Djur i skyddsrum (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 20)

Samtidigt kanske du rent objektivt inte behöver ett skyddsrum lika mycket om du inte bor stadsnära, kanske kan det vara en tröst.
Så tänker jag. Dessutom skulle det ta så lång tid för min del att komma till ett skyddsrum så då lär bombflygplanen ha farit vidare för längesedan och hunnit komma tillbaka för rond två. Ska man ha nytta av skyddsrum så ska det handla om ett fåtal minuter för att ta sig dit.
 
Haha, jag har planer för hur jag får ner hästarna i källaren.
Men de har uppkommit mer utifrån risk för stormar som sliter bort stall än flygräd.
Inte en chans här jag får gå dubbelvikt ner för en smal trappa :D
Och det är nog lägre takhöjd än hästarnas mankhöjd ;)
Men shettisar hade nog klarat det :up:
 
Samtidigt kanske du rent objektivt inte behöver ett skyddsrum lika mycket om du inte bor stadsnära, kanske kan det vara en tröst.

Nej, precis. Skyddsrummen ligger på de ställen där risken anfall är som störst, dvs städer och tätorter samt samhällsviktiga platser som t ex större kraftverk.

Man brukar försöka utrymma civila som inte har någon viktig funktion från dessa ställen. När London bombades under andra världskriget var det många barn därifrån som skickades ut på landet.
 
Vilken hård ton? För många är kanske husdjuret som står dem allra närmast? Jag skulle ha riktig ångest över att behöva fly mitt hem och lämna mina djur åt sitt öde.
Alltså du får ha hur mycket ångest du vill över det, det skulle jag också - men det spelar liksom ingen roll i det stora hela. Djur ska ändå inte ta människors platser i skyddsrum, det är helt befängt.

Lycka till? Ja, lycka till om du ändå inte får en plats i skyddsrummet då det inte räcker till alla. :up:
Jepp, desto större anledning till att djur inte har i skyddsrummen att göra.

För mig är min hund oerhört mycket viktigare än random grannar sju hus bort som jag inte vet namnet på. För mig skulle det betyda oerhört mycket mer att hon fick följa med än att att denna namnlösa granne får följa med. Jag skiter i om taket rasar in på dem. Jag skulle inte kunna leva med mig själv om taket rasade in på min hund medan jag satt i ett skyddsrum.

Så ja, för mig är "snuttegullan" jävligt mycket viktigare än andra människor.
Självklart är din hund viktigare för dig, men du måste väl ändå inse själv att det bara står för dig och inte för omvärlden.

Nä, det var inte det som uttalandet handlade om, uttalandet var en idiotförklaring av alla som värderar sina djur högre än främmande människor.
Nej, det var en idiotförklaring av folk som förväntar sig att kreti och pleti ska värdera likadant och alltså offra människoliv för folks husdjurs skull.

Och idiotförklarande av folk som skulle stanna hemma med sina djur än att lämna dom.
Inte så mycket en idiotförklaring som ett konstaterande att en död människa inte kan ta hand om sina djur och en fascination för bristen på den insikten.

Till alla - alltså, mina inlägg är en reaktion på folk som på riktigt anser att deras djur ska ha rätt till skyddsrummen och alltså i förlängningen anser att vi andra ska offra människoliv för deras djurs skull. Det är en reaktion på folk som anser att ni ska dö för deras djurs skull, rent krasst.

Jag har djur själv och vill absolut inte lämna de till sitt öde men det skulle liksom aldrig falla mig in att förvänta mig att mina medmänniskor offrar andra människor för mina katters skull. Skulle det innebära ångest att lämna de? You fucking bet. Men det är MIN ångest att bära. Det är INTE nånting som andra människoliv ska offras för att jag ska slippa.

Samtidigt, om bomberna skulle falla så är det rent krasst lättare för ett litet djur att överleva rasmassor och jävelskap än det är för mig som är stor och klumpig i jämförelse. Mitt djurs chanser är högre om jag sökt skydd eftersom jag då kan återvända och söka efter mitt djur. Samma princip som syremasken när ett plan störtar.

Vill man ändå stanna så by all means, gör det. Begär bara inte att vi andra ska värdera din snuttegullan högre än våra medmänniskor.
 
Hur man förhåller sig till det egna valet vad man ska göra med sina djur är väl ingen som lagt sig i?
Uttalandet handlade väl om ifall det är en befogad förväntan på samhället att det ska tillhandahållas skyddsrumsplatser åt husdjur.

Det handlar dels om resursanvändning att vi andra skattebetalare ska finansiera det, dels om prioriteringar ifall man anser att det är en hunds eller en människas liv man ska rädda om situationen är att man i skarpt läge måste välja.
Fast frågan är väl om det kan kallas att "gnälla" när man i desperation vill försöka skydda både sig själv och den varelse som betyder mest i världen? Är det någon gång man har rätt att uttrycka frustration och sorg är det väl i ett sådant läge - jag hade aldrig i hela livet lämnat ifrån mig mina vänner heller utan hade väl fått söka skydd någon annanstans.
 
Tror det med

Länk till infon iallafall: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/gott-om-plats-i-skyddsrummen-i-oxelosund
Vet ej om Oxelösund är unik påsåvis? Men kul info om stan man flyttat till :rofl: närmaste skyddsrum är i huset så behöver inte leta iallafall :rofl:
När jag bodde i Oxelösund fanns också skyddsrum i huset vi bodde i. Tänkte på det häromdagen, här får vi leta rätt på ett men där gick man ner en trappa och några steg=framme :D
 
Fast frågan är väl om det kan kallas att "gnälla" när man i desperation vill försöka skydda både sig själv och den varelse som betyder mest i världen? Är det någon gång man har rätt att uttrycka frustration och sorg är det väl i ett sådant läge - jag hade aldrig i hela livet lämnat ifrån mig mina vänner heller utan hade väl fått söka skydd någon annanstans.
Oavsett ordval har jag inte sett någon uttrycka att det skulle vara något fel på frustration och sorg över situationen och dess konsekvenser för en själv och djuret.
Att faktiskt ha åsikten att vi på samhällsnivå borde forma regler som prioriterar djur framför människoliv är en annan sak.
Läste du förtydligandet?
Till alla - alltså, mina inlägg är en reaktion på folk som på riktigt anser att deras djur ska ha rätt till skyddsrummen och alltså i förlängningen anser att vi andra ska offra människoliv för deras djurs skull. Det är en reaktion på folk som anser att ni ska dö för deras djurs skull, rent krasst.
 
Nä, det var inte det som uttalandet handlade om, uttalandet var en idiotförklaring av alla som värderar sina djur högre än främmande människor.
Jag tror att det handlar om önsketänkande ..En ovilja att tänka på hur illa det egentligen är - man vill att det skulle vara möjligt att få med sig hunden för det skulle innebära att det definitivt inte var ett bekymmer att själv få plats eller att barnen får det.

200 meter från mig ligger ett skyddsrum - med plats för 1200 personer. Vilket är ganska exakt antalet NYA lägenheter i området. Gamla beståndet är minst lika stort. Jag tror också att detta är det enda skyddsrummet på minst 1 km avstånd. Vilket betyder ungefär 1 skyddsrumsplats per tio hushåll. I ett sådant scenario är det tröstande för många att oroa sig för hunden eller marsvinet
 
Oavsett ordval har jag inte sett någon uttrycka att det skulle vara något fel på frustration och sorg över situationen och dess konsekvenser för en själv och djuret.
Att faktiskt ha åsikten att vi på samhällsnivå borde forma regler som prioriterar djur framför människoliv är en annan sak.
Läste du förtydligandet?
Jag borde väl egentligen ha svarat @gul_zebra, men högg en knapp bara. Jag tror nog att det är väldigt lätt att stå där med en katt på tre kilo eller en jycke på tio och tycka att de tar upp väldigt lite resurser jämfört med grannen, och att det är svårt att böja tanken runt att det "inte finns plats" för en älskad vän.
Jag har fortfarande svårt att kalla det för gnäll och gnöl, jag ser bara desperata människor.

Men! Sidospåret har kanske fortsatt lite för långt här i tråden. :)
 
Men på tal om skyddsrum ursäkta
Lagret på jobbet är skyddsrum men där går det ju verkligen inte in så mycket folk det är fullt med grejor O_o
Och man har tydligen 48 timmar på sig att tömma skyddsrummen och ställa i ordning dom men 48 timmar från när :confused:
 
Jag tror faktiskt att jag hade tagit min hund under armen och gått ner i husets källare (som inte är ett skyddsrum utan en vanlig källare) och hoppats på det bästa. Alternativt sprungit bort till ett skyddsrum med henne fast man inte får, jag vet inte hur jag hade tänkt i själva situationen. Skulle aldrig medvetet kunna ha lämnat henne med risk för allt som kan hända en ensam, skadad och vilsen hund, då dör jag hellre tillsammans med henne faktiskt :heart Jag kan förstå logiskt att ett människoliv är värt mer än en hund men känslomässigt är det verkligen inte så enkelt för mig.
 
Jag har flera mil till närmsta skyddsrum. När jag väl tagit mig dit lär alla vara fulla av stadsfolket som bor nära. Stannar hemma och hoppas på det bästa.

Bor man i glesbygd (och ännu om det är en bit ifrån de södra delarna av ostkusten och de större städerna i norr) så är sannolikheten så ytterst låg att luftanfall både skulle vara relevant för en fiende och inte hinner bli stoppat att jag inte ens hade funderat på skyddsrum. Mina djur skulle jag alltså skicka med en vän till landsbygden långt från storstaden.

(Själv hamnar jag där jag behövs, och utgår från att FM gör vad som går för att hålla sitt folk i säkrast möjliga kontor och boenden. Hade jag varit hemma så bor jag som väl är i ett område byggt på 50-talet= skyddsrum i varje hus. Och på västkusten där obekämpade luftanfall är osannolikt.)
 

Liknande trådar

Svar
248
· Visningar
9 340
Senast: Lingon
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 893
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 346
Senast: Sezziyanen
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp