Diskmaskin diskar inte rent

Jag sköljer i princip aldrig av innan jag stoppar in i maskinen, dock bör man väl se till att det inte är för mycket potatismos eller ris kvar i kastruller då det kan ställa till det.

Jag kör i princip alltid samma program ett Auto-program 45-65 grader som snabbprogram ca en timme och 25 minuter.

Jag har aldrig haft spolglans eller salt i denna maskin en Bosch.
Ibland behöver jag göra rent bottensilen.

Största problemet jag har med diskmaskinen är väl att resten av familjen verkar ha väldigt svårt att förstå hur man öppnar luckan för att fylla på, lite enklare verkar det att plocka ut enstaka ren disk.
 
Okej! Vattnet är ju inte alls brunt eller missfärgat så då är det nog inte järn.. hm, jag får ta upp frågan med husbonden. Han borrade trots allt ny brunn förra året :confused:
Tycker ju att det ser ut som kalk faktiskt. I den mån man kan se det på bilder.
(Vi hade ju väldigt kalkhaltigt här förut men det går mjukgörare i vattnet från kommunen numera, ändå har jag salt i diskmaskinen iofs.)
 
Trollet har då suttit i de 3 senaste diskmaskinerna (efter ca 2 år slutar saltlampan att fungera) så min slutsats är att vattnet är trollet. På nåt sätt.
Trollet bor nog i huset och flyttar in i de nya diskmaskinerna vart efter.
Om det vore kalket så skulle vi också vara drabbade.
Det går inte att ha mer kalk i vattnet än vad vi har, då blir det grus.
 
Spännande, upplevt precis samma problem som TS. Ska med köpa rengöring o spolglans o pröva. Om "innersidan" av diskmaskinen är matt o liksom grå i ytan här o där, är det ett tecken på kalk?

Rekommenderar avkalkning (PRI) för t ex kaffebryggare. Fungerar jättebra. Brukar lägga på tidningspapper och fukta igenom för att låta det verka.
 
Har du så mycket järn i vattnet bör det nog utredas om det inte redan är gjort.
---
Missfärgat vatten är en av de vanligaste vattenpoblemen i borrad brunn, och åtgärdas enkelt med ett järnfilter. Ibland kan även andra olämpliga ämnen finnas i vattnet och behov för ett kombinationsfilter kan finnas. Genom resultatet från ett vattenprov och information om din vattentäkt tar vi fram den lösning som passar bäst för just ditt vatten.

Blir man sjuk av järnhaltigt vatten?​

Järn och mangan förekommer rikligt i jordskorpan där de löses upp i genomströmmande vatten och hamnar i grundvattnet. Vi upptäcker det oftast genom brunt missfärgat vatten. Järnhalten i dricksvatten bör ligga under 0,5 mg/l, men ibland kan man uppleva problem med vattnet även vid lägre halter.

Hälsoaspekten av ett järnhaltigt dricksvatten är omdiskuterad. Det finns dock flera registrerade fall av diarréer, trötthet och värk i samband med intag av vatten med hög järnhalt.
----
https://aquainvent.se/missfargat-vatten/
Vi hade 23 mg/l (japp, 23 inte 2,3) innan vi satte in vårt järnfilter. Det vattnet var helt odrickbart :wtf:, ändå fick det godkänt med anmärkning på vattenprov eftersom det inte finns någon övre gräns för järn......
 
Hörde med sambon och med våra diskmaskinstabletter så ska man inte behöva vare sig salt eller spolglans. Visste väl att han hade koll!
Och jag har hört tvärt om, att man ofta behöver fylla på trots att tabletten innehåller ”allt”. Stämmer också med vår maskin. Vi köper enbart märkesprodukter så som YES Platinum men behöver ändå då och då fylla på både salt och spolglans för att disken ska bli ren utan fläckar och smutskorn. Mjukt vatten här med.
 
Tabletter med "spolglans" är mest bara ljug, tyvärr.

Vad använder du? (jag har ju både en vanlig tablett som Yes eller Finish och salt och spolglans, eftersom jag förutsatt och hört att tabletterna inte räcker. Osäker på vattnet, var superhårt men jag tror vattenverket har mjukgörare i numera.)
 
Vad använder du? (jag har ju både en vanlig tablett som Yes eller Finish och salt och spolglans, eftersom jag förutsatt och hört att tabletterna inte räcker. Osäker på vattnet, var superhårt men jag tror vattenverket har mjukgörare i numera.)
Jag använder också tablett och spolglans, salt använder jag inte då det är mjukt vatten här. Antagligen borde jag använda pulver, men smidigt med tablett.
 
Och jag har hört tvärt om, att man ofta behöver fylla på trots att tabletten innehåller ”allt”. Stämmer också med vår maskin. Vi köper enbart märkesprodukter så som YES Platinum men behöver ändå då och då fylla på både salt och spolglans för att disken ska bli ren utan fläckar och smutskorn. Mjukt vatten här med.
Tabletter med "spolglans" är mest bara ljug, tyvärr.


Då har vi en bra diskmaskin, för vi har aldrig haft problem med fläckar eller smutsig disk.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att bli tokig! Diskmaskinen diskar inte rent. Allting i övre korgen får en äcklig hinna med bös efter disken.. Jag har...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
4 765
Senast: Jeffery
·
Hemmet Vi har fått problem med vår diskmaskin och jag känner mig lite okunnig😅 1. För ett tag sedan fick vi felkod för att filtrena behövde...
2
Svar
21
· Visningar
1 712
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 812
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp