Bukefalos 28 år!

Det här med bilkörning...

En olycka i trafiken händer väldigt lätt, och även om man är duktig och uppmärksam det lätt att råka illa ut. Det är ändå höga hastigheter det handlar om.

Här har motorvägen väster om staden snarast bytt namn till Dödens väg. Förra hösten skedde tre olyckor med fem dödsfall på samma vägsträcka på en kort tid. En timma efter en av olyckorna åkte även en motorcyklist av, som klarade sig. Det är troligt att flera av olyckorna beror på omkörningar på sträckor med dålig sikt. Det är 80 på den sträckan i några km tills det blir 2+1 med mitträcke och 100 i begränsning. Men folk klarar inte av det, kör man i 80 på denna sträcka har man varenda bil som ett pärlband efter sig. Jag har själv blivit omkörd där jag tror att olyckorna inträffat och haft hjärtat i halsgropen flera gånger för det är så jäkla nära att det smäller varenda gång.

Ska man fortfarande hålla 80 då, undrar jag nästan. Eller är det bättre att köra för fort så folk inte är lika benägna att göra idiotomkörningar?
 
Igår, när regnet gjort det omöjligt för bönderna att tröska så var det gott om traktorer på vägarna på Lidköpingsslätta. Jag såg ingen anledning att köra om då det i alla fall var fler traktorer längre fram, dessutom tveksamt med avstånd då där var möte eller dålig sikt. Visste att där kommer flygrakor längre fram där det går jättebra att släppa förbi. Efter Grästorp km med kö bakom lastbilen, men vid första flygrakan så var det bara ett par bilar och någon lastbil, och de ville inte om.

Körde visserligen om två traktorer på hela dan, och inte vart jag senare fram för det.
 
Då skulle jag bli galen! :D Vid mig finns flera större rondeller. När det är väldigt lite trafik i dem (vilket det oftast är när jag kör genom dem) så är det inga som helst problem att köra genom hela i 40km/h. Har jag någon framför mig som kör i 20km/h där när det inte kommer bilar från något annat håll, vilket händer, så muttrar jag och ser till att köra om så fort det passar efter rondellen.
Jag kan köpa hastighetsbegränsningar när det är mycket trafik i så fall, blåser själv igenom rondeller där det ej är trafik mellan 40-60km/h, beroende såklart på hastighetsbegränsningen på vägen.
Fast jag tror det absolut bästa hade varit om folk kunde förstå kugghjulsprincipen. När det är mycket trafik i en rondell och jag ser en lucka bakom en bil, så anpassar jag min fart så jag smiter in i den luckan trots att det kommer fler bilar bakom, men trafiken flyter bättre.
 
På tal om idiotomkörningarna...
Körde idag 2x15km ungefär, till och från jobbet. Mestadels på motorväg, inte rusningstrafik någon gång och gott om plats kan tänkas.

På vägen till jobbet: 4 filer åt mitt håll att välja på. Motorcykel kommer i full fart någonstans bakifrån, kör om mig på högra sidan och fortsätter sedan ut framför mig igen, tvärs över vägen till filen längst till vänster. Rakt över, blinkar inte en enda gång, verkar inte titta heller och det hade absolut blivit motorcykelmos om inte en förare saktat ner tempot rejält i en av filerna. (Att jag inte låg i filen längst till höger berodde på att den kort därefter skulle bli en avfart åt fel håll)

På väg från jobbet: Hinner inte upp på motorvägen. Ser polisbil, ambulans, en bil med mosad front och stillastående trafik. Som tur var så stod de så att bilarna från påfarten kom rakt upp på tom motorväg. Bilarna i motsatt riktning, även de stillastående. När jag kom hem tittade jag på polisens hemsida och det verkar som om det var en personbil som krockade med lastbil vid påfarten innan min. Som tur var ingen skadad.
Vissa MC förare verkar typ självmordsbenägna om man ser på hur de kör. De verkar inte tänka på att de ofta syns dåligt eller kan uppfattas som moped. Har själv ryckt till bakom ratten på motorväg när jag ur tomma intet blev vrålomkörd av en mc med bullrande motor.
Sådana MC förare kan vara tacksamma att det finns andra i trafiken som visar hänsyn när de inte själva gör det eller tänker sig för att andra tänker åt dom.

En olycka i trafiken händer väldigt lätt, och även om man är duktig och uppmärksam det lätt att råka illa ut. Det är ändå höga hastigheter det handlar om.

Här har motorvägen väster om staden snarast bytt namn till Dödens väg. Förra hösten skedde tre olyckor med fem dödsfall på samma vägsträcka på en kort tid. En timma efter en av olyckorna åkte även en motorcyklist av, som klarade sig. Det är troligt att flera av olyckorna beror på omkörningar på sträckor med dålig sikt. Det är 80 på den sträckan i några km tills det blir 2+1 med mitträcke och 100 i begränsning. Men folk klarar inte av det, kör man i 80 på denna sträcka har man varenda bil som ett pärlband efter sig. Jag har själv blivit omkörd där jag tror att olyckorna inträffat och haft hjärtat i halsgropen flera gånger för det är så jäkla nära att det smäller varenda gång.

Ska man fortfarande hålla 80 då, undrar jag nästan. Eller är det bättre att köra för fort så folk inte är lika benägna att göra idiotomkörningar?
Omkörningar slutar inte för att man kör fortare, dessutom kanske det blir farligare om det är någon som ökar farten för att inte bli omkörd, men som inte behärskar den högre farten.

Bästa är att hålla farten och vara beredd på att eventuellt få underlätta en omkörning istället.
 
Omkörningar slutar inte för att man kör fortare, dessutom kanske det blir farligare om det är någon som ökar farten för att inte bli omkörd, men som inte behärskar den högre farten.

Bästa är att hålla farten och vara beredd på att eventuellt få underlätta en omkörning istället.

Självklart har jag inte tänkt köra fortare bars för det. Det var en tanke jag haft bara, då jag inte kan förstå att folk fortfarande gör sådana omkörningar trots skyltning om olycksdrabbad vägsträcka och hastighetskameror.
 
Med tanke på hur folk kör, trodde jag att gult ljus betydde "gasa på extra mycket, så att du hinner passera skylten innan det blir rött".
Jo i vissa länder verkar det som det, även på en del här i Sverige. Jag fick lära mig i körskolan att om man är vid dom heldragna linjerna på sidan om ens fil och det blir gult, behöver man inte stanna, är man inte där då ska man stanna vid gult. Många kör ju "äh jag hinner" och det kan bli både dyrt och farligt.
 
Självklart har jag inte tänkt köra fortare bars för det. Det var en tanke jag haft bara, då jag inte kan förstå att folk fortfarande gör sådana omkörningar trots skyltning om olycksdrabbad vägsträcka och hastighetskameror.
Fast varför ska du riskera böter bara för att andra vill köra för fort? Dom som kör efter den hastigheten som står på skyltarna kör redan lagligt, om folk är så stressade att de inte klarar av att ligga i den hastigheten och gör dumma beslut, ja det är inte den bilen som körde i laglig hastighets fel. Det är snarare dom som är stressades fel, då de inte kan planera sin körning så de slipper stressa. Något åt det hållet. :)
 
Vissa MC förare verkar typ självmordsbenägna om man ser på hur de kör. De verkar inte tänka på att de ofta syns dåligt eller kan uppfattas som moped. Har själv ryckt till bakom ratten på motorväg när jag ur tomma intet blev vrålomkörd av en mc med bullrande motor.
Sådana MC förare kan vara tacksamma att det finns andra i trafiken som visar hänsyn när de inte själva gör det eller tänker sig för att andra tänker åt dom.

Har faktiskt sett flertalet MC-förare som kört med reflexvästar på sig också. De personerna verkar jag alltid se, för reflexvästen gör det mycket lättare att se dem även i vanligt dagsljus. Den som körde som en idiot igår, han hade ingen reflexväst på sig. Helsvart motorcykel, helsvarta läderkläder... Trots dagsljus var det obehagligt, framförallt när jag vet hur mycket bättre de med lätthet kan synas.
 
Har faktiskt sett flertalet MC-förare som kört med reflexvästar på sig också. De personerna verkar jag alltid se, för reflexvästen gör det mycket lättare att se dem även i vanligt dagsljus. Den som körde som en idiot igår, han hade ingen reflexväst på sig. Helsvart motorcykel, helsvarta läderkläder... Trots dagsljus var det obehagligt, framförallt när jag vet hur mycket bättre de med lätthet kan synas.
Ja, det finns många MC-förare som är skötsamma, men det är dom som kör som idioter vi lägger märke till och kommer ihåg. Förvisso är det så oavsett vad man kör egentligen, dom som kör som idioter är dom man retar sig på och kommer ihåg.
 
Man ska köra som att ingen annan i trafiken kan köra bil.

Jag kan ärligt säga att jag kör fortare än tillåten hastighet ganska ofta, aldrig på 20-50väg men 70 och uppåt så kan det bli 10-15km för fort. Mycket beror på hur trafiken flyter, flyter trafiken på en 70 väg på bra och alla ligger i 80. Då följer jag flödet, jag kör inte om om jag inte känner att jag kan göra en säker omkörning, jag håller även avstånd då jag hatar folk som ligger och trycker mig i häcken. Speciellt då jag blev påkört utanför Bäckebol (gbg) i rusningstrafik häromåret.

Sedan kör jag på ett helt annat sätt när jag har någon annan i bilen, då även hunden inräknat. Ligger någon nära bakom brukar jag varna först med att trampa till försiktigt på bromsen, men utan att bromsa, bara så bromsljusen syns. Oftast fattar folk att de ska håll avstånd då.
Har även någon gång smsat en kille i bilen bakom (man kan få tag på vem som äger bilen ganska lätt). Då var vi två i bilen och tröttnade på att han låg och tryckte oss i häcken, isigt, massa snö och smala vägar där det inte gick att köra om. Han saktade ned ordentligt strax efter att smet var skickat :D

Nej jag sitter inte och smsar när jag kör, men svarar på samtal gör jag ibland genom blåtandsheadsetet i bilen, mikrofonen sitter precis över förarsätet och ljudet går ut i högtalaren.
 
Jag kom på mig själv idag, när jag kör personbil är det lite plattan i mattan, lite biltjuvsstuk men ändå inte. Medan när jag kör lastbilen så är det lugnt och harmoniskt.
T ex i personbilen, ska jag köra om då är det växla ner och plattan i mattan. Är väl rallygenerna som speglar sig lite. Alltid älskat spel så som Need for Speed, där man ska köra ifrån polisen. Rätt bra sätt att få ut sina behov, hahaha, blir inte så bra om man kör som man gör i spelen i verkligheten. :angel:

Nädå, köra med förståndet är det bästa, önskar bara att fler kunde komma till den insikten, men men man kan inte få allt sägs det.
 
Vissa MC förare verkar typ självmordsbenägna om man ser på hur de kör. De verkar inte tänka på att de ofta syns dåligt eller kan uppfattas som moped. Har själv ryckt till bakom ratten på motorväg när jag ur tomma intet blev vrålomkörd av en mc med bullrande motor.
Sådana MC förare kan vara tacksamma att det finns andra i trafiken som visar hänsyn när de inte själva gör det eller tänker sig för att andra tänker åt dom.

"Syns dåligt och förväxlas som moped.." Håller inte riktigt med.. (klart att undantag finns, man kan ju missa en hel buss i vissa vinklar..) men misstar man en mc för moped vill jag påstå att man är ouppmärksam.. en moped ligger långt ut till höger på vägbanan, medans en mc ligger mitt i eller strax till vänster! Och hastigheten skiljer markant! tex.

Har faktiskt sett flertalet MC-förare som kört med reflexvästar på sig också. De personerna verkar jag alltid se, för reflexvästen gör det mycket lättare att se dem även i vanligt dagsljus. Den som körde som en idiot igår, han hade ingen reflexväst på sig. Helsvart motorcykel, helsvarta läderkläder... Trots dagsljus var det obehagligt, framförallt när jag vet hur mycket bättre de med lätthet kan synas.

Jag som mc-förare ska inte behöva se ut som en vägarbetare bara för att bilister ska bli uppmärksamma på att jag finns! Trafikanter måste vara medvetna om att det finns både större och mindre fordon av olika slag på vägarna!

Ja, det finns många MC-förare som är skötsamma, men det är dom som kör som idioter vi lägger märke till och kommer ihåg. Förvisso är det så oavsett vad man kör egentligen, dom som kör som idioter är dom man retar sig på och kommer ihåg.

Tyvärr är det så..
 
"Syns dåligt och förväxlas som moped.." Håller inte riktigt med.. (klart att undantag finns, man kan ju missa en hel buss i vissa vinklar..) men misstar man en mc för moped vill jag påstå att man är ouppmärksam.. en moped ligger långt ut till höger på vägbanan, medans en mc ligger mitt i eller strax till vänster! Och hastigheten skiljer markant! tex.
Ouppmärksam eller inte, alla har inte höksyn.
Det finns mopeder som inte ligger där de ska i körbanan heller och på håll är det svårt att bedöma om det är en mc eller moped, speciellt om det är mörkt ute och man bara ser lysena. Dessutom på håll blir det svårt att bedöma avståndet och hastigheten (gäller alla fordon), det var detta jag fick lära mig i körskolan och jag har själv upplevt det i verkligheten.
Har även upplevt fall där man tror att man möter en mc i mörkret, men så visar det sig vara en enögd bil. Folk är så duktiga på att inte byta halvljus. :banghead:
 
Ouppmärksam eller inte, alla har inte höksyn.
Det finns mopeder som inte ligger där de ska i körbanan heller och på håll är det svårt att bedöma om det är en mc eller moped, speciellt om det är mörkt ute och man bara ser lysena. Dessutom på håll blir det svårt att bedöma avståndet och hastigheten (gäller alla fordon), det var detta jag fick lära mig i körskolan och jag har själv upplevt det i verkligheten.
Har även upplevt fall där man tror att man möter en mc i mörkret, men så visar det sig vara en enögd bil. Folk är så duktiga på att inte byta halvljus. :banghead:

Som sagt undantag finns överallt, och jag kan bara utgå från mina egna erfarenheter och här är det inte ofta en moped ligger placerad annat än till höger, skulle nog bli betydligt fler mopedrelaterade olyckor annars.. och jag tycker att skillnaden på moped och mc är stora utan att för den delen ha "höksyn"!
Jag tror att det många gånger handlar om ouppmärksamhet och saknaden av eftertänksamhet.. Jag befinner mig själv mycket i trafiken varje dag, med både bil, mc, cykel och häst..
 
Som sagt undantag finns överallt, och jag kan bara utgå från mina egna erfarenheter och här är det inte ofta en moped ligger placerad annat än till höger, skulle nog bli betydligt fler mopedrelaterade olyckor annars.. och jag tycker att skillnaden på moped och mc är stora utan att för den delen ha "höksyn"!
Jag tror att det många gånger handlar om ouppmärksamhet och saknaden av eftertänksamhet.. Jag befinner mig själv mycket i trafiken varje dag, med både bil, mc, cykel och häst..
Jag tror inte det handlar om ouppmärksamhet, det verkar som du kör MC själv och då är det uppbart för dig vilken skillnad det är mellan en MC och moped. Jag tror det finns människor som inte kör MC eller moped som inte riktigt ser skillnaden på dom på håll.
Fast ska man vara krass så spelar det ingen roll om det kommer en MC, moped eller enögd bil, det gäller att bedömma avståndet och hastigheten så man inte skapar en fara. :)
 
Ouppmärksam eller inte, alla har inte höksyn.
Det finns mopeder som inte ligger där de ska i körbanan heller och på håll är det svårt att bedöma om det är en mc eller moped, speciellt om det är mörkt ute och man bara ser lysena. Dessutom på håll blir det svårt att bedöma avståndet och hastigheten (gäller alla fordon), det var detta jag fick lära mig i körskolan och jag har själv upplevt det i verkligheten.
Har även upplevt fall där man tror att man möter en mc i mörkret, men så visar det sig vara en enögd bil. Folk är så duktiga på att inte byta halvljus. :banghead:
När jag möter ett lyse i mörker så utgår jag från att det är en enögd bil.
 
När jag möter ett lyse i mörker så utgår jag från att det är en enögd bil.
Jag tycker det är lite läskigt när det är en enögd bil man möter, eftersom man bara ser det ena lyset så vet man inte vad den andra sidan av bilen är förräns ens egna lysen når fram till bilen (förutsatt att det är höger framljus på passagerarsidan som inte lyser).
Själv pallar jag inte att köra med bilen enögd i mörker, jag tycker inte att jag ser någonting, så ser alltid till att byta snarast. Förstår inte riktigt varför inte fler gör det, då det är mer regel än undantag att man möter enögda bilar när det är mörkt. Ofta möter man samma bil också om och om igen.. :/
 

Liknande trådar

Svar
248
· Visningar
9 536
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 979
Senast: Trott
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 038
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp