Bukefalos 28 år!

Djur i skyddsrum (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 20)

Där jag bodde förut var det några snabba steg upp för en trappa och in i min lägenhet för att hämta en bultsax. Vilket nog finns hos flera av grannarna i ett sådant hus. Jag tror nog att man samarbetar rätt bra ändå när kriget knackar på stenhårt och skyddsrum är ett faktum!
Ok, skönt om du tror det. Jag tror snarare att panikslagna människor i grupp kombinerat med trånga utrymmen inte bäddar för spontant påkommet bra samarbete. Alls. Men absolut om det blir något långsiktigt och situationen tillfälligt lugnar ner sig att det istället röjs upp till nästa gång.

Nu är det närmaste skyddsrumsliknande jag har tillgång till en jordkällare och det lär jag precis som @athena_arabians är inne på knappast tro att jag har nytta av utan jag får helt enkelt hoppas på att jag har tillräckligt gott om tid på mig för att ta mig någon annan stans där attacker är mindre sannolikt än att vara hemma isf.
 
Ok, skönt om du tror det. Jag tror snarare att panikslagna människor i grupp kombinerat med trånga utrymmen inte bäddar för spontant påkommet bra samarbete. Alls. Men absolut om det blir något långsiktigt och situationen tillfälligt lugnar ner sig att det istället röjs upp till nästa gång.

Nu är det närmaste skyddsrumsliknande jag har tillgång till en jordkällare och det lär jag precis som @athena_arabians är inne på knappast tro att jag har nytta av utan jag får helt enkelt hoppas på att jag har tillräckligt gott om tid på mig för att ta mig någon annan stans där attacker är mindre sannolikt än att vara hemma isf.

Eh... jag litar definitivt inte på min jordkällare :crazy: Dvs jag tänker absolut inte ta skydd där :p
 
Jisses vad folk är negativa, dålig tillit till sin medmänniska. Jag är helt övertygad om att folk kommer tömma skyddsrummen illa kvickt om de upptäcker att fastighetsägaren inte har gjort det. Jag tror inte att folk i allmänhet gärna dömer sina grannar till skada eller död om man har valet att samarbeta och rädda alla.
 
Jisses vad folk är negativa, dålig tillit till sin medmänniska. Jag är helt övertygad om att folk kommer tömma skyddsrummen illa kvickt om de upptäcker att fastighetsägaren inte har gjort det. Jag tror inte att folk i allmänhet gärna dömer sina grannar till skada eller död om man har valet att samarbeta och rädda alla.
Ja precis, nog tusan hade jag och kidsen röjt vårt närmaste skyddsrum ihop med våra grannar om det skulle vara fullt med bråte i en krissituation. Och nog tusan hade jag eller äldste sonen *burit* ner vår nittioåriga granne i skyddsrummet om så skulle behövas, och sett till att hon fick av vår mat. För det är den anständiga saken att göra.
 
Jisses vad folk är negativa, dålig tillit till sin medmänniska. Jag är helt övertygad om att folk kommer tömma skyddsrummen illa kvickt om de upptäcker att fastighetsägaren inte har gjort det. Jag tror inte att folk i allmänhet gärna dömer sina grannar till skada eller död om man har valet att samarbeta och rädda alla.
Det har inget med tillit att göra utan baseras på att de som agerar ”rätt” i krissituationer där många drabbas av panik är de som mentalt förberett sig och inser att det är allvar i tid, är välinformerade och har tränat på liknande situationer förut.

Vem här har någonsin deltagit i en övning med att ställa iordning ett skyddsrum eller ens mottagit information från sin hyresvärd/bostadsrättsförening/fastighetsägare om hur det ska gå till?

Ska det gå smidigt så bygger det ju dessutom på att de som inte kan själv får hjälp, att alla 50 lägenhetsinnehavare inte försöker åka hiss/springa i trapphuset med sina saker samtidigt osv och det bör för allas skulle vara planerat i förväg. Jag har varit med om alldeles för många dåligt planerade brandövningar där folk gjort saker som kunde varit livsfarligt i en skarp situation för att tro på ”det löser sig för att folk är snälla”.
 
Senast ändrad:
Det har inget med tillit att göra utan baseras på att de som agerar ”rätt” i krissituationer där många drabbas av panik är de som mentalt förberett sig och inser att det är allvar i tid, är välinformerade och har tränat på liknande situationer förut.

Vem här har någonsin deltagit i en övning med att ställa iordning ett skyddsrum eller ens mottagit information från sin hyresvärd/bostadsrättsförening/fastighetsägare om hur det ska gå till?
Det finns handlingskraftiga människor som kan handla rätt i krissituationer som de aldrig befunnit sig i. Alla blir inte som några panikslagna mähä så får det krisar sig. Ganska många kan hantera det som uppstår.
 
Det finns handlingskraftiga människor som kan handla rätt i krissituationer som de aldrig befunnit sig i. Alla blir inte som några panikslagna mähä så får det krisar sig. Ganska många kan hantera det som uppstår.
Nej, de allra flesta klarar säkert av en sådan situation utan att få panik. Många förnekar säkert allvarlighetsgraden in i det längsta också men det jag la till stämmer fortfarande

”Ska det gå smidigt så bygger det ju dessutom på att de som inte kan själv får hjälp, att alla 50 lägenhetsinnehavare inte försöker åka hiss/springa i trapphuset med sina saker samtidigt osv och det bör för allas skulle vara planerat i förväg. Jag har varit med om alldeles för många dåligt planerade brandövningar där folk gjort saker som kunde varit livsfarligt i en skarp situation för att tro på ”det löser sig för att folk är snälla”.”
 
Det har inget med tillit att göra utan baseras på att de som agerar ”rätt” i krissituationer där många drabbas av panik är de som mentalt förberett sig och inser att det är allvar i tid, är välinformerade och har tränat på liknande situationer förut.

Vem här har någonsin deltagit i en övning med att ställa iordning ett skyddsrum eller ens mottagit information från sin hyresvärd/bostadsrättsförening/fastighetsägare om hur det ska gå till?

Ska det gå smidigt så bygger det ju dessutom på att de som inte kan själv får hjälp, att alla 50 lägenhetsinnehavare inte försöker åka hiss/springa i trapphuset med sina saker samtidigt osv och det bör för allas skulle vara planerat i förväg. Jag har varit med om alldeles för många dåligt planerade brandövningar där folk gjort saker som kunde varit livsfarligt i en skarp situation för att tro på ”det löser sig för att folk är snälla”.
Detta till trots finns det gott om forskning som visar att folk i krissituationer inte alls blir Negan i TWD utan majoriteten samarbetar för allas bästa.

Att man inte är tränad i krissituationer betyder inte per automatik att man blir en meningslös och egoistisk idioti när krisen kommer.
 
Detta till trots finns det gott om forskning som visar att folk i krissituationer inte alls blir Negan i TWD utan majoriteten samarbetar för allas bästa.

Att man inte är tränad i krissituationer betyder inte per automatik att man blir en meningslös och egoistisk idioti när krisen kommer.
Jag har heller inte påstått att folk blir meningslösa eller egoistiska idioter i ett tidigt skede i en sådan situation. Det jag säger är att det går bättre om det i förväg finns en väl utarbetad plan som folk är medvetna om och själva tycker är bra.
Skulle det alltid spontant lösa sig så skulle aldrig folk som ramlar i en folkmassa bli nertrampade vid bränder eller läktarras tex.
 
Eftersom jag har levt nära ett krisläge, om vinden vänt hade vi varit tvungna att evakuera snabbt, så vet jag också att den stora massan här omkring är redo att hjälpa på alla sätt de kan. Människor med fara för sitt eget liv räddade andra människor som de aldrig tidigare träffat, djur blev omplacerade och folk stod på kö för att hjälpa, förnödenheter strömmade in långt före staten tog sitt ansvar, människor som slet dygnet runt för att släcka. Jag har stor tilltro till min omgivning. ❤
 
Nej, de allra flesta klarar säkert av en sådan situation utan att få panik. Många förnekar säkert allvarlighetsgraden in i det längsta också men det jag la till stämmer fortfarande

”Ska det gå smidigt så bygger det ju dessutom på att de som inte kan själv får hjälp, att alla 50 lägenhetsinnehavare inte försöker åka hiss/springa i trapphuset med sina saker samtidigt osv och det bör för allas skulle vara planerat i förväg. Jag har varit med om alldeles för många dåligt planerade brandövningar där folk gjort saker som kunde varit livsfarligt i en skarp situation för att tro på ”det löser sig för att folk är snälla”.”
Självklart kommer det vara ett visst mått av skrik och kaos, men det kommer också vara många som är kapabla att styra upp det så att det fungerar, trots att det finns panikslagna människor i gruppen. Jag har svårt att tro att människor inte är kapabla till att tömma ett skyddsrum när det blir kris och dags att ta tag i det.

När jag kände brandlukt i min lägenhet vid ett tillfälle så gav jag order till ena barnet att stanna inne i lägenheten och vara beredd ifall vi behövde utrymma och sedan gick jag och ena barnet och knackade på hos grannarna för att lokalisera var det kom ifrån och om vi behövde ta oss ut. Visade sig att det i slutendan inte var någon fara ändå, men jag är rädd för bränder, pulsen var skyhög, men jag reagerade på instinkt och med ett lugn för att inte rusa huvudstupa ut och skita i allt. Jag är inte unik, det finns otaliga berättelser om grannar som hjälper varandra mitt i en kris.
 
Eftersom jag har levt nära ett krisläge, om vinden vänt hade vi varit tvungna att evakuera snabbt, så vet jag också att den stora massan här omkring är redo att hjälpa på alla sätt de kan. Människor med fara för sitt eget liv räddade andra människor som de aldrig tidigare träffat, djur blev omplacerade och folk stod på kö för att hjälpa, förnödenheter strömmade in långt före staten tog sitt ansvar, människor som slet dygnet runt för att släcka. Jag har stor tilltro till min omgivning. ❤

Och samma sak upprepades när det brann några år senare norr om mig :heart
 
Självklart kommer det vara ett visst mått av skrik och kaos, men det kommer också vara många som är kapabla att styra upp det så att det fungerar, trots att det finns panikslagna människor i gruppen. Jag har svårt att tro att människor inte är kapabla till att tömma ett skyddsrum när det blir kris och dags att ta tag i det.

När jag kände brandlukt i min lägenhet vid ett tillfälle så gav jag order till ena barnet att stanna inne i lägenheten och vara beredd ifall vi behövde utrymma och sedan gick jag och ena barnet och knackade på hos grannarna för att lokalisera var det kom ifrån och om vi behövde ta oss ut. Visade sig att det i slutendan inte var någon fara ändå, men jag är rädd för bränder, pulsen var skyhög, men jag reagerade på instinkt och med ett lugn för att inte rusa huvudstupa ut och skita i allt. Jag är inte unik, det finns otaliga berättelser om grannar som hjälper varandra mitt i en kris.

Det är säkert därför det har fungerat så bra och respektfullt nu när alla har hållit avstånd under pandemin….eller så kommer det alltid finnas folk som inte tycker att det är något att oroa sig för och väljer att strunta i de rekommendationer som finns för att det berör ju ändå inte dom om det inte är väldigt väl uppstyrt.

Jag har själv aldrig varit med om en situation där ett brandlarm gått i en större byggnad där folk inte ”glömts kvar” för att ingen tänkt på att säga till dom eller några har struntat att gå ut för att ”det brinner ju ändå inte här”.
 
Det har inget med tillit att göra utan baseras på att de som agerar ”rätt” i krissituationer där många drabbas av panik är de som mentalt förberett sig och inser att det är allvar i tid, är välinformerade och har tränat på liknande situationer förut.

Vem här har någonsin deltagit i en övning med att ställa iordning ett skyddsrum eller ens mottagit information från sin hyresvärd/bostadsrättsförening/fastighetsägare om hur det ska gå till?

Ska det gå smidigt så bygger det ju dessutom på att de som inte kan själv får hjälp, att alla 50 lägenhetsinnehavare inte försöker åka hiss/springa i trapphuset med sina saker samtidigt osv och det bör för allas skulle vara planerat i förväg. Jag har varit med om alldeles för många dåligt planerade brandövningar där folk gjort saker som kunde varit livsfarligt i en skarp situation för att tro på ”det löser sig för att folk är snälla”.
Varför skulle folk generellt drabbas av panik och börja bete sig som idioter. Ja om man skulle försöka röja förråden mitt under brinnande strid eller när flyglarmet gått så ja då kan jag se ditt scenario? Vissa kommer givetvis att få panik men alla? Knappast.

Jag har uppenbarligen lite mer tillit till mina medmänniskor än du, sen visar ju erfarenheten av krig att alla knappast drabbas av panik ens under eldstrider så varför de skulle göra det när det inte gått så långt?
 
Nä, jag är också lite förvånad över strida strömmen av kommentarer när MSB och Krisinformation postar något i mitt sociala flöde nu. Mycket om att "hur ska jag kunna höra Hesa Fredrik när jag bor i där jag bor" och "jag har fem mil till närmaste skyddsrum, hur har ni tänkt att jag ska hinna dit, och det finns inte plats åt oss alla ju". Känns som att de ryskunderstödda nättrollen har mobiliserat rejält för att späda på oron. För mig som bor i stad där det definitivt finns mål som är militärintressanta att bomba så låter det som de här människorna bor på ställen som vore perfekta att sitta på om skiten träffar fläkten.

Och @athena_arabians jamen eller hur! Kortsiktigt och konstigt tankesätt för mig. Men är väl samma som tycker staten ska komma ut med mat och vatten efter någon enstaka dag till varenda dörr i hela Sverige. Låt staten fokusera på de svaga och skärp er så löser sig allt bättre vill jag säga även om jag såklart fattar det finns svaga och livrädda också bakom dessa uttrycken.

Detta till trots finns det gott om forskning som visar att folk i krissituationer inte alls blir Negan i TWD utan majoriteten samarbetar för allas bästa.

Att man inte är tränad i krissituationer betyder inte per automatik att man blir en meningslös och egoistisk idioti när krisen kommer.

Så många sidor jag väntat på detta inlägget! (Pga hörde på radion och jag noll källa). Jag själv känner mig direkt rädd för att det skulle bli bråk i en krissituation men försöker aktivt bearbeta de känslorna, rädsla ökar nog lätt på klyftorna och jag tror vi är bättre tillsammans trots allt.
 
Läs det jag skrev igen. Om folk DÖR. Lidande är inte att dö och att lida har jag inte uttalat mig om - men jag kan göra det nu. Lidande tycker jag ingen förtjänar - oavsett art.

I min bok kommer död i princip alltid med lidande, men ok.
 
Poängen med skyddsrum är väl att människor i tätort ska kunna söka akut skydd.

Vi som bor mitt ute i skogen på vischan är inte måltavla för angrepp i ett första skede, och vi kan fly ut i skogen för akut skydd.
 
Eftersom jag har levt nära ett krisläge, om vinden vänt hade vi varit tvungna att evakuera snabbt, så vet jag också att den stora massan här omkring är redo att hjälpa på alla sätt de kan. Människor med fara för sitt eget liv räddade andra människor som de aldrig tidigare träffat, djur blev omplacerade och folk stod på kö för att hjälpa, förnödenheter strömmade in långt före staten tog sitt ansvar, människor som slet dygnet runt för att släcka. Jag har stor tilltro till min omgivning. ❤

Och sa fungerar det har nar det ar allt fran jordbavningar till orkaner eller tornados som ar faran. Visst finns det ett och annat "stolpskott" som i panik far ivag helt fel ... och en och annan som bara tanker pa sig sjalv, men i stort ar de flesta manniskor hjalpsamma och staller upp for andra.
 

Liknande trådar

Svar
248
· Visningar
9 885
Senast: Lingon
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 001
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 478
Senast: Sezziyanen
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Måla på häst
  • Beta slagen mark
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp