Det kan bli krig i Sverige

Säger väl allt hur angelägna vår regering egentligen är att försvara vårt land? Det är i alla fall inte värt att avstå en skattesänkning för.
Utifrån perspektivet att avstående av skattesänkningar alltid ger större medel för staten att spendera på försvar. Moderaterna (och även andra delar av regeringen) anser inte att den tankemodellen alls är korrekt.
 
Det är svårt att tänka hur det skulle vara att leva i ett krig om man aldrig har gjort det. Men spontant tänker jag att jag skulle vilja hjälpa till. Jag lär knappast få kriga men tänker att det lär väl finnas andra arbetsuppgifter som behöver utföras. För mig känns det inte rätt att fly själv men samtidigt tänka att andra ska offra sig. Och även om folk skriver att det inte är deras Sverige längre så har vi fortfarande många rättigheter och möjligheter som andra inte har. Det är rätt respektlöst att inte förstå att vi ändå har betydligt större rättigheter gällande; mänskliga rättigheter, kvinnors rättigheter, HBTQ, barns rättigheter.

Speciellt om vi pratar om de som i såna fall skulle vara motståndarna såsom Ryssland, Kina etc. För mig skulle det definitivt vara värt att försöka försvara de rättigheter vi har i Sverige mot en sådan motståndare. Självklart är allt inte perfekt i Sverige men jag lever ändå hellre i Sverige än i Ryssland, Kina etc.

Det är bitvis det vi diskuterat tidigare i tråden. Att istället för att ena så splittrar Kristersson och Tidö medvetet befolkningen. För att göra motstånd, passivt, och för att civilsamhället ska fungera under krigstid behövs en gemensam solidaritet. Om den solidariteten saknas hos en del av befolkningen som pga av medveten retorik och politik inte ser sig själva som svenskar eller ses som svenskar - vilket Tidö gjort mycket, mycket tydligt. Då kommer inte Sverige att fungera i krigstid. Tittar vi på England så visst var det mycket diskussioner innan, Chamberlain's 'peace in our time' men när det kom till skarpt läge så var britterna i stor eniga i sin krigsvilja. Även civila. För att Sverige ska klara ett krig måste vi ha samma enighet.

Det finns skäl till att man vid kriser har en samlingsregeringen. Att man lägger allt politiskt groll och meningsskiljaktigheter åt sidan. Sverige hade en samlingsregering under andra världskriget fast vi inte ens var stridande. Om ett antal civila svenskar inte är intresserade av att ingå eftersom de inte är svenskar, ja då har alla svenskar ett stort, stort problem.
 
Jag kom på att jag nog borde förklara mig litet här.
Mitt alternativ är antagligen att långsamt kvävas till döds i mina egna lungor när min medicin tar slut.
Så även en liten självmordsbombning är ett bättre alternativ.

Så självmordsbombning för att försvara sin mark är försvarbar om man har ett medicinskt tillstånd?
 
Utifrån perspektivet att avstående av skattesänkningar alltid ger större medel för staten att spendera på försvar. Moderaterna (och även andra delar av regeringen) anser inte att den tankemodellen alls är korrekt.
Var ska pengarna komma ifrån då? Tror Moderaterna på manna från himlen? Och det är inte till militären de största pengarna behövs för att säkerställa. Utan till infrastrukturen, vården, skyddrum, säkerställa försörjning av både bränsle och mat.
 
Var ska pengarna komma ifrån då? Tror Moderaterna på manna från himlen?
Sänkta skatter ger möjlighet till en större ekonomi som ger mer skatteintäkter att investera i exempelvis försvaret av landet. Jag trodde att de flesta var medvetna om den politiska modellen.

Högre skattesatser innebär inte alltid större skatteintäkter, särskilt inte på områden som redan är högt beskattade.
 
Sänkta skatter ger möjlighet till en större ekonomi som ger mer skatteintäkter. Jag trodde att de flesta var medvetna om den politiska modellen.

Högre skattesatser innebär inte alltid större skatteintäkter, särskilt inte på områden som redan är högt beskattade.

Minus the kapital som förs utomlands pga av privatiseringen av infrastrukturen. De växer inte Sveriges ekonomi. Och infrastrukturen är den som i krigstider måste vara under statlig kontroll. Även om den skyndsamt förstatligas i krigstider betyder inte det att den kommer att fungera.
 
Det är bitvis det vi diskuterat tidigare i tråden. Att istället för att ena så splittrar Kristersson och Tidö medvetet befolkningen. För att göra motstånd, passivt, och för att civilsamhället ska fungera under krigstid behövs en gemensam solidaritet. Om den solidariteten saknas hos en del av befolkningen som pga av medveten retorik och politik inte ser sig själva som svenskar eller ses som svenskar - vilket Tidö gjort mycket, mycket tydligt. Då kommer inte Sverige att fungera i krigstid. Tittar vi på England så visst var det mycket diskussioner innan, Chamberlain's 'peace in our time' men när det kom till skarpt läge så var britterna i stor eniga i sin krigsvilja. Även civila. För att Sverige ska klara ett krig måste vi ha samma enighet.

Det finns skäl till att man vid kriser har en samlingsregeringen. Att man lägger allt politiskt groll och meningsskiljaktigheter åt sidan. Sverige hade en samlingsregering under andra världskriget fast vi inte ens var stridande. Om ett antal civila svenskar inte är intresserade av att ingå eftersom de inte är svenskar, ja då har alla svenskar ett stort, stort problem.
Du har helt rätt. Kan ju dessutom tillägga att Kristersson rejält minskade MIN försvarsvilja genom sitt lilla uttalande - och jag är absolut en av dem som han skulle se som "riktig svensk", blond och blåögd och bott här i mååååånga generationer, jobbat i många år och betalat massor av skatt. Varför skulle jag vilja försvara Kristerssons Sverige, liksom? Nu kommer jag ju göra det jag ska i alla fall (fortsätta i mitt vanliga jobb, mest sannolikt), men han skapade ju helt klart onödig splittring!
 
Sänkta skatter ger möjlighet till en större ekonomi som ger mer skatteintäkter att investera i exempelvis försvaret av landet. Jag trodde att de flesta var medvetna om den politiska modellen.

Högre skattesatser innebär inte alltid större skatteintäkter, särskilt inte på områden som redan är högt beskattade.
Hur mycket mer har kommit in till välfärden av jobbskatteavdragen som varit?
 
Är självmordsbombning ok om man inte har ett medicinskt problem?
Om det är individens eget val måste det väl ses som okej? Absolut inte om man tvingas eller övertalas till det, men om till exempel @Inte_Ung i någon sorts självmordsuppdrag på egen mark lyckas få med sig X antal soldater från en tänkt ockupationsstyrka eller anfallande styrka i döden så må väl det vara hänt, tänker jag.
 
Minus the kapital som förs utomlands pga av privatiseringen av infrastrukturen. De växer inte Sveriges ekonomi. Och infrastrukturen är den som i krigstider måste vara under statlig kontroll. Även om den skyndsamt förstatligas i krigstider betyder inte det att den kommer att fungera.

Min poäng var att moderater inte tror att det vare sig kommer manna från himlen eller att de har en politik som ger mindre möjlighet att satsa på försvaret - utan en helt annan politisk modell, där skattehöjningar inte är vägen som ger de möjligheterna, utan snarare tvärtom.
 
Hur mycket mer har kommit in till välfärden av jobbskatteavdragen som varit?
Jag tror det finns några utvärderingar av samhällsekonomieffekter av jobbskatteavdragens olika steg som visat att ju fler steg man adderade desto mer tveksamt blev det. Men jag gissar att moderaterna tycker att det varit bra att minska skatten ändå, eftersom det ingår i deras politiska ideologiska modell. I samma politiska ideologiska modell ingår att välfärden för alla inte är prioritet ett, eller rättare sagt ambitionen på nivån är lägre på det som är prio ett.
 
Det är bitvis det vi diskuterat tidigare i tråden. Att istället för att ena så splittrar Kristersson och Tidö medvetet befolkningen. För att göra motstånd, passivt, och för att civilsamhället ska fungera under krigstid behövs en gemensam solidaritet. Om den solidariteten saknas hos en del av befolkningen som pga av medveten retorik och politik inte ser sig själva som svenskar eller ses som svenskar - vilket Tidö gjort mycket, mycket tydligt. Då kommer inte Sverige att fungera i krigstid. Tittar vi på England så visst var det mycket diskussioner innan, Chamberlain's 'peace in our time' men när det kom till skarpt läge så var britterna i stor eniga i sin krigsvilja. Även civila. För att Sverige ska klara ett krig måste vi ha samma enighet.

Det finns skäl till att man vid kriser har en samlingsregeringen. Att man lägger allt politiskt groll och meningsskiljaktigheter åt sidan. Sverige hade en samlingsregering under andra världskriget fast vi inte ens var stridande. Om ett antal civila svenskar inte är intresserade av att ingå eftersom de inte är svenskar, ja då har alla svenskar ett stort, stort problem.
De jag tänker på som inte har intresse för att försvara Sverige tillhör inte de grupper som "pekas ut som att de inte är svenskar." Tvärtom. Det är personer som bott i sverige i många generationer och som bor i vita områden. Även här i tråden var det ju flera som skrev att om det blir krig så skulle man fly, nu vet jag ju dock inte allas bakgrund som skrev det.

Jag har all förståelse för att vissa inte känner sig inkluderade i retoriken. Men jag tänker mest på folk som är som mig- där man kommer från en familj som bott i Sverige i hundratals år. Och där vi i Sverige har haft tur. Under andra världskrigen kunde man välja att hålla sig neutrala. Jag tycker det är märkligt att fortsätta så fast som egen person. Att förvänta sig att andra ska upprätthålla demokrati om jag själv vill leva i det. Mänskliga rättigheter och demokrati är något som vi kanske behöver försvara även i Sverige. Det är inget som man bara kan kräva att någon annan serverar till mig.

Jag har åtskilliga gånger pratat med människor i andra länder där man har varit tvungen att försvara sig och kriga eller att tidigare generationer gjort det. Det finns djupa sår i många länder pga det. Jag tycker inte det känns schysst att vi tar för givet att andra igen ska göra det åt oss. Sen kan jag förstå att vissa måste fly tex om man har små barn eller är allvarligt sjuk.
 
Som statstjänsteman är man krigsplacerad. Det står väldigt tydligt idag på vårt intranät och även att man håller på med placeringarna. Återstår att se när man hör av dem.

För oss tog det ett par veckor innan man checkat av så ingen anställd var krigsplacerad nån annanstans också.
 
För oss tog det ett par veckor innan man checkat av så ingen anställd var krigsplacerad nån annanstans också.
Vi har en avdelning som ska checka verkar det som. Och som sagt, det är 14000 de ska checka av ;-) . Men jag antar att arbetsförmedlare går först och ska vara där de är om de inte är placerade någon annanstans vilket de kanske då får ta ansvar för själva? Ingen aning hur det fungerar.
 
Vi har en avdelning som ska checka verkar det som. Och som sagt, det är 14000 de ska checka av ;-) . Men jag antar att arbetsförmedlare går först och ska vara där de är om de inte är placerade någon annanstans vilket de kanske då får ta ansvar för själva? Ingen aning hur det fungerar.

Säg tex att du jobbar som lokförare. Det anses samhällsviktigt. Men du är också med i Lottakåren. Då ska det göras en bedömning var du gör mest nytta, som lokförare eller som Lotta. När väl den bedömningen är klar, blir du meddelad att du är krigsplacerad på x.

Om du däremot, som jag tex, inte är med i nån slags verksamhet, men har ett samhällsviktigt jobb, så kommer du bli meddelad att du är krigsplacerad på din ordinarie tjänst. Däremot betyder inte det att du kommer göra exakt samma arbetsuppgifter ifall det blir krig, men du ska iaf alltid veta vart du ska ta vägen. :)
 
Vi har en avdelning som ska checka verkar det som. Och som sagt, det är 14000 de ska checka av ;-) . Men jag antar att arbetsförmedlare går först och ska vara där de är om de inte är placerade någon annanstans vilket de kanske då får ta ansvar för själva? Ingen aning hur det fungerar.
Det är Arbetsförmedlingen som har ansvar för den allmänna tjänsteplikten.
 
Säg tex att du jobbar som lokförare. Det anses samhällsviktigt. Men du är också med i Lottakåren. Då ska det göras en bedömning var du gör mest nytta, som lokförare eller som Lotta. När väl den bedömningen är klar, blir du meddelad att du är krigsplacerad på x.

Om du däremot, som jag tex, inte är med i nån slags verksamhet, men har ett samhällsviktigt jobb, så kommer du bli meddelad att du är krigsplacerad på din ordinarie tjänst. Däremot betyder inte det att du kommer göra exakt samma arbetsuppgifter ifall det blir krig, men du ska iaf alltid veta vart du ska ta vägen. :)
Ok, enligt det handläggarstöd vi har för krigsplacering (ja, det finns faktiskt ett sådant tydligen) hade lottakårens placering gått före den bedömning chefen gör.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 341
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 460
Senast: Jenka
·
  • Låst
Tjatter Obs! Det går att anmäla sig till leken fram till lördag kl 13! Häng på! Sookie Stackhouse och henne vänner i Bon Temps, Louisiana har...
25 26 27
Svar
535
· Visningar
24 124
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp