Bukefalos 28 år!

Det kan bli krig i Sverige

Det finns risk för krig. Då ska vi väl bygga upp en säkrad kedja av medicintillgång och vård. Lär inte gå utan att förstatliga apoteken igen? Infrastruktur som hamnar, mobiltrafik, el ,tåg osv vill vi inte ska ägas av främmande makt och lär snarast förstatligas igen. Järnvägen är kraftigt eftersatt och måste prioriteras. Kan vi göra detta + alla extra satsningar utan skattehöjningar? Regeringen hade svaret redan igår. Redan i Sälen kom finansministerns lösning: hon öppnar för att sänka skatten. "Jag gillar att sänka skatter".
Till det kommer även kostnaden för att bygga upp ett militärt försvar igen.
 
Det finns risk för krig. Då ska vi väl bygga upp en säkrad kedja av medicintillgång och vård. Lär inte gå utan att förstatliga apoteken igen? Infrastruktur som hamnar, mobiltrafik, el ,tåg osv vill vi inte ska ägas av främmande makt och lär snarast förstatligas igen. Järnvägen är kraftigt eftersatt och måste prioriteras. Kan vi göra detta + alla extra satsningar utan skattehöjningar? Regeringen hade svaret redan igår. Redan i Sälen kom finansministerns lösning: hon öppnar för att sänka skatten. "Jag gillar att sänka skatter".
Finns det nån smily med gigantiskt ögonrull åt det uttalandet?
Man blir helt matt liksom...
 
Patriotism är kanske ett bättre ord än nationalism, där finns möjligen en betydelseskillnad men det framgick av texten vad jag menade. Ser man historiskt så 1939 när Sovjet anföll Finland anmälde sig 12 000 svenskar som frivilliga, motsvarande i dagens befolkning skulle det vara ungefär 20 000 frivilliga och det i ett läge där den svenska regeringen inte var beredd att bistå Finland. Har själv många släktingar som var med och stred mot Ryssland.

Patriotism var på den tiden stark i Sverige, liksom i Finland. Hur många har anmält sig som frivilliga att hjälpa Ukraina och försvara frihet och demokrati?
678 svenskar var på plats vid början av invasionskriget i en frivilligbataljon, det är säkert runt 1000 totalt.
 
Patriotism är kanske ett bättre ord än nationalism, där finns möjligen en betydelseskillnad men det framgick av texten vad jag menade. Ser man historiskt så 1939 när Sovjet anföll Finland anmälde sig 12 000 svenskar som frivilliga, motsvarande i dagens befolkning skulle det vara ungefär 20 000 frivilliga och det i ett läge där den svenska regeringen inte var beredd att bistå Finland. Har själv många släktingar som var med och stred mot Ryssland.

Patriotism var på den tiden stark i Sverige, liksom i Finland. Hur många har anmält sig som frivilliga att hjälpa Ukraina och försvara frihet och demokrati?
Men är det bra, då? Att människor har en hög benägenhet att anmäla sig som frivilliga att gå ut i krig? Jag tycker nog motsatsen - att det sunda och rimliga är att det är en hög tröskel hos både individer och stater att kasta sig ut i krig. Det borde inte vara något som man någonsin VILL. Visst ska det finnas ett (starkt) försvar och visst ska alla länder ha självklar rätt att försvara sig, men jag kan inte låta bli att tänka på ett citat av Astrid Lindgren: "Tänk om det blev krig och ingen gick dit"
 
jag kan inte låta bli att tänka på ett citat av Astrid Lindgren: "Tänk om det blev krig och ingen gick dit"

Ena sidan (den sida som vill kriga) dyker alltid upp, så frågan är väl egentligen om militären och befolkningen på andra sidan bara ska lägga sig platt som hyfsat många verkar tycka vore det enda rimliga.


Jag vill vare sig kriga eller bo i ett krigsdrabbat land, men aldrig att jag anser att länder ska lägga sig platta för att nationer med storhetsvansinne, vars ledare helst vill ha världsdominans fått för sig att de vill ha det landet och deras resurser.

För mig är landet Sverige således värt att försvara.
 
Ena sidan (den sida som vill kriga) dyker alltid upp, så frågan är väl egentligen om militären och befolkningen på andra sidan bara ska lägga sig platt som hyfsat många verkar tycka vore det enda rimliga.


Jag vill vare sig kriga eller bo i ett krigsdrabbat land, men aldrig att jag anser att länder ska lägga sig platta för att nationer med storhetsvansinne, vars ledare helst vill ha världsdominans fått för sig att de vill ha det landet och deras resurser.

För mig är landet Sverige således värt att försvara.

Jag har varken påstått att något land borde lägga sig platt eller att Sverige eller något annat land inte skulle vara värt att försvara. Men jag tycker nog att det finns anledning att, om man nu är den sidan som INTE vill kriga, vara ganska långsam med att just ta till krig. I vissa fall har man inget annat val än att försvara sig där och då, men i andra fall så har man lite större möjlighet att välja.

Vi kan ju titta på de nordiska länderna - Sverige, Danmark, Norge - under andra världskriget. Sverige var tämligen undfallande gentemot Nazityskland, Danmark "lade sig" ganska snabbt, Norge bjöd väl på större motstånd men blev ockuperat fort. Jag ser nog att det här var en fördel för befolkningen inte minst i Sverige att faktiskt inte till varje pris med vapen i hand "försvara sitt land". Det är inte alltid bäst att slåss till sista blodsdroppen.
 
Patriotism är kanske ett bättre ord än nationalism, där finns möjligen en betydelseskillnad men det framgick av texten vad jag menade. Ser man historiskt så 1939 när Sovjet anföll Finland anmälde sig 12 000 svenskar som frivilliga, motsvarande i dagens befolkning skulle det vara ungefär 20 000 frivilliga och det i ett läge där den svenska regeringen inte var beredd att bistå Finland. Har själv många släktingar som var med och stred mot Ryssland.

Patriotism var på den tiden stark i Sverige, liksom i Finland. Hur många har anmält sig som frivilliga att hjälpa Ukraina och försvara frihet och demokrati?
Lite av kruxet då vilket även var ett problem för Ukraina, är att de frivilliga svenskar som slogs för Finlands sak, som finnarna själva och ukrainarna under WWII, är att de gjorde gemensam sak med tyskarna. Något som mycket sällan tas upp i historieböckerna. De frivilliga svenskarna skickades till tyska utbildningsläger för att få vapenutbildning inför striderna mot ryssarna.
 
Jag har varken påstått att något land borde lägga sig platt eller att Sverige eller något annat land inte skulle vara värt att försvara. Men jag tycker nog att det finns anledning att, om man nu är den sidan som INTE vill kriga, vara ganska långsam med att just ta till krig. I vissa fall har man inget annat val än att försvara sig där och då, men i andra fall så har man lite större möjlighet att välja.

Vi kan ju titta på de nordiska länderna - Sverige, Danmark, Norge - under andra världskriget. Sverige var tämligen undfallande gentemot Nazityskland, Danmark "lade sig" ganska snabbt, Norge bjöd väl på större motstånd men blev ockuperat fort. Jag ser nog att det här var en fördel för befolkningen inte minst i Sverige att faktiskt inte till varje pris med vapen i hand "försvara sitt land". Det är inte alltid bäst att slåss till sista blodsdroppen.
Jag undrar ibland hur världen hade sett ut om Sovjet och England lagt sig platt för Hitler
I alla fall i England övervägdes det väl
Och i Ukraina välkomnades nazisterna till en början
Norge är väl för övrigt forfarande lite sura på Sverige över vissa saker som att den norska kungafamiljen inte släpptes in i Sverige
 
Senast ändrad:
Jag har varken påstått att något land borde lägga sig platt eller att Sverige eller något annat land inte skulle vara värt att försvara. Men jag tycker nog att det finns anledning att, om man nu är den sidan som INTE vill kriga, vara ganska långsam med att just ta till krig. I vissa fall har man inget annat val än att försvara sig där och då, men i andra fall så har man lite större möjlighet att välja.

Vi kan ju titta på de nordiska länderna - Sverige, Danmark, Norge - under andra världskriget. Sverige var tämligen undfallande gentemot Nazityskland, Danmark "lade sig" ganska snabbt, Norge bjöd väl på större motstånd men blev ockuperat fort. Jag ser nog att det här var en fördel för befolkningen inte minst i Sverige att faktiskt inte till varje pris med vapen i hand "försvara sitt land". Det är inte alltid bäst att slåss till sista blodsdroppen.
Det beror väl lite på vad det är för invassionsmakt. Att leva under ryZk överhöghet är inget jag skulle önska någon mer än möjligen min värsta ovän de dagar jag känner mig extremt hämndgirig.
 
Jag har varken påstått att något land borde lägga sig platt eller att Sverige eller något annat land inte skulle vara värt att försvara. Men jag tycker nog att det finns anledning att, om man nu är den sidan som INTE vill kriga, vara ganska långsam med att just ta till krig. I vissa fall har man inget annat val än att försvara sig där och då, men i andra fall så har man lite större möjlighet att välja.

Vi kan ju titta på de nordiska länderna - Sverige, Danmark, Norge - under andra världskriget. Sverige var tämligen undfallande gentemot Nazityskland, Danmark "lade sig" ganska snabbt, Norge bjöd väl på större motstånd men blev ockuperat fort. Jag ser nog att det här var en fördel för befolkningen inte minst i Sverige att faktiskt inte till varje pris med vapen i hand "försvara sitt land". Det är inte alltid bäst att slåss till sista blodsdroppen.
Men både Norge och Danmark har tagit konsekvensen av det och gått med i NATO. De avser med andra ord att kunna bjuda mer motstånd om någon annan försöker ockupera dem igen.

För egen del kan jag inte se något alternativ till motstånd om Ryssland försöker angripa oss. Vi har sett hur civila i Ukraina har blivit drabbade av massmord, tortyr och våldtäkter. Det är inget alternativ i min bok. Jag anser att det är självklart att vi ska försvara oss.
 
Som sagt, jag tror inte Sverige har ett demokratiskt system om 20-30 år som läget är nu i alla fall. . Jag kommer inte kriga. Jag flyr. Vilket är helt ok enligt humanitär rätt. Vad andra gör är upp till dem, men jag kommer lååångt ifrån vara den enda som väljer att fly om det nu skulle bli konflikt, ännu fler lär det bli om det blir fullskaligt krig.
Om man bara gnäller istället för att engagera sig i att se till att den fungerande demokratin finns kvar, så finns det en sådan risk, absolut.

Men det finns en del saker som måste jobbas med hela tiden, en av dem är just "Det demokratiska systemet", i Sverige har det historiskt fungerat hyggligt, tillsammans med parlamentarismen.

Men den splittring som de antidemokratiska krafterna jobbar med(varav en del kommer utifrån, bl.a. från Ryssland), mycket via sociala medier och de "egna" mediakanalerna måste ha en eller flera motkrafter.

Du verkar mest se det hela som givet av ödet, och inget att göra åt.
 
Om man bara gnäller istället för att engagera sig i att se till att den fungerande demokratin finns kvar, så finns det en sådan risk, absolut.

Men det finns en del saker som måste jobbas med hela tiden, en av dem är just "Det demokratiska systemet", i Sverige har det historiskt fungerat hyggligt, tillsammans med parlamentarismen.

Men den splittring som de antidemokratiska krafterna jobbar med(varav en del kommer utifrån, bl.a. från Ryssland), mycket via sociala medier och de "egna" mediakanalerna måste ha en eller flera motkrafter.

Du verkar mest se det hela som givet av ödet, och inget att göra åt.
Frågan är vad man gör åt det när en skrämmande stor del av befolkningen driver på för mer antidemokratiska reformer. Jag tar debatten nästan varenda dag på nätet men folk vill inte förstå.
 
Om man bara gnäller istället för att engagera sig i att se till att den fungerande demokratin finns kvar, så finns det en sådan risk, absolut.

Men det finns en del saker som måste jobbas med hela tiden, en av dem är just "Det demokratiska systemet", i Sverige har det historiskt fungerat hyggligt, tillsammans med parlamentarismen.

Men den splittring som de antidemokratiska krafterna jobbar med(varav en del kommer utifrån, bl.a. från Ryssland), mycket via sociala medier och de "egna" mediakanalerna måste ha en eller flera motkrafter.

Du verkar mest se det hela som givet av ödet, och inget att göra åt.
Så kanske det är. Sedan har ju du inte en jävla aning om vad jag gör eller inte gör så tala inte om gnäll du.
 
Nä ingen har svarat. Dock står det inte så i handboken för krigsplacering som jag läste lite snabbt på igår. Krogsplaceringarna verkar ska vara klara innan eventuellt krig och de håller på med dem nu. Vi är dock 14000 på myndigheten så det lär dröja innan jag får höra nått mer.
Krigsplacerade ska ha information om att de är krigsplacerade. Det är ett verktyg för att organisationen ska veta hur de ska bemanna sin krigsorganisation.
Är du inte krigsplacerad är du i allmän tjänstepilkt, och då ska du ändå till jobbet om inget annat sägs.
 
Krigsplacerade ska ha information om att de är krigsplacerade. Det är ett verktyg för att organisationen ska veta hur de ska bemanna sin krigsorganisation.
Är du inte krigsplacerad är du i allmän tjänstepilkt, och då ska du ändå till jobbet om inget annat sägs.
Som statstjänsteman är man krigsplacerad. Det står väldigt tydligt idag på vårt intranät och även att man håller på med placeringarna. Återstår att se när man hör av dem.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 791
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 499
Senast: Jenka
·
  • Låst
Tjatter Obs! Det går att anmäla sig till leken fram till lördag kl 13! Häng på! Sookie Stackhouse och henne vänner i Bon Temps, Louisiana har...
25 26 27
Svar
535
· Visningar
24 202
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp