Det här med mat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äta bör man annars dör man. (Och äter gör man och ändå dör man :cautious:.)

Hur som helst har jag ganska dålig matlust. När jag måste äta så får det bli det som jag är minst osugen på och som går snabbt och lätt att fixa. Jag har vid det här laget fått gott om övning i att göra i ordning något ätbart på väldigt kort tid. Att jag skulle planera riktig matlagning och när jag ska äta, tycks inte finnas på kartan. Jag är helt enkelt för oinspirerad.

Egentligen skulle jag vilja äta bättre och godare, men jag vet inte riktigt hur jag ska motivera mig till det. Ibland kollar jag på nya recept och det kan t.o.m. hända att jag gör något av recepten, men någon rutin att laga mat på riktigt blir det inte. T.o.m. en färssås, där jag bara behöver hacka löken och i övrigt bara lägga ner resten av ingredienserna, känns ofta som för jobbigt. Ibland händer det att jag skalar och skär upp potatis och morot som jag kastar in i ugnen, men även det drar jag mig för. Det är tråkigt att laga mat själv och tråkigt att äta själv.

Äh, jag skulle behöva en kock. Hur fixar man det?
 

Citronolivolja lät intressant! Jag tycker den var lite snål på syrligheten och har funderat på att byta äppelcidervinägern mot något betydligt skarpare, men kanske med lite citronfräschhet så lyfter det hela ändå...

Ja jag håller med - tyckte inte att vinägern tillförde något direkt och jag gillar ju verkligen syra, funderar på att ta vitvinsvinäger och en skvätt citron eller lime ikväll.

Jag tycker att citronolivolja är himla käckt till de flesta sallader och försöker att ha en flaska av någorlunda kvalité hemma - det får ju inte smaka Ajax heller. Den är inte vass i syra utan det är en djup, fin citrusarom mest. Dessutom @mandalaki ska jag säga att jag inte tog alls så mycket olja som det skulle vara, max en tesked till hela anrättningen och det räckte gott.
 
Go for it! Och rapportera. :D
Nu har jag kommit till skott och testat. Ajvar & svarta bönor till pasta, om någon minns.
:up:
Jag hade mer olivolja och extra ajvar för att få lite mer av gegget och pressade ner en vitlöksklyfta. Enkelt och rejält mättande. Skulle säga att det passar utmärkt efter man har grävt i potatislandet eller varit ute på skidtur. Lite gröna salladsblad eller groddar till hade inte skadat om man haft det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 442
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 447
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag valde att starta ett nytt, mer anonymt konto för att kunna starta den här tråden. Om någon vet vem jag är så snälla håll det...
Svar
4
· Visningar
1 358
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp