Bukefalos 28 år!

Den 20:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har det varit helt otroligt fint väder :love:
15 grader och sol. Känns Jätteudda i februari.

Vi gick iaf ut och fick till både fysträning och lite lydnad. Sanden var tung och bra :D


bZFBsah.jpg


zm0cp98.jpg


tK37YCC.jpg


AfXX0aU.jpg


H6qg91l.jpg
 
Orkar inte starta en ny tråd så jag ställer frågan här istället: de flesta ser det nog ändå ;)
En kompis ska köpa valp från Norge. Hon har hittat info om att de måste deklarera valpen i tullen på gränsen och att de ev kommer bli tvungna att betala moms för valpen. Någon som importerat /köpt valp/ hund från Norge och har koll?
 
Sista veckan har jag varit trött och småförkyld så hunden har bara fått de mest nödvändiga promenaderna, förutom att hon varit på dagis. Hon tog det bra och blev bara lite tjatig = tittar på mig väldigt mycket.

Men idag blev det rallyträning och det gick jättebra. Jag trodde hon skulle vara övertaggad och inte lyssna men det var hon inte. Tror hon börjar bli vuxen, hon är 2 och ett halvt nu.
 
Gud vad glad jag är att jag stiger upp och åker till jobbet före sambon normalt sett... Är hemma idag och SATAN vad labben sätter igång och skrik-skäller så fort hon hör husse stiga upp.... helvete... tur att vi inte bor i lägenhet/radhus...
 
Gud vad glad jag är att jag stiger upp och åker till jobbet före sambon normalt sett... Är hemma idag och SATAN vad labben sätter igång och skrik-skäller så fort hon hör husse stiga upp.... helvete... tur att vi inte bor i lägenhet/radhus...

Vilken uppfödare är hon från?
 
Orkar inte starta en ny tråd så jag ställer frågan här istället: de flesta ser det nog ändå ;)
En kompis ska köpa valp från Norge. Hon har hittat info om att de måste deklarera valpen i tullen på gränsen och att de ev kommer bli tvungna att betala moms för valpen. Någon som importerat /köpt valp/ hund från Norge och har koll?
En hund räknas som vilken vara som helst (utom att de märkligt nog ofta räknar på schablonvärdet 10 000 kr per djur oavsett om det är hund eller katt eller häst O_o) - det innebär att kommer en hund från Norge är det moms från 3000 kr (om de reser med bil) och 4300 kr (om de reser in i landet med kommersiellt flyg eller färja)

För mer info: https://www.tullverket.se/allmantomatthandlaiettannatland.4.792224361590183a4d3115e.html
 
En hund räknas som vilken vara som helst (utom att de märkligt nog ofta räknar på schablonvärdet 10 000 kr per djur oavsett om det är hund eller katt eller häst O_o) - det innebär att kommer en hund från Norge är det moms från 3000 kr (om de reser med bil) och 4300 kr (om de reser in i landet med kommersiellt flyg eller färja)

För mer info: https://www.tullverket.se/allmantomatthandlaiettannatland.4.792224361590183a4d3115e.html

Det är den infon vi hittat också och det är en nyhet för mej. Undrar om någon har personlig erfarenhet?
 
Har legat hemma med världens huvudvärk hela dagen och varit på uselt humör... Skulle egentligen kört lite sök med labbetrasan idag men kände bara att näe... Så slängde in henne i bilen och körde iväg till ett naturreservat i närheten och promenerade en rejäl runda istället. Så himla skönt väder, vårigt, soligt och varmt. Blev rent svett trots att jag bara hade en hoodie och en tunn skaljacka över. Försökte övertala henne att våga doppa lite mer än bara tassarna i ån som går igenom men fröken tyckte det var på tok för kallt. Vattenhund my ass...
 
Någon här som kan tipsa om bra och vettiga instruktörer/tränare som håller kurser i syd/mellan Skåne? Sambon börjar få tillbaka orken så pass att han skulle kunna tänka sig att börja gå kurser igen. Det är främst allmänlydnad, spår/sök, apportering och liknande som är intressant med allmänlydnad som en bra början. Den förra tränaren han gick hos på valpkurs och två gånger allmänlydnad är inte av den sorten som jag tycker är att rekommendera så jag tänkte hjälpa honom på traven med förslag på nya. Ni som vet får gärna PMa. Det är rätt många som titulerar sig som instruktör/tränare och det är inte helt lätt att skilja agnarna från vetet.
 
Tydligt vårtecken: Aysu vill t.o.m. med ut på rastningsrundorna nu :p Hon är så jäkla glad hela tiden, går runt och viftar på svansen åt allt möjligt och när jag kommer hem från jobbet vill hon UT. I vintras lyfte hon inte ens på huvudet för att hälsa på mig när jag kom hem, för hon var rädd att jag skulle släpa ut henne. Hoppas verkligen att det här varmare vädret stannar kvar nu... (fast det gör det nog inte)
 
Upp som en sol och ner som en pannkaka.
Skvallerträningen har funkat klockrent, "vänta" har suttit som berget. Orken för att leta upp föremål har ökat (vilket gör det betydligt roligare och mer utmanande för oss båda).
När vi var 100 m från bilen och hade gått en väldigt trevlig runda med bollsök så dök det upp två personer från ingenstans i mörkret, naturligtvis så hade de ficklampa så att man knappt kunde urskilja dem. Hund blev inte glad alls, när hon blir osäker/ rädd/ överraskad så slår det över till att hon blir lite förbannad och gav dem en rejäl utskällning innan jag fick kontakt med henne igen. Givetvis inte ok alls och nu är det långlina på (igen) och så ska vi träna, träna ännu mer.
Så jäkla tråkigt och snopet när det funkat klockrent en längre tid.
En liten stund innan så gick det förbi en hund på 50 m när hon var mitt uppe i ett sök (såklart annorlunda när hon har en uppgift) och hon ägna inte den hunden en blick.
 
Jag har börjat vakna när maken stiger upp, förut somnade jag om men nu har Zeppe insett att han kan hålla mig vaken. Just nu ligger han och sparkar mig i ryggen och piper. Tack för den sömnen liksom :meh:
 
Den lilla skitungen försökte rymma igen nu på morgonen men fastnade med huvudet i extranätet jag satt upp. Det är andra gången han lyckas med det, så han lärde sig ingenting heller. Längtar tills snön smält så han inte tar sig över, men då börjar han ju krypa under eller igenom istället.. :arghh:
 
20190228_152656.jpg


På tågresa.

Frej står i mitt knä och jag tänkte jag skulle känna på hans hull lite noggrannare eftersom han stod (och står) så bra till. Han har aldrig varit åt det tunna hållet utan jämt lite på gränsen till överviktig/något överviktig men nu kändes han ju rent tjock :o. Och det är inte pälsen...

Får väga honom på måndag och sedan klura ut hur mycket det är okej att en cirka 6-kilos hund går ner per vecka. Funderar på om ett helt hekto per vecka är för mycket eller om det funkar.

Synd att han fortfarande inte får springa omkring hur som helst, det hade ju kunnat hjälpa lite :)
 
Uh. Kaospromenad idag. Trots att vi inte gick så långt så hann jag ramla på grus och skrapa upp knät, och sedan när hundarna fick springa i en hage så dök det upp en katt. Jag var ju smart nog att tro att Ebrah stod och stirrade på en påse eller något (det såg ut som en påse en bit bort) men sedan sprang en katt där och båda hundarna for efter. Nu stannade de så fort jag ropade på dem, men jag såg inte riktigt vart katten tog vägen och ville inte ha damerna lösa mer då, så vi gick hem... Nåja. De har fått springa av sig ordentligt (de sprang en hel del innan katten dök upp) och verkar nöjda, så det blev väl bra ändå.
 
Följetongen fortsätter, nu kröp han under grinden (hittar inga andra spår) för jag fick gå ut och släppa in honom igen. Skitunge, jag tror han får vara ute i hundgården ett tag nu så man kan slappna av när han är ute. För han vill ju vara utomhus, när han inte rymmer ligger han ju och chillar i snön och vägrar komma in..
 
Underbara väder, vi är mest ute hela dagarna i trädgården och hunden njuter för fullt. Har sakta börjat hitta tillbaka till hundträning utanför hemmet så vi har 2-tillfällen med testa på ; rallylydnad och nosework inom några veckor. Blandade känslor så jag går mellan :nailbiting: <->:D beroende på dag och stämning.
 
Följetongen fortsätter, nu kröp han under grinden (hittar inga andra spår) för jag fick gå ut och släppa in honom igen. Skitunge, jag tror han får vara ute i hundgården ett tag nu så man kan slappna av när han är ute. För han vill ju vara utomhus, när han inte rymmer ligger han ju och chillar i snön och vägrar komma in..
Härligt med initiativförmåga :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 178
Senast: zassoo
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
108 555
Senast: Vovve
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
898
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 230
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp