Bukefalos 28 år!

Den siarlösa ulvleken

Varför tänker du dig att cirkus skulle vara ulv? Jag köper helt fio, BSF och att faktiskt Harryson (med viss tvekan) kan ha räddats, och att eventuellt skulle Jfrelin kunnat rösta på LenaH som ulv för att rädda Harrysen (eller få ett bättre läge), men en tidig första röst från Cirkus låter som en dålig plan för att rädda någon som inte ens fått röster än. Cirkus röstade först och att ulvarna skulle ens bry sig om att planera i förväg på det viset låter långsökt.

Visst, Cirkus kan vara ulv men inte av den anledningen.
Jag minns inte riktigt. Skulle väl vara om hon är ulven som röstar dolt och då även på LenaH.

Om det inte finns en spion som i den här leken spelar det mindre roll än när det finns en spion som kan lista ut vem som borde vara ulven i fårakläder, tycker i allafall jag.

Min gissning är att det är fårulven som röstat på LenaH dolt, vem den öppna rösten låg på är oklart, kan vara i stort sett vem som helst, särskilt om fio och bsf också är goda, vilket jag inte har en aning om.
Håller med dig.
 
Jag ogillar ju skarpt när alla röster trillar in i sista sekund (ja, jag är medveten om att jag kastar stora tunga stenbumlingar i glashus nu 🪨). Så jag tänker rösta nu men är givetvis öppen för att ändra vid behov, förutsatt att jag är inne och ser det. Heffaklumpen röstar på fio för att hon är en potentiell ulv som kan ha blivit räddad igår. BSF är visserligen också en kandidat där, men jag känner ändå att jag sett lite mer tankar och att BSF försökt driva leken framåt på ett lite annat sätt. Och jag röstar ju, som sagt, helst inte på de jag upplever driver leken framåt. Men även för att fio dyker upp i flera olika konstellationer av potentiella lyor. Sen fick fio röster relativt tidigt igår, i alla fall i förhållande till BSF, vilket gör att jag tänker att en lyan troligtvis hade större chans att hinna planera en räddningssanktion av fio.
 
Jag funderar på om lyan försökt fördela rösterna, och hoppats på att fifflaren inte skulle förstöra, på så vis att det blir lottning mellan två goda? Hur brukar det se ut? Det kanske bli lite riskabelt att sedan utpekas som misstänkt i tidigt skede. Kan det vara så att vi goda lyckats skapa en såpass gynnsam röstning för ulvarna att de inte behövt göra mycket mer än använda ulven i fårakläders dolda röst för att få ut en god?
Om ulvarna försökte skydda en ulv med den dolda rösten så behövde de även förlita sig på lottning. Det borde ha varit lottning igår om nu inte röstfifflarens röst och fårulvens röst hamnade på samma.
 
DL1
16.32 cirkus röstar på
LenaH
17:21 Blacksmithfarm röstar på qitis
20.31 fio röstar på Harrysen
20.32 Kilauea röstar på Harrysen
20.40 Harrysen röstar på Fio
21.02 Jfrelin röstar på
LenaH
21.20 Gabby_Ossi röstar på fio
21.20 Niyama röstar på Jfrelin
21.22 Lobelia röstar på Blacksmithfarm
21.24 qitis röstar på Blacksmithfarm
21.26 Glimra röstar på fio
21.28
LenaH röstar på Blacksmithfarm
21.29 Heffaklumpen röstar på Kilauea

Om fårulven (den som röstar dolt) lagt bägge sina röster på LenaH (eftersom det inte finns någon spioninfo) så skulle det ge cirkus eller Jfrelin.

Om fio är ulv skulle även tex Glimra kunna se ut som om hon röstar där, men egentligen röstar dolt på LenaH.


Heffaklumpens röst på mig bortser jag ifrån. DL1 och hon har erkänt det var en dålig röst. Tycker även hon verkar tänka rimligt så vill inte hålla henne för luden just nu.

Qitis verkar lite uppgiven, men tycker ändå hon kommit med vettiga funderingar. Vet att q kan luras rejält, men inte den jag känner behöver granskas just nu i alla fall.

Mina tankar just nu.
 
Jag håller med i stort. Du fick med mycket av det jag tänkt på och jo det är svårt att utläsa något alls, men kanske det blir mer tydligt senare?
Jag hoppas att det blir mer tydligt allt eftersom leken fortsätter! Det brukar det ju bli, så hoppas att det blir så trots (icke) infon i denna leken :)

Angående storlek så finns det en tag för size som du fått med, klicka på symbolen uppe till höger och växla BB kod så kan du se den och plocka bort den om du har koll på hur kodningen funkar.
Tack! Den funktionen hittade jag inte mitt i natten. Fast jag ska erkänna att jag inte letade särskilt länge heller för den delen, tålamod är en fiskares bästa vän - men inte en elefants 🤪 🐘
 
Jag är lite för heffaklumpens tankar just nu och om jag inte missminner mig brukar Niyama säga att det är bra om goda samlar sina röster så inte ulvarna kan styra.
Öppen för ändringar, men just nu: Kilauea röstar på fio
 
DL2
18.46 Blacksmithfarm röstar på qitis
20.00 Heffaklumpen röstar på fio
20.10 Kilauea röstar på fio


qitis 1
fio 2
 
Om fårulven (den som röstar dolt) lagt bägge sina röster på LenaH (eftersom det inte finns någon spioninfo) så skulle det ge cirkus eller Jfrelin.
Men en av rösterna skulle ju inte räknas om fårulven lagt sin röst där både öppet och dolt Så den matematiken stämmer ju inte ?
Enda är ju om röstfifflare lagt sin extraröst där (men det scenariot tog du inte upp )
 
DL1
16.32 cirkus röstar på
LenaH
17:21 Blacksmithfarm röstar på qitis
20.31 fio röstar på Harrysen
20.32 Kilauea röstar på Harrysen
20.40 Harrysen röstar på Fio
21.02 Jfrelin röstar på
LenaH
21.20 Gabby_Ossi röstar på fio
21.20 Niyama röstar på Jfrelin
21.22 Lobelia röstar på Blacksmithfarm
21.24 qitis röstar på Blacksmithfarm
21.26 Glimra röstar på fio
21.28
LenaH röstar på Blacksmithfarm
21.29 Heffaklumpen röstar på Kilauea

Om fårulven (den som röstar dolt) lagt bägge sina röster på LenaH (eftersom det inte finns någon spioninfo) så skulle det ge cirkus eller Jfrelin.

Om fio är ulv skulle även tex Glimra kunna se ut som om hon röstar där, men egentligen röstar dolt på LenaH.


Heffaklumpens röst på mig bortser jag ifrån. DL1 och hon har erkänt det var en dålig röst. Tycker även hon verkar tänka rimligt så vill inte hålla henne för luden just nu.

Qitis verkar lite uppgiven, men tycker ändå hon kommit med vettiga funderingar. Vet att q kan luras rejält, men inte den jag känner behöver granskas just nu i alla fall.

Mina tankar just nu.
Reagerar lite på "Om fårulven (den som röstar dolt) lagt bägge sina röster på LenaH (eftersom det inte finns någon spioninfo) så skulle det ge cirkus eller Jfrelin".

Jag fattar inte varför fårulven skulle vilja visa sig så?
 
Jisses jag förstår fortfarande ingenting. Tycker definitivt det är svårare den här leken men jag vet inte varför. Tror jag blir förvirrad av de dolda rösterna.
 
Jag tror inte att jag hade röstat på samma öppet och dolt som fårulv men jag har aldrig haft den rollen så oklart hur man brukar göra.
Jag tror inte man kan säga att folk nödvändigtvis gör det ena eller det andra. I denna leken har vi inte någon spion som kan avslöja var den dolda rösten gått så det ger ulvarna lite mer spelrum.
 
Reagerar lite på "Om fårulven (den som röstar dolt) lagt bägge sina röster på LenaH (eftersom det inte finns någon spioninfo) så skulle det ge cirkus eller Jfrelin".

Jag fattar inte varför fårulven skulle vilja visa sig så?
Det går ju typ inte visa sig i denna lek då ingen info går ut.
 
Oj vad mycket det har skrivits. Citerar inte alla inlägg för det är så många som diskuterar det men ang. röstningen igår känns det som det lika gärna kan ha stått mellan goda? Det är ju vanligt dag 1 (och ibland även senare) och så tycker ulvarna det är toppen att en god ser ut att ha blivit räddad. Fast nu tycker jag inte jag ser nån uppenbar räddning. Det känns mer skumt för mig att vilja ha det till eventuell räddning eftersom ulvarna kan utnyttja det om det stod mellan goda.
 
Då skulle LenaH bara ha två röster - svårt att se hur hon kunde åka då, möjligen om röstfifflaren lag sin röst där också då, men liiiite osannolikt kanske

Men en av rösterna skulle ju inte räknas om fårulven lagt sin röst där både öppet och dolt Så den matematiken stämmer ju inte ?
Enda är ju om röstfifflare lagt sin extraröst där (men det scenariot tog du inte upp )
Det har ni rätt i.
Nej röstfifflaren har jag tagit upp tidigare att jag inte tror den lägger en röst för att få upp nån för lottning/avgörande om den inte är säker på ulv tex.
 
Jag tror inte man kan säga att folk nödvändigtvis gör det ena eller det andra. I denna leken har vi inte någon spion som kan avslöja var den dolda rösten gått så det ger ulvarna lite mer spelrum.

Det går ju typ inte visa sig i denna lek då ingen info går ut.
Samtidigt är det väl lite skumt att rösta på någon som är visar sig vara god? Tänker jag? I och för sig lite tidigt i leken kanske. Men jag kanske tänker fel här :D

Edit, alltså jag menar att som fårulv vill man vill absolut inte bli granskad vilket man lär bli om man lägger en öppen röst på en god som åker ut?
 
Jisses jag förstår fortfarande ingenting. Tycker definitivt det är svårare den här leken men jag vet inte varför. Tror jag blir förvirrad av de dolda rösterna.
I denna leken har vi ju näst intill ingen spioninfo* alls. Spioninfon kan ofta hjälpa goda att hitta varandra, men det gör det ju svårare för ulvarna. Eftersom de onda haft väldigt svårt det senaste (läs: mer eller mindre inte haft en chans) så kan man säga att denna leken är lite av ett experiment där vi testar att leka utan spioninfo för att se hur det fungerar. Med andra ord är det inte konstigt att denna leken upplevs som svårare :)


*spioninfon består av val som gjorts under natten. Tex vem ängeln skyddar, vem siaren siar, vem röstfifflaren lägger extrarösten på, vem fårulven röstar dolt på osv. Ibland finns det en spion som får den infon och ibland går den till goda lyan (där döda goda hamnar), oavsett så gör det att goda får större chanser att hitta varandra.



Edit: med "näst intill ingen" menar jag att den enda "spioninfon" som finns är ju de som har specialrollerna som vet sina egna val. Men den infon får ingen annan deltagare, så det var kanske dåligt formulerat av mig.
 
Jag är lite för heffaklumpens tankar just nu och om jag inte missminner mig brukar Niyama säga att det är bra om goda samlar sina röster så inte ulvarna kan styra.
Öppen för ändringar, men just nu: Kilauea röstar på fio
Nja ja jo ibland :p om det är jämnt behöver ju goda samla rösterna, och om det är väldigt spridda röster är det ju bra om goda vågar lägga avgörande röster istället för att onda gör det (men då innebär det ju inte samla rösterna).
 
Oj vad mycket det har skrivits. Citerar inte alla inlägg för det är så många som diskuterar det men ang. röstningen igår känns det som det lika gärna kan ha stått mellan goda? Det är ju vanligt dag 1 (och ibland även senare) och så tycker ulvarna det är toppen att en god ser ut att ha blivit räddad. Fast nu tycker jag inte jag ser nån uppenbar räddning. Det känns mer skumt för mig att vilja ha det till eventuell räddning eftersom ulvarna kan utnyttja det om det stod mellan goda.
Jag håller med, samtidigt som Fios röst på mig skaver. Detta borde ju vara en lek där ulvarna kan tjäna på att ligga lågt och inte dra blickarna till sig. Så är det väl i och för sig alltid. Känner mig lurig på Fio som sagt, men samtidigt så vet jag att jag brukar vara det.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 891
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 535
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 279
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 181
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp