Dela viktiga inlägg i sociala medier

Bukefalos 30 år!

Jag är trött på sociala medier och orkar absolut inte med saker som på något sätt är mästrande eller "titta så hemskt, varför bryr du dig inte" eller överdrivet peppigt och sliskigt inspirerande.

Jag vill väldigt gärna veta att du bytt jobb, firar att du gift dig, skrivit en bok, tagit bilder på din katt, hittat ett bra recept eller restaurang, är aktiv i någon form av fritidsintresse eller har någonting intressant att berätta. Saker utanför det mer personliga kan vara, vill jag ha den typ av information eller åsikter så hittar jag det själv.

För mig är det viktigt att dela inlägg som visar vad som händer i världen, att alla ser vad som pågår tex misogyni, allt galet i USA osv men extremt få av mina vänner gör det. Och det gör mig provocerad, jag vill att alla vaknar och försöker förändra detta sjuka samhällssystem som vi lever i.

Så min fråga är - Varför delar inte fler liknande inlägg? Jag förstår verkligen inte det.

Jag vet ju att majoriteten av mina vänner har samma åsikter. Om de har andra åsikter så är det något jag inte vet om.
Jag undviker att dela när det gäller sånt. Jag har inte sociala medier för att sprida sådant riktigt på mina sidor. Jag ser hysterin i världen överallt ändå känner jag, det är massor av sådant som poppar upp överallt så jag kan inte riktigt undvika det oavsett. Det är härligt ibland också att lite leva i sin egen värld och inte påminnas konstant om hur illa det står till i världen hela tiden.

Men jag brinner för kvinnofrågor och det enligt mig måste bli större, och större spridning på sociala medier tycker jag är en bra början för att belysa problemen.
Men jag tar gärna emot tips på andra tillvägagångssätt 🤩
Vill man hemskt gärna uppmärksamma något man brinner för kan man kanske skriva egna artiklar eller inlägg till exempel, det skulle jag mycket mer gärna läsa än att klicka på länkar. Har en svensk kompis som bor i Canada och hon skriver ofta mycket insiktsfullt kring urinvånarna där, rasism, politik och sitt svenska arv bland annat. Ibland helt eget och ibland för att bemöta någon eventuell artikel hon delar.

Vill man hemskt gärna uppmärksamma något man brinner för kan man kanske skriva egna artiklar eller inlägg till exempel, det skulle jag mycket mer gärna läsa än att klicka på länkar. Har en svensk kompis som bor i Canada och hon skriver ofta mycket insiktsfullt kring urinvånarna där, rasism, politik och sitt svenska arv bland annat. Ibland helt eget och ibland för att bemöta någon eventuell artikel hon delar.

Ja, det är ju något helt annat.
En gammal tävlingskompis till mig bor i Ukraina och jobbar med att hjälpa militären genom att transportera fordon, levera mat, utrustning mm.
Hennes inlägg läser jag självklart, hon gör skillnad på riktigt och det är inspirerande, modigt och helt fantastiskt!

Jag använder inte sociala medier i någon större utsträckning men med tanke på din rubrik vem avgör vad som är ett viktigt inlägg? Det blir ju subjektivt i relation till sen person som delat. Det som är viktigt för en person måste ju inte vara det för någon annan. Bara nyfiken på hur du resonerar kring det @AbCdE

Ja, jag delar inlägg om upphittade katter, hundar osv. Det tycker jag är viktigt.

Har slutat med sociala medier.
När jag hade sociala medier var det
1. Politiskt aktiva
2. Folk som brinner för sak x, y, z
Som delar artiklar.
Även om alla inte delar något varje dag, så blir det väldigt fullt i flödet när folk ändå delar titt som tätt.

Då nästan alla andra slutade dela grejer från sina liv och det istället blev 85 % "viktiga frågor" bestämde jag mig för att sluta med sociala medier.

Har slutat med sociala medier.
När jag hade sociala medier var det
1. Politiskt aktiva
2. Folk som brinner för sak x, y, z
Som delar artiklar.
Även om alla inte delar något varje dag, så blir det väldigt fullt i flödet när folk ändå delar titt som tätt.

Då nästan alla andra slutade dela grejer från sina liv och det istället blev 85 % "viktiga frågor" bestämde jag mig för att sluta med sociala medier.
Det var ju också en tid där man inte skulle dela något från sitt liv för "ingen vill ju se något från andras liv" osv så inte konstigt att det inte är så personligt längre.

Jag vill ha ett lättsamt och avslappnande flöde i dom få sociala medier jag fortfarande använder. Därför ryker folk illa kvickt om dom ofta postar om jobbiga saker för att sprida medvetenhet. Jag vet att det händer massa hemskt i världen, det är inte nödvändigt att bombarderas av det var jag än surfar.

Jag kollar nyheterna nån gång om dagen för att få en bred bild men mer än så engagerar jag mig faktiskt inte. Det blir för mycket och jag tänker inte skämmas för att jag prioriterar min mentala hälsa. Och jag vill inte ge nån annan ont i magen av det jag postar, så mycket som det nu går att förebygga.

Jag använder inte sociala medier i någon större utsträckning men med tanke på din rubrik vem avgör vad som är ett viktigt inlägg? Det blir ju subjektivt i relation till sen person som delat. Det som är viktigt för en person måste ju inte vara det för någon annan. Bara nyfiken på hur du resonerar kring det @AbCdE
Såklart alla får dela vad som är viktigt för dem, men jag vet att många av mina vänner också tycker det ÄR viktigt med kvinnofrågor. Jag skulle ju förstå om det var som tidigare nämnt i tråden veganism/religion som är mer personligt.

Såklart alla får dela vad som är viktigt för dem, men jag vet att många av mina vänner också tycker det ÄR viktigt med kvinnofrågor. Jag skulle ju förstå om det var som tidigare nämnt i tråden veganism/religion som är mer personligt.
Den absoluta majoriteten av kvinnor tycker kvinnofrågor är viktiga. En hel mängd män också.

Men jag hakar fortfarande upp mig på din rubrik :)
VAD är viktiga inlägg? Enligt vem? Publicerat av vem/vilka? I vilket syfte?
Det förekommer dessutom väldigt mycket fejk i sociala media. Mycket av det som delas görs utan rejäl källkritik och är det dessutom okommenterat blir det för mig ännu värre.

(Jag delar ibland en del saker okommenterat. Men då är det skrivet av vänner eller bekanta. Just för att jag litar 100% på avsändaren).

Ibland följer jag gömda kvinnor, dumpen och liknande och Ibland inte och detta på 1 sociala media så jag lätt kan välja vad jag vill ha i mitt flöde. Vill jag se det följer jag källan och inte någon delare. Tillräckligt med en person som ibland skickar klipp om hur rätt Kennedy Jr har om det mesta som bra samhällsinformation.

Nyheter är det mest från GP med andra lokaltidningar som ingår och publiken service.

Häromdagen i en grupp var det en person som ansåg det var viktigare med gillande än kommentarer det i en grupp om surdegsbakning.

Jag har ansiktsboken för info från föreningar. Fick veta häromdagen att jag inte var välkommen att lägga upp till salu annonser för jag har typ 4 vänner. Ja jag har inte sociala medier på det sättet.

Jag vill ha ett lättsamt och avslappnande flöde i dom få sociala medier jag fortfarande använder. Därför ryker folk illa kvickt om dom ofta postar om jobbiga saker för att sprida medvetenhet. Jag vet att det händer massa hemskt i världen, det är inte nödvändigt att bombarderas av det var jag än surfar.

Jag kollar nyheterna nån gång om dagen för att få en bred bild men mer än så engagerar jag mig faktiskt inte. Det blir för mycket och jag tänker inte skämmas för att jag prioriterar min mentala hälsa. Och jag vill inte ge nån annan ont i magen av det jag postar, så mycket som det nu går att förebygga.
Kunde varit jag som skrivit detta.

Har kvar Facebook mest för olika aktiviteter och föreningar. På Instagram vill jag främst se se fina bilder, följer t ex flera fotografer, men inte så många vänner.

Ja, jag delar inlägg om upphittade katter, hundar osv. Det tycker jag är viktigt.
Jag har en vän som gör det. Det och bortsprungna djur. Det kan vara i vilken landsända som helst, vara från 2019 och hon kollar aldrig i kommentarerna om den bortsprungna faktiskt kom tillrätta förra veckan. Ibland när jag orkar säger jag lite fint Såg du att det var 2019, då svarar hon Ojdå lol.

🤷🏼‍♀️😂

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka