Bukefalos 28 år!

Det här med bilkörning...

Sen detta med dessa som "ska hävda sin rätt" när man ska ut med lastbilen. Kan jävlarimig inte lätta på gaspedalen så att en lastbil kan rulla igenom en korsning utan stopp. Ofta behövs så lite för att framänden ska kunna vispa förbi ut i andra körfältet en kort kort stund för att ta den där högersvängen utan att släpet går för nära diket.
Eller de som tutar envist när man lägger sig i vänstersvängningsfältet för att svänga höger, när man inte vill komma ut i mötande fält.

De är liksom rätt platskrävande schabrak de där lastbilarna.
 
...personbilen körde då om lugnt och sansat, sen visade det sig att den skulle svänga av 200 m längre fram..

Det där fattar inte jag heller. Kör ofta på en 70-sträcka där folk gärna kör både 80 och 90, vet inte hur ofta det hänt att folk blåst förbi mig för att sedan slänga sig på bromsen för att svänga av. Händer även på motorvägen, att folk kör förbi för att sedan kasta sig av vid nästa avfart. WHYYYYY!?
 
Det där fattar inte jag heller. Kör ofta på en 70-sträcka där folk gärna kör både 80 och 90, vet inte hur ofta det hänt att folk blåst förbi mig för att sedan slänga sig på bromsen för att svänga av. Händer även på motorvägen, att folk kör förbi för att sedan kasta sig av vid nästa avfart. WHYYYYY!?
Hände även en annan gång när jag åkte med som passagerare med en kompis när vi skulle lämna en häst hon sålt. Vi låg i 80 på 80-väg, blev omkörda på en raksträcka av en personbil, som precis när den kommit om oss kom på att den skulle svänga vänster direkt efter omkörningen. :rage:
Irritationen var hög i vår bil, men så onödig omkörning och skapar bara irritation.
Jag får en vag känsla att dom som gör sådana omkörningar tänker inte och är lite impulsiva kanske? Jag kan inte föreställa mig att en människa som kör med sunt förnuft gör en sådan dum omkörning i alla fall.
 
Finns även folk som kör vingligt/sakta/ouppmärksamt trots dom inte har mobil utan pratar med nån i bilen.. För inte allt för många veckor sedan hamnade jag bakom en volvo somkörde i 30-40 på en 70 väg, och som uppenbart satt och tittade på passagerarsätet oftare än på vägen. Jag blinkar med lysena för att uppmärksamma att han faktiskt inte är ensam på vägen... Vid rödljus längre fram, där han inte åker efter att det blivit grönt för att han fortfarande pratar med den bredvid tutar jag. Och gubbfan kliver ur bilen och går fram å skriker att han faktiskt pratar med sitt barn O_o Varpå jag irriterat svarar att då kanske man ska stanna BREDVID vägen och prata om man inte kan köra ordentligt samtidigt... :rage:
 
Finns även folk som kör vingligt/sakta/ouppmärksamt trots dom inte har mobil utan pratar med nån i bilen.. För inte allt för många veckor sedan hamnade jag bakom en volvo somkörde i 30-40 på en 70 väg, och som uppenbart satt och tittade på passagerarsätet oftare än på vägen. Jag blinkar med lysena för att uppmärksamma att han faktiskt inte är ensam på vägen... Vid rödljus längre fram, där han inte åker efter att det blivit grönt för att han fortfarande pratar med den bredvid tutar jag. Och gubbfan kliver ur bilen och går fram å skriker att han faktiskt pratar med sitt barn O_o Varpå jag irriterat svarar att då kanske man ska stanna BREDVID vägen och prata om man inte kan köra ordentligt samtidigt... :rage:
Ja, jisses, sånt där kan reta gallfeber på mig. Den gubben bröt helt klart mot en av grundreglerna i trafiken - att inte hindra annan trafik. Det gjorde han när han inte körde vid grönt utan stod kvar och sen har de mage till att bli arga, nä säger jag bara. Bra svar du gav honom, svar på tal är det som krävs i sådana situationer helst så de fattar också. Ibland undrar jag hur vissa tänker i trafiken om de tror att de är ensamma eller att de är trafikens centrum?
 
Jag har haft körkort i nästan precis ett år och skulle ALDRIG få för mig att ha mobilen framme när jag kör. Först och främst för att det är någonting utav det värsta man kan göra när man kör, och för det andra för att man riskerar 4 poäng från körkortet plus snudd på 450 dollar i böter (ca 3.000 SEK), inte värt att betala 3.000 för ett sms...
 
Jag har haft körkort i nästan precis ett år och skulle ALDRIG få för mig att ha mobilen framme när jag kör. Först och främst för att det är någonting utav det värsta man kan göra när man kör, och för det andra för att man riskerar 4 poäng från körkortet plus snudd på 450 dollar i böter (ca 3.000 SEK), inte värt att betala 3.000 för ett sms...
Önskar fler kunde vara så förståndiga, som dig. :up:
 
Försöker köra så korrekt som möjligt, tyvärr bor jag i en stad där många kör urkasst, så det gäller att vara uppmärksam och vaken på hur andra kör också. Är förlamad i ena armen och kan av naturliga skäl inte smsa när jag kör, om jag skulle vara tvungen att prata i mobilen blir det med högtalaren på eller handsfree. Tyvärr inbjuder min anpassade bil (för att köras med en arm), sambon till att"missbruka" mobilen medan han kör.
 
Jag tycker jag har bra koll på vad jag gör och följer självklart hastighetsregler, kör inte för nära bilen framför, håller koll på vad som händer runt bilen, kör inte om om jag inte har god uppsikt etc. Håller väldigt sällan på med mobilen under körning, och gör jag det så är det för att byta låt om jag lyssnar på musik i den (alltså bara en dutt med fingret) eller för att svara om det ringer och läget är så att jag kan svara och prata utan att det stör (igen, bara en dutt med fingret, och har alltid högtalarfunktionen igång om jag pratar i bilen) och håller alltså aldrig i telefonen, så händerna är fria till körningen.

Däremot är jag rädd varje dag jag ska till stallet... Det är en sträcka som är 80-sträcka, mycket tung trafik (många lastbilschaufförer tar den vägen som en genväg mellan två av mellansveriges mest vältrafikerade vägar för just tung trafik) och VÄLDIGT mycket galenskap :nailbiting: 8 gånger av 10 har jag en stor långtradare i röven. Nästan dagligen möter jag bilar som vinglar från sida till sida, där förarna är upptagna med att smsa, snyta barn, pilla på gpsen eller något annat. Minst en gång i veckan får jag i stort sett ställa mig på bromsen för att någon mötande trafikant gör en idiotomkörning. Det är en liten by där hastigheten är 60, där blir jag ofta omkörd av bilar som går MINST 80. Och så någon gång ibland är det någon livrädd förare som ligger i 40-50, nära mittlinjen, och som ibland blinkar fast de inte ska svänga, ibland inte blinkar men svänger och så vidare. Och längs vägen brukar folk roa sig med att promenera med sina hundar, lära sina barn cykla, vara ute och gå utan reflexer när det är mörkt...

Det låter som vilda västern och det är ungefär så det känns. Jag tackar högre makter varje gång jag svänger av vägen för att jag sluppit olyckor även den gången.
Det "roliga" är att bortsett från just den sträckan tycker jag inte att det är så väldigt mycket galenskap häromkring, visst finns det här och där någon som inte borde sitta bakom ratten men inte värre än någon annanstans tänker jag. Förutom just den där sträckan. Vet inte vad det beror på, men läskigt är det att köra där iallafall. Kör mycket hellre mitt inne i stan i rusningstrafik än längs den där vägen, som jag ju inte kan undvika annat än att byta stall :cautious:
Tipsa polisen om att ha lite trafikpoliser ute där? Kanske kan göra att något ändras?
 
Vad olika vi kan uppfatta trafiken. Jag ligger o kör mellan Göteborg- Alingsås- Skara- Eskilstuna- Uppsala- Upplands Väsby väldigt mycket, ett tag bilpendlade jag över 2h varje dag på en av de sämsta delarna på E20.

Visst ser jag idioter, men överlag tycker jag inte att de flesta är idioter. Och visst kan en ofta se att de som kör vingligt sitter med en telefon i handen, men minst lika ofta ser jag en bilbarnstol med ett barn i, i de farliga bilarna.

De jag tycker är obehagligast i trafiken är nog de som inte verkar ha någon koll alls som kör sitt race och liksom verkar helt omedvetna om världen runt omkring dem och utan flexibilitet alls.

Sedan tror jag att vi har lite olika uppfattning om vad som är idiotomkörningar osv. Och det kan nog delvis bero på var man lärt sig köra bil, det ÄR stor skillnad på trafiken i storstäder och på landet t ex, och mellan storstäder. Och mellan mellanstora städer. Uppsala tycker jag funkar skitbra att köra bil i, Linköping var ett helsike (rondeller överallt men där INGEN I HELA JÄKLA STAN kunde köra i en jävla rondell utan tog det mer som stopplikter.............. inte bott i stan på flera år men blir ändå irriterad när jag tänker på det :D ).
Jag lärde mig köra i Sthlm, fixade uppkörningen i Farsta i början av förra året.

Som idiotomkörning tänker jag mig:
"full fart, köra om varannan bil på vänster sida och varannan på höger, sicksacka fram sådär i hög hastighet utan att någonsin blinka så att flertalet bilar får tvärbromsa"
"Ut i full fart framför annan bil trots heldragen linje, sicksacka sig fram en liten bit och orsaka smått kaos"
"Full fart förbi någon för att sedan tvärnita framför bilen de precis kört om"
Lite så. Alltså på tok för höga hastigheter där de utan att anpassa sig efter något alls bara pressar sig fram och där enda anledningen till att inga olyckor sker är för att folk i andra bilar räddar situationerna. Sådant ser jag dagligen.
 
Den här videon är hemsk, men samtidigt talar den om hur viktigt det är att planera sin körning i god tid för att inte hamna i en sådan här situation och hur lite man egentligen ser om man ligger för nära en lastbil. Var rädda om er där ute i trafiken och kör med sunt förnuft.
glomp.gif


Föraren överlede, men låg i koma flera dagar med en splittrad hand och två trasiga ryggkotor.

Jösses...
 
Det har de, väldigt ofta. Tyvärr verkar det inte hjälpa.
Nu är det prat om att sätta upp fartkameror längs sträckan, förhoppningsvis kan det hjälpa iallafall lite.
Fartkameror är bra, enda nackdelen är att folk är ögontjänare. De kör lagligt förbi fartkamerorna och sen ökar de farten. Vet det var prat om att fartkamerorna eventuellt skulle mäta medelhastigheten man håller mellan två kameror. Vet inte om det kommer bli verklighet eller inte förstås.. :/
 
Fartkameror är bra, enda nackdelen är att folk är ögontjänare. De kör lagligt förbi fartkamerorna och sen ökar de farten. Vet det var prat om att fartkamerorna eventuellt skulle mäta medelhastigheten man håller mellan två kameror. Vet inte om det kommer bli verklighet eller inte förstås.. :/

Det var nog mest som ett förslag för att komma åt den tunga trafikens max 80 km/h so det pratades om när jag hörde det, men det var ett bra tag sen.
 
Det var nog mest som ett förslag för att komma åt den tunga trafikens max 80 km/h so det pratades om när jag hörde det, men det var ett bra tag sen.
Ja, som det är nu är det svårt att åka dit med lastbil som är spärrad i 90 på 90-väg, fast å andra sidan på 90-vägar kommer det inte göra någon skillnad på medelhastigheten förstås, snarare 80-vägarna.
Sen tror jag det kan bli svårt också, tänker dom vägar med många fartkameror i olika fartområden.
 

Liknande trådar

Svar
248
· Visningar
9 916
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 422
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 213
Senast: Trott
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 152
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp