Bukefalos 28 år!

Dialog mellan moderatorer och användare

Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Tack för ditt svar.
Jag förstår att ni har ett riktigt hästjobb att moderera forumet. :bow:

Allmänt:
Om man vet varför ett inlägg i gråzonen ska tas bort så har man säkert reflekterat över det och kan då skriva ner några rader.
Man kan ju inte bara skänka det en kort tanke och sedan radera - tycker jag. Någon sorts motivering för sig själv bör man ju ändå ha och då tar det inte många sekunder att delge TS det.
Det kanske inte är nödvändigt när det gäller korta inlägg men om man ser att TS har skrivit ett väldigt långt inlägg så tycker jag det vore tacksamt att få en motivering.
Självklara orsaker att trådar eller inlägg raderas kräver ju inte ens reflekteringar från er så där tycker jag inte att ni ska behöva hålla på och förklara.

Jag tycker din inställning som moderator är bra - att se hur allt utvecklas efter hand i trådar i gråzonen. Och om ett förbjudet inlägg kommer i en tråd i gråzonen så tycker jag det förbjudna är det som ska ryka med en offentlig varning och tråden får ligga kvar. Men om det fortsätter komma fler inlägg (3-4) i samma stil så kan jag däremot förstå att man plockar tråden.
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Varför ska jag starta en ny tråd när det redan finns en? Jag trodde du hänvisade till den gamla tråden som låstes när du skrev så. Jag undrar bara varför min kommentarer togs bort. Att du tar bort copyrigtmaterial har jag inte ifrågasatt.
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Att ett inlägg i en tråd strider mot forumreglerna brukar för mig generera att precis det inlägget plockas bort. Många gånger är det ju en bristande forumlering som gör att läsare tror det är "förbjudet" material som efterlyses, och då finns inte mycket att göra mer än att plocka bort tråden.

Ibland kan min bedömning vara att ett trianglat inlägg får ligga kvar, för att det har värdefull information för fortsättningen i tråden. Fast tonen kanske kan synas lite tråkig eller svaret är i gråzonen. Just för att författaren till inlägget ska ha chans att komma med förtydligande eller förklaringar.

Tilläggas kan att vi faktiskt i många fall gör andra bedömningar än de som trianglat inlägg. För det är ju så att i många fall har vi fått tips genom triangel, att någon annan än moderatorerna tycker inlägget strider mot reglerna och ber oss granska det.
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Jag tycker inte den rubriken säger att man inte får kommentera bilderna men jag är kanske ovanligt trög. Det verkar dessutom skapa merjobb för moderatorer om man skapar egna regler för vissa trådar - och rörigt för användarna som har tillräckligt svårt att hålla reda på grundreglerna.
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Jag trodde i min enfald att frasen "detta är en bildtråd, här visar vi upp vad vi har köpt" skulle tolkas just så, att inläggen skulle avse bilder. Jag har tydligen varit luddig i min formulering om du misstolkar mig.

Jag kan tillägga att många har hört av sig och tyckt att detta upplägg är att föredra då tråden inte blir så mastodonttung. Men tycke och smak ska man ju inte diskutera.
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

*KL*

Jag skickade PM om en tråd om A***a I**CID**T:D om MITT förskringfall hur dom försöker lura folk på ränteersättningen , detta togs bort och visst det kanske går mot forumreglerna men det är då konstigt att ALLA andra trådar om försäkringsbolag får vara kvar :confused:

En annan gång så ville någon ha tag på en Aloevera blomma och den tråden togs bort så löjligt sen kan andra trådar få vara kvar på efterlysta saker var man kan få tag på dessa ?

Dock det som gör mig mest irreterad är att man inte får svar då när man Pm någon Moderator ?

Mvh mia
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Personligen tycker jag inte att tråden om Agria skulle få ligga kvar utan att bjuda in Agria att svara. Just kritik av enskilda bolags hanteirng kan faktiskt vara rätt vanskligt att publicera.
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Det är väl inte så konstigt att många, eller bara jag då, tror grundreglerna gäller för alla trådar. Jag fattar faktiskt inte varför inlägg som inte bryter mot dessa inte får ligga kvar, det blir ju bara mer jobb om ni ska rensa bort även dem.
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Skriver ett kort svar nu just angående din tråd och ber att få återkomma runt det övriga senare.
Jag var en av de som fick ett ganska argt PM om att din tråd hade tagits bort. Direkt efter att jag hade läst det tog jag upp frågan till diskussion på vårt moderator-forum.
En av anledningar var att jag tyckte att det var ett gränsfall och att jag troligen hade låtit bli att ta bort tråden. Ditt startinlägg innehöll dock sådant som kunde tolkas som om det var en smygannons.
Jag hade dock så som den tråden nu utveklade sig med största säkerhet friat den. Vilket är huvudregeln, hellre fria än fälla om det är ett gränsfall.

Enligt diskussionen på moderator-forumet ska du ha fått svar från Huvudmoderatorn på det forum där du lade tråden, med erbjudande om att få texten från ditt inlägg för att kunna starta en ny tråd med något korrigerad text.

Om ni skall höra av er till en moderator om en tråd försvunnit så är det till Huvudmoderatorn ni skall höra av er, i 95% av fallen är det just denna moderatorn som modererat.

Jag lovar att fortsätta diskussionen med moderatorerna om det är så att de blivit tuffare och numera raderar fler gränsfall. Likaså kanske någon av reglerna skulle kunna tittas på igen. Jag tror dock inte att mycket behöver ändras där ;)
Och jag anser även att ordningen med att den som inte förstår varför en tråd tagits bort får höra av sig i stället för att moderatorn alltid skall skicka PM. Vilka skulle i så fall ha PM, alla som svarat i tråden, eller alla som läst tråden?

Vi bör alla vara tacksamma för att vi har så många duktiga moderatorer här. Ibland kanske någon släpper igenom lite för mycket medan en annan kanske är lite väl nitisk. Hör i så fall av er till mig också så vi kan diskutera igenom det hela mellan moderatorerna och få en mer liknande linje.
Vissa skillnader mellan moderatorer och de olika forumen kommer nog alltid finnas.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Om du är missnöjd, skapa en tråd som du vill ha den så låser jag den andra. Det kommer säkert att komma påstötningar om att den tråden som skapats inte faller vissa på läppen, för så är det på ett forum.

Det vissa är nöjda med, är andra missnöjda med. Tycke och smak... (återigen). Du föredrar det på ett sätt, andra vill ha det på ett annat. Det kommer nog aldrig att gå att få alla nöjda. Jag tror nämligen att för att få ut mesta möjliga av ett diskussionsforum tycker jag personligen att tips och råd och bilder och fynd etc bäst samlas i en tråd, då slipper alla sitta och leta ut 54 olika trådar med tre svar i varje. Själv tycker jag det är jobbigt, jag blir glad när jag söker och hittar några få LÅNGA trådar i mitt ämne, hellre än många korta och ytliga.

Återigen; tycke och smak ska man inte diskutera (då blir man osams)
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Jag hade kunnat formulera mig trevligare i PM:et kan erkännas, ber om ursäkt till er tre jag skickade det till. Just då var jag så väldigt upprörd då det hade tagit sådan tid att skriva tråden, jag förstod ingenting av borttagandet och tråden hade utvecklat sig även åt det håll jag ville.

Enligt diskussionen på moderator-forumet ska du ha fått svar från Huvudmoderatorn på det forum där du lade tråden, med erbjudande om att få texten från ditt inlägg för att kunna starta en ny tråd med något korrigerad text.

Jag har fått ett svar idag vid två men inte någon motivering eller något erbjudande. Bara att jag kan fortsätta i en tråd på Hästmänniska (som ej var länkad till) som ska behandla samma ämne. Har letat runt och försökt gissa mig till vilken det ska vara. Men berörd moderator hade nog inte hunnit ta del av beslutet när hon skrev det.

Vi bör alla vara tacksamma för att vi har så många duktiga moderatorer här. Ibland kanske någon släpper igenom lite för mycket medan en annan kanske är lite väl nitisk. Hör i så fall av er till mig också så vi kan diskutera igenom det hela mellan moderatorerna och få en mer liknande linje.
Vissa skillnader mellan moderatorer och de olika forumen kommer nog alltid finnas.

Jag har varit övervägande mycket nöjd med moderatorerna på Buke genom åren och tycker att det är mycket tacksamt att de ställer upp. Tror dock aldrig jag har reagerat på att det skötts så här innan dock.
Kanske är det just för att det har drabbat mig som jag tycker/märker att det finns brister?
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Jag har varit övervägande mycket nöjd med moderatorerna på Buke genom åren och tycker att det är mycket tacksamt att de ställer upp. Tror dock aldrig jag har reagerat på att det skötts så här innan dock.
Kanske är det just för att det har drabbat mig som jag tycker/märker att det finns brister?

De som modererar på Buke sitter som sagt här på sin fritid, helt oavlönade och dessutom är alla helt vanliga människor. Och de flesta människor har faktiskt fel och brister, oavsett om man är användare eller moderator! Alltså kommer man nog aldrig att få uppleva att vare sig moderaratorer eller användare kommer att vara 100% nöjda.
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

De som modererar på Buke sitter som sagt här på sin fritid, helt oavlönade och dessutom är alla helt vanliga människor. Och de flesta människor har faktiskt fel och brister, oavsett om man är användare eller moderator! Alltså kommer man nog aldrig att få uppleva att vare sig moderaratorer eller användare kommer att vara 100% nöjda.

Det är därför jag skriver att jag är mycket tacksam att de ställer upp.
Det innebär väl dock inte att jag inte får påtala det jag tycker brister?
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Moderatorn gav mig tillstånd att posta den igen. :bow:
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Personligen tycker jag inte att tråden om Agria skulle få ligga kvar utan att bjuda in Agria att svara. Just kritik av enskilda bolags hanteirng kan faktiskt vara rätt vanskligt att publicera.

Då tycker jag att man skulle bjudit in Agria eftersom chefen gått igenom detta med sina Jurister och erkänt att man har begått ett misstag och satt upp egna regler genom att säga att man ej behöver betala ut ränteersättningen under 200 kr vilket strider mot räntelagen vad det gäller försäkringar ?

Och det är mycket pengar Bolaget sparat på detta så som sagt var bjud in Agrias chef hit till Bukefalos .

Mvh Mia
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Självklart är det upp till TRÅDSKAPAREN att i så fall bjud in parter till diskussion - vem ska annars göra det?!?
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Det är svårt för TRÅDSKAPAREN att bjuda in någon om tråden tas bort !?!?

Sen är det ju så att i vissa fall kanske man ska Pm Ts varför man vill ta bort en tråd och då under tiden ta in den till Moderator Forumet ,så jag som Ts antingen kan formulera om texten eller få en chans att kontakta vederbörande så denna kan få förklara sig dvs Bolaget .

Detta hinner dock aldrig ske för man tar enbart bort inlägg utan att informera vederbörande .
Och jag förstår att ni lägger ner tid men i en del gråsoner kanske man ska reda ut saker och allrahelst kunna svara på PM när en medlem skriver.
Mvh Mia
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Jag kan givetvis ha fel, men mig veterligen har jag aldrig struntat i ett pm från en användare i egenskap av moderator.Många privata går däremot bort, men det är en annan sak

Själv har jag fått en hel hög förfrågningar från användare som vill diskutera hur man gör si eller så för att få en intressant diskussonstråd. Då funderar vi tillsammans ut hur den ska läggas upp och sedan startar medlemmen tråden. Svårare än så är det inte.

I ditt fall kanske du borde ha bjudit in diskussionsparterna FÖRST och sedan startat tråden, det känns ju inte schysst att som "motdebatör" komma in efter tre sidor...
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Det var första gången jag reagerade på en moderering öht men missnöjd skulle jag inte kalla det, snarare förvånad över att ett inlägg som inte bröt mot några regler helt godtyckligt plockades bort.

Jag var inte ute efter att diskutera tycke och smak när jag skrev att x var förbannat snyggt, det var snarare en komplimang. Hade jag köpt nåt, visat upp det skulle jag bli glad om nån sa att de gillade det.
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 393
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 809
Senast: Madalitso
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
450
Senast: tott
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 224
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp