Bukefalos 28 år!

Djur i skyddsrum (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 20)

Vilken hård ton? För många är kanske husdjuret som står dem allra närmast? Jag skulle ha riktig ångest över att behöva fly mitt hem och lämna mina djur åt sitt öde.
Jag hade öht inte ens övervägt att lämna gården utan att säkra djuren. Nu är det ju lite annorlunda att ha gård och egen källare jämfört med att dela skyddsrum med andra, så hundarna hade fått följa med ner i källaren för skydd på kort sikt så klart. Om det verkligen smäller och vi måste lämna landet så kommer jag att avliva de djur som inte kan följa med.
 
Hoppas verkligen att framtiden ser ljusare ut än så här. Vackra Sverige med sin natur och historia. Alla röda hus. Gamla stan. Till och med det som inte är så snyggt skulle jag sakna.
 
Jag hade öht inte ens övervägt att lämna gården utan att säkra djuren. Nu är det ju lite annorlunda att ha gård och egen källare jämfört med att dela skyddsrum med andra, så hundarna hade fått följa med ner i källaren för skydd på kort sikt så klart. Om det verkligen smäller och vi måste lämna landet så kommer jag att avliva de djur som inte kan följa med.
Jag är ödmjuk nog att tänka att om jag hade hamnat i den situationen att jag var tvungen att lämna gården faktiskt inte vet hur jag skulle reagera.. många säger självklart hur de ska agera och vet säkert hur de ska gå tillväga i ett pressat läge. Jag vet inte hur jag skulle göra. Men är nyttigt att en sån här diskussion kommer upp då en får chans att rannsaka sig själv.
 
Jag är ödmjuk nog att tänka att om jag hade hamnat i den situationen att jag var tvungen att lämna gården faktiskt inte vet hur jag skulle reagera.. många säger självklart hur de ska agera och vet säkert hur de ska gå tillväga i ett pressat läge. Jag vet inte hur jag skulle göra. Men är nyttigt att en sån här diskussion kommer upp då en får chans att rannsaka sig själv.
Jag är mycket van vid att slakta och har en rätt så krass inställning. Min livdjursbesättning består av får som inte skulle klara sig och må bra speciellt länge utan mänsklig inblandning så det vore grymt att lämna dem vind för våg, och bara ta nån timme för mig att avliva alla på ett humant sätt (vilket ju också gör att de inte är någon värdefull matreserv längre). Som livet ser ut nu så skulle vi ta med oss alla hundar, men blir det riktig kris med flykt så är det helt orimligt att kunna mata sju hundar. Bättre då att de får somna in och inte lida alls.
 
Jag är mycket van vid att slakta och har en rätt så krass inställning. Min livdjursbesättning består av får som inte skulle klara sig och må bra speciellt länge utan mänsklig inblandning så det vore grymt att lämna dem vind för våg, och bara ta nån timme för mig att avliva alla på ett humant sätt (vilket ju också gör att de inte är någon värdefull matreserv längre). Som livet ser ut nu så skulle vi ta med oss alla hundar, men blir det riktig kris med flykt så är det helt orimligt att kunna mata sju hundar. Bättre då att de får somna in och inte lida alls.
Min katt är gammal så om det skulle bli krig och stora problem på riktigt skulle jag avliva honom och gömma mig med hunden någonstans. Skulle det vara svårt att ha hunden vid liv av någon anledning så skulle jag hellre själv ta beslutet om avlivning av honom än att släppa honom vind för våg. Det är ju lite det ansvaret jag tycker man har som djurägare. De ska ju inte lida.
 
Ja men precis. Men snuttegullan är tydligen viktigare än andra människor.

Intressant dock med de som säger att de tänker stanna hemma med sina djur. Lycka till med att ta hand om de efter att taket rasat ner i huvudet på dig liksom :up:

Herregud vilket stört inlägg haha. Det finns knappast skyddsrum åt alla ändå, säger du likadant till dem som inte får plats också eller?
 
Jag är mycket van vid att slakta och har en rätt så krass inställning. Min livdjursbesättning består av får som inte skulle klara sig och må bra speciellt länge utan mänsklig inblandning så det vore grymt att lämna dem vind för våg, och bara ta nån timme för mig att avliva alla på ett humant sätt (vilket ju också gör att de inte är någon värdefull matreserv längre). Som livet ser ut nu så skulle vi ta med oss alla hundar, men blir det riktig kris med flykt så är det helt orimligt att kunna mata sju hundar. Bättre då att de får somna in och inte lida alls.
Ja precis, jag ifrågasätter inte dig och ditt ställningstagande. Av andra trådar att döma så vet jag ju att du skulle klara av en sån sak. Själv är jag som sagt inte alls säker hur jag skulle göra.
 
Ja det där med skyddsrummen är intressant i sig, jag undrar hur många fastighetsägare som faktiskt kan tömma dom på 24 timmar så att dom går att använda som skyddsrum igen?
Många har ju dom som förråd och liknande numer.
För ca 15 år sedan så arbetade min far med att godkänna de skyddsrum som finns i den här kommunen och det blev betydligt färre kvar efter det... många var ombyggda till annan användning såpass mycket att det inte skulle gå att återställa dom ens på 14 dagar! Den största orsaken var bortslängda säkerhetsdörrar och ventilation.

På mitt jobb har vi (godkända) skyddsrum som används som förråd, men inte med mer än att dom kan tömmas snabbt. Så jobbar jag så blir jag kvar där.
Hemma finns inga skyddsrum, närmaste är 2 mil bort. Men vi har en utmärkt jordkällare där vi kommer att knöla in oss och djuren :up:
48 timmar är det.
Och du får inte bygga om skyddsrum om du inte har kontaktat MSB. Så det kan inte bara försvinna skyddsrum utan att myndigheten vet om det.
 
Folk som gnäller över att de inte får ha sina djur i skyddsrum.
Alltså sorry men din jycke är vatten värd jämfört med random allergiker och ingen av oss andra vill dela skyddsrum med random aggro jycke som går bärsärkargång eller skäller på andra hundar/katter/kameler/whatever och skiter inomhus när det inte går att rasta under ett flyganfall.

Jag är helt med på att det inte ska vara djur i skyddsrum, ingen fråga om det, men ditt sätt att utrycka det på är verkligen…. Illa…. :down:
 
Jag har inte funderat på hur jag skulle göra med djuren om man skulle behöva skyddsrum, helt enkelt för att det inte finns tillräckligt mycket skyddsrum här så att det är någon idé att försöka få plats. Min kommun har skyddsrum till 1% av befolkningen, så jag räknar med att det inte kommer finnas plats.
 
48 timmar är det.
Och du får inte bygga om skyddsrum om du inte har kontaktat MSB. Så det kan inte bara försvinna skyddsrum utan att myndigheten vet om det.
48 för allmänna skyddsrum då kanske? Vi har 24 på jobbet.
När far gjorde inventering och godkännande så var det på projekt av kommuner och MSB, men då försvann dom som inte uppfyllde kraven längre från den allmänna kartan. Så idag är den såklart uppdaterad och de som finns är ok.
 
Herregud vilket stört inlägg haha. Det finns knappast skyddsrum åt alla ändå, säger du likadant till dem som inte får plats också eller?
Ja men absolut, för min åsikt i frågan gör att det är mitt jobb att agera dörrvakt och ta ansvar för mängden skyddsrum om det smäller :up:

Jag är helt med på att det inte ska vara djur i skyddsrum, ingen fråga om det, men ditt sätt att utrycka det på är verkligen…. Illa…. :down:
Läs gärna förtydligandet, det finns en kontext i det hela.
 
Ja men absolut, för min åsikt i frågan gör att det är mitt jobb att agera dörrvakt och ta ansvar för mängden skyddsrum om det smäller :up:


Läs gärna förtydligandet, det finns en kontext i det hela.
Det är ju verkligen inte vad jag skrev. :laugh: Du får nog läsa en gång till.

Vet inte vad du förväntade dig när du uttrycker dig som du gör? Det lär inte direkt få någon som tycker att djur borde få plats i skyddsrum att ändra åsikt. Jag har ingen åsikt i ämnet huruvida djur borde vara tillåtna eller ej men jag blir ändå provocerad av hur du väljer att framföra din åsikt.
 
Har ingen aning om var närmsta skyddsrum finns men närheten till Forsmark känns som ett större bekymmer i krig 🙈 Katterna lär dra som en avlöning så inte aktuellt att ta med ändå.
 
Det är ju verkligen inte vad jag skrev. :laugh: Du får nog läsa en gång till.

Vet inte vad du förväntade dig när du uttrycker dig som du gör? Det lär inte direkt få någon som tycker att djur borde få plats i skyddsrum att ändra åsikt. Jag har ingen åsikt i ämnet huruvida djur borde vara tillåtna eller ej men jag blir ändå provocerad av hur du väljer att framföra din åsikt.
Jag har inte förväntat mig nånting, jag har bara stört mig på stolpskott som argumenterar för att deras misse ska vara värd att offra människoliv för. Om du blir provocerad så ptja, testa fundera över varför jag skriver som jag gör samt var jag skriver det kanske.
 
Jag har inte förväntat mig nånting, jag har bara stört mig på stolpskott som argumenterar för att deras misse ska vara värd att offra människoliv för. Om du blir provocerad så ptja, testa fundera över varför jag skriver som jag gör samt var jag skriver det kanske.
Klart djur inte ska ner i skyddsrummen, det tror jag alla innerst inne vet. Vissas beteende och uttalanden är nog ett sätt att hantera sin skräck inför vad som eventuellt kan hända.

Är det krig så tycker jag att djurliv är tyvärr 0 värda kontra människoliv. Människor går först alltid. Spelar ingen roll om det är någon man inte känner. Hur kan man ens resonera på annat sätt.
 

Liknande trådar

Svar
248
· Visningar
9 536
Senast: Lingon
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 937
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 455
Senast: Sezziyanen
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp