Disken blir inte ren!

Ni som säger att ni föredrar Yes, hur lyckas ni använda mer än halva paketet innan de j-la tabletterna sitter klistrade ihop och går sönder när man försöker separera dem för att använda? På jobbet är det hopplöst och likaså de gånger jag fått för mig att köpa för att prova.
Några i botten går sönder men inte till oanvändbarhet, bara i pulverdelen av dem. Har ni fuktigt hemma? (har inte testat Yes Platinum ännu)

Sedan om det flytande skulle rinna ut gör det inte jättemycket eftersom jag använde spolglans också (kanske i onödan iofs)
 
Njae, det tycker jag inte. En enkel enkät bland 5 kollegor visade unisont att 100% ogillade dessa tabletter och hade problemet med att de klibbar ihop och går sönder - även hemma.

Enda gemensamma observation verkar vara att vi odugliga användare låter påsen stå öppen i köksskåpen, kan det vara en hint? Att om man stänger den ordentligt så dras ingen fukt in i det känsliga skyddslagret?
Jag förvarar hela min påse i en otät plåtburk (två olika faktiskt). Har aldrig varit med om att en enda suttit ihop med de andra tror jag? Är dock alltid torr om händerna när jag hanterar tabletterna.
 
Händer det bara på övre där du har besticken så går det till vissa maskiner att köpa en korg och ha i understa "som vanligt".

Nu verkar det ju som om besticken blir sunkiga, men när jag jobbade på hotell så fick vi putsa alla besticken genom att doppa dem i kokande vatten och putsa dem med handdukar då de alltid fick någon hinna på sig trots att de diskades som allt annat.
Nu föreslår jag verkligen inte att du ska börja putsa dina bestick, mer att det är ett vanligt problem.

Som fler har varit inne på hade jag testat mig fram på olika spolglans och diskmaskinstabletter.
 
Händer det bara på övre där du har besticken så går det till vissa maskiner att köpa en korg och ha i understa "som vanligt".

Nu verkar det ju som om besticken blir sunkiga, men när jag jobbade på hotell så fick vi putsa alla besticken genom att doppa dem i kokande vatten och putsa dem med handdukar då de alltid fick någon hinna på sig trots att de diskades som allt annat.
Nu föreslår jag verkligen inte att du ska börja putsa dina bestick, mer att det är ett vanligt problem.

Som fler har varit inne på hade jag testat mig fram på olika spolglans och diskmaskinstabletter.
Nej, det är bara dricksglas i översta korgen.
 
Fast hjälper spolglans mot smuts?
Det är alltså ingen hinna eller nånting sånt, utan smuts. Glasen är renare när jag ställer in dem än när jag tar ut dem..
Det brukar hjälpa mot att ta bort hinnan tycker jag, är det däremot så att du hittar spagetti fasttorkat hjälper det inte.
 
Ni som säger att ni föredrar Yes, hur lyckas ni använda mer än halva paketet innan de j-la tabletterna sitter klistrade ihop och går sönder när man försöker separera dem för att använda? På jobbet är det hopplöst och likaså de gånger jag fått för mig att köpa för att prova.

Vi fyller över våra från påsen till en plasthink med hyfsat tätslutande lock, sen står hinken under diskbänken och vi har inte något problem med att tabletterna klibbar ihop.
 
Rent krasst så kan det inte vara så mycket annat än:

a) vattnet går inte upp i temperatur
b) diskmedlet gör inte sitt jobb
c) skrufs återcirkuleras av maskinen, även vid sköljning.
eller
d) vattnet spolar på fel ställen.

(d adderat i efterhand)

Eller en kombination.
 
Senast ändrad:
No shit :cautious: Och hur gör man det menar du?
Jag antar att den av oss som har den felande maskinen hemma hos sig har ett övertag i den processen; jag kommer inte åt din maskin, så tyvärr måste du blandas in i felsökningen.

Har du tillgång till en stektermometer?
Kör då maskinen, öppna luckan halvvägs in i programmet, mät vattentemperaturen.
Strax har du svar på a)
 
Jag antar att den av oss som har den felande maskinen hemma hos sig har ett övertag i den processen; jag kommer inte åt din maskin, så tyvärr måste du blandas in i felsökningen.

Har du tillgång till en stektermometer?
Kör då maskinen, öppna luckan halvvägs in i programmet, mät vattentemperaturen.
Strax har du svar på a)
Nej jag har ingen stektermometer.
 
Vi har slutat använda diskmaskin av samma anledning - disken blir inte ren. Den luktar och måste handdiskas igen efteråt. Och vi har haft säkert 4 olika diskmaskiner i huset under åren.

Det jag märkt är att det ligger kvar sköljvatten längst ner i maskinen sedan den diskat klart, sköljvatten som INTE ser rent ut. Dvs maskinen har sköljt med smutsvatten. Maskinen har rengjorts, filtren kollats, fått alla tillsatser den ska ha enligt vattenkvalitet osv osv. Jag TROR det är så att sköljvattnet inte rinner undan, antagligen är ledningarna för vågräta och vattnet rinner undan dåligt/inte alls. Skulle mao behövas en rörmokare som kunde kolla hur ledningarna ligger under golvet?
 
Det kan faktiskt vara så att den inte tömmer då avloppsslangen kanske saknar öppning. Diskmaskiner levereras ofta med slutan slang, dvs den måste kapas en bit vid installationen för att kunna tömma diskmaskinen. Värt att kontrollera!
 

Liknande trådar

Hemmet Problem med diskmaskinen. Det som står i övre korgen blir inte rent. Det är fullt med kladd och skräp på disken när maskinen kört klart...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
7 985
Senast: Keb71
·
Hemmet Min begagnade bänkdiskmaskin har börjat krångla. Jag har inte haft den så länge, men de första diskarna gick bra. Sen fyllde jag på...
Svar
12
· Visningar
1 319
Hemmet Vi har under en längre tid haft problem med att disken inte är ren när diskmaskinen är klar. Och det är inte så att matrester sitter...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 103
Senast: VLMF
·
Hemmet Blir smått galen! Disken, framförallt i överkorgen, blir inte ren! Dels verkar det inte som att den diskats och dessutom blir det...
Svar
9
· Visningar
4 023
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp