Det står still

Status
Stängd för vidare inlägg.
Allt inom vården står still p.g.a. semester. Så jag sitter här och tankarna snurrar. Enligt den information jag fått så ska jag göra en NP-utredning i höst. Jag känner på mig att det blir åtminstone en add-diagnos, även om det inte är klockrent. Men det är ju en hel del som stämmer med det ändå.

Jag kan ju inte låta bli att undra hur livet kommer att bli med en bekräftelse på att jag permanent "defekt", att jag liksom inte kan vissa saker och aldrig kommer att lära mig heller. Kommer jag alltid att sitta med en rastlös känsla i kroppen? Kommer jag alltid sitta med beslutsångest över vilken uppgift jag ska ta tag i och blir det alltid svårt att ta tag i tråkiga uppgifter och slutföra dessa? Kommer mitt liv alltid kännas kaotiskt?

Som vuxen så borde jag ju klara mig på egen hand och tanken att jag inte kan lösa saker själv känns jobbig.

Sen funderar jag på det här med mina föräldrar. Att farsan var knäpp insåg jag tidigt. Tyvärr verkar morsan också vara det. Vad är då sannolikheten att jag själv har klarat mig från att vara knäpp? Lika med noll skulle jag tro. Jag kan nog inte riktigt låta bli att vara lite bitter över mina gener, men tyvärr går det inte att göra något åt.

Och med de förutsättningarna så kan jag inte se särskilt positivt på framtiden.
 

Här har du roten till många icke-påbörjade projekt. Det blir övermäktigt. Att ha en plan för hur slutföra är inte samma sak som att allt måste bli klart direkt. Även jag blir frustrerad när det drar ut, som t ex årets byte av terrassplank. Det tog 6 veckor, mot planerade 2 dagar. Jag hatar stök.



And how does that work for you? för att citera dr Phil. Jag menar inte att du ska springa iväg och skaffa en god man, men det kan vara all idé att öppna för tanken att prova nya vägar. Det är nog sannolikt vad som kommer att diskuteras i samtal med psykolog/psykoterapeut el. liknande. Gör du inga ändringar, får du inga ändringar. Det har jag lärt mig den hårda vägen.
Jag vet vanligtvis hur projekt ska påbörjas och hur de ska avslutas. Men det är många saker som pågår parallellt. Just nu har 4 växter som ska planteras, jag har en spaljé som ska målas en eller två gånger till och sättas upp på en vägg, jag har en uteplats som är en total katastrof (och som jag inte vet hur jag ska lösa ens), jag har vindskivor som måste bytas i år (för de är så ruttna att plåten över dem har ramlat ner), jag har en lillstuga som jag vill få i ordning för uthyrning, jag har lister som fortfarande inte är på plats i mitt kök sedan ett år tillbaka, jag har en diskmaskin som ska installeras. Och samtidigt måste jag ratta projekt "livet" som innebär att man måste äta, diska, tvätta, städa o.s.v.

Jag har kollat in om jag kunde få ett personligt ombud, men det fanns inte i kommunen. En God Man är inte aktuellt.
 
Vadå permanent defekt? menar du att nobelpristagare och andra framstående forskare är defekta. Trevlig syn på medmänniskor.
NPF betyder Neuro Psykiatrisk Funktionsnedsättning

Det skulle knappast kallas för funktionsnedsättning om det inte var någon avvikelse från det normala som skapar hinder i vardagen, d.v.s. defekt. Jag ser det som samma sak. Sen om andra värderar orden på annat sätt kan inte jag rå för.
 
Jag vet vanligtvis hur projekt ska påbörjas och hur de ska avslutas. Men det är många saker som pågår parallellt. Just nu har 4 växter som ska planteras, jag har en spaljé som ska målas en eller två gånger till och sättas upp på en vägg, jag har en uteplats som är en total katastrof (och som jag inte vet hur jag ska lösa ens), jag har vindskivor som måste bytas i år (för de är så ruttna att plåten över dem har ramlat ner), jag har en lillstuga som jag vill få i ordning för uthyrning, jag har lister som fortfarande inte är på plats i mitt kök sedan ett år tillbaka, jag har en diskmaskin som ska installeras. Och samtidigt måste jag ratta projekt "livet" som innebär att man måste äta, diska, tvätta, städa o.s.v.

Jag har kollat in om jag kunde få ett personligt ombud, men det fanns inte i kommunen. En God Man är inte aktuellt.
Skriv en lista om i vilken ordning du vill ha det utfört och koncentrera på 1 sak i taget och börja inte på nästa innan den fösta är klar.

Blir matt bara på tanken att hålla så många bollar igång samtidigt.
 
NPF betyder Neuro Psykiatrisk Funktionsnedsättning

Det skulle knappast kallas för funktionsnedsättning om det inte var någon avvikelse från det normala som skapar hinder i vardagen, d.v.s. defekt. Jag ser det som samma sak. Sen om andra värderar orden på annat sätt kan inte jag rå för.
Vilket är långt ifrån defekt.
Är själv dyslektiker men jag är långt ifrån defekt för att jag har svårigheter med sådant andra lär sig i lågstadiet.
 
Jag vet vanligtvis hur projekt ska påbörjas och hur de ska avslutas. Men det är många saker som pågår parallellt. Just nu har 4 växter som ska planteras, jag har en spaljé som ska målas en eller två gånger till och sättas upp på en vägg, jag har en uteplats som är en total katastrof (och som jag inte vet hur jag ska lösa ens), jag har vindskivor som måste bytas i år (för de är så ruttna att plåten över dem har ramlat ner), jag har en lillstuga som jag vill få i ordning för uthyrning, jag har lister som fortfarande inte är på plats i mitt kök sedan ett år tillbaka, jag har en diskmaskin som ska installeras. Och samtidigt måste jag ratta projekt "livet" som innebär att man måste äta, diska, tvätta, städa o.s.v.

Jag har kollat in om jag kunde få ett personligt ombud, men det fanns inte i kommunen. En God Man är inte aktuellt.
Genomruttna vindskivor är det ENDA som är akut. Resten kan vänta. Ta in offerter från hantverkare, är mitt råd.
 
NPF betyder Neuro Psykiatrisk Funktionsnedsättning

Det skulle knappast kallas för funktionsnedsättning om det inte var någon avvikelse från det normala som skapar hinder i vardagen, d.v.s. defekt. Jag ser det som samma sak. Sen om andra värderar orden på annat sätt kan inte jag rå för.

Ser du likadant på folk som tex måste ha glasögon? Jag är typ nästan hjälplös utan, har -9,25 samt -9,75. Det är ju i dina ögon en jävla defekt och att jag behöver hjälpmedel (glasögon eller linser) gör alltså att jag är en defekt människa? För det är ju samma sak, om någon behöver hjälpmedel för att hjärnan inte är "normal" eller om ögonen inte är "normala" så är det ju samma sak egentligen.

Säger som flera, din människosyn är hemsk! Riktigt rutten faktisk.
 
NPF betyder Neuro Psykiatrisk Funktionsnedsättning

Det skulle knappast kallas för funktionsnedsättning om det inte var någon avvikelse från det normala som skapar hinder i vardagen, d.v.s. defekt. Jag ser det som samma sak. Sen om andra värderar orden på annat sätt kan inte jag rå för.
Det är ju det som är poängen med terminologin som skiljer på funktionsnedsättningen och funktionshindret. Det är bara kombinationen av alla förutsättningar i en situation och funktionsnedsättningen som skapar ett funktionshinder. Det är inte funktionsnedsättningen som sådan.

Och återigen går neuropsykiatriska funktionsnedsättningar att påverka väldigt mycket hur funktionshindrande de blir.
Sen ska du tänka på att det inom det området är väldigt stora spännvidder på vad som räknas som normalt också. Det är egentligen bara en konstruerad gräns i en normalfördelningskurva (vanligtvis två standardavvikelser som jag förstår det)

Jämför med om du har IQ på 69 eller 71. I ena fallet en funktionsnedsättning, i det andra inte. Problemet är främst att någonstans kommer man till en punkt där det blir för många olika situationer där det blir för svårt att fungera ihop med ett samhälle som rättar sig efter den stora majoritetens förutsättningar.
Personer som har IQ 140 råkar också ut för situationer när de är inkompatibla med omgivningen fast det inte räknas som en nedsatt funktion. Och även de som är "medicinskt normala", bara i mindre utsträckning.

Nej, man kan inte säga att något är defekt om något som bara ligger långt från mitten på en fördelningskurva. Då är det bara mer sällsynta förekomster inom en variation.
 
Jag är tillsammans med en sådan där "defekt" person (troligtvis ADHD, det håller han själv med om). Flera av mina nära vänner och även kollegor är också "defekta" (ibland tror jag ADHD och dyslexi är krav för att bli borrare :D). Mitt liv vore fattigare utan alla de här människorna :heart

Det är inte lätt att må dåligt och inte se någon väg ut, det förstår jag så väl, men att kalla en funktionsvariation en defekt (ett ord som objektivt sett har en väldigt negativ klang) är faktiskt obehagligt.
 
Jag vet vanligtvis hur projekt ska påbörjas och hur de ska avslutas. Men det är många saker som pågår parallellt. Just nu har 4 växter som ska planteras, jag har en spaljé som ska målas en eller två gånger till och sättas upp på en vägg, jag har en uteplats som är en total katastrof (och som jag inte vet hur jag ska lösa ens), jag har vindskivor som måste bytas i år (för de är så ruttna att plåten över dem har ramlat ner), jag har en lillstuga som jag vill få i ordning för uthyrning, jag har lister som fortfarande inte är på plats i mitt kök sedan ett år tillbaka, jag har en diskmaskin som ska installeras. Och samtidigt måste jag ratta projekt "livet" som innebär att man måste äta, diska, tvätta, städa o.s.v.

Jag har kollat in om jag kunde få ett personligt ombud, men det fanns inte i kommunen. En God Man är inte aktuellt.
inser du att det där är rätt mycket projekt, även för en frisk person om det vore lika "laddat" för dom som det verkar vara för dig?
Det tog mig och min sambo 1,5 år att sätta dit totalt 6 meter list i köket.
Vi orkade helt enkelt inte mäta, åka till butiken och hitta någon bra list, lista ut hur de skulle sättas dit, såga och sedan sätta dit dom.
Vi är två relativt friska personer. När jag väl tog tag i det tog det egentligen mindre än en eftermiddag. Projektet kändes jobbigare än det var.
Det 1.5 åren utan lister hade vi antingen kunnat känna oss misslyckade och ältat hur fult köket var och hur försiktig man behövde vara när golven tvättades ELLER helt enkelt konstaterat att lister inte är viktiga nog att stressa över och vem tittar egentligen på lister när det finns roligare saker att göra.

Men det är inte lätt att komma dit när man är deprimerad. Depression kidnappar ens hjärna. Och man behöver ta sig ur det.
För mig handlade både om medicinering och att jobba med att förändra hur jag tänker. Men det kräver att jag aktivt jobbar med det.
 
Ser du likadant på folk som tex måste ha glasögon? Jag är typ nästan hjälplös utan, har -9,25 samt -9,75.
Med glasögon antar jag du knappt tänker på att synfelet ställer till några praktiska problem för dig?
Det är ett väldigt konkret exempel på hur lite direkt samband det finns mellan funktionsnedsättning och funktionshinder. Och hur påverkbart det är.
 
inser du att det där är rätt mycket projekt, även för en frisk person om det vore lika "laddat" för dom som det verkar vara för dig?
Det tog mig och min sambo 1,5 år att sätta dit totalt 6 meter list i köket.
Vi orkade helt enkelt inte mäta, åka till butiken och hitta någon bra list, lista ut hur de skulle sättas dit, såga och sedan sätta dit dom.
Vi är två relativt friska personer. När jag väl tog tag i det tog det egentligen mindre än en eftermiddag. Projektet kändes jobbigare än det var.
Det 1.5 åren utan lister hade vi antingen kunnat känna oss misslyckade och ältat hur fult köket var och hur försiktig man behövde vara när golven tvättades ELLER helt enkelt konstaterat att lister inte är viktiga nog att stressa över och vem tittar egentligen på lister när det finns roligare saker att göra.

Men det är inte lätt att komma dit när man är deprimerad. Depression kidnappar ens hjärna. Och man behöver ta sig ur det.
För mig handlade både om medicinering och att jobba med att förändra hur jag tänker. Men det kräver att jag aktivt jobbar med det.
tänk när du lärde dig rida(cykla, köra bil ect) i början är det svårt, det känns omöjligt och man (Jag) blev nästan förbannad på det orättvisa i andra verkade kunna göra det utan att anstränga sig.

Det var likadant att ta mig ur depressionen, jag fick liksom hjärntvätta mig själv men nu är jag i stort sett frisk. Jag kommer nog alltid vara sårbar, precis på samma sätt jag är sned i ridningen och får jobba på att vara liksidig, men jag har redskapen att havets m hantera det och det kommer mer sällan och lindrigare än förr.
 
Skriv en lista om i vilken ordning du vill ha det utfört och koncentrera på 1 sak i taget och börja inte på nästa innan den fösta är klar.

Blir matt bara på tanken att hålla så många bollar igång samtidigt.
Problemet är att en sak, så som att t.ex. göra ordning uteplatsen inte går att göra i ett svep för då blir allt annat lidande och det blir desto svårare att ta tag i dessa saker sen.

Genomruttna vindskivor är det ENDA som är akut. Resten kan vänta. Ta in offerter från hantverkare, är mitt råd.
Jag har inte råd.

Ser du likadant på folk som tex måste ha glasögon? Jag är typ nästan hjälplös utan, har -9,25 samt -9,75. Det är ju i dina ögon en jävla defekt och att jag behöver hjälpmedel (glasögon eller linser) gör alltså att jag är en defekt människa? För det är ju samma sak, om någon behöver hjälpmedel för att hjärnan inte är "normal" eller om ögonen inte är "normala" så är det ju samma sak egentligen.

Säger som flera, din människosyn är hemsk! Riktigt rutten faktisk.
Jag har ett gravt synfel. Jag klarar mig inte utan glasögon och kan inte ens ha linser. Det är en defekt, ja. Men jag lägger ingen negativ värdering i ordet. Det är ett neutralt faktum.
 
Jag har inte råd.
Men hur ska det bli gjort då, om du inte hinner/orkar och du inte har råd att låta någon annan göra det?

Jag kan ju tillägga att jag inte hade klarat av att göra det själv. Vi bytte några små korta vindskivor på verandan - det var ungefär var vår gräns går, kände jag.
 
Senast ändrad:
inser du att det där är rätt mycket projekt, även för en frisk person om det vore lika "laddat" för dom som det verkar vara för dig?
Det tog mig och min sambo 1,5 år att sätta dit totalt 6 meter list i köket.
Vi orkade helt enkelt inte mäta, åka till butiken och hitta någon bra list, lista ut hur de skulle sättas dit, såga och sedan sätta dit dom.
Vi är två relativt friska personer. När jag väl tog tag i det tog det egentligen mindre än en eftermiddag. Projektet kändes jobbigare än det var.
Det 1.5 åren utan lister hade vi antingen kunnat känna oss misslyckade och ältat hur fult köket var och hur försiktig man behövde vara när golven tvättades ELLER helt enkelt konstaterat att lister inte är viktiga nog att stressa över och vem tittar egentligen på lister när det finns roligare saker att göra.

Men det är inte lätt att komma dit när man är deprimerad. Depression kidnappar ens hjärna. Och man behöver ta sig ur det.
För mig handlade både om medicinering och att jobba med att förändra hur jag tänker. Men det kräver att jag aktivt jobbar med det.
Hur ska jag annars förhindra förfall? Och så råkade jag vilja ha lite glädje i livet och köpte växter. Då vill jag inte att de växterna dör eller förfaller. Gällande lillstugan så är det mitt halmstrå för att få ihop pengar då jag aldrig kommer att jobba heltid igen.

Om det är neutralt, varför vore en diagnos så hemsk för dig?
På grund av att jag då riskerar att andra fattar beslut ovanför mitt huvud eller prompt säger åt mig vad jag ska göra. Jag är rädd för vilket bemötande jag skulle riskera att få. Och egentligen har jag redan upplevt det där och det är en öm tå. Jag har aldrig känt mig sedd av andra människor. Andra har alltid sett mig som liten och obetydlig, lätt att köra över.

Men hur ska det bli gjort då, om du inte hinner/orkar och du inte har råd att låta någon annan göra det?

Jag kan ju tillägga att jag inte hade klarat av att göra det själv. Vi bytte några små korta vindskivor på verandan - det var ungefär var vår gräns går, kände jag.
Jag måste hinna/orka. Och virket är inköpt. Det lär f.ö. inte finnas hantverkare lediga så här års. Jag hade ett helvete att hitta folk som kunde fixa mitt tak för några år sedan.
 
grund av att jag då riskerar att andra fattar beslut ovanför mitt huvud eller prompt säger åt mig vad jag ska göra. Jag är rädd för vilket bemötande jag skulle riskera att få. Och egentligen har jag redan upplevt det där och det är en öm tå. Jag har aldrig känt mig sedd av andra människor. Andra har alltid sett mig som liten och obetydlig, lätt att köra över.
Varför skulle någon göra det? Du väljer ju själv om du berättar om diagnosen eller inte. Jag går ju inte omkring med en skylt med "adhd" på mig. Om man däremot kan styrka det på vissa ställen så får man mer hjälp.
 
Ptja, vad kan man säga...

Med en kroniskt trasig och värkande kropp, taskig syn, en kronisk autoimmun sjukdom och en strulande hjärna (kronisk sjukdom #2 vad det verkar) så är jag långt mer "defekt" än du någonsin kommer bli.

Detta till trots, så är jag en helt outstanding och fantastisk människa enligt mig själv, för jag bygger inte mitt egenvärde och självsyn på vad jag kan och inte kan göra pga mina skador/sjukdomar eller för den delen på vad andra människor kan tänkas tycka och tänka om mig pga dem. De och deras påverkan har noll och inget med mitt eget egenvärde att göra.

Finns där måsten, som man inte orkar/klarar själv så är det liksom inget nederlag att leja bort/be om hjälp med att få det fixat. Känner man inga i närheten så kan man alltid slänga ut en fråga i närmaste facebookgrupp om någon finns som kan hjälpa en mot en liten ersättning.

Det finns en lösning på alla problem, även om den lösningen inte alltid är hur man tänkt sig den.

Kontentan är alltså att jag tror att du behöver få hjälp med att se ditt eget egenvärde istället för att bygga det på vad du tror att andra kan tänkas tycka/tänka/tro/anse.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 317
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 108
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 349
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp