Dressyrhingst som lämnar litet och "grövre"?

Bara rent hypotetiskt nu, jag har inget sto eller något, är bara nyfiken :)

Vad finns det för dressyrhingstar som lämnar mindre och "grövre" avkommor?
Om vi, återigen hypotetiskt, tänker oss att man har ett sto som själv är rätt liten och grov (max 160 cm, "äldre svensk typ"), och som är utbildad MsvC dressyr, med en trevlig och korrekt exteriör, normallång rygg och inga konstiga benställningar. Vilka hingstar passar då, om man vill ha en avkomma som också ska vara max 160 cm i mkh, av grövre halvblodstyp och kunna gå LA-MsvC dressyr? :) Ett plus i kanten också om avkomman inte får världens aktion i traven, utan är rätt bekväm att sitta på.
Dem namnen som ploppar upp i mitt huvud är tyvärr döda sedan 10-30 år tillbaka....:grin:
En PRE-hingst kanske vore att satsa på. De är små ,har både liten trav och är grova, men har väldigt naturlig fallenhet för dressyr och samling. Plus att de är lättlärda. De PRE som jag ridit har dessutom varit mjuk som kvicksand.
 
Rörelser, storlek, grovhet och nerv är väl inte direkt relaterade på det sättet?
Finns ju absolut inget som säger att en häst av viss grovlek skulle komma med visst temperament?
Långa ben eller ej påverkar ju inte temperament?
Och hästar kan ju ha mycket nerv oavsett hur stora/små/korta/tjocka de är?

Jag förstår verkligen inte hur du tänker..
Jag förstår hur du tänker, men lite rätt har hon.Ju ädlare (inte alltid) ju högre blod och högt i blod brukar ge kvickare och mer reflexsnabba hästar ;)
 
Jag förstår hur du tänker, men lite rätt har hon.Ju ädlare (inte alltid) ju högre blod och högt i blod brukar ge kvickare och mer reflexsnabba hästar ;)
Ja men det är ju inte så att ”nerv” och typ som i storlek/grov/ädel nedärvs i samma gen eller hur man ska säga. De kanske samvarierar en del, men om det egentligen är temperamentet man är mån om så är man ju väldigt fel ute om man sorterar efter hur grov kroppsbyggnad hästen har. Man riskerar att sortera bort många i onödan och dessutom att ändå få det temperamentet man inte ville ha.
 
Hermes låter bra och den jag tänkte på var Don Pfimero men vet inte om DP lever
Jag känner en dressyrhäst efter DP som typ är det största jag sett! Jättestor med lååånga ben. Dessutom lite egen, typisk dressyrimport som vill stå på box, gå korta stunder i liten hage och ridas på inhägnat område :D
 
Jag känner en dressyrhäst efter DP som typ är det största jag sett! Jättestor med lååånga ben. Dessutom lite egen, typisk dressyrimport som vill stå på box, gå korta stunder i liten hage och ridas på inhägnat område :D
DP har -1.7 på mankhöjd på blupen, sen har väl den en DP du sett en mor med ;)
 
Ja men det är ju inte så att ”nerv” och typ som i storlek/grov/ädel nedärvs i samma gen eller hur man ska säga. De kanske samvarierar en del, men om det egentligen är temperamentet man är mån om så är man ju väldigt fel ute om man sorterar efter hur grov kroppsbyggnad hästen har. Man riskerar att sortera bort många i onödan och dessutom att ändå få det temperamentet man inte ville ha.
Använder du tex ett ädlare fullblod i avel bör du få mer nerv och ädlare individ :).Så till viss del stämmer det.Sen kan man få som jag fått en valack fullblod/halvblod där det typ inte finns ett spå av fullblodet men det är nog ovanligt haha
 
Tolkar jag det rätt om ditt mål är en trevlig lagom (i både humör och storlek) hobbyhäst som har lite lättare för sig i dressyren än generellt men utan att ha massor med gång? En trevlig dressyrhobbyhäst.

Precis så!
Hade man kunnat återskapa en (numera död) gammal ridskolehäst med stammen Maraton -Herkules, ur stofamilj 50, hade det varit drömmen :love:
Hon var typ 152 cm i mkh, av en klart "äldre" typ utan att för den skull vara en pansarvagn, hade trevlig bakbensaktivitet och öht ett trevligt steg, men utan den här extrema mekaniken och snudd på överrörligheten som många av dagens hästar har. Därtill ett trevligt och stadigt temperament, utan att för den skull förlora drivet och bjudningen.

1606872_612991058824230_1218050525313188664_n.jpg

This. RIP fina du. :heart
 
Precis så!
Hade man kunnat återskapa en (numera död) gammal ridskolehäst med stammen Maraton -Herkules, ur stofamilj 50, hade det varit drömmen :love:
Hon var typ 152 cm i mkh, av en klart "äldre" typ utan att för den skull vara en pansarvagn, hade trevlig bakbensaktivitet och öht ett trevligt steg, men utan den här extrema mekaniken och snudd på överrörligheten som många av dagens hästar har. Därtill ett trevligt och stadigt temperament, utan att för den skull förlora drivet och bjudningen.

1606872_612991058824230_1218050525313188664_n.jpg

This. RIP fina du. :heart
Men hur många ”vanliga” hästar har den där mekaniken och rörligheten som du (av oklar anledning) är så rädd för? Det säljs ju massor med unghästar med trevliga men långt ifrån extrema rörelser.
De flesta ”vanliga” hästar har ju också ett härligt temperament och ser ut på lite olika sätt.
 
Nån hopphingst kanske? Lämnar kanske lite enklare gång
och nån som lämnar litet finns väl också kanske?
Obs, har ingen koll dock :o

Men ju ädlare ju sprättigare och känsligare vet jag inte? då får man nog ta de kriterierna var för sej och leta individ, inte att det ena ger det andra automatiskt.
 
Tänker spontant på Hip hop.
Han kanske inte är en typisk dressyrförärvare, men ger ändå vettig gång. Lite mindre storlek och inte jätteädel. Är inte känd för att lämna sprak mellan öronen på dom heller ;)
Tror att i princip de flesta hästar idag av varmblodsras kan gå en La-Msv C med lite träning och en normalduktig ryttare. Så kanske måste det inte vara dressyrhingst?
 
Varför inte kika på annan ras?
Finns ju tex en del fina Morgans som har bra ridexteriör. De är ju mindre och de avlas väldigt på mentaliteten iom att körning också måste visas utöver även hopp och dressyr.
Finns ju en del lite väl körhästiga sas. Men finns många med trevliga ridvibklar. Och det är ju ingen jättegång på dem.
 
Använder du tex ett ädlare fullblod i avel bör du få mer nerv och ädlare individ :).Så till viss del stämmer det.Sen kan man få som jag fått en valack fullblod/halvblod där det typ inte finns ett spå av fullblodet men det är nog ovanligt haha
Hingsten vi hade var mest fullblod och akhal teke dvs "högt i blod" - han var den lugnaste och tryggaste hästen jag känt.
Var dock pigg och alert att rida.
 
Jag vet att den här tråden ligger under avel och handlar om hingstval och tanken är att avla till sig själv, men jag känner ändå att det är synd att medvetet avla fram en häst som inte är attraktiv på marknaden. Vad som helst kan hända i ens liv som kan göra att man måste sälja. Ett föl/unghäst som ser ut att bli liten och grov kostar inte så mycket, vilket är positivt om du vill köpa en redan född häst, men är negativt om det är din egen uppfödning som du vill bli av med.

Som flera redan skrivit kanske SWB kanske inte är din ras. Jag har sett och träffat många halvblod som härstammar från Estland, Lettland och Polen som stämmer väl in på din beskrivning och dessa har ägarna köpt för knappt några pengar alls.
 
Jag vet att den här tråden ligger under avel och handlar om hingstval och tanken är att avla till sig själv, men jag känner ändå att det är synd att medvetet avla fram en häst som inte är attraktiv på marknaden. Vad som helst kan hända i ens liv som kan göra att man måste sälja. Ett föl/unghäst som ser ut att bli liten och grov kostar inte så mycket, vilket är positivt om du vill köpa en redan född häst, men är negativt om det är din egen uppfödning som du vill bli av med.

Som flera redan skrivit kanske SWB kanske inte är din ras. Jag har sett och träffat många halvblod som härstammar från Estland, Lettland och Polen som stämmer väl in på din beskrivning och dessa har ägarna köpt för knappt några pengar alls.

Skulle jag komma i ett sådant läge skulle spontant sett pengar vara den minsta frågan, ett gott hem skulle gå före allt. Och jag kanske har fundamentalt fel nu men, en SWB, även om den är av äldre/tyngre stam och 158 cm i mkh, så tror jag att man kan få iaf en 20-30 000 kr om den är utbildad LA-MsvC dressyr och inte har en massa skador.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 070
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 241
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 645
Senast: Nafayette
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 857
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp