inte påverka eller ta på mig ansvar för en annan persons dåliga självförtroende.

Fast vad gäller personer man bryr sig om, så vill man ju ändå försöka bygga upp dom så de får lite bättre självkänsla....? Eller de flesta vill nog det tror jag.

@Lillefrun jag brukar själv inte dejta folk med låg självkänsla då jag inte attraheras av det, men har vänner som tycker illa om sin kropp. När jag är med dom försöker jag generellt undvika att prata negativt om kroppar i allmännhet, helt enkelt inte fokusera så mycket på hur någon ser ut, utan istället fokusera på positiva egenskaper. Men jag låter dom veta att jag tycker om dom och ibland kan jag ge en komplimang som "vad fin du är", "snygg frissa", etc. om det är något jag tycker ser bra ut - det måste dock kännas naturligt för mig så det inte blir "konstruerat" om du förstår.
 
Fast vad gäller personer man bryr sig om, så vill man ju ändå försöka bygga upp dom så de får lite bättre självkänsla....? Eller de flesta vill nog det tror jag.
@Lillefrun jag brukar själv inte dejta folk med låg självkänsla då jag inte attraheras av det, men har vänner som tycker illa om sin kropp. När jag är med dom försöker jag generellt undvika att prata negativt om kroppar i allmännhet, helt enkelt inte fokusera så mycket på hur någon ser ut, utan istället fokusera på positiva egenskaper. Men jag låter dom veta att jag tycker om dom och ibland kan jag ge en komplimang som "vad fin du är", "snygg frissa", etc. om det är något jag tycker ser bra ut - det måste dock kännas naturligt för mig så det inte blir "konstruerat" om du förstår.
Jag tänker nog som dig. Och gör som du skriver. Han har inte dåligt självförtroende i allt utan bara det här med kroppen och jag känner igen mig så otroligt mycket i vad han säger men väljer att inte ta upp det och säga det men det gör ju att jag vet hur jobbigt det är och vill stötta.

I övrigt är han den mest lugna, trygga, säkra, kunniga och omtänksamma killen jag någonsin träffat så jag är beredd att hänga i genom den här kampen ifall det behövs. Jag ska se om jag idag lyckats reda ut lite för honom om mina tankar och hjälpt till. Jag tror det. Att jag underlättat lite och att han kanske kan gå vidare lite och lita på mig.

Det är inget stort problem men bara det att jag vill att han ska vara nöjd med sig själv
 
Det är inget stort problem men bara det att jag vill att han ska vara nöjd med sig själv
Helt ärligt tycker jag att det är hans ansvar. Man kan finnas där, man kan stötta och man kan dela sina tankar, men det är hans ansvar att känna sig nöjd med sig själv, inte ditt. Alla kan vi dippa, alla har vi områden vi är mindre nöjda med oss själva med, men det är ingen annans ansvar att reda ut det. En bra partner finns där och stöttar, men den tar inte över och ”löser” problem åt en är min åsikt.
 
Fast vad gäller personer man bryr sig om, så vill man ju ändå försöka bygga upp dom så de får lite bättre självkänsla....? Eller de flesta vill nog det tror jag.

Det är inget stort problem men bara det att jag vill att han ska vara nöjd med sig själv

Generellt: det är inte kvinnors uppgift att fixa mäns självförtroende. Män kan gott få "bygga upp" sig själva utan att kvinnorna i deras liv ska dra den lasten. Kvinnor överlag tar ju väldigt mycket ansvar över mäns känslor och mående. Män i sin tur behöver bli bättre på att hantera sina känslor, desto större risk att det bara blir en björntjänst.
 
Hur hanterar ni en person med dåligt självförtroende när ni dejtar? Killen jag träffar är ju verkligen jätte fin, varken smal eller tjock eller något jag bryr mig om för jag ser allt annat hos honom. Men han är så orolig över sin kropp, att han är tjock och otränad. Det smyger fram lite då och då och jag övertygar honom om att jag tycker han är jätte fin och absolut inte behöver ändra på sig och att jag inte skulle gilla honom mer om han går ner i vikt. Gillar ju honom precis som han är. Jag kan komma på mig själv med att säga negativa saker om min kropp automatiskt någon gåndmen jobbar på att få bort dom kommentarerna. Vill inte blanda in sånt i något fint.

Hur stöttar ni om det är någon ni dejtar som känner som den här killen gör? Jag tror han är rädd att jag ska lämna honom för något jag inte ens ser som ett problem.

Gör jag rätt eller krävs det mer? Hur mycket kan jag verkligen påverka hans självförtroende i en dejtingsituation? Det kanske är för mycket begärt att få honom trygg och nöjd på egen hand?

Jag håller med övriga om att det inte kan vara mitt ansvar att han ska vara tillfreds med sig själv, för båda parters skull. Men det jag KAN göra, som jag tänker på även i andra sammanhang eftersom jag inte dejtar så mycket, är att inte tala negativt på motsvarande sätt om mig själv inför andra. För då säger jag ju indirekt att utseende, vikt, prestationer, vad det nu är är viktigt för mig. Och när jag uttalar för andra hur höga krav jag har på mig själv och hur misslyckad jag känner mig i förhållande till de kraven, så blir det ju svårt för andra att känna att jag inte har samma krav på dem. (Även om jag nog inte är ensam om att att jag egentligen ställer högre krav på mig själv än andra.)
 
Generellt: det är inte kvinnors uppgift att fixa mäns självförtroende. Män kan gott få "bygga upp" sig själva utan att kvinnorna i deras liv ska dra den lasten. Kvinnor överlag tar ju väldigt mycket ansvar över mäns känslor och mående. Män i sin tur behöver bli bättre på att hantera sina känslor, desto större risk att det bara blir en björntjänst.

Jag håller med övriga om att det inte kan vara mitt ansvar att han ska vara tillfreds med sig själv, för båda parters skull. Men det jag KAN göra, som jag tänker på även i andra sammanhang eftersom jag inte dejtar så mycket, är att inte tala negativt på motsvarande sätt om mig själv inför andra. För då säger jag ju indirekt att utseende, vikt, prestationer, vad det nu är är viktigt för mig. Och när jag uttalar för andra hur höga krav jag har på mig själv och hur misslyckad jag känner mig i förhållande till de kraven, så blir det ju svårt för andra att känna att jag inte har samma krav på dem. (Även om jag nog inte är ensam om att att jag egentligen ställer högre krav på mig själv än andra.)

Såhär tänker jag också. För min egen del som kvinna är jag faktiskt lite "glad" eller vad man ska säga att jag har nog med min egen skit för att försöka lösa ev problem hos en partner. Jag funkar också dåligt med negativa/osäkra personer. De gånger nuvarande kille säger något negativt om sig själv så säger jag bara emot och får ett hjärta tillbaka typ. Likadant åt andra hållet. Det är liksom bara ett påtalade om att det där finns bara i ditt huvud och sedan är det fine och inte heller några djupa grejer. Glad vi är lika där.
 
Fast vad gäller personer man bryr sig om, så vill man ju ändå försöka bygga upp dom så de får lite bättre självkänsla....? Eller de flesta vill nog det tror jag.

@Lillefrun jag brukar själv inte dejta folk med låg självkänsla då jag inte attraheras av det, men har vänner som tycker illa om sin kropp. När jag är med dom försöker jag generellt undvika att prata negativt om kroppar i allmännhet, helt enkelt inte fokusera så mycket på hur någon ser ut, utan istället fokusera på positiva egenskaper. Men jag låter dom veta att jag tycker om dom och ibland kan jag ge en komplimang som "vad fin du är", "snygg frissa", etc. om det är något jag tycker ser bra ut - det måste dock kännas naturligt för mig så det inte blir "konstruerat" om du förstår.

Nej, jag tror att det kan bli destruktivt att försöka bygga upp sin partner. Visst att man kan vara där och stötta men i grund och botten är det individen som behöver ta hjälp för sina problem. Som partner bör man inte vara någon slags krycka, vilket jag tror att man blir om man tar ansvar för dåligt självförtroende eller andra problem så som svartsjuka osv.
 
Nej, jag tror att det kan bli destruktivt att försöka bygga upp sin partner. Visst att man kan vara där och stötta men i grund och botten är det individen som behöver ta hjälp för sina problem. Som partner bör man inte vara någon slags krycka, vilket jag tror att man blir om man tar ansvar för dåligt självförtroende eller andra problem så som svartsjuka osv.
Fast det är väl jättestor skillnad på att säga att man tycker att någon är fin ifall den har lite av ett bekräftelsebehov och att stötta någon helt ifall de är mentalt kassa?

Jag är väldigt självständig och har bra självkänsla och bra självförtroende i det mesta, men även jag vill ha komplimanger ibland och känna att jag är uppskattad.
 
Nej, jag tror att det kan bli destruktivt att försöka bygga upp sin partner. Visst att man kan vara där och stötta men i grund och botten är det individen som behöver ta hjälp för sina problem. Som partner bör man inte vara någon slags krycka, vilket jag tror att man blir om man tar ansvar för dåligt självförtroende eller andra problem så som svartsjuka osv.

This. Jag uppskattar såklart förståelse och stöd i mitt kaos men det jag mått klart bäst av att höra är att The Guy är helt övertygad om att jag kommer reda ut min vardag för jag gör bra och aktiva val för att komma framåt och är smart och positiv. Det gav liksom mer långsiktig pepp att upplevas så och inte bara upplevas som ett jävla kaos ur någon annans ögon som man ändå varit ärlig med.
 
This. Jag uppskattar såklart förståelse och stöd i mitt kaos men det jag mått klart bäst av att höra är att The Guy är helt övertygad om att jag kommer reda ut min vardag för jag gör bra och aktiva val för att komma framåt och är smart och positiv. Det gav liksom mer långsiktig pepp att upplevas så och inte bara upplevas som ett jävla kaos ur någon annans ögon som man ändå varit ärlig med.

Fast det han säger där bygger ju upp dig? Inte som i att vara en "mental krycka" (vet inte helt vart @Tonto fick det från att jag tyckte någon skulle vara det), men genom att visa att han tycker bra om dig och har förtroende för dina val?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer För att det är kul med uppdateringar och diskussioner även om man inte längre kvalar in i dejtingtråden.
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 120
Tjatter Jag behöver köpa en ny tv, runt 32 tum. Den ska ha inbyggd cromecast och ha LED och helst ett känt märke inte typ Andersson. Runt...
Svar
12
· Visningar
598
Senast: FrDrake
·
Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
385
Senast: sweep
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
113 482
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp