Diskmaskin diskar inte rent

Var fyller jag på det?
Brukar vara lucka i botten på maskinen med den här symbolen på


7B541C39-A6FD-4B3F-97A4-8C095A581E3F.jpeg



Jag är inte hundra på att alla maskiner har avhärdare men det har alltid funnits på mina.
 
Lilla jag med vår senaste diskmaskin:

Visa bifogad fil 84537
Men så ska de inte användas! Här är vi inne på detaljer som programval och salt, så kommer det här. ;)

Det där skulle möjligen kunna vara från en amerikansk bruksanvisning där det listas eviga scenarios om hur man inte ska använda sin produkt som skydd mot ohemula stämningar.

Å andra sidan kanske det gav en nöjdare kund?
 
Brukar vara lucka i botten på maskinen med den här symbolen på


Visa bifogad fil 84534


Jag är inte hundra på att alla maskiner har avhärdare men det har alltid funnits på mina.

Tack! Ska kika på det. Insåg förresten att jag har haft diskmaskin sedan (hade ju en i lägenheten också (en Electrolux :down:) mellan 2013-2017 utan att reflektera överbehovet av diskmaskinssalt. Kanske det är ett tecken på mjukt vatten?
 
Tack! Ska kika på det. Insåg förresten att jag har haft diskmaskin sedan (hade ju en i lägenheten också (en Electrolux :down:) mellan 2013-2017 utan att reflektera överbehovet av diskmaskinssalt. Kanske det är ett tecken på mjukt vatten?
Förmodligen. Eller fel förväntningar på resultatet :)

Om man inte har synligt hårt vatten (allt nära vatten får kalkbeläggningar) så kan man fylla på ändå och se om det blir skillnad . Då behöver man dessutom sedan ”aldrig” göra det igen. Men vet man att man har väldigt mjukt vatten är det nog ingen poäng.
 
Jag är diskmaskinsägare sedan juni 2017 och måste ställa frågan: Diskmaskinssalt - vad är det? :o Förväntas jag fylla på det, och i så fall var?
Brukar vara ett runt lock att skruva av i botten på maskinen. Brukar också följa med en tratt när man köper maskinen. Lättare att fylla rätt med den.

När man skruvat av locket så är utrymmet fullt med vatten och ska så vara.

Maskinsalt finns i affären bredvid diskmedlen. Man fyller i salt tills det når ända upp i hålet. Går i ett helt paket om de är totalslut.
 
Men så ska de inte användas! Här är vi inne på detaljer som programval och salt, så kommer det här. ;)

Det där skulle möjligen kunna vara från en amerikansk bruksanvisning där det listas eviga scenarios om hur man inte ska använda sin produkt som skydd mot ohemula stämningar.

Å andra sidan kanske det gav en nöjdare kund?

Jag var i alla fall jättenöjd när skiten åkte i (ut).
 
Alltså, det här med märke på diskmaskin. Helt generellt stämmer det kanske att de dyrare, mer välkända märkena, är bättre. Men den erfarenheten har vi inte haft med bänkdiskmaskiner. Första jag köpte gjorde jag en ordentlig genomgång av olika tester och kom fram till att den dyra Electrolux var klart bäst. Den funkade fint ett väldigt kort tag innan den började strula. Sedan köpte vi en begagnad knappt använd Bosch. Det var inte heller någon pärla. Efter det har vi haft en Matsui, vilket nästan var den billigaste maskinen som gick att hitta. Den har dessutom varit i särklass bäst.... :up:
Bänkdiskmaskiner är knepiga på ett annat sätt än de stora maskinerna.
Jag har f.ö. en Matsui tvättmaskin som är helt okej.
Den behövde få plats på ett visst sätt och hade det bästa formatet för det. Skitbillig så det fick liksom gå som det ville.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att bli tokig! Diskmaskinen diskar inte rent. Allting i övre korgen får en äcklig hinna med bös efter disken.. Jag har...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
4 765
Senast: Jeffery
·
Hemmet Vi har fått problem med vår diskmaskin och jag känner mig lite okunnig😅 1. För ett tag sedan fick vi felkod för att filtrena behövde...
2
Svar
21
· Visningar
1 711
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 809
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp