Det här med mat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äta bör man annars dör man. (Och äter gör man och ändå dör man :cautious:.)

Hur som helst har jag ganska dålig matlust. När jag måste äta så får det bli det som jag är minst osugen på och som går snabbt och lätt att fixa. Jag har vid det här laget fått gott om övning i att göra i ordning något ätbart på väldigt kort tid. Att jag skulle planera riktig matlagning och när jag ska äta, tycks inte finnas på kartan. Jag är helt enkelt för oinspirerad.

Egentligen skulle jag vilja äta bättre och godare, men jag vet inte riktigt hur jag ska motivera mig till det. Ibland kollar jag på nya recept och det kan t.o.m. hända att jag gör något av recepten, men någon rutin att laga mat på riktigt blir det inte. T.o.m. en färssås, där jag bara behöver hacka löken och i övrigt bara lägga ner resten av ingredienserna, känns ofta som för jobbigt. Ibland händer det att jag skalar och skär upp potatis och morot som jag kastar in i ugnen, men även det drar jag mig för. Det är tråkigt att laga mat själv och tråkigt att äta själv.

Äh, jag skulle behöva en kock. Hur fixar man det?
 

@Magiana: En färdigmat som jag äter rätt ofta är frysta dumplings. De går snabbt att värma på spisen och är jättegoda. Både MenMen (som finns på Coop, Willys och Hemköp) och ICAs egna har vegetariska varianter.

Jag kan rekommendera att besöka Willys oftare också, alla butiker jag varit in på (från Skåne till mellersta Norrland ;)) har haft jättefina grönsaksavdelningar och det är enormt prisvärt.
Kan bara hålla med om Willys :) . Vi har både ICA Maxi och Willys (samt ett mindre Coop och Netto) att välja på, men jag handlar till 99% på Willys. Toppenpriser och riktigt bra mat (både kvalitet och sortiment).
 
@Magiana: En färdigmat som jag äter rätt ofta är frysta dumplings. De går snabbt att värma på spisen och är jättegoda. Både MenMen (som finns på Coop, Willys och Hemköp) och ICAs egna har vegetariska varianter.

Jag kan rekommendera att besöka Willys oftare också, alla butiker jag varit in på (från Skåne till mellersta Norrland ;)) har haft jättefina grönsaksavdelningar och det är enormt prisvärt.
Ja, det brukar jag också äta! Väldigt goda med dippsåsen som följer med.

Fick mig också att tänka på färdiga vårrullar. Jag brukar ha både små och de lite större varianterna hemma, perfekt snabbmat. Kör dem i ugnen 15 min ungefär! Finns i frysdisken.
201704100830506799_sbig.jpg

DSC_00032-900x450.jpg
 
Har du recept på röror? Jag vet inte hur man gör utan recept.
Jag mixar bönor ibland när jag serverar proteinfattig middag. Jag blir hungrig igen efter någon timme om maten saknar protein :p

Kör på att mixa bönor, creme Fraiche/yoghurt/något annat jag har hemma som kan binda ihop det lite, ibland blir det bara någon vätska i stället. Lite i taget så konsistensen känns ok. Sen kryddar jag med det jag är sugen på. Ibland bara lite salt, ibland salt+paprika/chili, ibland någon spännande ört. Ibland blir det vitlök i också.
 
En grej jag tycker är bra är att alltid ha gröna linser och så kikärtor hemma, i tetra. Om jag är hungrig nån dag kan jag alltid bara öppna en tetra, choppa lite tomater och gurka, koka upp lite bulgur och slänga ihop. Supergott och mättande och tar verkligen ingen tid alls.

Jag köper alltid på tetra för att inte behöva hålla på att koka linserna, för det orkar jag inte helt enkelt.
 
Linser brukar jag också ha hemma. Även jag köper färdiga i tetra. Jättegott och mättande att ha i sallad. Jag brukar blanda en vinägrett som jag lägger röda llinser i. Och sen har jag vad jag vill ha i en sallad till.
Är man lite trött kan man ju göra vinägrett klar och ha i kylen för fler måltider. Och är man inte upplagd för att hacka en massa grönsaker finns ju färdiga påsar. Alt så kan man bara tex hälla i körsbärstomater, färdigsköljd sallad etc.
 
Stavmixer! Bönor i tetra, citron på flaska, tahini, basilika i vinäger, oliv eller rapsolja (använder svensk raps, kallpressad och eko ger mer smak!) Inget blir dåligt snabbt.

Mixa ihop till hummus, bönröror osv. Lägg på en skiva rostat bröd, lite pasta, couscous, ris whatever. Vill du slå på stort ta några salladsblad, vitkål eller gurka till.

Recept,
1 tetra avrunna bönor, 2 msk olja, 1 tsk tahini, 1 tsk citronjuice. Mixa!

1 tetra bönor, 1 tsk basilika med vinägern, 1misk olja. Mixa!

Inlagd vitkål; ett huvud vitkål, 2 dl ättika, 4dl socker, 6 dl vatten. Koka upp lagen, slå över vitkålen. Fungerar som sallad i smörgåsar, tillbehör och ensamrätt.
 
Stavmixer! Bönor i tetra, citron på flaska, tahini, basilika i vinäger, oliv eller rapsolja (använder svensk raps, kallpressad och eko ger mer smak!) Inget blir dåligt snabbt.

Mixa ihop till hummus, bönröror osv. Lägg på en skiva rostat bröd, lite pasta, couscous, ris whatever. Vill du slå på stort ta några salladsblad, vitkål eller gurka till.

Recept,
1 tetra avrunna bönor, 2 msk olja, 1 tsk tahini, 1 tsk citronjuice. Mixa!

1 tetra bönor, 1 tsk basilika med vinägern, 1misk olja. Mixa!

Inlagd vitkål; ett huvud vitkål, 2 dl ättika, 4dl socker, 6 dl vatten. Koka upp lagen, slå över vitkålen. Fungerar som sallad i smörgåsar, tillbehör och ensamrätt.
Jag vill nog ha lite salt i bönrörorna också.
Kan lägga till vitlök+chili+olja som smaksättning (i mitt fall använd till bondbönor)
Och veckosallad som variation på vitkålen http://zeinaskitchen.se/treveckorssallad/
 
Jag vill nog ha lite salt i bönrörorna också.
Kan lägga till vitlök+chili+olja som smaksättning (i mitt fall använd till bondbönor)
Och veckosallad som variation på vitkålen http://zeinaskitchen.se/treveckorssallad/

Ja, salt och peppar vill vissa ha, glömde skriva med det.. tack! Veckosalladen har en kompis också, vitkål, ananas och något mer som jag inte har recept på. Någon som har och kan lägga in?

Tipsar även om mandolin om man hatar att skära :D
 
Inte direkt en röra men supergod bönsallad. Kan göras mycket av då den blir godare om den får stå ett par dagar. Jag äter den ibland med bara ruccolasallad, fetaost och lite andra grönsaker till lunch

Bönsallad

1 tetra ekologiska svarta bönor à 380 g

1 dl mild ajvar relish, stark om du gillar hetta

2 msk kallpressad olivolja

1 msk äppelcidervinäger

ca 1 tsk örtsalt

Alltså den här var ju bara så gräsligt god! Med stark ajvar och lite inlagd gurka känns det som sommarens basföda, typ. Stort tack för att du delade den. :)
 
Tror ni den skulle funka bra att använda till pasta?
Hur länge håller en öppnad burk med ajvar relish?

Jag vet inte riktigt, jag har använt den till pita och wraps bara. Men pasta är ju i princip bröd, så! :D

Jag gillar inte riktigt kall röra till varm pasta, men jag kan nog tänka mig att det skulle kunna bli en svingod version av smetig pastasallad!

Öppnad burk används inom 10 dagar står det på den jag har hemma. Har inte haft anledning att testa hur länge extra den håller... :angel:
 
Jag vet inte riktigt, jag har använt den till pita och wraps bara. Men pasta är ju i princip bröd, så! :D

Jag gillar inte riktigt kall röra till varm pasta, men jag kan nog tänka mig att det skulle kunna bli en svingod version av smetig pastasallad!

Öppnad burk används inom 10 dagar står det på den jag har hemma. Har inte haft anledning att testa hur länge extra den håller... :angel:
Om jag rör ihop det med pastan i kastrullen när den är nykokt så blir det ljummen gegga.:D
 
Jag storkokade. Tre - fyra rätter under en söndagsförmiddag. Fryser in massa matlådor. Äter sen sådana i 2 v. Sen storkok igen.

Nu har jag mindre frys. Nu använder jag slowcooker. Hacka med ”hackgrej”, släng i, slå på. Kolla till efter 4-7-9 h vad som nu passar.

Och resten så omelett, pasta med CF och skinka/räkor/nåt osv.
 
Amen! Gud så gott. Jag gjorde också med stark ajvar och äter med fetaost, oliver och gurka. Tog citronolivolja som blev pricken över i.

Citronolivolja lät intressant! Jag tycker den var lite snål på syrligheten och har funderat på att byta äppelcidervinägern mot något betydligt skarpare, men kanske med lite citronfräschhet så lyfter det hela ändå...
 
Jag tyckte också att den blev supergod, även om det bara fanns mild ajvar där jag handlade. Men ska dra ner på oljan nästa gång, den blev lite för oljig för mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 407
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 259
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 445
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag valde att starta ett nytt, mer anonymt konto för att kunna starta den här tråden. Om någon vet vem jag är så snälla håll det...
Svar
4
· Visningar
1 358
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp