Bukefalos 28 år!

Det här med medryttare och betalning

Sv: Det här med medryttare och betalning

KL

Är det någon som kan ge en vettig förklaring till att det är så fult att ta betalt när man behöver hjälp med hästen? När det gäller andra varor och tjänster så betalar man för det man får inte utifrån säljarens behov, varför är den principen så fel när det gäller hästar?

Och det är för övrigt få som har medryttare som inte har nytta av hjälpen men troligen än färre som inte på något vis skulle klara sig utan, antingen genom att betala för sig, göra jobbet själv eller byta tjänster. Medryttare är bara en praktisk lösning som även kan glädja någon annan.

Eller jag trodde i min enfald att det kunde glädja någon annan, men det verkar vara tveksamt då folk mest verkar se det som ett jobb. Jag är glad att jag inte har en medryttare. inte vill jag tvinga någon att rida.

Jag har nog två tankar kring det hela. Dels är det för att det inte 'alltid har varit så'. Inte där jag kommer ifrån iaf. Jag har aldrig behövt betala oavsett var jag bor..storstad som småstad. O dels har det att göra med tiden. Idag är det mkt curling från föräldrar. O vi vuxna har säkert snappat upp en hel del där, varför göra något man inte behöver. Minsta motståndets lag.

Sedan..har det blivit j-vligt hårt ute på marknaden. Det är mer misstänksamhet och styrning. Förtroende från människor får du knappt om du ens förtjänar det.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

KL.

Är det bara jag (se mitt tidigare, något långa, inlägg) som reagerar mer på att någon utomstående person "hoppat på" TS angående förfrågan om betalning?

Vad gäller betalning eller inte så är det upp till var och en.

Vad gäller att en person helt utan relation till grundfrågan, går in och kritiserar TS för att be om betalt, är en annan och i mina ögon intressantare fråga.

Är inte det oförskämt?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Nu blandar du ihop medryttare och fodervärd. Två helt olika saker. Medryttare lånar hästen några dagar för att rida sen kan säkert flera sidoavtal finnas inbakade, vad som ingår i dealen. Min systerdotter får t.ex. betalt för att rida sin medryttarhäst, ägaren behöver helt enkelt hjälp. Tror att det diffar var i landet du bor. I Stockholmsområdet verkar det vanligare att ta betalt av medryttaren...

Fodervärd, där lånar man ju en häst för att ha som sin egen för en viss tid. Kontrakt upprättas. I och med att det då är "din" häst betalar fodervärden givetvis allt kring hästen som uppstallning, foder, skoning etc. försäkring är nog dock vanligare att ägaren betalar.

Angående medryttarstrejk:) Har inte en aning. Tycker det verkar finnas både ägare och medryttare som har svårt att samspela, ägare som inte släpper in medryttare eller medryttare som inte tar tillräckligt med ansvar till exempel. Sen verkar det finnas många därute som har bra medryttare och är nöjda med överenskommelsen.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Angående betalning för att vara medryttare eller ekonomiskt ansvar som fodervärd ser jag inte som något konstigt. Som fodervärd kan det knappast vara på något annat sätt och som medryttare får du väl se till att få den överenskommelse som passar dig. Att betala några hundringar i månaden för att ha tillgång till häst är ju inte fel. Att rida på ridskola kostar också.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Men för vissa kan nog medrytteriet vara ett sätt att få budgeten att gå ihop. Ser inget fel i det heller. Så länge vi inte pratar ockerpriser och utnyttjande.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag tycker verkligen inte att det är något att diskutera ens! Det är väl ett avtal mellan hästägare och medryttare, som alla andra ska skita i. /.../


Ungefär så ja.

Förstår faktiskt inte upprördheten. Vill inte medis betala så får väl medis leta efter en annan häst - med en ägare som inte vill ha betalt? Vad är det att bli arg över liksom...

Jag känner som flera här att betalning står i relation vill medis uppgifter.
* Är det en person som faktiskt kan tillföra hästen mycket, rent ridmässigt?
* Är det en person som tar delar av stalltjänsten, kanske även utanför sina ordinarie riddagar?
* Etc

Detsamma är ju medis upplevelse, vill denne träna aktivt och kanske tävla så känns det givetvis inte så aktuellt att betala för att få rehab-rida igång en skadad häst, eller få grundutbilda en travare som knappt går rent. Men det är ju ett val man gör när mna provrider och bestämmer regler och kostnader med ägaren.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Tycker det är självklart att betala för sig. Oavsett om det handlar om en medryttarhäst eller något annat. Finns inget som säger att det måste handla om kontanta medel, det kan vara byte av tjänster eller annat arbete.

Denna fruktansvärda curling som råder, ta och få, det känns som om ödmjukhet och ansvar sakta men säkert försvinner från mänskligheten.

Statusen på hästägare borde höjas, ska man t om stå i tacksamhetsskuld till någon som "ställer upp" och rider helt gratis, med alla risker det innebär.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jo, jag håller med dig om att det är sjukt att folk lägger näsan i blöt!
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Lite knapplån eller något: När det gäller betalning. Hur mycket kräver hästägarna i betalt på ett ungefär per månad?

Jag har kollat upp ridskoleavgiften på ridskolan i närheten. Där kostar en timmes lektion 250 kr (junior). Då får man en häst och utbildad (i det här fallet mycket duktig) ridinstruktör och välutbildade hästar. Man slipper ta in hästen fån hagen och slipper mocka. Behöver bara borsta och fixa med hästen.

Det blir alltså allt som allt ca 1000 kr per månad. Sköthäst finns det möjlighet att få på ridskolan om man vill borsta och fixa varje dag.

Vad erbjuder hästägaren som motsvarar den servicen man får på ridskolan?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Hej!

Som jag ser det är det medrytteri en möjlighet att lära känna och rida en viss specifik häst ett visst antal dagar/vecka. Oftast kostar det häromkring ca 500 kr för 2 dagar/vecka (men det varierar såklart kraftigt beroende på stall och häst).

Möjligheten att utvecklas med samma häst och kunna välja lite om man vill rida ut eller på bana eller longera eller nåt helt annat.

Det är en mycket större frihet som medryttare än som ridskoleelev, men det är självklart ett mycket större ansvar.

Huruvida man tycker att det är värt det större ansvaret (man ansvarar i praktiken för hästens välmående sina dagar) är ju upp till var och en. Många idag verkar inte vilja ha det ansvaret, men då bör de ju stanna kvar på ridskolan istället.

Här där jag bor kostar ridlektion allt från 200 till 450 (om inte mer på de ridskolor som har verkligt välutbildade hästar och ridlärare- dvs där man har möjlighet att få göra mer saker med hästarna än bara rida lektion).

Många ridskolor har inte heller hästar som är så himla skoj att rida, de har gått i år och dar på ridskolan och är ganska okänsliga. Att få rida en mindre avtrubbad häst kan vara värt mycket (obs! det gäller självklart inte alla ridskolor, men ganska många, på många ridskolor rids hästarna endast av eleverna och tappar därför ganska mycket i ridbarhet).

/Lavinia, som också tycker betalning eller ej är en icke-fråga, det är upp till medryttare och hästägaren. Vill man inte betala så får man väl rida 2 ggr/vecka på ridskola istället- blev inte mycket billigare och oftast utvecklas man inte heller lika mycket när man rider i grupp..
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Lite knapplån eller något: När det gäller betalning. Hur mycket kräver hästägarna i betalt på ett ungefär per månad?

Jag har kollat upp ridskoleavgiften på ridskolan i närheten. Där kostar en timmes lektion 250 kr (junior). Då får man en häst och utbildad (i det här fallet mycket duktig) ridinstruktör och välutbildade hästar. Man slipper ta in hästen fån hagen och slipper mocka. Behöver bara borsta och fixa med hästen.

Det blir alltså allt som allt ca 1000 kr per månad. Sköthäst finns det möjlighet att få på ridskolan om man vill borsta och fixa varje dag.

Vad erbjuder hästägaren som motsvarar den servicen man får på ridskolan?[/QUOTE]

Hur menar du nu?
Att vi ska vara så tacksamma att just DU vill rida min häst så jag ska ta in den från hagen åt dig och göra i ordning den åt dig så DU slipper.

OM du skaffar egen häst hur gör du då? Fixar en skötare som gör allt det "tråkiga" åt dig.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

KL


Är det någon som kan ge en vettig förklaring till att det är så fult att ta betalt när man behöver hjälp med hästen? När det gäller andra varor och tjänster så betalar man för det man får inte utifrån säljarens behov, varför är den principen så fel när det gäller hästar?

Och det är för övrigt få som har medryttare som inte har nytta av hjälpen men troligen än färre som inte på något vis skulle klara sig utan, antingen genom att betala för sig, göra jobbet själv eller byta tjänster. Medryttare är bara en praktisk lösning som även kan glädja någon annan.

Eller jag trodde i min enfald att det kunde glädja någon annan, men det verkar vara tveksamt då folk mest verkar se det som ett jobb. Jag är glad att jag inte har en medryttare. inte vill jag tvinga någon att rida.

Undrar samma sak, jag förstår inte alls varför det ska vara mer ok för hästägaren att ta betalt bara för att man är i ekonomisk knipa.

Jag har för närvarande medryttare på två av mina hästar. Jag är egentligen inte behov av varken hjälpen eller pengar, men med rätt medryttare är det skönt med lite avlastning och jag har användning för ett ekonomiskt bidrag. För mig känns det helt enkelt rimligt att medryttaren hjälper till med hästens sysslor och betalar en liten summa. Den som inte vill det behöver inte.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Så är det för de flesta, man klarar sig både ekonomiskt och tidsmässigt om man måste men påfyllnad på båda kontona är bra. Men du, det är okej för dig att ta betalt om du skaffar en dyrare bostad eller ta ett lån för att köpa en ny fin sadel, så du inte har råd med stallhyran eller så kan du skilja dig och försöka klara hästen ändå? Då uppfyller du kvalifikationerna.

Ovan var alltså ironi, för att belysa vad som kan skilja den som klarar sig mot den som behöver hjälp. Vad gör en så mycket mer attraktiv att betala för bara för att matte skaffar utgifter som är högre än den klarar att betala?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Lite knapplån eller något: När det gäller betalning. Hur mycket kräver hästägarna i betalt på ett ungefär per månad?

Jag har kollat upp ridskoleavgiften på ridskolan i närheten. Där kostar en timmes lektion 250 kr (junior). Då får man en häst och utbildad (i det här fallet mycket duktig) ridinstruktör och välutbildade hästar. Man slipper ta in hästen fån hagen och slipper mocka. Behöver bara borsta och fixa med hästen.

Det blir alltså allt som allt ca 1000 kr per månad. Sköthäst finns det möjlighet att få på ridskolan om man vill borsta och fixa varje dag.

Vad erbjuder hästägaren som motsvarar den servicen man får på ridskolan?
Först en liten korigering, som senior betalar du snarare 300 kr på aktuell ridskola, och du betalar det 4,33 gånger per månad, då blir det ugefär 1300 i månade. Den kunniga instruktören delar du med 5-14 andra eller så

En del erbjuder inte ett dugg mer-snarare mer ett hästskötarjobb på en dåligt utbildad häst. Ofta kan du få mycket mer, om du villig att lägga ut 1300 i månaden på en medryttarhäst kan du få 1-3 privatlektioner i månaden och 9-13 ridtilllfällen några på ett par timmar så du kan rida långturer.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Lite knapplån eller något: När det gäller betalning. Hur mycket kräver hästägarna i betalt på ett ungefär per månad?

Jag har kollat upp ridskoleavgiften på ridskolan i närheten. Där kostar en timmes lektion 250 kr (junior). Då får man en häst och utbildad (i det här fallet mycket duktig) ridinstruktör och välutbildade hästar. Man slipper ta in hästen fån hagen och slipper mocka. Behöver bara borsta och fixa med hästen.

Det blir alltså allt som allt ca 1000 kr per månad. Sköthäst finns det möjlighet att få på ridskolan om man vill borsta och fixa varje dag.

Vad erbjuder hästägaren som motsvarar den servicen man får på ridskolan?[/QUOTE]

Hur menar du nu?
Att vi ska vara så tacksamma att just DU vill rida min häst så jag ska ta in den från hagen åt dig och göra i ordning den åt dig så DU slipper.

OM du skaffar egen häst hur gör du då? Fixar en skötare som gör allt det "tråkiga" åt dig.
Nu råkar jag ha två egna hästar, så det är inte aktuellt för mig att bli medryttare till någon annan. Jag skulle heller inte vara negativ till att betala en slant för att vara medryttare om jag skulle vara medryttare.

Behöver man medryttare så är det ju av ett skäl menar jag. Det skälet torde vara att man behöver avlastning i första hand. I gentjänst får medryttaren utöva sitt fritidsintresse och känna på hur det är att vara hästhållare själv. Att resonera så att man måste ha medryttare för att ha råd med hästen över huvud taget blir konstigt i mitt huvud. I ett sånt fall skulle det vara lämpligare med ett avtal om delfodervärd vilket skulle inbegripa del av alla kostnader inklusive veterinärvård och hovvård.

Jag ser medryttarskapet som en motsvarighet till att rida på ridskola, men som Lavinia så klokt beskriver, på en kanske mer utbildad häst och frihet att välja om man vill rida ett pass på banan eller ut i skogen. Därav min frågeställning om hur mycket pengar det handlar om.

Kort och gott tycker jag visst att man som medryttare kan betala en slant av stallhyra och foder t ex. men jag tycker inte att medryttaren ska behöva betala veterinärkostnader. Hästägaren ska ha sån koll på sin medryttare att hästägaren med säkerhet kan känna att eventuella olyckor som hästen råkar ut för precis lika gärna kunde hänt om hästägaren själv varit ute och ridit.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Ja men precis, för att jag ska kunna ta betalt utan att folk ska ha åsikter om det måste jag alltså skaffa mig något jag egentligen inte har råd med. För det är ju det man har gjort, om man som hästägare behöver hjälp ekonomiskt för att kunna ha hästen. En häst är i mina ögon alltid en lyx som man egentligen inte behöver. Visst kan det finnas perioder som är mer ansträngda än andra, men jag hade sålt hästen eller något annat innan det går så långt att jag skulle vara beroende av tillskott från en medryttare. Så för mig skulle det aldrig vara ok att ta betalt då enligt den logiken?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Ja men precis, för att jag ska kunna ta betalt utan att folk ska ha åsikter om det måste jag alltså skaffa mig något jag egentligen inte har råd med. För det är ju det man har gjort, om man som hästägare behöver hjälp ekonomiskt för att kunna ha hästen. En häst är i mina ögon alltid en lyx som man egentligen inte behöver. Visst kan det finnas perioder som är mer ansträngda än andra, men jag hade sålt hästen eller något annat innan det går så långt att jag skulle vara beroende av tillskott från en medryttare. Så för mig skulle det aldrig vara ok att ta betalt då enligt den logiken?

Håller med. Skulle tycka dessutom att det skulle kännas hemskt otryggt att vara beroende av en medryttare. Vad händer den dagen man inte hittar en medis?

Jag hade medryttare till våran B-ponny som vi hade förut, 2 olika småtjejer som hade honom varsin dag i veckan. Man kan säga att jag tog betalt i arbete - på deras dagar fick dom (och mammorna) sköta allt, fixa hans box o mat osv. Då slapp jag göra det och slapp dessutom komma på sätt att motionera honom.

I gengäld fick de pyssla med och rida en väldigt gullig och barnkär ponny. Och han fick vara med barn. Win-win all round :laugh:

Skulle nog resonera lika om jag skulle ha medis på min häst. Att vi hjälpte varandra - tjänster och gentjänster.

Bor på landet, här tar man inte betalt utan jag har t o m hört rykten om medisar som vill ha betalt som tack för hjälpen :angel:

Marknaden är som marknaden är :cool:
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

KL
Jag har svarat på några medryttarannonser och haft riktigt bra erbjudanden. Typ erbjudit mig att betala träningar för den tränare jag föredrar. Finns ridhus på skrittavstånd (10-15 min) och lösdriften ligger extremt nära stan. Men svaren jag har fått är att det är för långt bort eller fel på något annat sätt. Nu har jag blivit lite putt och undrar vad en del medryttare eg förväntar sig... Men det varierar såklart jättemycket. Jag har nog bara haft lite otur :)
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Hej!

Jag håller med om vet.kostnader om det inte är en uppenbar vårdslöshet som orsakat skadan (nu har jag svårt att komma på en sån, skulle kunna vara medisen som VET att hästen blir toköm barfota och ändå rider på 1.5 timmes tur när hästen tappat en sko- det brukar innebära butta och boxvila på min häst och har hänt- jag fick snällt betala veträkning + medicin själv).

Att ta ut en liten kostnad för slitage på hästens utrustning kan jag tycka är helt ok, just för att om medis inte är där skulle hästen stå och utrustningen inte belastas eller skorna heller (häst i gräshage sliter knappt nånting på skorna, medan ridning på grus sliter rätt bra på skorna).

Men som sagt, min medis betalar ingenting, hon hjälper mig massor och får göra precis vad hon vill med pållan- inom de gränser veterinären sätter upp (just nu skritt rakt fram på mjukt underlag.. blää). Jag är grymt tacksam över att ha hittat en så bra medis och hoppas att min pålla snart blir helt frisk och kan ridas fullt ut, så medis också kan börja rida "på riktigt".

/Lavinia
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

kl

Att bry sig om hur andra gör när det gäller betalning eller inte är ju befängt! :eek: Vill medisen inte betala så får väl den hitta en annan häst, om man nu som ägare vill ha betalt. Det ska väl andra ge f*n i! :crazy:

När jag var medis var jag det utan att betala eller få betalt i pengar. Anledningen var ju att ägaren inte kunde ta hand om hästen själv, men ändå inte ville sälja. Jag hjälpte till och mockade 4 boxar ungefär 3 ggr/vecka och detta såg ägaren och hennes syster (som ägde stallet) som betydligt mer värdefullt än pengar. Ridhushyra/tränare/tävling var sådant som jag själv fick betala om det var något jag var intresserad av. Det ägaren ville ha hjälp med var motion och mockning några ggr/vecka.

Ska man rida in/till en häst så tycker jag att man som medryttare kan ta betalt, men samtidigt känns det inte som att det handlar om medryttarskap utan något annat. Jag skulle t.ex. aldrig kunna med att begära pengar när jag började som medis då jag inte suttit på en häst på ungefär 10 år...

Jag kan förstå varför man som ägare kanske vill ha betalt i pengar då det ju är dyrt med häst och det ju är liknande turridning och det ju ändå innebär slitage på utrustning, men jag tycker då man ska se till vad det egentligen är värt. Att ta mer än en ridskola tycker inte jag känns rätt då man ju på ridskola får hjälp med sin ridning (nu utgår jag ifrån att ägaren inte ridlärare och inte är med och tittar och hjälper när medisen rider...)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 879
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 782
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 162
Senast: Blyger
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 448
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp