Bukefalos 28 år!

Djur i skyddsrum (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 20)

I min bok kommer död i princip alltid med lidande, men ok.
Jag tänker att det är ett minimalt lidande att sprängas i luften - men det är mest magkänslan, att det går så fort att man liksom inte hinner känna något. Men det är klart att träffas man av splitter "bara" så blir det mer utdraget.
 
Detta till trots finns det gott om forskning som visar att folk i krissituationer inte alls blir Negan i TWD utan majoriteten samarbetar för allas bästa.

Att man inte är tränad i krissituationer betyder inte per automatik att man blir en meningslös och egoistisk idioti när krisen kommer.
Ja! Jag hörde ett avsnitt av p3 Dystopia som tog upp det här. Det kändes trösterikt att det viktiga inte är att ha preppat maximalt och sitta med bössan i högsta hugg utan att de som klarar sig bäst är de som samarbetar. Budskapet var ungefär att viktigaste och bästa preppet är att lära känna sina grannar!
 
Ja! Jag hörde ett avsnitt av p3 Dystopia som tog upp det här. Det kändes trösterikt att det viktiga inte är att ha preppat maximalt och sitta med bössan i högsta hugg utan att de som klarar sig bäst är de som samarbetar. Budskapet var ungefär att viktigaste och bästa preppet är att lära känna sina grannar!
I det avsnittet så tog de också upp att det är viktigt med övningar, planering och att vara beredd för att saker kan hända som i exemplet med flygkraschen. Alla svenska ”mer offentliga” preppers förutom möjligen ensvenskprepper är väldigt oamerikanska och samarbetsinriktade i sitt tankesätt och det är ingen som pratat något om vapen i den här tråden heller. Sen är alla i grund och botten rörande överens om att ungefär det sämsta ställe att befinna sig på under en ”riktig” katastrof är i en lägenhet i en större stad så visst ska man lära känna sina grannar men för bästa prepp så ska det nog vara rätt grannar på rätt ställe.
 
Ja! Jag hörde ett avsnitt av p3 Dystopia som tog upp det här. Det kändes trösterikt att det viktiga inte är att ha preppat maximalt och sitta med bössan i högsta hugg utan att de som klarar sig bäst är de som samarbetar. Budskapet var ungefär att viktigaste och bästa preppet är att lära känna sina grannar!
Det beror nog på. Här på gården har vi det väldigt väl ordnat för att överleva länge utan vare sig el eller internet. Vi har brunn som funkar för hand, gott om mat (och lagringsmöjligheter som inte kräver el), vedvärme, vedspisar, fodereserver till djuren och djur vi kan äta när de 300 kilona kött tar slut.

För våra grannar är det nog jäkligt smart att bli kompisar med oss... Och ja, det är klart att jag hellre hjälper de två familjerna som är glada och trevliga än de sura jäklarna som mobbar folk!
 
Jag tänker att det är ett minimalt lidande att sprängas i luften - men det är mest magkänslan, att det går så fort att man liksom inte hinner känna något. Men det är klart att träffas man av splitter "bara" så blir det mer utdraget.

Jag menar inte bara för individen, men vi kan släppa det här spåret. :)
 
Stackars alla de som är allergiker- pälsdjur, parfym osv och födoämnen och hamnar i skyddsrum i en katastroftid där man inte kan ta hänsyn på samma vis. Eller överhuvudtaget i en katastroftid där det är svårt att få tag i mediciner man behöver, mat man tål osv.
Jag skulle nog själv få svårt att andas om en parfymperson hamnade på samma ställe som jag, och utan medicin skulle det ju inte gå bra. Det är ju inte så att alla duschar innan de går till ett skyddsrum utan man kommer ju "som man är". Vissa tappar ju parfym på sig typ.

Jag tror ingen kommer ta med sig en parfymflaska och fortsätta spraya.

Folk som anser att staten har ett ansvar att husera deras djur i krig. Hur tänker ni? Det är väl precis lika realistiskt som att staten skulle bekosta era veterinärkostnader.

Alla som varit i ett väntrum på en klinik borde inse att djuret sannolikt mår bättre hemma än packad som en sill i ett skyddsrum med ilskna hundar, kattkiss och oroliga människor. Sannolikheten är stor att du kan återvända hem.
 
Jag tror ingen kommer ta med sig en parfymflaska och fortsätta spraya.

Folk som anser att staten har ett ansvar att husera deras djur i krig. Hur tänker ni? Det är väl precis lika realistiskt som att staten skulle bekosta era veterinärkostnader.

Alla som varit i ett väntrum på en klinik borde inse att djuret sannolikt mår bättre hemma än packad som en sill i ett skyddsrum med ilskna hundar, kattkiss och oroliga människor. Sannolikheten är stor att du kan återvända hem.
Det var inte heller vad jag skrev.
 
Jag tror ingen kommer ta med sig en parfymflaska och fortsätta spraya.

Folk som anser att staten har ett ansvar att husera deras djur i krig. Hur tänker ni? Det är väl precis lika realistiskt som att staten skulle bekosta era veterinärkostnader.

Alla som varit i ett väntrum på en klinik borde inse att djuret sannolikt mår bättre hemma än packad som en sill i ett skyddsrum med ilskna hundar, kattkiss och oroliga människor. Sannolikheten är stor att du kan återvända hem.
Ingen behöver ta med sig någon parfymflaska eller rakvatten, folk har inget begrepp och häller på sig så jag som varken är allergiker eller astmatiker får svårt att andas. Några kollegor har jag bett lägga av rakvattnet för det verkligen stinker och jag har problem att sanera telefonen som vi använder gemensamt. :yuck:
 
Jag kommer bli krigsplacerad på min arbetsplats och här finns det skyddsrum. Platsen ligger tillräckligt nära intressanta militära mål för att det ska kännas rätt bra med det där skyddsrummet. I händelse av krig är det kanske lika bra att jag flyttar hit. Sonens pappa är undantagen alla plikter säger han (multipla diagnoser) så jag får försöka ordna så att han och sonen flyr i sällskap med andra. Tveksamt om han har astmamedicin hemma för att klara sig en längre tid. Hundarna hade kanske kunnat hänga med mig på jobbet (skyddsrummet är tillräckligt stort för att rymma personalen och våra hundar), men kommer det folk utifrån och vill in så är det väl klart att de åker ut. Bäst hade väl kanske varit att avliva i ett tidigt skede (de är rätt gamla redan) men det är väl sällan man kan planera så. Jag hade inte direkt prioriterat att köra runt och leta efter en veterinär om kulorna ven runt husknuten precis.
 
Här där jag bor finns plats för 216 personer totalt fördelat på två skyddsrum. I samhället bor 4560 vid senaste räkningen. Nej du jag stannar hemma med katterna och går ner i källaren, vid totalt kaos kan jag kanske tänka mig att slänga ner katterna i källaren med mat och vatten och fly till skyddsrum. (Bor i lägenhet)
 
Det var inte heller vad jag skrev.

Nej men det är skillnad på en konstant påfyllning av allergener som djur i skyddsrum skulle innebära och att komma med allergen oavsett om det är päls på kläder, parfym eller dylikt.

Ska husdjur reserveras platser i skyddsrum så bör de rimligen betala skatt så vi kan justera mängden skyddsrum för ändamålet. Eller så bygger man egna.
 
Ingen behöver ta med sig någon parfymflaska eller rakvatten, folk har inget begrepp och häller på sig så jag som varken är allergiker eller astmatiker får svårt att andas. Några kollegor har jag bett lägga av rakvattnet för det verkligen stinker och jag har problem att sanera telefonen som vi använder gemensamt. :yuck:

Men mängden parfym minskar under tiden i skyddsrummet, liksom effekten av allergen från pälsdjur. Att ta med sig allergener är ju verkligen hänsynslöst.
Att begära att staten ska skydda det sentimental värdet som dina husdjur utgör för dig är ju orimligt.
 
Men mängden parfym minskar under tiden i skyddsrummet, liksom effekten av allergen från pälsdjur. Att ta med sig allergener är ju verkligen hänsynslöst.
Att begära att staten ska skydda det sentimental värdet som dina husdjur utgör för dig är ju orimligt.
Jag har för :devil: INTE begärt att staten ska skydda mina djur! Det är mitt ansvar och jag tar det till 100%! :rage:
 
Jag har för :devil: INTE begärt att staten ska skydda mina djur! Det är mitt ansvar och jag tar det till 100%! :rage:

Men det är ju det hela diskussionen rör sig om. Inte alla djurägare men flera. Till och med kennelklubben anser att detta behöver lösas. Det är rimligt att tvingas hantera ett astmaanfall för att grannen har hundhår på kläderna. Det är inte rimligt att behöva hantera det för att grannen har med sig hunden.
 
Nej men det är skillnad på en konstant påfyllning av allergener som djur i skyddsrum skulle innebära och att komma med allergen oavsett om det är päls på kläder, parfym eller dylikt.

Ska husdjur reserveras platser i skyddsrum så bör de rimligen betala skatt så vi kan justera mängden skyddsrum för ändamålet. Eller så bygger man egna.
Fast kom igen nu. Jag har inte skrivit att djur ska vara i skyddsrum. Jag skrev EXAKT motsatsen. Att det är en självklarhet att de inte ska vara där! Jag ställde dock en fråga bara. En helt vanlig fråga.

Jag skrev också att just med parfym så häller folk på sig en hel del och det är ju inte så attm an kanske hinenr duscha innan man tar sig till ett skyddsrum- man kan lukta en hel del. Visst fylls det inte på men ändå.
 
Men det är ju det hela diskussionen rör sig om. Inte alla djurägare men flera. Till och med kennelklubben anser att detta behöver lösas. Det är rimligt att tvingas hantera ett astmaanfall för att grannen har hundhår på kläderna. Det är inte rimligt att behöva hantera det för att grannen har med sig hunden.
Du får nog rikta dina inlägg mot de som VILL och KRÄVER att djur ska med i ett skyddsrum istället för vi som inte tar med våra djur. Känns tramsigt att skriva starka tuffa inlägg mot folk som har precis samma åsikt som du själv, nästan till och med i någon slags anklagande ton om att vi kräver att staten tar ansvar för våra djur.
 
Tror det med

Länk till infon iallafall: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/gott-om-plats-i-skyddsrummen-i-oxelosund
Vet ej om Oxelösund är unik påsåvis? Men kul info om stan man flyttat till :rofl: närmaste skyddsrum är i huset så behöver inte leta iallafall :rofl:
Ja Oxelösund har massa skyddsrum, både i hus och diverse berg. Men bombar dom här i hammen/SSAB så finns inte så mycket kvar av staden sen... Nu tror jag att syrgasverket är nerlagt, men en bomb där och Oxd är utplånat.
 
Ja men precis. Men snuttegullan är tydligen viktigare än andra människor.

Intressant dock med de som säger att de tänker stanna hemma med sina djur. Lycka till med att ta hand om de efter att taket rasat ner i huvudet på dig liksom :up:

Nu är jag visserligen INTE en av dem som anser att djur ska få följa med till skyddsrummen, men eftersom mina djur är MITT ANSVAR så skulle jag i flera lägen, inklusive lägen som innebär liv eller död, prioritera dem framför random människor. Ser inte riktigt problemet med det? Jag som individ prioriterar ju inte heller människor lika. Min dotter skulle jag utan tvekan dö för och döda för, vilket jag verkligen inte skulle göra för alla människor (eller ens någon annan än just min dotter).

Samhället som helhet är byggt för människor, och i samhällskontraktet ingår en stor dos "artegoism", dvs människor tycker att människor alltid är viktigare än alla andra djur och som människor har något sorts okränkbart värde som andra djur inte har. Det betyder ju dock inte att vi alla alltid håller med om det, även om jag personligen accepterar att samhällsordningen är så och att andra människor ser på djur på annat sätt än jag. (På ett filosofiskt/existensiellt plan anser jag inte att människor har större värde än djur)

Och nej, jag skulle aldrig lämna mina djur i en lägenhet för att själv gå ner i skyddsrum. Det är visserligen ett högst hypotetiskt scenario eftersom jag själv bor långt ute på landet, bortom alla skyddsrum, men bodde jag i stan skulle jag sannolikt ha försökt evakuera mig själv och djuren innan ett "skarpt läge". Eller - faktiskt - låtit avliva djuren om jag inte såg en vettig möjlighet att fortsätta erbjuda dem ett bra liv.
 
Nu är jag visserligen INTE en av dem som anser att djur ska få följa med till skyddsrummen, men eftersom mina djur är MITT ANSVAR så skulle jag i flera lägen, inklusive lägen som innebär liv eller död, prioritera dem framför random människor. Ser inte riktigt problemet med det? Jag som individ prioriterar ju inte heller människor lika. Min dotter skulle jag utan tvekan dö för och döda för, vilket jag verkligen inte skulle göra för alla människor (eller ens någon annan än just min dotter).

Samhället som helhet är byggt för människor, och i samhällskontraktet ingår en stor dos "artegoism", dvs människor tycker att människor alltid är viktigare än alla andra djur och som människor har något sorts okränkbart värde som andra djur inte har. Det betyder ju dock inte att vi alla alltid håller med om det, även om jag personligen accepterar att samhällsordningen är så och att andra människor ser på djur på annat sätt än jag. (På ett filosofiskt/existensiellt plan anser jag inte att människor har större värde än djur)

Och nej, jag skulle aldrig lämna mina djur i en lägenhet för att själv gå ner i skyddsrum. Det är visserligen ett högst hypotetiskt scenario eftersom jag själv bor långt ute på landet, bortom alla skyddsrum, men bodde jag i stan skulle jag sannolikt ha försökt evakuera mig själv och djuren innan ett "skarpt läge". Eller - faktiskt - låtit avliva djuren om jag inte såg en vettig möjlighet att fortsätta erbjuda dem ett bra liv.
Stor tumme upp på det fetade. :up: Jag har helt ärligt svårt att förstå varför just den art som överbefolkar hela planeten och som dessutom överexploaterar och förstör den både för sig själv och andra (TROTS att vi vet exakt vad vi håller på att göra - samtidigt som vi säger oss ha en totalt överlägsen intelligens :confused:) skulle ha någon sorts automatiskt mervärde...

Det där med allergi, förresten... Det verkar vara ett väldigt svenskt tilltag att så många är så allergiska att de mer eller mindre dör om de ser ett djur? Här (bor utomlands) finns det tex inga särskilda djurkupeer på tågen och hundar är välkomna nästan överallt (tex i butiker och på restauranger). Hade t o m med hunden in till doktorn (till allas förtjusning) en gång när det inte passade på annat sätt. Har faktiskt aldrig hört någon som dragit allergi-kortet. Jag tycker det känns ruskigt konstigt eftersom Sverige annars är så djurvänligt.

Själv älskar jag att många i Ukraina faktiskt verkar ha tagit med sina djur. Har sett bilder både från skyddsrum och från tågstationer o dyl med folk som har med sina djur. Det värmer i hjärtat.

Så. Tack för mig. Nu misstänker jag att jag får gå och gömma mig bakom soffan. :bag:
 
Stor tumme upp på det fetade. :up: Jag har helt ärligt svårt att förstå varför just den art som överbefolkar hela planeten och som dessutom överexploaterar och förstör den både för sig själv och andra (TROTS att vi vet exakt vad vi håller på att göra - samtidigt som vi säger oss ha en totalt överlägsen intelligens :confused:) skulle ha någon sorts automatiskt mervärde...

Det där med allergi, förresten... Det verkar vara ett väldigt svenskt tilltag att så många är så allergiska att de mer eller mindre dör om de ser ett djur? Här (bor utomlands) finns det tex inga särskilda djurkupeer på tågen och hundar är välkomna nästan överallt (tex i butiker och på restauranger). Hade t o m med hunden in till doktorn (till allas förtjusning) en gång när det inte passade på annat sätt. Har faktiskt aldrig hört någon som dragit allergi-kortet. Jag tycker det känns ruskigt konstigt eftersom Sverige annars är så djurvänligt.

Själv älskar jag att många i Ukraina faktiskt verkar ha tagit med sina djur. Har sett bilder både från skyddsrum och från tågstationer o dyl med folk som har med sina djur. Det värmer i hjärtat.

Så. Tack för mig. Nu misstänker jag att jag får gå och gömma mig bakom soffan. :bag:
Dra i allergikortet? Min kusin drog nog allergikortet rätt ofta, men du behöver inte bekymra dig om att han ska göra det igen, han dog av allergichock för ett par år sen. Han 10-åriga barn var förtvivlad för att han ringde mamma först och inte 112. Nu var det ett bistick, men han var extremt allergiskt mot mycket. I ett land där djur varit tillåtna på tågen hade han inte kunnat åka, klart din hund ska gå före allergikers välmående så du får ha med den överallt även hos läkaren.

Vi är verkligen barbariska i Sverige som har djurkupéer och inte prioriterar djurenföre allergikerna .
 

Liknande trådar

Svar
248
· Visningar
9 560
Senast: Lingon
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 946
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 464
Senast: Sezziyanen
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 466

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp