Bukefalos 28 år!

Det här med medryttare och betalning

Sv: Det här med medryttare och betalning

Om man gör som du skriver, rider hästen och betalar för det, så får man leta länge. Visst kan man hitta ställe där man kan hyra en häst och få den sadlad och klar och efter ridturen lämna in hästen, men vanligt är det inte.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Nej sannerligen inte. Vill man ha det konceptet så låter ju ridskola rimligare
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Nej sannerligen inte. Vill man ha det konceptet så låter ju ridskola rimligare

Fast på ridskola får du ju sadla din egen häst eller sadla av beroende på när du 'får' den. Vissa går ju bara en gång o då får du ju göra båda.

Vill man ha allt servat o bara rida behöver man nog leta på en rik människa som har råd med personal som gör jobbet åt dig som medryttare.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

kl

Appropå det här med frihet vs ansvar. Min medryttare har nu slutat, ungefär lika fort som hon började. Det var enligt henne inget fel på hästen (eller mig), dock upplevde hon sina två dagar som stressande/krav. Jag kan givetvis inte hålla något emot henne, det är ju hennes val. Att hästeriet inte är så romantiskt i okt-nov i Sverige är ett faktum. Min poäng är här att man som medryttare faktiskt kan sluta om man tycker att det blir jobbigt i leran. För mig som hästägare är det svårare, även om det också för mig kan kännas motigare när allt är mörkt, blött och lerigt.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Å andra sidan riskerar du som hästägare inte att hästen med någon veckas varsel säljs, flyttas till annat stall eller lämnas ut på foder, utan att du har något att säga till om. Så det går ju åt bägge håll. Just det där att hästen närsomhelst kan försvinna är faktiskt det jag tycker allra sämst om med att vara medryttare, man lära ju känna hästen och tycker om den, och så huxflux är den borta. Det är lika tråkigt varje gång.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

+ på det, en av orsakerna till att jag bestämde mig för att skaffa egen häst igen. Gjorde så ont och engagera sig i olika projekt-hästar bara för att lämna ifrån sig dem när det började gå bra. Nu har jag egen häst och medryttarhästar, men nu har jag mitt egna lilla projekt kvar om någon av medryttarhästarna skulle säljas.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag har ju vissa krav på mina medryttare vad det gäller uppsägning etc. Detsamma gäller självklart åt andra hållet - jag skulle aldrig kunna sälja eller flytta eller så utan att diskutera med mina medryttare.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Ibland går saker och ting väldigt snabbt, ett dödsfall, ett oväntat jobb (eller uppdrag på nuvarande jobb) och hela tillvaron stökas till.

Nu har jag en inte en medryttare men hade jag haft det och av någon anledning skulle flyttat utomlands med kort varsel så inte skulle ett kontakt med någon/några månaders uppsägning ens få mig att tveka. Jag hade gjort vad jag måste (eller inte tvekat att ta chansen) beroende på situationen. Och givetvis hade jag släppt en medryttare i samma situation. Det finns inte mycket att diskutera när man redan bestämt sig, och i ärlighetens namn så vem tar hänsyn till en medryttare/hästägare när det gäller stora privata beslut som flytta till annan ort, sälja hästen eller akut lämna ut den på foder mm.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

För mig låter det som exakt samma sak som om någon skulle komma och säga att det borde vara gratis att ha häst! Någonstans måste ju pengarna komma ifrån, och jag menar det är frivilligt att vara medryttare/fodervärd, ingen tvingar någon! Varför skulle ägeren betala om den i princip aldrig ens ser hästen, som vid fodervärd? Tänk! Innan ni vägrar betala, och särskilt innan ni lägger i er andras ekonomi!
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Nej, jag hade nog inte låtit mina medryttare hindra mig från att flytta till annan ort om jag var tvungen. MEN jag tror inte att det skulle ske så akut att jag inte hann att informera på ett schysst sätt. Skulle jag sälja hästen så hade jag först frågat mina medyttare om de ville köpa. Om jag skulle dö så vet mina anhöriga och medryttarna om vem ska ha den hästen som jag har medryttare till.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Detsamma gäller självklart åt andra hållet - jag skulle aldrig kunna sälja eller flytta eller så utan att diskutera med mina medryttare.

Nej, jag hade nog inte låtit mina medryttare hindra mig från att flytta till annan ort om jag var tvungen. MEN jag tror inte att det skulle ske så akut att jag inte hann att informera på ett schysst sätt. Skulle jag sälja hästen så hade jag först frågat mina medyttare om de ville köpa.
Så då hade du inte brytt dig om medryttarnas åsikter med andra ord?

Att fråga folk man har förtroende för om dom vill köpa hästen är ju ganska självklart, även självklart att berätta saker och ting på ett schysst sätt vilket man även kan göra vid snabba förändringar.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det är väl ingen som sagt att man inte ska informera på et schyst sätt, eller så schyst som omständigheterna tillåter. Det är perfekt om medryttaren kan köpa hästen men många är medryttare för att de av någon anledning inte vill/kan ha häst och alla är inte lämpliga ägare till hästen även om de fungerar som medryttare.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag kommenterade Mabuses inlägg:

Å andra sidan riskerar du som hästägare inte att hästen med någon veckas varsel säljs, flyttas till annat stall eller lämnas ut på foder, utan att du har något att säga till om. Så det går ju åt bägge håll. Just det där att hästen närsomhelst kan försvinna är faktiskt det jag tycker allra sämst om med att vara medryttare, man lära ju känna hästen och tycker om den, och så huxflux är den borta. Det är lika tråkigt varje gång.

Detta är väl exempel på ruskigt dålig kommunikation.

Sen är det ju så att alla medryttare inte är intresserade/kan av att äga häst heller. Det förstår jag med. I mitt fall så vet alla parter hur var och en ställer sig. Inget konstigt eller ens svårt. så Mabuses scenario kommer inte att inträffa - jo det enda som kan inträffa huxflux är att hästen bryter ett beni hagen och måste tas bort och det blir ju liksom ingen skillnad om man är medryttare eller om man äger hästen
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det behöver inte alls vara dålig kommunikation utan en ägare som behöver ta snabba beslut. För att ens veta hur kommunikationen varit måste man fylla på med uppgifter om den. Mabuses inlägg handlar om att hästen plötsligt försvinner inte om hur det kommunicerats (eller bristen på det). Jag tror dock Mabuse liksom jag menar att är man medryttare kan hästen försvinna med kort varsel oavsett om ägaren informerar eller diskuterar. Man har helt enkelt ingen kontroll över hästen.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Så kan det vara. Men måste inte vara så alltid. Mina medryttare har nog mera inflytande över hästen än vad som är vanligt
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Ibland går saker och ting väldigt snabbt, ett dödsfall, ett oväntat jobb (eller uppdrag på nuvarande jobb) och hela tillvaron stökas till.

Nu har jag en inte en medryttare men hade jag haft det och av någon anledning skulle flyttat utomlands med kort varsel så inte skulle ett kontakt med någon/några månaders uppsägning ens få mig att tveka. Jag hade gjort vad jag måste (eller inte tvekat att ta chansen) beroende på situationen. Och givetvis hade jag släppt en medryttare i samma situation. Det finns inte mycket att diskutera när man redan bestämt sig, och i ärlighetens namn så vem tar hänsyn till en medryttare/hästägare när det gäller stora privata beslut som flytta till annan ort, sälja hästen eller akut lämna ut den på foder mm.

Nej, såklart är det ägarens rättighet att bestämma själv över sin häst. Det hindrar inte att det är tråkigt som medryttare när hästen försvinner. Det är faktiskt fördelen med att rida på ridskola jämfört med att ha medryttarhäst, ridskolehästarna försvinner inte. En ridskola är normalt en mycket stabilare och mer långsiktig ägare än en privatperson.

Det spelar mindre roll om man får ett par veckors varsel eller inte att hästen ska bort, tråkigt är det likafullt när hästen som man fäst sig vid och tränat försvinner.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Var läser du att jag inte hade brytt mig ?
Du skrev klart och tydligt att medryttaren inte skulle hindra dig från att varken flytta eller sälja hästen. Enda du skrev var att du skulle disskutera det med medryttarna på ett bra sätt innan det sker.

Med andra ord så spelar det ingen roll vad medryttarna har för åsikter och dom har egentligen ingenting att komma med om du väl måste ändra på någonting. Enda dom kan göra är att köpa hästen om den säljs.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Alla hästar inklusive ridskolehästar kan försvinna plötsligt, jag antar risken är lite mindre på en ridskola men det beror nog på ridskolan. Man kan också ha fler favoriter och det kommer nya som ersättning så det känns nog oftast mindre. Hur mycket varsel man får eller om man ens får varsel spelar nog inte så stor roll så länge man hinner säga hejdå, men det är aldrig roligt att bli av med en häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 835
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 597
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 861
Senast: Blyger
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 389
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp