Bukefalos 28 år!

Det här med medryttare och betalning

Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag tycker också att i någon mening så kan det vara så att medryttaren är med och "sliter" på hästen eller ännu grövre uttryck med och rider sönder, då är det ganska trist om de schappar så fort hästen inte är ridbar

+ medryttarinnan.

Skulle ni stanna kvar som medryttare om ni inte är eniga om vården? om ni om hästen vore er skulle tagit bort den? Om ägaren byter stall till ett som är mer svårtillgänglig. Om hästen ej bedöms bli ridbar? Om hästen har en osäker prognos och långvarig rehabilitering?

Det är för mig i liknande situationer som folk schappar, inte om hästen blir tillfälligt sjuk/halt upp till ett par månader, och sedan kan ridas som vanligt eller där det åtminstone finns en god prognos.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

+ medryttarinnan.

Skulle ni stanna kvar som medryttare om ni inte är eniga om vården? om ni om hästen vore er skulle tagit bort den? Om ägaren byter stall till ett som är mer svårtillgänglig. Om hästen ej bedöms bli ridbar? Om hästen har en osäker prognos och långvarig rehabilitering?

Nu var detta inte riktat till mig men jag svarar ändå.

Jag skulle säga att det beror faktiskt helt o hållet på utifrån den situation som är. Hur ägare o jag fungerar ihop. Vilken dialog vi har etc. O nu tänker jag på frågorna om vi är eniga om vården eller inte, om jag bedömer att hästen skas tas bort eller inte. Likaså med stallbytet.

Jag har så här långt aldrig lämnat en häst som är kvar i livet när den bedöms som oridbar, om den haft osäker prognos och lång rehab.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Sant, det är skillnad på skador och skador,
Men jag tänker på de skador som är åt mer förslitningshållet. Medryttarna till min häst har stannat under den period som han varit knackig, nu hjälps vi åt att bygga upp honom enligt ett schema och snart är vi i mål. Förhoppningsvis så kommer han att hålla för allt nu. Den som är intresserad av hoppningen har aviserat att OM han inte kommer att kunna hoppa något mera så vill hon bara ha honom en dag i veckan istf två.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

jag har som tur är inte varit i sitsen att medryttare schappat. Men som jag skrev i posten ovan, den medisen som vill hoppa har aviserat att OM han inte håller för hoppning nu efter rehab så kommer hon bara vilja rida en dag i veckan, vi har inget skrivet i sten.

SJälvklart tycker jag att om hästen får en så dålig prognos att det tar ett år att blir okej så är det skillnad jämfört med ett par månaders konvalecens
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Som medryttare har man sällan kontroll över hästen, ofta är det ett mer kortvarigt arrangemang (varierar mycket dock), och att förvänta sig att någon som kanske ridit hästen ett halvår ska stanna kvar under ett halvårs ridavbrott är inte realistiskt. Om medryttaren sticker direkt hästen blir krasslig även med kortvariga bekymmer så ska man nog vara glad att bli av med personen.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Nu var detta inte riktat till mig men jag svarar ändå.

Jag skulle säga att det beror faktiskt helt o hållet på utifrån den situation som är. Hur ägare o jag fungerar ihop. Vilken dialog vi har etc. O nu tänker jag på frågorna om vi är eniga om vården eller inte, om jag bedömer att hästen skas tas bort eller inte. Likaså med stallbytet.

Jag har så här långt aldrig lämnat en häst som är kvar i livet när den bedöms som oridbar, om den haft osäker prognos och lång rehab.

Det är lite det här jag menar, att bara säga jag kommer att stanna kvar oavsett vad som händer är inte realistiskt. Ägaren kan bestämma vad som ska ske, medryttaren får finna sig i att inte ha sista ordet.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det är lite det här jag menar, att bara säga jag kommer att stanna kvar oavsett vad som händer är inte realistiskt. Ägaren kan bestämma vad som ska ske, medryttaren får finna sig i att inte ha sista ordet.

Jag kanske är korkad, jag förstår inte vad du vill att jag ska svara på.

Jag personligen har som sagt aldrig dumpat en häst som är obrukbar. Jag har en nu som vi inte vet om han blir kvar i livet eller inte. Men..han är mitt hjärta o så länge han lever..så stannar jag.

Allt beror på (för mig iaf) hur ägaren är, hur hästen är o vilken dialog vi har kring djuret. Är vi ett team med lika värde (ägare har sista ordet, naturligtvis) eller anses jag vara lägre pga min roll som medryttare?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag har inte ställt en fråga och är inte medveten om att det var ett krav för att skriva ett inlägg.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det är lite det här jag menar, att bara säga jag kommer att stanna kvar oavsett vad som händer är inte realistiskt. Ägaren kan bestämma vad som ska ske, medryttaren får finna sig i att inte ha sista ordet.

Nä men det är väl självklart. Ägaren kan ju välja att flytta 100mil med hästen .. kan sälja den och kan avliva den. Då står jag där utan häst!
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Varför köper du inte häst tillsammans med någon då istället för att bli medryttare? Jag förstår att en hästägare inte vill ta in ytterligare en ägare på sin häst, men du kan ju köpa en med någon annan medryttare istället så behöver ni inte rida andras hästar.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Fast just dessa problem är i stort sett obefintliga när det gäller att stanna kvar som medryttare på en oridbar häst. Försvinner hästen helt eller utom räckhåll så är det ingen som förväntar sig att man ska vara kvar.

Jag tänker mer på situationen att ägaren väljer att ha kvar en häst som i bästa fall kan promenadridas, att ägaren flyttar hästen från fullservicestallet till en lösdrift/ett konvalescentstall under viloperioden på några månader, att ägaren skaffar en ny häst och behåller den trasiga som sällskap och inte vill ha hjälp med den nya. En annan situation att omvårdnaden blir betydligt mer krävande (tids och/eller kunskapsmässigt) och att 2 timmar i stallet helt plötsligt förvandlas till 3-4 eller att det krävs kunskaper i såromläggning och liknade. Alltså alla situationer som innebär att villkoren för ridning permanent ändras, långvarig sjukdom/skada med osäker prognos eller skötsel som omfattar mer än den normala skötseln+ lättare vård.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Varför köper du inte häst tillsammans med någon då istället för att bli medryttare? Jag förstår att en hästägare inte vill ta in ytterligare en ägare på sin häst, men du kan ju köpa en med någon annan medryttare istället så behöver ni inte rida andras hästar.

Eller köper en häst och erbjuder medryttaren halva så att ni kan dela på allt.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Exakt, medryttaren behöver ju inte ens köpa in sig på halva utan det räcker ju med att betala hälften av kostnaderna så simsalabim äger den halva hästen enligt ovanstående haltande logik. :idea:
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Varför köper du inte häst tillsammans med någon då istället för att bli medryttare? Jag förstår att en hästägare inte vill ta in ytterligare en ägare på sin häst, men du kan ju köpa en med någon annan medryttare istället så behöver ni inte rida andras hästar.

Jag har ett eget företag som expanderar och tar mer tid än önskat. Försöker även ge min man o mina katter lite tid utöver allt annat :p
Men, jag tittar regelbundet på annonser, (går ju inte att låta bli) men just nu är jag väldigt nöjd med min medryttarhäst och känner att det är riktigt bra som det är just nu! :banana:
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Fast just dessa problem är i stort sett obefintliga när det gäller att stanna kvar som medryttare på en oridbar häst. Försvinner hästen helt eller utom räckhåll så är det ingen som förväntar sig att man ska vara kvar.

Jag tänker mer på situationen att ägaren väljer att ha kvar en häst som i bästa fall kan promenadridas, att ägaren flyttar hästen från fullservicestallet till en lösdrift/ett konvalescentstall under viloperioden på några månader, att ägaren skaffar en ny häst och behåller den trasiga som sällskap och inte vill ha hjälp med den nya. En annan situation att omvårdnaden blir betydligt mer krävande (tids och/eller kunskapsmässigt) och att 2 timmar i stallet helt plötsligt förvandlas till 3-4 eller att det krävs kunskaper i såromläggning och liknade. Alltså alla situationer som innebär att villkoren för ridning permanent ändras, långvarig sjukdom/skada med osäker prognos eller skötsel som omfattar mer än den normala skötseln+ lättare vård.

Precis som man som hästägare får ta ställning till sånt, när det väl händer ... så får man även ta ställning som medryttare när det väl händer. Alla situationer är unika.

Jag har haft flera hästar själv med både delägare och medryttare. Har tom sålt en häst till medryttaren.


Den vidrigaste var när jag ägde en 50/50 ihop med en person som jag trodde att jag kände. Hästen skadades akut, men inte livshotande och hon valde att avliva den utan min vetskap!!
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Om medryttaren tillför min häst något så tar jag inte betalt. Då betalar jag hellre en beridare för att rida till min häst om jag behöver hjälp. Otrolig inställning hos ryttare som inte ens kan rida en häst i form, att de skulle få betalt......:confused:
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Precis som man som hästägare får ta ställning till sånt, när det väl händer ... så får man även ta ställning som medryttare när det väl händer. Alla situationer är unika.

Men du skrev "Men när olyckor sker ... Ja... ibland skiter det sig helt, och då är det så. Å när det händer så är det väl självklart att man stannar kvar som medryttare!"

Hur ska du ha det, ska man självklart stanna kvar som du skrev innan eller ska man göra en bedömning utifrån situationen? Du kan inte göra både och samtidigt.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Men du skrev "Men när olyckor sker ... Ja... ibland skiter det sig helt, och då är det så. Å när det händer så är det väl självklart att man stannar kvar som medryttare!"

Hur ska du ha det, ska man självklart stanna kvar som du skrev innan eller ska man göra en bedömning utifrån situationen? Du kan inte göra både och samtidigt.

Du pratade om att flytta hästen långt bort och att den skulle vara så pass skadad att den bara skulle bli promenadhäst....

Det är lite skillnad mot att den är skadad och behandlas och sätts igång efter ett tag.

Som jag sa så är alla situationer unika.

Vart vill du komma :confused:
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Nej. Vem ska sköta om hästen på medryttarens dagar om denne bara ska rida? Ska hästägaren åka till stallet i alla fall? Vad finns det då för fördelar för hästägaren att ha en medryttare?

Jag gör mest en tolkning av ordet medryttare. Det är det man gör - man rider hästen vissa dagar. Och betalar för det.

Det är f ö en intressant tråd, då det verkar finnas en hel del aspekter i ämnet!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 835
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 597
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 862
Senast: Blyger
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 389
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp