Den perfekta lägenheten

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Habina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 709
  • Visningar Visningar 57 624

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har hittat en lägenhet som jag känner verkligen är MIN lägenhet. Ska på visning på söndag, på bilderna ser det ut som att jag bara kan flytta in direkt och inte behöva ändra nånting.

Det är perfekt läge (för mina behov), det finns alla funktioner jag behöver (stort kök, fullt utrustat badrum och plats för både säng, soffa och bokhyllor) och det finns parkering! Alltså parkering på så vis att jag får en plats direkt.

Jag vill liksom flytta in nu.

Måtte bilderna avspegla verkligheten…

Det finns inget köp att häva så länge hon inte har skrivit.

Annonsen säger såhär. För mig låter det som att mäklaren är så noggrann som det går att vara. Hon kan ju be mäklaren att få se mailet från föreningen för att kolla om det stämmer med annonsen. Men oavsett, att släppa en lägenhet man tycker är perfekt för att man inte får parkering just vid tillträdet, det tror jag inte att många skulle göra

Visa bifogad fil 181432
Jag känner mig nog osäker på just om annonsen stämmer med verkligheten.
Jag läste också det där.
Det kan också vara inaktuella uppgifter.
Det stämde då men inte nu.

Men det gjorde säljaren av den lilla lyan som vi köpte till sonen i ungefär samma område.
Han valde en köpare som redan hade pengarna på banken före köpare som skulle trassla med lån.

Bättre säkra pengar nu än osäkra pengar senare.
Vi hade bråttom in då sonen skulle börja studera på universitetet och säljaren hade hållit på ett tag och var less på problemet.
Ja, så gjorde jag också när jag sålde en lägenhet. Jag valde den som hade kontanter men minns inte om det budet var lägre, jag ville bara nobba den andra budgivaren eftersom hon ställt till det för mig genom att hoppa av nån tlmme innan vi skulle skriva. När hon sen ångrade sig och kom tillbaka så valde jag den som dykt upp med mosters cash istället.

Men nåt sånt handlar det ju inte om här. Om det inte skulle bli affär med den som dyker upp efter ett halvår med ett högre bud i kontanter så borde mäklaren byta jobb.

Tror det kan vara svårt att kräva annonsen tas bort innan underskrift, som säljare hade jag inte velat det för det skulle ses som någon ändrat sig och lite negativt om den tas bort och dyker upp igen.

Men mäklare är ett släkte för sig, sålde en lägenhet för ganska längesedan i Lund och vis av erfarenhet krävde jag godkännande av foton och text innan annonsen lades ut. Ordnade själv riktigt bra bilder och skrev även själv beskrivningen. Och det första hon gjorde efter det var att lägga till egna, urkassa bilder, sen ändrade hon annonstexten mitt i, tog bort att den var var i toppskick (precis allt var helt nyrenoverat) för att det var för många som ville se och för mycket jobb för henne, när jag såg det fick hon direkt infon att om det inte ändrades tillbaka på sekunden var säljuppdraget slut för hennes och mäklarfirmans del. Lägenheten såldes för dubbla hennes värdering efter bara två veckor och mäklarfirman var sen så fräck att de gick ut med en stor kampanj hur bra de var genom den här försäljningen och det höga pris de fått ut.
Att be att annonsen tas bort? Det är väl närmast standard i ett sånt här läge, jag tror att jag gjorde det senast efter en budgivning med många turer.

Men förutom att jag älskar typ allt med själva lägenheten, så är läget perfekt då jag ska åka till hästarna. Kommer få kortare resväg och det är så skönt!
Kan du lösa problemet med parkeringsplats på annat sätt medan du väntar på en egen plats?
Och är det då värt besväret?

Det kommer ju att bli helt perfekt i slutändan.
Och det är väl det viktigaste egentligen.

Hur många lägenheter och parkeringsplatser har föreningen? Jag tänker att det är förhållandet däremellan man får kolla på. Finns det många parkeringsplatser per lägenhet är det väl större sannolikhet att du får en parkeringsplats. Jag och min sambo letade lägenhet i området förra sommaren och det är få föreningar som har många parkeringsplatser. Standard var snarare kötider på flera år...

Hur många lägenheter och parkeringsplatser har föreningen? Jag tänker att det är förhållandet däremellan man får kolla på. Finns det många parkeringsplatser per lägenhet är det väl större sannolikhet att du får en parkeringsplats. Jag och min sambo letade lägenhet i området förra sommaren och det är få föreningar som har många parkeringsplatser. Standard var snarare kötider på flera år...

Har för mig att det var 55 lägenheter och 52 parkeringar eller nåt liknande.

Att jämföra med där jag bor nu med 100 lägenheter och 30 parkeringsplatser…

Jag kollade också det häromdagen och kom fram till samma som du, tror jag. Det betyder att det är väl försörjt med p-platser, alla 55 hushållen har väl knappast två bilar.

@Habina Jag tolkar mailet från styrelsen som att du kan få plats tidigare än 3 månader med lite tur men max kötid är 3 månader. Jag skulle inte ha kontakt alls med mäklaren i fråga utan bara föreningen.

Och köp lägenheten! Det är eoner bättre parkeringsläge än du har nu och det är maximalt 3 månaders strul - sen är det inget strul.

Få inte panik eller börja problematisera. Välj färg till väggarna istället och fokusera på hur mycket enklare livet kommer bli i nya lägenheten!!

Gällande uppgifterna om hur länge man behöver köa för plats så är den antagligen baserad på hur det sett ut de senaste åren.
Finns det fler lägenheter till salu i området? Går det att ställa sig i kö för parkering när köpeavtalet är underskrivet eller måste man vänta tills man skrivit sig på adressen?

Ja men dåså, nu får du andas lite och rida ut det här. Det kommer bli bra. Mäklare är mäklare den jag köpte huset av hade noll koll till min fördel mestadels. Huset hade mycket bättre standard än vad hen hade koll på, fördel för mig, hade jag varit säljare hade jag varit minst sagt sur.

Du kommer få en parkeringsplats och lägenheten passar dig och läget är bra. Skit i mäklaren hen kommer ju inte med i köpet ändå.

Gällande uppgifterna om hur länge man behöver köa för plats så är den antagligen baserad på hur det sett ut de senaste åren.
Finns det fler lägenheter till salu i området? Går det att ställa sig i kö för parkering när köpeavtalet är underskrivet eller måste man vänta tills man skrivit sig på adressen?

Man får ansöka om parkering vid tillträde. Jag kommer dock ha kvar min gamla lägenhet på obestämd tid efter tillträde, då jag vill måla om, kanske fixa nåt mer litet som inte syns nu när det är möblerat (brukar vara så) och för att flytta lite mer successivt. Så kanske är det i verkligheten bara tre veckors väntan på parkering (låtsas vi) och då blir det en icke-fråga. :)

Man får ansöka om parkering vid tillträde. Jag kommer dock ha kvar min gamla lägenhet på obestämd tid efter tillträde, då jag vill måla om, kanske fixa nåt mer litet som inte syns nu när det är möblerat (brukar vara så) och för att flytta lite mer successivt. Så kanske är det i verkligheten bara tre veckors väntan på parkering (låtsas vi) och då blir det en icke-fråga. :)
Så skönt!

När jag flyttade för två år sen fick man inte ställa sig i kö för garage förrän man skrivit sig på adressen. Visserligen hyresrätt men jag skrev kontrakt en månad innan jag fick tillträde, och flyttade inte förrän flera veckor efter det.
Sen gick det snabbt, man sa tre månader till mig men det blev bara två!

Nu är det påskrivet och klart. Tillträde i mitten på april.

Säljaren var urgullig och ville egentligen inte skiljas från lägenheten, men hon hade flyttat till en annan stad, så det gick ju såklart inte att behålla då. Hon var så glad över att jag inte ville ändra en massa, utan såg lägenheten så som den pärla den är.

Fick tips om att grannen mittemot var världens bästa granne.

Och nej, soffan fick inte vara kvar till mig. ;)

Säljaren var urgullig och ville egentligen inte skiljas från lägenheten, men hon hade flyttat till en annan stad, så det gick ju såklart inte att behålla då. Hon var så glad över att jag inte ville ändra en massa, utan såg lägenheten så som den pärla den är.

Vad roligt att mötet med ägaren blev så positivt :) ! Det är ju viktigare att ägaren känns vettig än att mäklaren gör det, tycker jag.

Grattis, jättefin lägenhet!

Grattis! Jättefin lägenhet och härligt med bra läge i förhållande till hästarna ❤️

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Hur vet man om man ska flytta eller bo kvar?
  • Första natten i lägenheten
  • Att hitta ett hem, del 1
  • Att hitta ett hem, del 2

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka