Djur i skyddsrum (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 20)

Jag funderade mest på vad jag skulle svara om någon kund skulle fråga om det
Så nu vet jag :up:
Jag blev mer nyfiken på hur det ska iordningställas, finns ju vissa krav. Vatten, toalett osv.

Jag har nojat för jag har en bit till närmaste, men jag bor också på en åker så förhoppningsvis är risken liten. Men hade känts bra med en rejäl källare.
 
Att förstå att ens djur är DITT eget ansvar. Har du skaffat dom så får DU ta ansvar för vad som ska hända dom. Det finns inget samhällskontrakt som det finns för människor. Människor får skydd då dom förväntas utföra tjänster i samhället. Vill en ha skyddsrum för djur så varsågod o bygg.
 
Jag blev mer nyfiken på hur det ska iordningställas, finns ju vissa krav. Vatten, toalett osv.

Jag har nojat för jag har en bit till närmaste, men jag bor också på en åker så förhoppningsvis är risken liten. Men hade känts bra med en rejäl källare.
Ja det vet jag inte det känner jag är min chefs huvudbry om det skulle bli aktuellt
Jag tror inte det kommer bli aktuellt men eftersom en kollega gärna leker domedagsprofet ville jag veta
 
Folk som gnäller över att de inte får ha sina djur i skyddsrum.
Alltså sorry men din jycke är vatten värd jämfört med random allergiker och ingen av oss andra vill dela skyddsrum med random aggro jycke som går bärsärkargång eller skäller på andra hundar/katter/kameler/whatever och skiter inomhus när det inte går att rasta under ett flyganfall.
Jag tror inte på allergier. Tycker folk kan skärpa sig.
 
Ja det vet jag inte det känner jag är min chefs huvudbry om det skulle bli aktuellt
Jag tror inte det kommer bli aktuellt men eftersom en kollega gärna leker domedagsprofet ville jag veta
Pratade med en jag känner igår, de fastigheter som han jobbar med ska alla skyddsrum inspekteras och tömmas, folk som hyrt dem som extraförråd kommer bli uppsagda och hyllor mm ska monteras ner. Han frågade mig även om jag visste var jag hade närmsta skyddsrum och jag svarade att det spelar ingen roll. Är jag på jobbet måste jag stanna där och är krigsplacerad där, är jag hemma överger jag inte mina djur.
 
Pratade med en jag känner igår, de fastigheter som han jobbar med ska alla skyddsrum inspekteras och tömmas, folk som hyrt dem som extraförråd kommer bli uppsagda och hyllor mm ska monteras ner. Han frågade mig även om jag visste var jag hade närmsta skyddsrum och jag svarade att det spelar ingen roll. Är jag på jobbet måste jag stanna där och är krigsplacerad där, är jag hemma överger jag inte mina djur.
Ja det där med skyddsrummen är intressant i sig, jag undrar hur många fastighetsägare som faktiskt kan tömma dom på 24 timmar så att dom går att använda som skyddsrum igen?
Många har ju dom som förråd och liknande numer.
För ca 15 år sedan så arbetade min far med att godkänna de skyddsrum som finns i den här kommunen och det blev betydligt färre kvar efter det... många var ombyggda till annan användning såpass mycket att det inte skulle gå att återställa dom ens på 14 dagar! Den största orsaken var bortslängda säkerhetsdörrar och ventilation.

På mitt jobb har vi (godkända) skyddsrum som används som förråd, men inte med mer än att dom kan tömmas snabbt. Så jobbar jag så blir jag kvar där.
Hemma finns inga skyddsrum, närmaste är 2 mil bort. Men vi har en utmärkt jordkällare där vi kommer att knöla in oss och djuren :up:
 
I min kommun så finns det plats för 82 människor. (Bor runt 10000 i kommunen) så om folk har med djur eller inte spelar inte så stor roll där för så få får plats ändå så tror inte ens nån kommer leta upp stället/ställena
Då utgår jag från att det inte är något särskilt tätbyggt samhälle som kanske inte är särskilt intressant att bomba? Troligtvis så lär de skyddsrummen kanske främst användas av äldreboendet och liknande?

Men visst bör det byggas fler och framförallt så bör de underhållas bättre, jag läste nån intressant artikel om det här för ett par månader sedan om hur synen på skyddsrum ändrats sedan kallakriget och att de knappt överhuvudtaget inspekteras längre.

Jag har ju nästan alltid bott i miljonprojekt, och där har det funnits skyddrum i källaren där man har förråden och tvättstugan.
När jag bodde på landet hade vi en jordkällare och det är betydligt mindre risk för bombanfall där än i Göteborg.
 
Då utgår jag från att det inte är något särskilt tätbyggt samhälle som kanske inte är särskilt intressant att bomba? Troligtvis så lär de skyddsrummen kanske främst användas av äldreboendet och liknande?

Men visst bör det byggas fler och framförallt så bör de underhållas bättre, jag läste nån intressant artikel om det här för ett par månader sedan om hur synen på skyddsrum ändrats sedan kallakriget och att de knappt överhuvudtaget inspekteras längre.
Bor väl runt 5000 i ena tätorten och 1500 i den andra. Sen övriga mera ute på landet. Ligger 10 mil från Oslo så ligger lite dumt till
 
Jag kommer inte att ta mig till något skyddsrum oavsett vad som händer. Tänker att det är bättre om andra får plats där. Och jag behövs hemma på gården. Dör hästarna så dör jag med dem.
Varför skulle du dö med dina hästar? Om dom får bena avsprängda av förfluget bombsplitter får du ju ta ditt ansvar o avliva dom? Jag bor ju på inflygsbanan på en mindre flygplats så rent teoretiskt skulle någon kunna tappa en bomb i min hage eller på lösdriften. Då måste jag ju ha koll på hur jag kan hjälpa djuren. Inte stänga in mig med dom för att dö.
 
Ja det där med skyddsrummen är intressant i sig, jag undrar hur många fastighetsägare som faktiskt kan tömma dom på 24 timmar så att dom går att använda som skyddsrum igen?
Många har ju dom som förråd och liknande numer.
För ca 15 år sedan så arbetade min far med att godkänna de skyddsrum som finns i den här kommunen och det blev betydligt färre kvar efter det... många var ombyggda till annan användning såpass mycket att det inte skulle gå att återställa dom ens på 14 dagar! Den största orsaken var bortslängda säkerhetsdörrar och ventilation.

På mitt jobb har vi (godkända) skyddsrum som används som förråd, men inte med mer än att dom kan tömmas snabbt. Så jobbar jag så blir jag kvar där.
Hemma finns inga skyddsrum, närmaste är 2 mil bort. Men vi har en utmärkt jordkällare där vi kommer att knöla in oss och djuren :up:
Det är ju lite så, många fastigheter som byggt om så det inte fungerar som skyddsrum längre. Centrala Sthlm har iaf tunnelbanan att gå ner och då kan ingen hindra en att ta med katten eller hunden men fy 17 att sitta där om elen går.
 
Varför skulle du dö med dina hästar? Om dom får bena avsprängda av förfluget bombsplitter får du ju ta ditt ansvar o avliva dom? Jag bor ju på inflygsbanan på en mindre flygplats så rent teoretiskt skulle någon kunna tappa en bomb i min hage eller på lösdriften. Då måste jag ju ha koll på hur jag kan hjälpa djuren. Inte stänga in mig med dom för att dö.
Som sagt finns det inte skyddsrum i närheten som kommer ha plats vid ett anfall. Så ser den krassa verkligheten ut.
 
Centrala Sthlm har iaf tunnelbanan att gå ner och då kan ingen hindra en att ta med katten eller hunden i men fy 17 att sitta där om elen går.
Inte om - snarare när! Det är väl det första som stör ut ett land, ta sönder elförsörjningen :(
Du har väl fyllt upp med lysfotogen hemma? Det har faktiskt jag, för jag tittade efter och vi hade bara en halv dunk kvar :o
 
Inte om - snarare när! Det är väl det första som stör ut ett land, ta sönder elförsörjningen :(
Du har väl fyllt upp med lysfotogen hemma? Det har faktiskt jag, för jag tittade efter och vi hade bara en halv dunk kvar :o
Nej, jag har inte det men det borde jag kanske göra, får passa på och åka och handla lite i morgon när jag hämtar ut min sista hyrbil. Jag använder det inte normalt sett men har faktiskt ett par lampor som jag skulle kunna använda det i. Tack för tipset. :)
 

Liknande trådar

Svar
248
· Visningar
9 340
Senast: Lingon
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 893
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 346
Senast: Sezziyanen
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp