Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Jag fortsätter att rida.
Zamba har hittat bättre styrka i den långsamma traven, klarar nu jobba i trevlig form och trevligt tempo någon kilometer i taget utan att börja springa på. Bra framgång.
Red honom i paddocken under julhelgerna (perfekt underlag) och han orkade då trava tiometersvolter i fin form. Galoppen var också starkare: fick till ett par skapligt samlade fattningar ur skritt (bävar lite för att börja jobba galoppen på rakt spår och med fattningar ur trav men har nog bestämt mig för hur jag ska göra - när det är tinat igen) med hyfsad bärighet där han orkade med 15 meters volter, flera varv i både höger och vänster galopp.

Lukas, nordisen, blir starkare och starkare baktill. Han har fått en riktigt fin samlad trav, med lyft rygg. Vissa övergångar mellan skritt och trav är i bra uppförsbacke där manken kommer upp mer och mer.
Piaffen blir också bättre, med höjd manke.
Travlängningar börjar närma sig: fick till skapligt härom dagen men i lördags var ökningarna borta igen... vill inte att han ska "springa sig till" ökning eftersom tanken är att göra korrekta ökningar på dressyrbana. Då vill det till att det tar enstaka steg att komma igång med längningen, och sedan korta ner prydligt efteråt.
Tror och hoppas att han ska kunna gå godkänd MSV C dressyr i sommar, men vi får se.
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Och här går det också farmåt..
Min galenpanna har lugnat ner sig lite, och kan faktiskt gå ett helt pass på banan utan att gå bananas över att A) En ko råkar råma B) Ett litet papper som fladdrar 100 m bort C) En bil som passerar som man bara MÅSTE koncentrera sig på, mitt i travskänkelvikningen!

Har haft lite problem med att han hetsar upp sig efter lite galopparbete, så traven efter galoppavsaktningen har blivit stressig och spänd, men nu fungerar det mycket bättre.

Och igår hade jag bara ett SÅNT ridpass :love: Ni vet då allt bara fungerar till 100 %. När t.o.m. öppna i trav bara flyter på (som normalt brukar vara såååå jobbigt enligt Pållen), då är man i himlen flera dagar. Och detta i ett väder från Helvetet! Inte många minusgrader, men en vass blåst som fick en att undra om man var riktigt klok som tillbringade tid ute på ridbanan när man kunde legat i soffan framför en sprakande eld i kakelugnen....
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Men oj vilken dålig aktivitet det är på denna sidan.......O_o

Hade ett sån DÄR ridpass i går igen. Tror min häst behöver ett helveteväder för att riktigt koncentrera sig :D Blåst och blötsnö och inget vidare väder för ridning..... MEN-han är bara helt fantastisk vissa ridpass. :love:

Ridtravarriks 2014 i Vingåker, någon som ska dit?
Tanken vart att vi skulle dit, men över 30 mils avstånd gör att det nog inte blir något.
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

*kl*

Kastar in ett inlägg då så inte tråden dör ut. Min kille har breddat sig! På alla kanter. Sadeln är för trång, sadelgjorden är för kort.. Men oj så fin han är nu. Under all vinterpäls då. Har en ny sadel på ingående och sadelgjord till den, så förhoppningsvis kan han fortsätta sätta muskler över ryggen.

Han har blivit mindre snubblig också, tar ett tag innan han värmer upp och ser efter var han stoppar fossingarna, men någon djupsnöplumsning blir det inte i år då matte är lite för rädd om livet för det. Vi håller oss i den upptrampade snön istället.
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Och man är SÅ lycklig trots att man får byta halva utrustningen eftersom hästen breddar sig och får muskler på "rätt" ställen :D

Kl
Och vi är så sakteliga igång efter en vända med kolik och besök på djursjukhus... Så han lär väl vara i hyfsad form när det är dags för mig att föda i maj :) syster yster får ta över ansvaret för pållen ett tag där tills jag känner mig fit for fight igen!
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Ja men.. Kan spendera tid med att titta på honom från köksfönstret och tänka på hur fin han ser ut nu :D Lite mer muskler bara så...
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

KL

Vet inte om det är några kvar här sedan jag hade min lilla travarmärr Vivi?
I vilket fall så har jag insett att livet inte fungerar utan en travare, så nu har jag en ny tös!

1781246_10152304812446159_2010042333_o.jpg


1597613_10152304812246159_613468776_o.jpg


1909288_10152304812451159_1764752973_o.jpg


1913474_10152304813361159_1156767111_o.jpg


1617708_10152304813321159_1080200753_o.jpg


1548113_10152304813621159_1968314562_o.jpg


1556418_10152304813751159_635807378_o.jpg


1618147_10152304815211159_1159123836_o.jpg
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

KL*

Jag har i tidigare trådar varit mer aktiv men på senare tid så har jag mest varit en tyst medlem i ridtravartråden. Det är roligt att se hur alla era hästar har utvecklas så fantastiskt fint!
Sommaren 2012 förlorade vi vår kära ridtravare In Excess "Effie" och nu idag var det dags att säga farväl till världens finaste Carlotta da Riva "Loppa". Och nu lämnar jag denna tråden för gått då efter ett halvårs kämpande valde vi att låta henne somna in idag. Nu betar de tillsammans på de evigt gröna ängarna.

579929_10151041005323863_469649356_n.jpg


Vila i frid världens bästa monster :love:
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Åh vad mysigt md en skimmeltravare :love:

Har era Pållar fått "stora vår-rycket" än?
Min är komplett halvgalen just nu. Visst är det kul med pigga hästar, MEN det kan ju finnas gränser....
Han uppträder som en nyss inriden unghäst när vi är ute och rider. Passage, piaff, räk-gång, spring i diket, krypa ur skinnet, you name it.:p
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Haha våren har inte ens kommit hit, fortfarande is och snö överallt!

Vet intr om jagvskrivit här förut, men jag är medryttare på ett sjuttonårigt sto som heter Notten, hon är inte superutbildad men vi kör vårt race och så får det blir lte som det blir. Idag var jag ut på en kortis, mest i skritt men en snutt trav pga halkan, och jobbade med skänkelvikning och framdelsvändningat! Som vanligt var hon bättre gör högerskänkeln än vänstern, men vibjobbar på att komma till bli mer liksidiga. Red barbacka och jag kände verkligen ryggmusklerna hennes arbeta (vilket hon behöver!!), upplevde dock att hon inte tog riktigt stöd på tygeln även om hon var låg i formen. Inser ibefterhand att jag skulle ha drivit henne framåt men det tänkte jag inte på då. Känner mig dock väldigt nöjd med dagens ritt :)
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Det är det som gör att man börjar fundera, våren har inte kommit hem till oss heller!! Snöstorm i helgen.... Men enligt Pållarna är det tydligen vår :p
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

*kl*

Sambon var på tur med herr långben igår och testade nya sadeln. Den satt fint och herr långben skötte sig alldeles perfekt, trots att det bor sjutton vilda arabhingstar i honom och hans mentala ålder är typ tre år. Så söt och snäll han kan vara när inte fuxdjävulen bor i honom. Bjuder på en "kan inte, vill inte, kommer inte hända"-bild.


y52n.jpg


Och en till bara för att han är så söt!

w0c7.jpg
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

KL
Nuuu så börjar det äntligen bli lite vår här, och Notten vill bara galoppera och trava i full fart :grin: Var ut en sväng idag och tänkte ta det ganska lugnt, men det ville inte hon! Det blev mycket trav och till en början var hon superpigg men vi fick ändå till en hel del sträckor i lugn och fin trav. Galoppen satt inte lika bra (blev korsgalopp och passgång och jag vet inte vad), men vi har inte kunnat galoppera så mycket sista tiden pga halkan så vi får helt enkelt jobba mer med det i vår.

Tänkte även höra om ni har några tips för att få "rena" övergångar? Mellan t.ex. trav och skritt tar hon alltid några steg i tölt innan hon saktar av, och i galopp blir benen väldigt slängiga. Har ni haft det problemet och hur har ni löst det??
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Hade problemet med min förra pålle. I hans fall handlade det om muskler. Han orkade inte hålla ihop sig helt enkelt för att få rena balanerade övergångar. Så övning, övning och övning och nöta massor med övergångar gav fint resultat. Min ville färna "snedda" lite och slänga av en bockning eller två i galopfattningen, bara för att orken och musklerna inte riktigt fanns ännu :)
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Jag har också kämpat med att få rena övergångar och det är precis som Ralli skriver :) Öva öva öva nöta nöta nöta, att varje pass göra övergångar och skita i hur det blir för till slut kommer det en ren övergång :) Så småningom har hästen byggt de muskler som behövs och då kommer de fina övergångarna.

Själv börjar jag mer eller mindre lägga ridningen på hyllan, det är trots allt dryga 2 månader kvar tills bebisen kommer och jag börjar få ont av ridningen. En månad till sen skickar jag pålle till syrran som får ha honom över sommaren :)
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Jag har anmält oss till hoppningen på söndagen på de höga höjderna 40 och 60 cm :p Hade velat vara med på dressyren på fredagen men har en kusin som tar studenten då så det går inte. :(

Annars så rullar det på här. Pålle har lite vårkänslor och är lite extra sprallig men det är bara kul! Här kommer lite bilder från en ridtur i veckan. :)

dsc_5564_5321d513e087c3234640f905.jpg

dsc_5571_5321d517ddf2b371108604fc.jpg

dsc_5600_5321d52e9606ee3b9c86b73d.jpg

dsc_5795_5321d77f9606ee3bb1d3ecd2.jpg
 
Så kom det där ögonblicket när duktiga herr långben klarade av en superfin svävande samlad ridhästtrav i perfekt tempo. Blev så stolt så jag nästan fick en tår i ögat och kommer förmodligen berätta det för precis alla jag stöter på närmaste veckan :D
 
Det är för de ögonblicken man kämpar och kämpar och kämpar....

Efter att jag tyckt att våran ridning bara stått på samma nivå och stampat, och vi inte kommit vidare så har det känts lite deppigt. Vår underbara tränare har för tillfället lagt ner sin instruktörsdel, surt. Hittar ingen som jag "klickat" med.
Men så nu plötsligt fungerar bara ALLT!! Öppna i trav i högervarv fungerar plötsligt, det som Pållen tyckt varit SÅ jobbigt och försvarat sig med att antingen hänga på bettet eller bara öka tempot och springa iväg från det jobbiga. Och kort, samlad vänster galopp sitter som en smäck.
Hallelujamoments.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 222
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 175
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 434
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 218
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp