Disken blir inte ren!

Hade nyligen samma problem och bytte då från Yes Original till Yes Platinum, vilket löste problemet. Men jag tror egentligen att bekymret var att tabletterna var gamla (jumboförpackning, ensamhushåll), kan vara värt att testa om påsen inte är splitterny.
Mjo, vi kör en maskin om dagen så det går ju åt ganska fort.
 
Hade nyligen samma problem och bytte då från Yes Original till Yes Platinum, vilket löste problemet. Men jag tror egentligen att bekymret var att tabletterna var gamla (jumboförpackning, ensamhushåll), kan vara värt att testa om påsen inte är splitterny.
Yes platinum är märkbart bättre än alla andra jag testat genom åren.
 
Testat att avkalka diskmaskinen? Häll 2 dl ättika + 2 msk bikarbonat i botten av maskinen och kör ett program.
 
Ni som säger att ni föredrar Yes, hur lyckas ni använda mer än halva paketet innan de j-la tabletterna sitter klistrade ihop och går sönder när man försöker separera dem för att använda? På jobbet är det hopplöst och likaså de gånger jag fått för mig att köpa för att prova.
Visst att de kan klibba ihop lite men aldrig varit med om att de går sönder när man tar loss dem? Har använt yes i hur många år som helst och aldrig varit med om det du beskriver.
 
Visst att de kan klibba ihop lite men aldrig varit med om att de går sönder när man tar loss dem? Har använt yes i hur många år som helst och aldrig varit med om det du beskriver.

Det som händer är att de klibbar ihop i det där lagret som ska lösas upp och sen när man ska ta isär så blir det hål på båda så att det där flytande rinner ut och försvinner. I värsta fall rakt ner i påsen så att ännu fler klibbar ihop ännu mer. Men det finns kanske olika slags tabletter, de som jag finner överjävliga är just dem med flytande innehåll som topping.
 
Det som händer är att de klibbar ihop i det där lagret som ska lösas upp och sen när man ska ta isär så blir det hål på båda så att det där flytande rinner ut och försvinner. I värsta fall rakt ner i påsen så att ännu fler klibbar ihop ännu mer. Men det finns kanske olika slags tabletter, de som jag finner överjävliga är just dem med flytande innehåll som topping.
Det är sådana jag har och har som sagt aldrig varit med om att de går sönder. De klistrar ihop lite, men de sitter verkligen inte hårt utan lossar lätt från varandra utan att något går sönder.
 
Det som händer är att de klibbar ihop i det där lagret som ska lösas upp och sen när man ska ta isär så blir det hål på båda så att det där flytande rinner ut och försvinner. I värsta fall rakt ner i påsen så att ännu fler klibbar ihop ännu mer. Men det finns kanske olika slags tabletter, de som jag finner överjävliga är just dem med flytande innehåll som topping.
Skvätter det ner vatten i påsen där du har dem? Eller står de i en fuktig miljö?
 
Det som händer är att de klibbar ihop i det där lagret som ska lösas upp och sen när man ska ta isär så blir det hål på båda så att det där flytande rinner ut och försvinner. I värsta fall rakt ner i påsen så att ännu fler klibbar ihop ännu mer. Men det finns kanske olika slags tabletter, de som jag finner överjävliga är just dem med flytande innehåll som topping.
Mina blir så om jag tar tabletten med fuktiga fingrar (vilket ofta är fallet pga ja… kök och disk) men om man alltid tar tabletten ur påsen med torra händer så klibbar de inte ihop.
 
Hade nyligen samma problem och bytte då från Yes Original till Yes Platinum, vilket löste problemet. Men jag tror egentligen att bekymret var att tabletterna var gamla (jumboförpackning, ensamhushåll), kan vara värt att testa om påsen inte är splitterny.
Kan dismaskinstabletter bli gamla :eek:, brukar köpa 100 pack å går åt som standard en i veckan ibland 2.
 
Jag kan inte använda tabletter i min maskin. Har en 45cm. Då blir det för mycket medel. Å sen vill jag ha spolglans själv i maskinen. Inte den mängd som tex yes anser ska vara
 
Jag håller på att bli tokig! Diskmaskinen diskar inte rent. Allting i övre korgen får en äcklig hinna med bös efter disken..

Jag har provat att göra rent spolarmarna med nål, tandpetare och sköljning. Jag har testat byta diskmedel. Jag har kört rengöring i hela maskinen. Fyllt på salt och spolglans

Hjälp! Maskinen är bara tre år ungefär, den kan väl inte ha gjort sitt redan?
Antar att du rengjort alla delarna i silen? (menar eftersom du inte skrev det)
Eller alltid kör 30 min och aldrig grytprogrammet tex.

Ah ser nu att du har rensat filtret :)

(salt?)
 
Skvätter det ner vatten i påsen där du har dem? Eller står de i en fuktig miljö?

Njae, det tycker jag inte. En enkel enkät bland 5 kollegor visade unisont att 100% ogillade dessa tabletter och hade problemet med att de klibbar ihop och går sönder - även hemma.

Enda gemensamma observation verkar vara att vi odugliga användare låter påsen stå öppen i köksskåpen, kan det vara en hint? Att om man stänger den ordentligt så dras ingen fukt in i det känsliga skyddslagret?
 
Värt ett försök. Vi har visserligen väldigt lite kalk i vattnet här. Och det känns lite konstigt att det bara skulle påverka övre korgen. Men jag testar!
Jag äger en tvättmaskin som är sjukt känslig för kalk, så det kan ändå vara värt ett försök. Alla vitvaror ska ju vara så smarta med att anpassa vattenmängd och tid och allt. När min tvättmaskin behöver avkalkas larmar den för lågt vattentryck och sedan luktar tvätten lite unket eftersom maskinen troligtvis tar mindre vatten. Tog mig ett par år att komma på att det har med avkalkningen att göra. Sjukt irriterande!!! 😡
 
Njae, det tycker jag inte. En enkel enkät bland 5 kollegor visade unisont att 100% ogillade dessa tabletter och hade problemet med att de klibbar ihop och går sönder - även hemma.

Enda gemensamma observation verkar vara att vi odugliga användare låter påsen stå öppen i köksskåpen, kan det vara en hint? Att om man stänger den ordentligt så dras ingen fukt in i det känsliga skyddslagret?
Jag försvarar diskmedel i städskåpet. Har en mugg som jag fyller med tabletter och tar från till vardags, själva påsen ligger försluten i en plastback och öppnas bara när jag ska fylla på i muggen. De hinner ju ligga ett tag i den där muggen men inte alls lika länge som om jag hade haft påsen öppen. Kan säkert spela roll.
 
Njae, det tycker jag inte. En enkel enkät bland 5 kollegor visade unisont att 100% ogillade dessa tabletter och hade problemet med att de klibbar ihop och går sönder - även hemma.

Enda gemensamma observation verkar vara att vi odugliga användare låter påsen stå öppen i köksskåpen, kan det vara en hint? Att om man stänger den ordentligt så dras ingen fukt in i det känsliga skyddslagret?

Våran påse står öppnad under diskbänken, enstaka tabletter kan klibba lite när man varit nere med en diskblöt hand, men aldrig så att de gått sönder.
Vi har också delad uppfattning om dem hemma, min man köper alltid andra "torra" tabletter istället :D
 

Liknande trådar

Hemmet Problem med diskmaskinen. Det som står i övre korgen blir inte rent. Det är fullt med kladd och skräp på disken när maskinen kört klart...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
7 985
Senast: Keb71
·
Hemmet Min begagnade bänkdiskmaskin har börjat krångla. Jag har inte haft den så länge, men de första diskarna gick bra. Sen fyllde jag på...
Svar
12
· Visningar
1 319
Hemmet Vi har under en längre tid haft problem med att disken inte är ren när diskmaskinen är klar. Och det är inte så att matrester sitter...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 103
Senast: VLMF
·
Hemmet Blir smått galen! Disken, framförallt i överkorgen, blir inte ren! Dels verkar det inte som att den diskats och dessutom blir det...
Svar
9
· Visningar
4 023
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp