Det här med medryttare och betalning

Sv: Det här med medryttare och betalning

KL
Jag har svarat på några medryttarannonser och haft riktigt bra erbjudanden. Typ erbjudit mig att betala träningar för den tränare jag föredrar. Finns ridhus på skrittavstånd (10-15 min) och lösdriften ligger extremt nära stan. Men svaren jag har fått är att det är för långt bort eller fel på något annat sätt. Nu har jag blivit lite putt och undrar vad en del medryttare eg förväntar sig... Men det varierar såklart jättemycket. Jag har nog bara haft lite otur :)

Jag förstår inte riktigt vad du menar :confused: Har du försökt bli medryttare eller har du sökt medryttare till din häst?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

kl

När jag var medis var jag det utan att betala eller få betalt i pengar. Anledningen var ju att ägaren inte kunde ta hand om hästen själv, men ändå inte ville sälja. Jag hjälpte till och mockade 4 boxar ungefär 3 ggr/vecka och detta såg ägaren och hennes syster (som ägde stallet) som betydligt mer värdefullt än pengar.

Du var knappast medryttare utan hade ett svartjobb som hästskötare på deltid.

Det blir lite fel när man ibland diskuterar olika saker, men i min värld är man medryttare när man sköter sin häst och tar hand om den och sköter åtaganden som rör den hästen. Eventuellt kan man fixa lite till en annan häst men när man börjar sköta sysslor för 4 hästar då är det mer ett jobb och det vore bra magstarkt att kräva betalt för det.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med medryttare och betalning

I beg your pardon?

Vad blir skillnaden om de tar betalt i pengar och att jag mockade några ggr/vecka? :S
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Många anledningar
Du är inte försäkrad när du jobbar.
Du får ingen pension.
Du betalar inte skatt
Men framförallt så hör det inte hmma i tråden, du är inte medryttare, om du nu inte för ditt nöjes skull rider alla fyra hästarna.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag red en häst hur mycket jag ville och mockade till fyra (inkl hästen jag red) 2-3 ggr/vecka. :S

Det känns som att du och jag missförstår varandra någonstans, Lobelia, men jag vet inte riktigt var :S Betalningen som de såg det låg ju i att jag hjälpte till i stallet och det spelar väl ingen roll om jag mockar "min" hästs box eller annan box då egentligen?
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag har skummat igenom tråden, men har inte läst allt.
Det verkar i alla fall som att många har olika syn på rollen som medryttare och fodervärd.

När jag var yngre (jag tänker drygt 10 år sedan) var det solklart:
Medryttare = någon som jag som hästägare betalar för att få avlastning och hjälp med ridning och skötsel någon/några gånger i veckan.
Fodervärd = den som betalar alla hästens kostnader (utom möjligtvis försäkring) för att den har hästen på heltid (eller deltid) och får då ha hästen som sin egen under den tiden.

Nu för tiden är det mycket mer rörigt.
Jag vet många som har en "medryttare" som betalar för att få rida några gånger i veckan, fastän att jag hellre hade kallat det delfodervärd.

Jag har en tjej (Chili här på buke ;)) som hjälper mig med att rida min häst när hon vill och har tid. Detta för att jag inte alltid har tid (eller ägnar mig åt till exempel en utdragen, långdragen, plågsam lunginflammation...). Hon går under epitetet "medryttaren", trots att det inte alls handlar om några pengar. Det är så enkelt som att hon vill rida, och jag har en häst (och ett stressigt liv med lite tid). Win win.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Som så ofta med hästar så rör man sig i gränslandet, mellan jobb och hobby.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag har skummat igenom tråden, men har inte läst allt.
Det verkar i alla fall som att många har olika syn på rollen som medryttare och fodervärd.

När jag var yngre (jag tänker drygt 10 år sedan) var det solklart:
Medryttare = någon som jag som hästägare betalar för att få avlastning och hjälp med ridning och skötsel någon/några gånger i veckan.
Fodervärd = den som betalar alla hästens kostnader (utom möjligtvis försäkring) för att den har hästen på heltid (eller deltid) och får då ha hästen som sin egen under den tiden.

Nu för tiden är det mycket mer rörigt.
Jag vet många som har en "medryttare" som betalar för att få rida några gånger i veckan, fastän att jag hellre hade kallat det delfodervärd.

Din definition på medryttare har jag aldrig hört förut, inte ens för tio år sedan då jag hade en betalande medryttare, och du det fanns liknade diskusioner på buke då så jag vet inte om det var så mycket klarare då.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Tycker det är självklart att betala för sig. Oavsett om det handlar om en medryttarhäst eller något annat. Finns inget som säger att det måste handla om kontanta medel, det kan vara byte av tjänster eller annat arbete.

Denna fruktansvärda curling som råder, ta och få, det känns som om ödmjukhet och ansvar sakta men säkert försvinner från mänskligheten.

Statusen på hästägare borde höjas, ska man t om stå i tacksamhetsskuld till någon som "ställer upp" och rider helt gratis, med alla risker det innebär.

Betalning eller inte betalning..det är upp till var o en. Det finns inget rätt eller fel. Vissa vill ha, vissa vill inte alls ha. O absolut har du rätt, det kan vara en gentjänst som gäller som betalning.

Ja, ödmjukhet och tacksamhet tycks lämna människan. Allt går mot att ta fram det värsta ur mänskligheten.

Jag kan ha missuppfattat något totalt fel här..rätta mig gärna om jag har fel. Min känsla, utifrån vad många skriver, är att medryttaren ska man misstro.
De är 'pack' som bara gör fel o absolut inte går att lita på.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag har heller aldrig hört den definitionen. Har aldrig hört talas om hästägare som betalar någon för att rida deras häst om det inte är utbildning. T o m på 70-talet betalade medryttare här i Stockholmsområdet.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

KL

Såg en annons om någon som sökte medryttare till en ponny hon skulle ta hem på foder. Hon hade bara inte någon aning om vad det skulle bli för ponny än, men troligtvis pigg. För det ville hon ha 2400 kr/månad.

Om hon hittar någon som nappade på det, så är det väl toppen för henne :p
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag har sett något liknande, fast då skulle man få betala 2000:- per månad för att utbilda någons travare som just tagits från banan.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag har skummat igenom tråden, men har inte läst allt.
Det verkar i alla fall som att många har olika syn på rollen som medryttare och fodervärd.

När jag var yngre (jag tänker drygt 10 år sedan) var det solklart:
Medryttare = någon som jag som hästägare betalar för att få avlastning och hjälp med ridning och skötsel någon/några gånger i veckan.
Fodervärd = den som betalar alla hästens kostnader (utom möjligtvis försäkring) för att den har hästen på heltid (eller deltid) och får då ha hästen som sin egen under den tiden.

Nu för tiden är det mycket mer rörigt.
Jag vet många som har en "medryttare" som betalar för att få rida några gånger i veckan, fastän att jag hellre hade kallat det delfodervärd.

Jag har en tjej (Chili här på buke ;)) som hjälper mig med att rida min häst när hon vill och har tid. Detta för att jag inte alltid har tid (eller ägnar mig åt till exempel en utdragen, långdragen, plågsam lunginflammation...). Hon går under epitetet "medryttaren", trots att det inte alls handlar om några pengar. Det är så enkelt som att hon vill rida, och jag har en häst (och ett stressigt liv med lite tid). Win win.


Jag var medryttare för 10 år sedan, och det fick inte jag betalt för, däremot betalade jag 50 kronor per dag jag hade hästen.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Men för vissa kan nog medrytteriet vara ett sätt att få budgeten att gå ihop. Ser inget fel i det heller. Så länge vi inte pratar ockerpriser och utnyttjande.

Visst kan det vara så. Men jag för min del skulle inte sova gott om nätterna om jag levde så på marginalerna att jag var beroende av en medryttares hundralappar för att få ekonomin att gå runt. Det känns som att det blir en beroendesits som kan komma att gå ut över hästen, om jag är missnöjd med något men inte har råd att förlora extrainkomsten...

Men visst. Jag förstår båda sidorna av myntet.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Hej!

När jag var medryttare senast var jag det gratis på en häst, eftersom ägaren inte kunde hitta nån annan som ville rida hästen. De övriga 2 betalade jag en mindre summa för att rida så mycket jag ville (inkl. träna i både hopp och dressyr varje vecka). Detta var ca 15 år sen. Så här där jag bor har det aldrig varit särskilt klart.

Där jag växte upp var man skötare gratis och fick rida någon gång ibland som tack (om man hade tur). Betalade man var man medryttare.

/Lavinia

När jag var yngre (jag tänker drygt 10 år sedan) var det solklart:
Medryttare = någon som jag som hästägare betalar för att få avlastning och hjälp med ridning och skötsel någon/några gånger i veckan.
Fodervärd = den som betalar alla hästens kostnader (utom möjligtvis försäkring) för att den har hästen på heltid (eller deltid) och får då ha hästen som sin egen under den tiden.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Hej!

Jag tycker du har fel!

Tyvärr har jag blivit motbevisad gång på gång, men det måste mer bero på att jag är en usel människobedömare och alltid vill tro gott om alla och vill tro att allt går att lösa.

Min nuvarande medis är underbar, jag litar helt på henne. Gör hon fel är det jag som inte uttryckt vad som gäller klart nog.

/Lavinia

Jag kan ha missuppfattat något totalt fel här..rätta mig gärna om jag har fel. Min känsla, utifrån vad många skriver, är att medryttaren ska man misstro.
De är 'pack' som bara gör fel o absolut inte går att lita på.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Visst kan det vara så. Men jag för min del skulle inte sova gott om nätterna om jag levde så på marginalerna att jag var beroende av en medryttares hundralappar för att få ekonomin att gå runt. Det känns som att det blir en beroendesits som kan komma att gå ut över hästen, om jag är missnöjd med något men inte har råd att förlora extrainkomsten...

Men visst. Jag förstår båda sidorna av myntet.

Det är väl oftast så att man hamnar i en förhoppningsvis kortare ekonomisk kris och under en period behöver lite hjälp. Däremot att skaffa häst fast man är utan pengar redan från början, det är fel tycker jag. Man ska inte vara beroende av medryttare det första man är. Då är det bättre att vänta med hästköpet.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Hej!

Jag tycker du har fel!

Tyvärr har jag blivit motbevisad gång på gång, men det måste mer bero på att jag är en usel människobedömare och alltid vill tro gott om alla och vill tro att allt går att lösa.

Min nuvarande medis är underbar, jag litar helt på henne. Gör hon fel är det jag som inte uttryckt vad som gäller klart nog.

/Lavinia

Strålande att jag har fel! Det kan inte bli bättre! :)

Jag pratar enbart utifrån den känslan jag har fått av folk här i tråden.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Som så ofta med hästar så rör man sig i gränslandet, mellan jobb och hobby.

Hepzheba var medryttare till min häst och upplägget i stallet (min systers stall) var att vi delade på mockningen, redan innan Hepzheba kom in i bilden. Det var tre-fyra hästar i stallet och vi var tre hästägare. Vi valde att mocka alla boxar varsin dag i stället för att mocka sin egen box varje dag.

På vilket sätt tycker du att det är jobb?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 919
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 951
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 517
Senast: Blyger
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 507
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp