Dejtingtråden 39

Bukefalos 30 år!

Jag tycker att det ligger någonting i det som dessa relationscoacher tipsar om, du får ju tycka vad du vill om det. Jag tipsar om det, för att vi i Sverige är rätt vana vid att gå hem med varandra för tidigt, fungerar kanske för vissa men inte för andra.

Nu frågade hon om vad vi tänkte kring att komma hem till honom och se en film och jag gav mitt svar. Det ger varken ett seriöst intryck från hans sida att bjuda henne på en hemmadejt så tidigt (speciellt inte iom att han pratade om mys och sex innan), inte heller skulle det ge ett seriöst intryck om hon tackade ja till denna dejt. Jag skulle visa honom att jag vill ha något seriöst innan jag gick med på hemmadejter.
I ditt första svar skrev du: Det handlar om att sända seriösa signaler (...).

Du påstod alltså att det är så det förhåller sig. Du skrev inte att du tycker så utan att det är så det är. En viktig skillnad.

Men för tidigt?
Vem bestämmer om vad som är för tidigt?
Om jag vill bjuda hem eller åka hem till någon första gången så gör jag det, samma om jag är attraherad av någon och vill ligga med den och intresset är ömsesidigt då gör jag det.
Alltså det här ger mig en äcklig smak av gamla konservativa ideal om att vara en "fin flicka" och hålla på sig 🤢

Det oseriösa här är att hans unge är i rummet bredvid, inte att han frågar om hon vill komma dit.

De här coacherna verkar i USA och jag tror tyvärr att det ser annorlunda ut där, eftersom jämställdheten inte alls kommit lika långt där som här och det är nog många gånger konservativa ideal som råder. Att ”hålla på sig” på det sätt som beskrivs här i tråden blir ett sätt att som kvinna skydda sig själv.

Vi kvinnor i Sverige behöver ju inte hålla på så, så det blir tokigt att rakt av applicera råden på en svensk kontext. I Sverige utgår kvinnor generellt inte från att män bara vill ligga, och män anser generellt inte att kvinnor som ligger på första dejten är slampiga.

Senast ändrad:
De här coacherna verkar i USA och jag tror tyvärr att det ser annorlunda ut där, eftersom jämställdheten inte alls kommit lika långt där som här och det är nog många gånger konservativa ideal som råder. Att ”hålla på sig” på det sätt som beskrivs här i tråden blir ett sätt att som kvinna skydda sig själv.

Vi kvinnor i Sverige behöver ju inte hålla på så, så det blir tokigt att rakt av applicera råden på en svensk kontext. I Sverige utgår kvinnor generellt inte från att män bara vill ligga, och män anser generellt inte att kvinnor som ligger på första dejten är slampiga.

Jo, det skrek verkligen amerikanskt konservativt dravel 🤢
Att uppmuntra till det är för mig att ta jättekliv bakåt när det kommer till jämställdhet.

Det finns även svenska dejtingcoacher som pratar om detta bland annat Happy dejting.

Det beror säkert på vilken sorts män som man har träffat/dejtat, jag upplever att många säger att de vill ha någonting seriöst och sedan kommer det fram dejt 4 att de inte vill det eller de visat det på annat sätt men jag inte varit uppmärksam. Jag är för min del trött på att ge min kropp eller känslor till någon som inte är seriös. Detta med att vänta eller dejta långsamt är också ett sätt att lära känna personen mer och upptäcka röda flaggor i tid. Narcissister och liknande är duktiga på att ”love bomba,” låtsas vara kära och få kvinnor att gå fram för snabbt och binda sig vid dem. Det är med andra ord bra att ta det långsamt på flera sätt. Detta är definitivt inget amerikanskt problem, har hört om många som gått fram väldigt fort och hamnat med män som inte är snälla.

Detta förutsätter ju att man vill ha ett seriöst förhållande, jag skriver nu inte till alla dem som vill ha KK, ONS eller andra oseriösa förhållanden.

Det finns även svenska dejtingcoacher som pratar om detta bland annat Happy dejting.

Det beror säkert på vilken sorts män som man har träffat/dejtat, jag upplever att många säger att de vill ha någonting seriöst och sedan kommer det fram dejt 4 att de inte vill det eller de visat det på annat sätt men jag inte varit uppmärksam. Jag är för min del trött på att ge min kropp eller känslor till någon som inte är seriös. Detta med att vänta eller dejta långsamt är också ett sätt att lära känna personen mer och upptäcka röda flaggor i tid. Narcissister och liknande är duktiga på att ”love bomba,” låtsas vara kära och få kvinnor att gå fram för snabbt och binda sig vid dem. Det är med andra ord bra att ta det långsamt på flera sätt. Detta är definitivt inget amerikanskt problem, har hört om många som gått fram väldigt fort och hamnat med män som inte är snälla.

Detta förutsätter ju att man vill ha ett seriöst förhållande, jag skriver nu inte till alla dem som vill ha KK, ONS eller andra oseriösa förhållanden.

Fast att gå fort in i en relation har ju ingenting alls att göra med att man sänder oseriösa signaler som du skrev om först.
För mig tar det låååång tid att utveckla känslor för andra människor och jag vill hålla det casual under flera månader för att lära känna personen i lugn och ro. Skulle någon försöka stressa på det blir det kalla handen direkt.
Att ha sex ingår för mig i att lära känna en person.

Att de personen inte velat ha något seriöst med dig är ju inte heller samma sak som att de är oseriösa.

Nu är jag lugn igen efter vi pratat i 2 h igår i telefon. Han känns seriös och ärlig och vill ta de lugnt fram. Han bor i stort hus och dottern sover på ovanvåningen så han sa hade hon vaknat hade han gått upp, hon kommer inte ner osv. Sen kommer jag få vara beredd på att vi inte kommer kunna träffas lika mycket sen när han börjar flyga för han har dottern när han är ledig. Men som sagt jag har inga problem att man inte ses hela tiden, så länge man har kontakt på andra sätt..

Fast att gå fort in i en relation har ju ingenting alls att göra med att man sänder oseriösa signaler som du skrev om först.
För mig tar det låååång tid att utveckla känslor för andra människor och jag vill hålla det casual under flera månader för att lära känna personen i lugn och ro. Skulle någon försöka stressa på det blir det kalla handen direkt.
Att ha sex ingår för mig i att lära känna en person.

Att de personen inte velat ha något seriöst med dig är ju inte heller samma sak som att de är oseriösa.

Att dejta långsamt kan man göra på olika sätt och jag beskrev två olika orsaker till det eftersom att ni tycker att den första är amerikanskt dravel. Vilket ni så klart får tycka om ni vill. Det jag menar med oseriösa signaler är att jag sätter gränser för mig själv vad jag vill göra och för mannen, för att han inte ska se dig som någon som han bara vill ligga med. Jo det finns en hel del sådana män även i Sverige. Ett ex på en sådan gräns är om du har bestämt dig för att inte äta godis på en månad så köper du inte hem godiset, om du köper hem godiset finns det större chans att du överträder den gränsen. Det vill säga jag bjuder inte hem mannen och tackar nej till hans inbjudningar hem till sig.

Vi är nog väldigt olika där jag blir kär snabbt och blir väldigt påverkad av den kemiska processen av att kramas och kyssas vilket leder till att jag går för snabbt fram, bara grattis till dig och andra kvinnor som kan hångla och ha sex och ändå tänka lugnt och klart. Jag vet att många blir väldigt påverkade av detta.

Visst kan det vara så att de inte vill ha ett förhållande med just mig men i de fallen om jag tänker på har de agerat på samma sätt med flera kvinnor. Just lögnen om att de vill ha ett seriöst förhållande, är väldigt på i ett par dejter och sedan uppger att de inte vill ha ett förhållande.

Jag har dejtat på vanligt svenskt sätt i många år tidigare med varierande resultat men jag tror på att testa någonting nytt.

Att dejta långsamt kan man göra på olika sätt och jag beskrev två olika orsaker till det eftersom att ni tycker att den första är amerikanskt dravel. Vilket ni så klart får tycka om ni vill. Det jag menar med oseriösa signaler är att jag sätter gränser för mig själv vad jag vill göra och för mannen, för att han inte ska se dig som någon som han bara vill ligga med. Jo det finns en hel del sådana män även i Sverige. Ett ex på en sådan gräns är om du har bestämt dig för att inte äta godis på en månad så köper du inte hem godiset, om du köper hem godiset finns det större chans att du överträder den gränsen. Det vill säga jag bjuder inte hem mannen och tackar nej till hans inbjudningar hem till sig.

Vi är nog väldigt olika där jag blir kär snabbt och blir väldigt påverkad av den kemiska processen av att kramas och kyssas vilket leder till att jag går för snabbt fram, bara grattis till dig och andra kvinnor som kan hångla och ha sex och ändå tänka lugnt och klart. Jag vet att många blir väldigt påverkade av detta.

Visst kan det vara så att de inte vill ha ett förhållande med just mig men i de fallen om jag tänker på har de agerat på samma sätt med flera kvinnor. Just lögnen om att de vill ha ett seriöst förhållande, är väldigt på i ett par dejter och sedan uppger att de inte vill ha ett förhållande.

Jag har dejtat på vanligt svenskt sätt i många år tidigare med varierande resultat men jag tror på att testa någonting nytt.

Det låter som du blandar ihop kärlek och attraktion där.
Jag har heller aldrig sett det som att jag ger min kropp till en man. Han ger lika mycket till mig och jag tar.
Som sagt, jag ligger för att jag vill och är attraherad.
Har inga problem att varken bjuda hem eller åka hem till till män utan att ligga.

Det är inga som helst svårigheter att sätta gränser även om en har ons eller kk. Att en har tillfälliga sexförbindelser betyder inte att en kastar alla krav överbord.

Det är inget fel att välja att inte ligga på en gång men dina inlägg osar av unken moral när det gäller hur fort en väljer att ligga med någon.

De killar jag träffat mer seriöst under en längre tid, bland annat mitt enda seriösa ex, låg jag med på första dejten. Vi hade dock träffats i andra sammanhang tidigare men detta var på den första renodlade dejten.

Snarare har killar som jag i ett tidigt skede i mitt liv förhalade sexet backat ur för att de inte trodde jag var intresserad eller menade allvar. Just saying…

Var har jag skrivit att de var i rummet bredvid :D Han bor i stort hus och barnet har ett rum på ovanvåningen... Samt jag tackade nej att ses när han har sin dotter då jag vill inte riskera något..
Det var inte riktigt riktat till dig utan mot den person som verkar tycka att det stora problemet var att han ens bjöd dit dig. För mig var barnet ett betydligt större problem än inbjudan.

Var på dejt med en kille idag, vi har skrivit en MASSA och pratat i telefon innan. Verkligen en kille som skulle kunna passa mig. MEN jag kände ingen direkt attraktion när vi sågs. Ska jag fortsätta dejta honom och hoppas på att attraktion växer fram? för skulle verkligen kunna tänka mig honom som pojkvän.

Men kan det vara så att jag ska ge det en chans ändå. Kan ju vara så att jag har svårt att bli attraherad av "bra" killar

Var på dejt med en kille idag, vi har skrivit en MASSA och pratat i telefon innan. Verkligen en kille som skulle kunna passa mig. MEN jag kände ingen direkt attraktion när vi sågs. Ska jag fortsätta dejta honom och hoppas på att attraktion växer fram? för skulle verkligen kunna tänka mig honom som pojkvän.

Men kan det vara så att jag ska ge det en chans ändå. Kan ju vara så att jag har svårt att bli attraherad av "bra" killar
För min egen del blir jag aldrig attraherad direkt. Jag måste lära känna personen först, så det tar ett några dejter för mig innan det kommer.

Jag flyttade in efter en månads dejtande och då hade vi innan det haft flera hemmadejter redan. Tre år senare är vi gifta och har ett barn. Det är liksom inte ett problem för alla som löses genom att agera "seriöst".

Jag förstår mest inte resonemanget. Det är en sak om man lämnar sexet en stund för sin egen skull... men jag tänker att om den andra parten inte är intresserad efter sex blir hen det nog inte efter x-dejter utan sex heller. Det är inte där det hänger. Och tvärtom - är man intresserad på riktigt är man det oavsett sex på direkten eller inte, förmodligen.

Har inte skrivit med hon som bor långt bort på länge nu, så det rinner nog ut i sanden som jag trodde.
Fick plötsligt flera matcher på Tinder trots att jag inte varit ute på länge. En bjöd mig på dejt direkt, typ nästa vecka. Lämnade det lite öppet pga börjar jobba då och inte vet hur trött jag kommer vara efteråt. Hon var fine med det!
Börjar ta mig upp ur en svacka men vet inte om jag ska eller inte. Men jag tjänar ju inget på att sitta hemma och tycka synd om mig själv. Hon bor nära och jobbar i min stad.

Ja, och så heter vi samma sak också 😅

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka