Dela viktiga inlägg i sociala medier

Bukefalos 30 år!

Jag har en vän som gör det. Det och bortsprungna djur. Det kan vara i vilken landsända som helst, vara från 2019 och hon kollar aldrig i kommentarerna om den bortsprungna faktiskt kom tillrätta förra veckan. Ibland när jag orkar säger jag lite fint Såg du att det var 2019, då svarar hon Ojdå lol.

🤷🏼‍♀️😂

Jag är ingen förvirrad tant (än) så jag delar i mitt område och aktuella inlägg 😅

Jag har ett nischat instagram-konto (Formel 1, vilken överraskning! 😆) och följer i princip bara liknande konton, så det skulle helt enkelt inte enligt mig passa sidans tematik att kontinuerligt posta innehåll av till exempel politisk art. Däremot skulle jag inte vara rädd för att redogöra för min politiska ståndpunkt, skulle frågan bli aktuell av någon anledning, samt har absolut inget emot om andra gör detsamma.

Det reageras även mycket på 'världsämnen' såsom rasism, sexism, trakasserier/ hat och hot samt liknande ämnen inom 'vår värld' så vi har väl ett slags mikroperspektiv. Men mycket externa nyheter/samhällsinformation? Nej, det ser jag inte och det är jag nog tacksam för. Jag får det till mig ändå.

Jag har en vän som tidigare delade Missing people från hela Sverige, olyckor som gärna var motorcykelolyckor där delar flög åt alla håll, bortsprungna hundar och katter mm. från hela norden så jag och ett antal andra av hans vänner påpekade detta men trots detta fortsatte han än värre, då försvann alla hans vänner på fejjan. Ibland måste man sätta ner foten, jag delar bara roliga och instruktiva saker som inte innehåller våld eller olyckor, ingen politik alls utan sociala medier ska vara den trevliga fikahörnan där man kan träffas virtuellt, snacka och ha kul utan att det är på någons bekostnad. Att vi sen är med i kasta-skit-på-varann-klubben allihop är en helt annan sak MEN det blir aldrig sådana proportioner så det blir mobbing eller plumpt.

Ok, ”alla” vet vad som händer ute i världen, man behöver inte dela vidare, det är lite så det resoneras generellt? Men om vi tittar på misogyni, så tack vare protester osv har vi kvinnor fått rösträtt mm. Det är fortfarande skillnader i samhället, vilket är så fel, det tror jag alla här kan hålla med om? Ändå utbreder sig misogynin med rasande fart, speciellt på sociala medier, misogyna influencers med över 10M följare, incels communitys mm.

För mig är det viktigt att dela inlägg som visar vad som händer i världen, att alla ser vad som pågår tex misogyni, allt galet i USA osv men extremt få av mina vänner gör det. Och det gör mig provocerad, jag vill att alla vaknar och försöker förändra detta sjuka samhällssystem som vi lever i.

Så min fråga är - Varför delar inte fler liknande inlägg? Jag förstår verkligen inte det.

Jag vet ju att majoriteten av mina vänner har samma åsikter. Om de har andra åsikter så är det något jag inte vet om.

Delar inte sånt för att jag själv vill inte ha sånt i mitt flöde. Vill jag se och höra om sånt kollar jag nyhetskanaler, dokumentärer och annat.

I perioder blir jag personligen utmattad av att höra allt elände och undviker då att kolla nyheter och annat för min mentala hälsas skull.

Ok, ”alla” vet vad som händer ute i världen, man behöver inte dela vidare, det är lite så det resoneras generellt? Men om vi tittar på misogyni, så tack vare protester osv har vi kvinnor fått rösträtt mm. Det är fortfarande skillnader i samhället, vilket är så fel, det tror jag alla här kan hålla med om? Ändå utbreder sig misogynin med rasande fart, speciellt på sociala medier, misogyna influencers med över 10M följare, incels communitys mm.
Fast du måste väl förstå att folk behöver ett andhål också, ett ställe där man inte bombarderas med olycka och info om att världen håller på att gå under. Folk behöver också lite hopp och se det goda som finns i livet för att orka med.

Vill du nå ut så skapa ett konto isåfall med dina åsikter och där du kan prata och påverka och nå ut ifrån. Jag lovar dig att om det är intressant och viktigt så kommer folk att följa det kontot. Och ju fler som följer ju fler gånger kommer dina inlägg då att visas för andra som inte följer.

Senast ändrad:
Känns som du hoppar över ett steg i resonemanget?
Just bedömningen av vad som är viktigt, vad som är oundvikligt att dela. Och dela med vem, var, hur.

Det är verkligen självklart viktigt att så många som möjligt vet så mycket som möjligt om vårt samhälle. Du ser det genom dina glasögon och från dina algoritmer.
Jag ser det lite som när aktionsgrupper eller partier lägger blad i min postlåda. DE anser att det är viktigt att "veta" x och y.
Du utgår från att det du anser är väldigt viktigt är väldigt viktigt för alla... Ändå är det bara en liten mikroskopisk del av allt viktigt i världen. Och kanske sällan satt i sammanhang?

Fast du måste väl förstå att folk behöver ett andhål också, ett ställe där man inte bombarderas med olycka och info om att världen håller på att gå under. Folk behöver också lite hopp och se det goda som finns i livet för att orka med.

Vill du nå ut så skapa ett konto isåfall med dina åsikter och där du kan prata och påverka och nå ut ifrån. Jag lovar dig att om det är intressant och viktigt så kommer folk att följa det kontot. Och ju fler som följer ju fler gånger kommer dina inlägg då att visas för andra som inte följer.
Jag får ibland inlägg från veterinärer. Jag tror att jag ev följer en lokal veterinär också. Men jag har mer och mer börjat dölja deras inlägg. Jag blir tokig på att vart och vartannat inlägg verkar handla om avlivning. Det börjar bli tröttsamt att bli bombarderad av ledsamma tankar. Likadant har jag ibland fått en massa inlägg kring djurrätt, oftast i form av hemska tecknade bilder. Numera döljer jag sådana inlägg på direkten. En hel del av dessa är dessutom från ytterst tveksamma källor. Jag behöver verkligen inte scrolla igenom drivvis att sådant!

Jag använder min fb som en privat dagbok vad gäller mina hästar. Delar ibland saker som jag tycker är gulligt eller roligt. Visar även en del matbilder när jag känner för det. ;)

Jag följer och kommenterar mycket angående både kvinnorättigheter och politiken i speciellt USA. Känner dock inte för att dela den skiten på min sida.

Folk som envisas med att lägga upp djur som far illa ryker omgående.

Folk som envisas med att lägga upp djur som far illa ryker omgående.
Likadant här, jag fattar inte vitsen med att lägga ut misär, olyckor, sexistiska klipp, "roliga" pranks som går ut på att till 100% förnedra andra människor och liknande. Jag har ett gäng jag följer om deras liv på gården och dom är långt ifrån rumsrena men inte på bekostnad av andra utan bara "knäppa" på ett helskönt sätt enbart för att få garva åt sig själva och allt som inte blev som det skulle. Senaste bilden var på henne som bus-fajtades med en tjur där det stod "inridning av nya avelstjuren påbörjad".:laugh:

Sociala medier ska ge energi, inte vara en energitjuv.

Men de gjorde något praktiskt. Att dela inlägg på sociala medier till dina vänner som redan tycker som du kommer inte leda till något.
Då är det bättre att engagera sig i en politisk organisation eller andra föreningar/organisationer som jobbar för det du tycker är viktigt. Då kan du göra betydligt mer skillnad än att trycka på knappen dela.

TikTok är ju lite sånt: unga entusiastiska personer delar xxx (dvs det senaste stora vad det nu är, det växlar ju var och varannan vecka) och poängterar att om man INTE delar/betalar stöd/gör sin stämma hörd så är man en del av problemet och värdelös och ska cancelleras och rullas i tjära och fjädrar. För evigt. Punkt. Det är jättejobbigt om man är ung och mottaglig och tar dessa personers ord för Sanning och Allt Överskuggande.

Och GUD FÖRBJUDE om du inte håller med till 100%, OCH där finns inget utrymme för förlåtelse, hur mycket du än kryper och gör avbön och ger hela din årsinkomst till xxx. Du är körd.

Nu är detta specifikt för TikTok tror jag, men det är ju ett gigantiskt stort media för unga idag. De håller ju aldrig till på fb längre.

Våra hjärnor är ju inte anpassade för den massa infon vi får om vad som händer i världen, var gränsen ligger är olika för alla.
Själv tycket jag det blir för många som får liknande survivor guilt av att hela tiden få allt från hur hundar har det i Kina och andra länder till eländet i Saudi, Iran, Gasa, Ukraina, kvinnor i Indien mm för att även sedan få om hästar som drar turister och ser ut som benrangel.

Har full förståelse för folk helt slutar följa nyheter för att skydda sig själva.

Känns som du hoppar över ett steg i resonemanget?
Just bedömningen av vad som är viktigt, vad som är oundvikligt att dela. Och dela med vem, var, hur.

Det är verkligen självklart viktigt att så många som möjligt vet så mycket som möjligt om vårt samhälle. Du ser det genom dina glasögon och från dina algoritmer.
Jag ser det lite som när aktionsgrupper eller partier lägger blad i min postlåda. DE anser att det är viktigt att "veta" x och y.
Du utgår från att det du anser är väldigt viktigt är väldigt viktigt för alla... Ändå är det bara en liten mikroskopisk del av allt viktigt i världen. Och kanske sällan satt i sammanhang?
Självklart! Men jag vet ju att det är viktigt för alla av mina vänner, att det måste ske en förändring ang mäns våld mot kvinnor. Det gäller 50% av jorden befolkning. Hade det varit mina personliga åsikter politik/religion mm skulle jag förstå.

Jag delar nog inte mycket alls längre, får krupp på bekant som delar ”slava Ukraini” fyra till tio ggr/dag och verkligen tror att det är en avgörande insats . Facebook har jag kvar men använder knappt, föredrar insta.

För mig är det viktigt att dela inlägg som visar vad som händer i världen, att alla ser vad som pågår tex misogyni, allt galet i USA osv men extremt få av mina vänner gör det. Och det gör mig provocerad, jag vill att alla vaknar och försöker förändra detta sjuka samhällssystem som vi lever i.

Så min fråga är - Varför delar inte fler liknande inlägg? Jag förstår verkligen inte det.

Jag vet ju att majoriteten av mina vänner har samma åsikter. Om de har andra åsikter så är det något jag inte vet om.

Jag använder inte sociala medier på det sättet längre.

Jag har framförallt anonyma/profillåga medier (som Reddit och Discord). Jag använder också Instagram, men mitt flöde är kurerat. Jag följer en del vänner och bekantas privata instas men oföljer dom om dom börjar posta annat än privat mys.

Profiler som postar med ett syfte/budskap som jag följer, är profiler som är till för just det. Det är inte privatpersoner som delar vidare något eller basunerar ut sina personliga åsikter. Det kan däremot vara offentliga personer, influerare, företag eller organisationer som basunerar ut budskap som matchar deras profil så att säga.

Ett exempel är "Veterinär M" om trubbiga nosar. Eller kontot som förut hette barnadvokaten, om livet med autism som vuxen.

Jag delar inte vidare sånt via min egen profil. Den har jag i princip bara som en sorts närvaro, ett litet collage som representerar den identitet jag vill visa i relation till de jag vill nätverka med på insta.

Skillnaden mellan sociala medier under tidigt 00-tal och nu (för de som inte är fast på "boomerfacebook") är en sorts variant av "det personliga är politiskt", men kanske "det personliga man visar är politiskt och/eller ekonomiskt tilltänkt". Man är inte online med hela sin personlighet längre, man delar inte allt. Man väljer det man vill visa, med vilken del av sin yta man vill interagera, och man väljer vad det är man vill se.

Det är inte som, hmmm, ett klassrum längre? Det är mer professionellt.

Jag tycker det är bra. Det är bra att vi lärt oss sätta gränser och vara försiktigare och mer respektfulla online.

Men de gjorde något praktiskt. Att dela inlägg på sociala medier till dina vänner som redan tycker som du kommer inte leda till något.
Då är det bättre att engagera sig i en politisk organisation eller andra föreningar/organisationer som jobbar för det du tycker är viktigt. Då kan du göra betydligt mer skillnad än att trycka på knappen dela.

@AbCdE Spinner vidare på detta. Delar jag själv något politiskt eller liknande (i händelser) brukar det vara något som blir extra uppmärksammat av mig själv i min vardag, dvs det jag har sociala medier till. Jag delar inte inlägg om politiken i Iran tex trots att jag läser och lyssnar på mycket för jag är inte insatt nog att sortera. Men hittar jag en ny podd jag tycker är extra intressant kan jag dela den, för det är en stor del av min vardag (som jag alltså använder sociala medier till). Eller evenemang jag varit på/velat gå på och därmed tipsa om. Det mesta är ju dock hästinnehåll på min vardagsinstagram som är just häst och det jag delar då är enligt samma principer om än kanske mer "utbildande" delningar av andra inom mina specialintressen, eftersom jag själv följer konton som lär mig mycket och det gillar jag att dela vidare. Är ju så jag breddar mina källor och vägar till mer kunskap. Där är det ju betydligt lättare än om det politiska läget i Iran tex eftersom jag har en bred kunskapsbas att stå på och kan värdera källor och material bättre = tycker jag har mer rum att kunna dela vidare till andra intresserade som följer mig av samma intresse.

Jag delar nog inte mycket alls längre, får krupp på bekant som delar ”slava Ukraini” fyra till tio ggr/dag och verkligen tror att det är en avgörande insats . Facebook har jag kvar men använder knappt, föredrar insta.
Jag är tvärtom, är alltid inne på fb och avskyr Instagram. Försöker med några månaders mellanrum och lägger ner ganska omgående.

Jag kan dela sånt där ”viktigt” någon gång i månaden/varannan månad. Börjar någon spamma slutar jag titta och scrollar förbi dens utlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka