Djur i skyddsrum (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 20)

Lite lätt OT... men jag fattar inte varför så många (både här och IRL) verkar ha skyddsrum som någon form av snuttefilt?

De är användbara vid en större attack mot viktiga mål i en stadsmiljö. Många av oss här på Buke bor lantligt pga djur, dvs skyddsrum är en icke-fråga.

Så länge en inte bor nära ett viktigare skyddsobjekt (dammar, militära installationer, flygplatser tex) så ska det mycket till innan en fiende bombar en. Tom delar av stor-Stockholm är inte intressanta att bomba initialt. Sedan kan de givetvis missa men det är en annan femma.
 
Lite lätt OT... men jag fattar inte varför så många (både här och IRL) verkar ha skyddsrum som någon form av snuttefilt?

De är användbara vid en större attack mot viktiga mål i en stadsmiljö. Många av oss här på Buke bor lantligt pga djur, dvs skyddsrum är en icke-fråga.

Så länge en inte bor nära ett viktigare skyddsobjekt (dammar, militära installationer, flygplatser tex) så ska det mycket till innan en fiende bombar en. Tom delar av stor-Stockholm är inte intressanta att bomba initialt. Sedan kan de givetvis missa men det är en annan femma.

Kan tillägga att jag är glad att det inte finns något militärstrategiskt viktigt i närheten av mig. Jag hade varit betydligt mer bekymrad om jag bott granne med SSAB Domnarvet...

Mitt hus står så högt att jag klarar mig om de spränger Trängslet också, till skillnad från mina grannar nedanför.
 
Lite lätt OT... men jag fattar inte varför så många (både här och IRL) verkar ha skyddsrum som någon form av snuttefilt?

De är användbara vid en större attack mot viktiga mål i en stadsmiljö. Många av oss här på Buke bor lantligt pga djur, dvs skyddsrum är en icke-fråga.

Så länge en inte bor nära ett viktigare skyddsobjekt (dammar, militära installationer, flygplatser tex) så ska det mycket till innan en fiende bombar en. Tom delar av stor-Stockholm är inte intressanta att bomba initialt. Sedan kan de givetvis missa men det är en annan femma.
Jag tror att man bara diskuterar, inte att man tror att man ska sitta där och trycka från sett krig startar tills det är över några år senare. Det blir nog bara så lätt inrutat i diskussioner.
 
Jag tror att man bara diskuterar, inte att man tror att man ska sitta där och trycka från sett krig startar tills det är över några år senare. Det blir nog bara så lätt inrutat i diskussioner.

Kanske men främst IRL har jag sett en del mer eller mindre tror att har en tillgång till skyddsrum så är allt ok. Jag fattar inte den inställningen men jag antar att det är en kombination av att inte vilja föreställa sig en väpnad konflikt på vår mark samt brist på kunskap.
 
Kan tillägga att jag är glad att det inte finns något militärstrategiskt viktigt i närheten av mig. Jag hade varit betydligt mer bekymrad om jag bott granne med SSAB Domnarvet...

Mitt hus står så högt att jag klarar mig om de spränger Trängslet också, till skillnad från mina grannar nedanför.
Jag har konstaterat att Dala Airport möjligtvis kan vara ett mål om Sverige skulle intas, men jag har svårt att tänka mig att de skulle bomba min trakt trots närheten till den.
SSAB Domnarvet hade jag inte ens tänkt på, det är ännu närmre. Och nuförtiden spenderar jag nästan all min tid hos min partner som bor typ en promenad bort från just SSAB.

Ska kanske skatta mig lycklig över min "det händer inte mig"-inställning. Det värsta som kan hända är typ att jag kan behöva ha mycket tålamod om en lättskrämd vän går och inbillar sig att hon ska få en bomb i huvudet när vi är på Kupolen :laugh:
 
Jag tror de som ska använda skyddsrummet slänger ut prylarna jäkligt fort när det blir uppenbart att det behövs, så det hade jag inte oroat mig för.
Visst, om de kommer in vill säga och har sen en bultsax eller andra verktyg tillgängliga att nappa åt sig lite snabbt för att komma in i förråden. Att försöka trycka in maximalt med människor i ett litet utrymme snabbt samtidigt som att man försöker få ut saker därifrån känns inte riktigt optimalt det heller. Så jo, jag skulle tro att det blir ett problem om det är något som okända människor i grupp ska försöka lösa i en pressad situation.
 
Så du tror att majoriteten skulle ignorera att skyddsrummet de förväntas ta skydd i är fullt av skräp? Det handlar inte om personalrekrytering utan om att rädda sitt eget liv. Skulle du ignorerat en förfrågan om att göra iordning skyddsrummet som kan rädda ditt liv behöver tömmas? Jag skulle ställt upp alla gånger och känner inte någon som skulle vägrat om de bara hade möjlighet. De flesta är rädda om sitt liv.

Att inte ta med prylar/djur som inte hör hemma i ett skyddsrum handlar inte bara om allergier som sagt, utan att göra plats för alla, att syret ska räcka och temperaturen ska vara dräglig. Och angående allergi så är det en enorm skillnad att vistas i samma rum som ett djur och att vistas i ett rum där det finns folk som umgåtts med djur.
Jag tror att väldigt många skulle känna att hela situationen var overklig och inte speciellt sannolik ända tills det var uppenbart att det hände på riktigt.
 
Jag har konstaterat att Dala Airport möjligtvis kan vara ett mål om Sverige skulle intas, men jag har svårt att tänka mig att de skulle bomba min trakt trots närheten till den.
SSAB Domnarvet hade jag inte ens tänkt på, det är ännu närmre. Och nuförtiden spenderar jag nästan all min tid hos min partner som bor typ en promenad bort från just SSAB.

Ska kanske skatta mig lycklig över min "det händer inte mig"-inställning. Det värsta som kan hända är typ att jag kan behöva ha mycket tålamod om en lättskrämd vän går och inbillar sig att hon ska få en bomb i huvudet när vi är på Kupolen :laugh:

SSAB är tyvärr ett högintressant mål.

Jag kör väl lite på samma inställning, händer det så händer det. Att gå och oroa sig konstant är bara jobbigt. Kupolen är mest farligt för mitt blodtryck, en massa människor som är i vägen ju! :rofl: Ja, jag är en lantis som är van att ta långa kliv :D
 
Då kan vi ju om vi går till det extrema lägga ner allt bistånd till t.ex. Ukraina nu då? Låta de ukrainska och ryska soldaterna ha ihjäl varandra bäst de vill, och låta resten svälta eller frysa ihjäl, även barn, vad de nu kan belastas för. Strunta i det lidande det skapar för att det möjligen ger något bättre på sikt; färre människor som kan bidra till miljöförstöring och i bästa fall ett fullskaligt världskrig som kan slå ut en än större del av mänskligheten. Det finns nog ett och annat även husdjur som får det bättre oavsett vad som sker, med tanke på att alla djur knappast mår väl av den djurhållning de tvingas leva under.

Igen: Mitt hjärta blöder och ömmar något extremt för djur och jag håller med om deras oskyldighet i all grymhet som vi människor utsätter både dem och vår gemensamma planet för. Men jag häpnar faktiskt en del över tongången här inne (trots full förståelse för att man är beredd att gå långt för att rädda sina djur om fara hotar) medan ett fullskaligt krig de facto just nu pågår bara några timmar bort och skapar ett enormt lidande för generationer framöver. Man kan ju hoppas att en väpnad konflikt inte kommer hit för här verkar man ju inte kunna räkna med någon större solidaritet.
Läs det jag skrev igen. Om folk DÖR. Lidande är inte att dö och att lida har jag inte uttalat mig om - men jag kan göra det nu. Lidande tycker jag ingen förtjänar - oavsett art.
 
Kanske men främst IRL har jag sett en del mer eller mindre tror att har en tillgång till skyddsrum så är allt ok. Jag fattar inte den inställningen men jag antar att det är en kombination av att inte vilja föreställa sig en väpnad konflikt på vår mark samt brist på kunskap.
Det är ju ett litet märkligt resonemang tycker jag. I ett skyddsrum är man ju bara när det är som värst, sedan kravlar man sig ur sin håla och tar reda på vad som sker härnäst liksom. Vad man ska göra, var man kan hitta mat, var man ska och kan vara behjälplig osv.

Men i alla jag, när jag sett bilder på lägenhetshusen som bombats nu i Ukraina, så tänker jag att om jag suttit i ett skyddsrum och haft hunden i min lägenhet där, helt enligt reglerna, så hade jag mått så sjukt dåligt av att upptäcka att i huset där min lägenhet befann sig ligger i spillror och min hunds kroppsdelar i rasmassorna lite här och där. Han förtjänar bättre öde än det. Så jag förstår absolut att det väcker många många känslor.
 
Det är ju ett litet märkligt resonemang tycker jag. I ett skyddsrum är man ju bara när det är som värst, sedan kravlar man sig ur sin håla och tar reda på vad som sker härnäst liksom. Vad man ska göra, var man kan hitta mat, var man ska och kan vara behjälplig osv.

Men i alla jag, när jag sett bilder på lägenhetshusen som bombats nu i Ukraina, så tänker jag att om jag suttit i ett skyddsrum och haft hunden i min lägenhet där, helt enligt reglerna, så hade jag mått så sjukt dåligt av att upptäcka att i huset där min lägenhet befann sig ligger i spillror och min hunds kroppsdelar i rasmassorna lite här och där. Han förtjänar bättre öde än det. Så jag förstår absolut att det väcker många många känslor.

Min observation (och vidarespinn) gällde alltså bara människor, inte djur. Dvs folk som tror att de kommer att klara sig bra bara de har tillgång till ett skyddsrum. Det är som sagt för mig helt obegripligt.
 
SSAB är tyvärr ett högintressant mål.

Jag kör väl lite på samma inställning, händer det så händer det. Att gå och oroa sig konstant är bara jobbigt. Kupolen är mest farligt för mitt blodtryck, en massa människor som är i vägen ju! :rofl: Ja, jag är en lantis som är van att ta långa kliv :D
Ja det säger egentligen sig självt. Järnvägen här lär vara intressant också då det är en knutpunkt. Jag bor 2 km från järnvägsstationen promenadvägen, yeeey :laugh:

Ja men precis! Här var det lika efter terrordådet i Stockholm, vännen gick runt och var rädd hela tiden. Varför någon skulle vilja bomba typ Kupolen visste hon inte själv heller. Det gick åt en hel del tålamod och förklarande innan hon kunde slappna av. Själv är jag född med "det händer inte mig". Det värsta som kan hända är typ att behöva gå till Kupolen på mellandagsrean ;)
 
Visst, om de kommer in vill säga och har sen en bultsax eller andra verktyg tillgängliga att nappa åt sig lite snabbt för att komma in i förråden. Att försöka trycka in maximalt med människor i ett litet utrymme snabbt samtidigt som att man försöker få ut saker därifrån känns inte riktigt optimalt det heller. Så jo, jag skulle tro att det blir ett problem om det är något som okända människor i grupp ska försöka lösa i en pressad situation.
Där jag bodde förut var det några snabba steg upp för en trappa och in i min lägenhet för att hämta en bultsax. Vilket nog finns hos flera av grannarna i ett sådant hus. Jag tror nog att man samarbetar rätt bra ändå när kriget knackar på stenhårt och skyddsrum är ett faktum!
 
Ja det säger egentligen sig självt. Järnvägen här lär vara intressant också då det är en knutpunkt. Jag bor 2 km från järnvägsstationen promenadvägen, yeeey :laugh:

Ja men precis! Här var det lika efter terrordådet i Stockholm, vännen gick runt och var rädd hela tiden. Varför någon skulle vilja bomba typ Kupolen visste hon inte själv heller. Det gick åt en hel del tålamod och förklarande innan hon kunde slappna av. Själv är jag född med "det händer inte mig". Det värsta som kan hända är typ att behöva gå till Kupolen på mellandagsrean ;)

Jag tycker det räcker med lönefredag/helg... :cautious:

*end of OT*
 
Min observation (och vidarespinn) gällde alltså bara människor, inte djur. Dvs folk som tror att de kommer att klara sig bra bara de har tillgång till ett skyddsrum. Det är som sagt för mig helt obegripligt.
Det beror kanske på att man tänker att det är till för det extrema och när det inte är så nära just där man är så är det större chans att överleva? Har inte tänkt så långt på det. Märkligt nog pratas det rätt lite om det här i min närhet. Förde kriget på tal på jobbet med några kollegor, men det byttes snabbt samtalsämne. Som vanligt när det är något jobbigt....
 
Lite lätt OT... men jag fattar inte varför så många (både här och IRL) verkar ha skyddsrum som någon form av snuttefilt?

De är användbara vid en större attack mot viktiga mål i en stadsmiljö. Många av oss här på Buke bor lantligt pga djur, dvs skyddsrum är en icke-fråga.

Så länge en inte bor nära ett viktigare skyddsobjekt (dammar, militära installationer, flygplatser tex) så ska det mycket till innan en fiende bombar en. Tom delar av stor-Stockholm är inte intressanta att bomba initialt. Sedan kan de givetvis missa men det är en annan femma.
Nä, jag är också lite förvånad över strida strömmen av kommentarer när MSB och Krisinformation postar något i mitt sociala flöde nu. Mycket om att "hur ska jag kunna höra Hesa Fredrik när jag bor i där jag bor" och "jag har fem mil till närmaste skyddsrum, hur har ni tänkt att jag ska hinna dit, och det finns inte plats åt oss alla ju". Känns som att de ryskunderstödda nättrollen har mobiliserat rejält för att späda på oron. För mig som bor i stad där det definitivt finns mål som är militärintressanta att bomba så låter det som de här människorna bor på ställen som vore perfekta att sitta på om skiten träffar fläkten.
 

Liknande trådar

Svar
248
· Visningar
9 990
Senast: Lingon
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 013
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 495
Senast: Sezziyanen
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp