Bukefalos 28 år!

Det här med medryttare och betalning

Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag tycker verkligen inte att det är något att diskutera ens! Det är väl ett avtal mellan hästägare och medryttare, som alla andra ska skita i. Om någon är villig att betala vad hästägaren begär så begär ju tydligen hästägaren ett skäligt pris.
Om ingen vill betala, så får väl hästägaren se över sitt begärda pris, eller fundera över varför "varan" inte är tillräckligt attraktiv.

Exakt! :bow:
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Har inte läst hela tråden, men håller med.
Du som hästägare ska bistå icke hästägare med häst, stall, hovslagare etc, så att också de kan utöva sin hobby GRATIS! ;)
Nope! Inte i min värld! Ska de utöva sin hobby med min häst så betalar de halva för hästen också. Vi har samma hobby och delar på hästen, och då delar vi också på utgifterna för den hästen. Så är det i min värld. Annars kan de ju lika bra skaffa en egen häst och betala för allt, om de tycker att det är bättre. De gånger då jag har ridit andras hästar så har det vari likadant: jag använder deras häst, sliter på dennes skor, sliter på deras utrustning osv. då betalar jag också hälften av utgifterna.
Nu pratar jag om de gånger då man i princip rider/är i stallet lika mycket som ägarna. Rider man dock endast någon enstaka gång och liknande kanske inte halva utgifterna är rimligt att ta, utan då får man justera. Men jag anser att man betalar som medryttare.
SEN är det en helt annan sak om jag ENKOM annonsera efter en "TRÄNARE" till hästen, alltså någon som kan och vill föra den hästen framåt i ridningen. Då ska man ju inte börja ta betalt av den personen, utan då är det snarare tvärtom istället.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Nope! Inte i min värld! Ska de utöva sin hobby med min häst så betalar de halva för hästen också. Vi har samma hobby och delar på hästen, och då delar vi också på utgifterna för den hästen. Så är det i min värld. Annars kan de ju lika bra skaffa en egen häst och betala för allt, om de tycker att det är bättre. De gånger då jag har ridit andras hästar så har det vari likadant: jag använder deras häst, sliter på dennes skor, sliter på deras utrustning osv. då betalar jag också hälften av utgifterna.

Jag kan missuppfatta här. Det låter som halvfodervärd i mina ögon. Delar man rakt av..har man också rättigheten att bestäma över sin halva. Men ni kanske har det så?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag kan missuppfatta här. Det låter som halvfodervärd i mina ögon. Delar man rakt av..har man också rättigheten att bestäma över sin halva. Men ni kanske har det så?

Instämmer... Köpa en häst kan ju i princip alla.
Det är att äga den som kostar... o delar man på allt så är mandelägare, i mina ögon!
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Är du delägare betalar du även halva inköpspriset och med tanke på vilka hästar en del medryttare får rida undrar jag hur många som har råd att köpa en häst som går medelsvår/svår hopp/dressyr och hur många som nöjer sig med att rida fd travare? :grin:
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Skillnaden på delägare och halvfodervärd är, i min värld, att som halvfodervärd kan du säga upp avtalet om hästen blir obrukbar och står egentligen ingen risk med inköpspris. En delägare kan inte gärna bara säga "tack och hej" när det inte passar längre utan står med ett helt annat ansvar som en halvfodervärd aldrig har. Så liknelsen haltar en aning.
Bara för att man "delar lika" så anser inte jag att man är delägare per automatik. Fast jag kanske gör en tankevurpa här?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Är du delägare betalar du även halva inköpspriset och med tanke på vilka hästar en del medryttare får rida undrar jag hur många som har råd att köpa en häst som går medelsvår/svår hopp/dressyr och hur många som nöjer sig med att rida fd travare? :grin:

Det komiska är att det är dom med högt utbildade hästar som sälland tar betalt enligt min erfarenhet. Dom hade råd att köpa hästen = dom har råd att ha hästen = dom jobbar ofta mycket = lite tid = väldigt glada när dom hittar en pålitlig medryttare och bryr sig inte om att kräva in ett par hundralappar.

Men det är min erfarenhet ;)
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Ja här kunde jag läsa lite vad ni tycker om foderavtal. Försökte starta en ny tråd.
så hittade jag denna.
Undrar jag har en häst som jag vill ha en fodervärd till, det blir som hennes egen, jag vill ha hästen kvar i mitt stall. Vad krävs då, vem står för vad?
Spontat tycker jag att den som får bli fodervärd "får" en möjlighet att "äga" en egen häst, jag tycker att fodervärden absolut ska stå för hästens kostnader, det är ju hon som ska ta hand om hästen. Men är det inte så där ute i riktiga världen??
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Ja här kunde jag läsa lite vad ni tycker om foderavtal. Försökte starta en ny tråd.
så hittade jag denna.
Undrar jag har en häst som jag vill ha en fodervärd till, det blir som hennes egen, jag vill ha hästen kvar i mitt stall. Vad krävs då, vem står för vad?
Spontat tycker jag att den som får bli fodervärd "får" en möjlighet att "äga" en egen häst, jag tycker att fodervärden absolut ska stå för hästens kostnader, det är ju hon som ska ta hand om hästen. Men är det inte så där ute i riktiga världen??

Det spelar just ingen roll vad folk tycker här, det som gäller är vad man avtalar och hur mycket man kan kräva beror på omständigheterna. Står din häst i ett privat stall i obygden och ska stå kvar så ska man ha tur om man kan hitta någon som ens vill komma, medan om stallet ligger bra till så kanske man kan ta ut alla kostnader.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det komiska är att det är dom med högt utbildade hästar som sälland tar betalt enligt min erfarenhet. Dom hade råd att köpa hästen = dom har råd att ha hästen = dom jobbar ofta mycket = lite tid = väldigt glada när dom hittar en pålitlig medryttare och bryr sig inte om att kräva in ett par hundralappar.

Men det är min erfarenhet ;)

Ja..min erfarenhet också. Dock behöver det inte vara speciellt utbildat, folk med pengar vill ha en medryttare de kan lita på. De önskar inga pengar eftersom de i princip kan ödsla med dem.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

*KL*

Nu har jag inte läst igenom hela tråden så förlåt mig om jag kommer med störande upprepningar, men om man är medryttare så kan jag tycka att man på sätt och vis betalar för att slippa "besväret" med att ha hela eller halva ansvaret för hästen (fodervärd/halvfodervärd).
Men då tycker jag också att man skall slippa betalningsansvar om hästen blir sjuk eller skadad på något sätt så att man inte kan rida.

Alltså; medryttare betalar för att rida. Fodervärd/halvfodervärd betalar för att få ha hästen som sin helt eller delvis och är då också med på alla kostnader som kan uppstå.

Är det en rimlig tolkning?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Nej. Vem ska sköta om hästen på medryttarens dagar om denne bara ska rida? Ska hästägaren åka till stallet i alla fall? Vad finns det då för fördelar för hästägaren att ha en medryttare?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Den är rätt orimlig ärligt talat, enklast är det om man gör upp om vad som gäller. Om det mest liknar att ha egen häst och kostnaderna ligger nära det så kan man kalla det delfodervärd, om man mest bara tar hand om hästen så är man skönare, annars så medryttare. Strängt taget är det bara namn och det som gäller är vad man avtalat om.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Vad du tycker är komiskt eller inte spelar ingen roll i frågan, är du beredd att betala halva inköpspriset av hästen och bli delägare eller inte? Om du inte betalar halva hästen, både inköp och allt i övrigt, så är du inte delägare hur komiskt du än tycker att det är med välutbildade hästar och betalande medryttare.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Nej. Vem ska sköta om hästen på medryttarens dagar om denne bara ska rida?

Definiera att sköta om hästen, för mig ingår i "sköta om hästen" mockning och fixa ev mat till hästen. Då sköter man om hästen enligt mig. Ridningen kräver borstning och översyn över hästen, även det är att sköta om hästen.

Däremot så tycker jag att betalande medryttare borde vara fria från in och utsläpp av andras hästar och sånna saker. Medryttare är just medryttare, dom rider och när hästen inte fungerar i ridningen är det deras fulla rätt att sluta. Dom betalar tex inte för att ta hand om en sjuk häst. Då handlar det om något annat.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Mockning, fixa mat och vatten.

Ta hand om pass anser jag egentligen bara att hästägarna ska göra, oasett om medisen betalar eller inte.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag hade vart beredd att göra det. Men är få ägare som är intresserade av det. Därför är jag medryttare... Kommer dock att fortsätta att vara medryttare även om hästen blir skadad, så klart!! Har haft egna hästar och veta att dom kan bli skadade och allt vad det innebär, bara att gilla läget. Jag älskar ju hästen och allt vad det innebär!
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag tycker också att i någon mening så kan det vara så att medryttaren är med och "sliter" på hästen eller ännu grövre uttryck med och rider sönder, då är det ganska trist om de schappar så fort hästen inte är ridbar
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag tycker också att i någon mening så kan det vara så att medryttaren är med och "sliter" på hästen eller ännu grövre uttryck med och rider sönder, då är det ganska trist om de schappar så fort hästen inte är ridbar

Instämmer delvis.

Jag är rätt noga med att hålla koll på att ridningen ska bygga upp, inte bryta ner... Men när olyckor sker ... Ja... ibland skiter det sig helt, och då är det så. Å när det händer så är det väl självklart att man stannar kvar som medryttare! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 902
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 901
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 454
Senast: Blyger
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 494
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp