Diskmaskin diskar inte rent

Men lägger du inte mycket tid på att skölja av disken och sedan stoppa i den i maskinen och ta ur den ur maskinen in i skåp och lådor? Jag har tänkt på det ibland när jag ser vad mamma gör, allt liksom extra arbete det tillför, innan hon är klar hade jag hunnit diska allt och satt i ett diskställ.

Jag är uppvuxen med diskmaskin men har aldrig haft som vuxen.
Nej jag bara dumpar disken i maskinen utan att använda mer vatten (skrapar av), eftersom det anses miljövänligare/vattenbesparande.

Tar långt grytprogram alltid, tror det är det "normala" (har kort 30 min varmt och ett längre eco)

Det sägs att det är miljöbesparande att diska per maskin jämfört med för hand.

Enligt Konsumentverket kan en familj med fyra personer spara 750 kWh per år, vilket motsvarar 850 kr/år, genom att diska med en modern energieffektiv diskmaskin. Och vattenräkningen minskar med cirka 400 kr/år eftersom maskindisk bara kräver en tiondel så mycket vatten
Några andra tips på hur du diskar så miljövänligt som möjligt:

• Skölj inte disken innan du stoppar in den i maskinen. Det räcker att skrapa av tallrikarna.
• Välj en storlek på diskmaskin som passar hushållet.
• Hellre en halv diskmaskin än en full diskho för hand!
• Använd energisparprogrammet.
• Anpassa diskmedelsdoseringen till mängden disk.
• Rengör filtren regelbundet så slipper du diska om.

Är uppvuxen utan diskmaskin men fick en när jag blev 30.
https://www.klimatsmart.se/nyheter/hushallsapparater/diskmaskin-mer-miljovanlig-an-handdisk.html

https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2017/spara-energi-pa-att-diska-i-diskmaskin/
Den största skillnaden i energianvändning visade sig dock ligga mellan att diska i diskmaskin och att diska för hand.

– Tvärtemot vad många kanske tror så går det faktiskt åt upp till fyra gånger mer energi att diska för hand. Det beror på att det går åt en större mängd varmvatten när man handdiskar, säger Helena Nilsson som ansvarar för testet på Energimyndighetens Testlab.

Är uppvuxen utan diskmaskin men fick en när jag blev 30 o flyttade in till en.
 
Mamma gör alltid det, noga. På ett ställe jag jobbade skulle vi också göra det, annars blev disken inte ren och det blev stopp stup i kvarten. Halva jobbet redan gjort liksom, har jag tänkt när vi står där och sköljer av och sätter in! :D
På jobbet kör de kortprogram, då måste det göras och blir ändå inte alltid rent och folk är irriterade hela tiden :D

Men det är "riktiga" husmödrar på jobbet som vet hur det ska bli rätt så det är ingen vits att försöka sätta på ett långprogram även om det finns tid till det.
 
Salt ? Asså ni pratar så konstiga saker... Spolglans får min maskin när jag kommer ihåg det...

Den började diska dåligt men läste någonstanns att man inte ska använda kortprogram så då började vi köra just varmaste programmet och problemet försvann... Min diskmaskin är 9 år gammal... Men ni säger alltså att hen blir gladare av lite salt ?
Hmm måste köpa för att se om det gör skillnad ;)

Förvisso Stockholm och vi har ju mjukt vatten...
 
Jag är diskmaskinsägare sedan juni 2017 och måste ställa frågan: Diskmaskinssalt - vad är det? :o Förväntas jag fylla på det, och i så fall var?
:D nu känner jag mig jättestolt! Hade noterat att en kollega hällde i mer grejs i jobbets maskin än diskmedlet någon gång så när jag blev med diskmaskin frågade jag helt dumt kassörskan på ICA, -ska jag ha något mer än det här? varvid hon kläckte ur sig salt och spolglans.

Jag läste faktiskt på innan jag hällde i saltet och fick reda på att du får inte spilla en massa salt inuti maskinen utan måste torka upp det när du hällt salt i salthålet, som är fyllt med vatten. Om du skakar till saltet en gång innan du häller så är det lättare. Salt och spolglans står där man köper diskmedel. I botten på maskinen finns kanske ett skruvlock där ska det in.

Lustig fakta, maskinen var helt tom på båda och luktade faktiskt lätt pyton när vi flyttade in. Men efter bara något långt program med salt och spolglans var den superfräsch och har stannat så åren sedan dess.

Tvättmaskinen luktade förresten också och jag var så himla besviken på den efter vår braiga maskin jag inte vågade installera, men några program med hög temperatur och inget sköljmedel och man kommer ihåg att rengöra vaddetnuheterfiltret i botten så är den nu faktiskt helt ok.
 
Jag tycker överhuvudtaget att disk inte blir riktigt ren i diskmaskin. Tallrikarna får en unken lukt t.ex. och måste diskas om, och även med en splirrans ny diskmaskin verkar samma smutsiga sköljvatten gå runt runt utan att bytas. När programmet är klart ligger smutsigt sköljvatten kvar i botten av maskinen.

Vi diskar för hand sedan ett par år tillbaka, då vi är less på diskmaskiner som inte gör disken ren, men jag börjar bli less och vill ha en maskin igen... Suck. Bara att kunna ställa undan smutsig disk är värt en maskin, dvs slippa ha allt stående i diskhon och intill.
Den enda gång det hänt oss att det legat smutsigt sköljvatten i botten på maskinen ringde vi reparatören och han fixade det.

När maskinen är klar och man haft luckan öppen någon minut är all disk torr och hela maskinen torr och squeaky.
 
Senast ändrad:
Men lägger du inte mycket tid på att skölja av disken och sedan stoppa i den i maskinen och ta ur den ur maskinen in i skåp och lådor? Jag har tänkt på det ibland när jag ser vad mamma gör, allt liksom extra arbete det tillför, innan hon är klar hade jag hunnit diska allt och satt i ett diskställ.

Jag är uppvuxen med diskmaskin men har aldrig haft som vuxen.

Jag bara skrapar bort det värsta och sen åker det in i diskmaskinen. Funkar jättebra!
 
Problem med diskmaskinen. Det som står i övre korgen blir inte rent. Det är fullt med kladd och skräp på disken när maskinen kört klart.
Jag har tagit loss armen och gjort rent den ordentligt.

Vad kan jag göra mer? Vad har hänt egentligen, den här fungerat prickfritt sen vi köpte den i våras..
Bäst svara på det här. De gånger det blivit så för mig har det alltid varit dags att rengöra silen som sitter ihop i tre olika delar och kan plockas ut och diskas i diskhon. Det är det lilla nätet i mitten av det mellanstora nätet som sitter i den håliga plattan :rofl: som brukar vara igenproppat och det händer framför allt om man haft typ för mycket potatismos eller ärtsoppa kvar på fat.

Men du hade ju rengjort silen så det var nog ingen hjälp.

(allt det här påminner mig om att det var längesedan jag ryckte silen ur tvättmaskinen)
 
Spännande, upplevt precis samma problem som TS. Ska med köpa rengöring o spolglans o pröva. Om "innersidan" av diskmaskinen är matt o liksom grå i ytan här o där, är det ett tecken på kalk?
 
Salt ? Asså ni pratar så konstiga saker... Spolglans får min maskin när jag kommer ihåg det...

Den började diska dåligt men läste någonstanns att man inte ska använda kortprogram så då började vi köra just varmaste programmet och problemet försvann... Min diskmaskin är 9 år gammal... Men ni säger alltså att hen blir gladare av lite salt ?
Hmm måste köpa för att se om det gör skillnad ;)

Förvisso Stockholm och vi har ju mjukt vatten...
På den maskin vi har nu så behövs det fyllas på salt då och då för att disken ska bli helt ren, bor också i stockholm. Har inte gjort det på tidigare maskin men den nya vill tydligen ha det. Om du tycker att din maskin diskar rent så kan du nog skippa saltet.
 
Spännande, upplevt precis samma problem som TS. Ska med köpa rengöring o spolglans o pröva. Om "innersidan" av diskmaskinen är matt o liksom grå i ytan här o där, är det ett tecken på kalk?
Det kan det nog vara, något borde det vara? Vår glänser liksom i metall och den har varit här sedan vi flyttade in, kanske 5 år och var uppenbart använd av de som bodde här innan så den är nog 7 år eller så eller 10+ o var med från byggdes.
 
Senast ändrad:
@Badger Okej jag förstår! Ja denna är också i metall men insidan är väldigt matt och känns liksom lite "dammig" när man skrapar nageln mot insidan.

@sjoberga Just det, järn också. Jag fyller på då o då med salt men kanske måste fylla på oftare? Funkar det på järn också? Vattnet är ganska hårt, från egen brunn på gården. Vad är avhärdare?
 
---
Avhärdare
Vid hårt vatten kan kalkfläckar bildas på glas och bestick. Även diskmaskinen kan få en beläggning. De flesta diskmaskiner idag har avhärdare vilket är nödvändigt vid en hårdhetsgrad runt 7–8° dH. För att avhärdaren ska fungera behöver du fylla på diskmaskinssalt när maskinen anger det i displayen. De allra flesta behöver dock inte aktivera sin avhärdare med salt eftersom vattnet i kranen är mjukare än 7°dH.
---
https://www.cylinda.se/produktguide/kok/diskmaskiner
 
@Badger Okej jag förstår! Ja denna är också i metall men insidan är väldigt matt och känns liksom lite "dammig" när man skrapar nageln mot insidan.

@sjoberga Just det, järn också. Jag fyller på då o då med salt men kanske måste fylla på oftare? Funkar det på järn också? Vattnet är ganska hårt, från egen brunn på gården. Vad är avhärdare?

Nej, inte mot järn. Saltet och avhärdaren är mot kalk (det som definierar hårt vatten). Avhärdaren är det som du fyller på salt i, så finns det saltbehållare så finns det avhärdare. Det brukar finnas en indikator för när salthalten är för låg och salt behöver fyllas på. Även om den funktionen aldrig fungerar särskilt länge i just mina diskmaskiner.
 
Brukar vara lucka i botten på maskinen med den här symbolen på


Visa bifogad fil 84534


Jag är inte hundra på att alla maskiner har avhärdare men det har alltid funnits på mina.

Hittade den! :up:

4BFCB5A4-62CC-4B60-8F45-792F52449B44.jpeg
 
@Badger Okej jag förstår! Ja denna är också i metall men insidan är väldigt matt och känns liksom lite "dammig" när man skrapar nageln mot insidan.

@sjoberga Just det, järn också. Jag fyller på då o då med salt men kanske måste fylla på oftare? Funkar det på järn också? Vattnet är ganska hårt, från egen brunn på gården. Vad är avhärdare?

Har du så mycket järn i vattnet bör det nog utredas om det inte redan är gjort.
---
Missfärgat vatten är en av de vanligaste vattenpoblemen i borrad brunn, och åtgärdas enkelt med ett järnfilter. Ibland kan även andra olämpliga ämnen finnas i vattnet och behov för ett kombinationsfilter kan finnas. Genom resultatet från ett vattenprov och information om din vattentäkt tar vi fram den lösning som passar bäst för just ditt vatten.

Blir man sjuk av järnhaltigt vatten?​

Järn och mangan förekommer rikligt i jordskorpan där de löses upp i genomströmmande vatten och hamnar i grundvattnet. Vi upptäcker det oftast genom brunt missfärgat vatten. Järnhalten i dricksvatten bör ligga under 0,5 mg/l, men ibland kan man uppleva problem med vattnet även vid lägre halter.

Hälsoaspekten av ett järnhaltigt dricksvatten är omdiskuterad. Det finns dock flera registrerade fall av diarréer, trötthet och värk i samband med intag av vatten med hög järnhalt.
----
https://aquainvent.se/missfargat-vatten/
 
Nej, inte mot järn. Saltet och avhärdaren är mot kalk (det som definierar hårt vatten). Avhärdaren är det som du fyller på salt i, så finns det saltbehållare så finns det avhärdare. Det brukar finnas en indikator för när salthalten är för låg och salt behöver fyllas på. Även om den funktionen aldrig fungerar särskilt länge i just mina diskmaskiner.
Okej, tack för du förtydligade :)
 
Har du så mycket järn i vattnet bör det nog utredas om det inte redan är gjort.
---
Missfärgat vatten är en av de vanligaste vattenpoblemen i borrad brunn, och åtgärdas enkelt med ett järnfilter. Ibland kan även andra olämpliga ämnen finnas i vattnet och behov för ett kombinationsfilter kan finnas. Genom resultatet från ett vattenprov och information om din vattentäkt tar vi fram den lösning som passar bäst för just ditt vatten.

Blir man sjuk av järnhaltigt vatten?​

Järn och mangan förekommer rikligt i jordskorpan där de löses upp i genomströmmande vatten och hamnar i grundvattnet. Vi upptäcker det oftast genom brunt missfärgat vatten. Järnhalten i dricksvatten bör ligga under 0,5 mg/l, men ibland kan man uppleva problem med vattnet även vid lägre halter.

Hälsoaspekten av ett järnhaltigt dricksvatten är omdiskuterad. Det finns dock flera registrerade fall av diarréer, trötthet och värk i samband med intag av vatten med hög järnhalt.
----
https://aquainvent.se/missfargat-vatten/
Okej! Vattnet är ju inte alls brunt eller missfärgat så då är det nog inte järn.. hm, jag får ta upp frågan med husbonden. Han borrade trots allt ny brunn förra året :confused:
 

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att bli tokig! Diskmaskinen diskar inte rent. Allting i övre korgen får en äcklig hinna med bös efter disken.. Jag har...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
4 750
Senast: Jeffery
·
Hemmet Vi har fått problem med vår diskmaskin och jag känner mig lite okunnig😅 1. För ett tag sedan fick vi felkod för att filtrena behövde...
2
Svar
21
· Visningar
1 699
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 889
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 764
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp