Deklaration 2020

Pga omständigheterna förra året så hade det påverkat mig rätt mycket negativt nu om det hade varit infört redan. Men dåså.

Fast gör de såna ändringar tycker jag faktiskt att det är fult gjort om det införs "retroaktivt" (dvs lägger det så att det gäller från och med deklarationen 2021, så att ändringen i praktiken gäller från och med inkomståret 2020) - att ändra spelreglerna i efterhand. Då blir jag grinig, faktiskt :cautious:. Inte för att det gör nån skillnad att jag surar.

Jag jobbar "ute i ingenstans" (dvs litet samhälle med rätt kassa kommunikationer etc) och att flytta dit är inget alternativ för mig. Det är precis under 3 mil enkel resa, och ingen buss matchar med tiden som jag börjar jobba (...tidigt...). Så det är lite samma för mig, iofs. Men ändå. Det är definitivt något som kan påverka hur jag resonerar kring att "skaffa" ett extrajobb, tex. Oh well, vi får väl se om det går igenom eller hur det blir då.

End of rant! :p

Retroaktiv skattelagstiftning är förbjudet, så du målar fan på väggen i onödan. För att skatteregler ska ändras krävs minst att regeringen meddelar att lagen ska ändras (och därefter ett korresponderande riksdagsbeslut).

Jag har alltid fått ganska stora summor tillbaka då jag alltid bett mina arbetsgivare dra mer skatt än tabellskatten. Nu har jag dock haft sjukpenning hela 2019 så jag misstänker att jag kommer få en härlig restskatt. FK verkar inte riktigt förstå det här med skatt och skattetabeller... :meh:

Absolut ingen aning faktiskt. Brukar ha hyfsad koll men inte i år. Hade lön från totalt fem ställen förra året så blir väldigt imponerad om alla dragit exakt rätt.

Räknar med noll tillbaka, men har pinsamt dålig koll detta året och hoppas på att det inte blir restskatt!

Absolut ingen aning faktiskt. Brukar ha hyfsad koll men inte i år. Hade lön från totalt fem ställen förra året så blir väldigt imponerad om alla dragit exakt rätt.

Även om alla dragit exakt rätt får du troligen restskatt för att när alla lönerna slås ihop blir det en annan skatt att betala. Tex tabell 33, du har en lön på 10 000 då ska du betala 1500 i skatt, men om du tjänar 20 000 kr är skatten 4 258 kr. Har du då fått 10 000 av två arbetsgivare så drar de totalt 3000, som är korrekt, men du kommer att få restskatt på 1258 kr.

Även om alla dragit exakt rätt får du troligen restskatt för att när alla lönerna slås ihop blir det en annan skatt att betala. Tex tabell 33, du har en lön på 10 000 då ska du betala 1500 i skatt, men om du tjänar 20 000 kr är skatten 4 258 kr. Har du då fått 10 000 av två arbetsgivare så drar de totalt 3000, som är korrekt, men du kommer att få restskatt på 1258 kr.

Ja, fast sen beror det väl på andra saker också? Till exempel ränteavdrag och annat. Jag är lite i samma sits, flera arbetsgivare, men visst räknas skatten (tabellen) på den totala inkomsten?

Ja, fast sen beror det väl på andra saker också? Till exempel ränteavdrag och annat. Jag är lite i samma sits, flera arbetsgivare, men visst räknas skatten (tabellen) på den totala inkomsten?

Bara om du gjort AG medvetna om hur mycket du tjänar totalt och uttryckt vilja om att de ska dra mer preliminär skatt. I slutändan är det såklart faktisk total inkomst som är skattebas.

Jag kan intyga att det är besvärligt! Be dom dra extra så löser det sig förhoppningvis, verkar bli värre ju mer man tjänar också - nån som har koll som kan säga?
Maken tjänar ganska bra totalt och han har haft mycket större problem att få ordning på det där än mig.

Jag kan intyga att det är besvärligt! Be dom dra extra så löser det sig förhoppningvis, verkar bli värre ju mer man tjänar också - nån som har koll som kan säga?
Maken tjänar ganska bra totalt och han har haft mycket större problem att få ordning på det där än mig.

Ja , vi har ganska aggressivt progressiva skatter i Sverige, vilket gör att sista delen av en hög total inkomst beskattas mycket hårdare i procent än en mindre inkomst. Då blir effekten av att lägga ihop inkomster ganska stor i antal skattekronor. Å andra sidan har man ju ganska trevliga inkomster att dela med sig av också.

Ja absolut så är det! Exemplet jag drog var bara för att visa skillnaden om du har lön från ett arbete eller flera. Räntor och andra avdrag är ju såklart olika från person till person.
Så om du bara får lön från ett företag och det drar korrekt skatt så ska det gå jämnt ut. Om vi bara ser till lönen.

Jag har absolut ingen aning alls hur det ska gå.... Jag har ju bara en lön, men har barn så har blivit några vabbdagar. Har hus så det ska väll dras fastighetsskatt också. Jag önskar jag kunde haft bättre koll, och vara lite mer intresserad så jag slapp denna oron varje år! :cautious:

Har på känn att det blir ett stort minus i år, men förhoppningsvis så täcker mina resor till och från arbetet upp det. Ser i Kivra att jag fick min den 8 mars förra året, hoppas den kommer lite tidigare i år, iallafall nu innan helgen.

Ja, precis, eventuella avdrag etc spelar förstås också in. (Slut)skatten som en ska betala baseras på den totala inkomsten.

Jag har oftast haft flera arbetsgivare, men har i regel "klarat mig ifrån" restskatt. Det generella som jag fått från Skatteverket tidigare är att låta huvudarbetsgivaren (där jag jobbar mest) dra skatt enligt tabellen och övriga arbetsgivare dra 30% skatt för att minska risken (men ja, det är ju förstås beroende på hur mycket en tjänar också - är lönerna höga kan jag tänka mig att det behövs mer). De arbetsgivare jag haft har begärt att jag ska lämna in om vilken skattetabell som det ska dras enligt, annars har det dragits 30%.

Ja fast jag gör lite avdrag sen så kommer gå jämnt ut alt plus så är inte orolig :)

Jag har alltid fått ganska stora summor tillbaka då jag alltid bett mina arbetsgivare dra mer skatt än tabellskatten. Nu har jag dock haft sjukpenning hela 2019 så jag misstänker att jag kommer få en härlig restskatt. FK verkar inte riktigt förstå det här med skatt och skattetabeller... :meh:
Man kan väl be FK dra extra också?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få... 20 21 22
Svar
427
· Visningar
30 904
Senast: Unafraid
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 823
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 944
Senast: malumbub
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer... 2
Svar
22
· Visningar
1 001
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka