Dressyrhingst som lämnar litet och "grövre"?

Inte nödvändigtvis, men "risken" blir ju högre att det blir en sprattlig en, iaf om man lägger "jättenätt" på grov, tänker jag :)
M.a.o "normalgrov" hade väl möjligen funkat, men jag hade inte velat lägga något nättare på ett grövre sto.

Men vad har grovheten för samband med psyket? Visst, vissa grövre raser kan vara sävligare men jag tror få skulle säga att en nsv rakt av är en lugn häst...
 
Men vad har grovheten för samband med psyket? Visst, vissa grövre raser kan vara sävligare men jag tror få skulle säga att en nsv rakt av är en lugn häst...

Nej, inte så, utan jag tänker kombinationen "sprattliga rörelser" med "mycket nerv" som jag anser riskerar komma iaf med de jättelätta/nätta hästarna.
 
Nej, inte så, utan jag tänker kombinationen "sprattliga rörelser" med "mycket nerv" som jag anser riskerar komma iaf med de jättelätta/nätta hästarna.

Vilket inte är sant. Det finns linjer som ger mer sprak och de som ger mindre men det har inte med eventuell grovhet att göra. Personligen föredrar jag att sitta på en tämligen reaktiv häst, dvs det ska ske något när jag ger en hjälp. Det betyder inte att den är hoppig och spökig.

Den mest välutbildade hästen jag suttit på var ett arabsto som tävlade western på nationell nivå mot traditionella westernraser. Hon var även terapihäst för att hon var så enormt lugn. Hon var så känslig för hjälperna att jag hade svårt att rida henne eftersom jag gav henne för många signaler (jag är verkligen ingen fantastisk ryttare). Hon var känslig för hjälperna men inte ett popcorn.
 
Sibelius?
Hans mamma ligger på -1,7 och mormor -4,8 i Blue på mankhöjden.

Grov +grov ökar ju risken för pansarvagnar.

Annars är det troligen säkrare att välja en hingst från annan ras om så låg höjd är viktig.

Sibelius verkar inte ge så litet trots att han är liten själv.
 
Senast ändrad:
Dancier, Delorean, Don Nobless, Benicio, Fürstenhof... några lite större Delatio, Estobar NRW, Fidertanz, Negro.

Ingen av dem avlar väldigt litet (finns inga som gör det eftersom det inte är önskvärt inom sporthästaveln) men dessa bör inte lätta upp så mycket utan ger den äldre lite mer balanserade typen av exteriör. Bra huvuden i dem utan för mycket reaktivitet.
Bästa sättet att få avkomman du vill ha är att välja ett sto nära ditt ideal.
 
En reflektion.. Mindre hästar med lite sämre gång brukar iaf jag tycka är svårare att tex sitta på. Ponny-aktig trav är ju mkt mer stötig än en bra (men inte jättestor) trav.

Jag fixar inte att sitta ner på en SWB med stora gångarter, jag är helt enkelt inte så duktig och tränad. En häst med bra fast mindre gångarter funkar bäst. Ingen vill ju sitta på en häst som är stötig, det är ju inte bekvämt.
 
Jag har träffat några e. Black Coffee som har varit små (160-163), väldigt trevliga i psyket och "stabila" redan som 3/4-åringar. Även några på Florencio-släktträdet som inte har varit så stora, men jag vet inte om det är något vanligt att de lämnar litet dock :)
 
Zafferano uppfyller vissa kriterier. Han verkar ha ett lugnt, men arbetsvilligt temperament. Är i sin typ åt det omoderna hållet, och med breda ledgångar. Rör sig med schwung utan att ha det riktiga "sprattlet." Men han kommer sannolikt inte lämna smått. Då ska man nog ha ett ponnysto isf.
 
Nej, inte så, utan jag tänker kombinationen "sprattliga rörelser" med "mycket nerv" som jag anser riskerar komma iaf med de jättelätta/nätta hästarna.
Rörelser, storlek, grovhet och nerv är väl inte direkt relaterade på det sättet?
Finns ju absolut inget som säger att en häst av viss grovlek skulle komma med visst temperament?
Långa ben eller ej påverkar ju inte temperament?
Och hästar kan ju ha mycket nerv oavsett hur stora/små/korta/tjocka de är?

Jag förstår verkligen inte hur du tänker..
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 080
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 251
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 645
Senast: Nafayette
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 857
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp