Dressyrhingst som lämnar litet och "grövre"?

Skulle jag komma i ett sådant läge skulle spontant sett pengar vara den minsta frågan, ett gott hem skulle gå före allt. Och jag kanske har fundamentalt fel nu men, en SWB, även om den är av äldre/tyngre stam och 158 cm i mkh, så tror jag att man kan få iaf en 20-30 000 kr om den är utbildad LA-MsvC dressyr och inte har en massa skador.
Det tror jag absolut att du kan få och mer där till. Men det tar ju ganska många år att som glad amatör få en häst att komma dit. Om du har otur får du ett föl med ofördelaktig exteriör med ett psyke som bara proffs klarar av. Om man köper en färdig häst kan man välja och vraka.
 
Det tror jag absolut att du kan få och mer där till. Men det tar ju ganska många år att som glad amatör få en häst att komma dit. Om du har otur får du ett föl med ofördelaktig exteriör med ett psyke som bara proffs klarar av. Om man köper en färdig häst kan man välja och vraka.

Det är ju just därför jag värderar bra exteriör och lugnt psyke över allt annat, som jag skrev tidigare i tråden.
 
Litet och grovt rimmar illa med bra exteriör imho.

Det vet jag inte riktigt om jag håller med om. Pratar vi "153 cm pansarvagn" så absolut. Men åtminstone som jag kanske realistisk(-hypotetiskt) tänker mig, "158 cm och med klassiskt 90-talssnitt" så vet jag inte om det stämmer riktigt. Hästen på bilden tidigare i tråden blev typ 25 år och var av "90-talssnitt".
 
Det vet jag inte riktigt om jag håller med om. Pratar vi "153 cm pansarvagn" så absolut. Men åtminstone som jag kanske realistisk(-hypotetiskt) tänker mig, "158 cm och med klassiskt 90-talssnitt" så vet jag inte om det stämmer riktigt. Hästen på bilden tidigare i tråden blev typ 25 år och var av "90-talssnitt".
Och jag tycker den såg gräslig ut. Bra för ridskola kanske men inte en häst som är representativ för SWB!
 
Och jag tycker den såg gräslig ut. Bra för ridskola kanske men inte en häst som är representativ för SWB!

Jasså, varför då om man får fråga? :eek:
Alltså, hon var ju typ utbildad LA-MsvC dressyr och var en riktigt fin dressyrläromästare, så "bara för ridskola" vet jag inte riktigt om jag håller med om. Absolut ingen WC-häst, men absolut även någon som jag tror en privat dressyrtant på LA nivå hade uppskattat. :)
 
Jasså, varför då om man får fråga? :eek:
Alltså, hon var ju typ utbildad LA-MsvC dressyr och var en riktigt fin dressyrläromästare, så "bara för ridskola" vet jag inte riktigt om jag håller med om. Absolut ingen WC-häst, men absolut även någon som jag tror en privat dressyrtant på LA nivå hade uppskattat. :)
LA är inget wow, det klarar alla normala hästar. Det har mina hästar gått som unghästar efter en normal inridning och utbildning. En läromästare är en välutbildad häst, inte en normalutbildad/medioker häst.
Du har verkligen en snedvriden uppfattning om det mesta, tyvärr. Jag tävlade LA-MsvB som aktiv, då ville jag ha en häst som kunde mer än mig. Den du visade hade jag ibte sett åt då den inte tilltalar mig varken exteriört eller utbildning.
 
Jasså, varför då om man får fråga? :eek:
Alltså, hon var ju typ utbildad LA-MsvC dressyr och var en riktigt fin dressyrläromästare, så "bara för ridskola" vet jag inte riktigt om jag håller med om. Absolut ingen WC-häst, men absolut även någon som jag tror en privat dressyrtant på LA nivå hade uppskattat. :)
Fast om en häst kan gå LA- Msv C sitter inte i exteriören. Det sitter i utbildningen. Och det är klart att en häst utbildad dit är säljbar, men tänk om du måste sälja när den är två? Då blir det inte jättelätt.
 
Du vill ha en liten storhäst, med en del massa, bra psyke och inte allt för stor gång, men som ändå kan ta sig runt i LA-Msv C utan att skämmas. Har jag förstått det hela rätt då?
Då håller jag med @tuaphua om att du borde kolla på morgan, för det är exakt en sån du beskriver :D . Hojta till om du vill veta mer om dom, jag har en egen i stallet och flertalet uppfödarkontakter.
 
Fast om en häst kan gå LA- Msv C sitter inte i exteriören. Det sitter i utbildningen. Och det är klart att en häst utbildad dit är säljbar, men tänk om du måste sälja när den är två? Då blir det inte jättelätt.

Att exteriören inte är allt förstår jag också, jag menar H.H är ju utbildad MsvC dressyr och har ju verkligen ingen klassisk "dressyrexteriör", men att exteriören ändå kan underlätta vill jag nog ändå tro - en SWB med korrekt exteriör borde rent logiskt ha bättre förutsättningar att kunna gå MsvC än en heffaklump som ser ut som H.H ;)

Jag skulle tillverka den i ett sådant skede i livet att jag hade en "stadig" tillvaro för minst en 3-5 år framöver. Sedan kan man ju också lämna bort utan att sälja också om det är en tillfällig kris.
 
Du vill ha en liten storhäst, med en del massa, bra psyke och inte allt för stor gång, men som ändå kan ta sig runt i LA-Msv C utan att skämmas. Har jag förstått det hela rätt då?
Då håller jag med @tuaphua om att du borde kolla på morgan, för det är exakt en sån du beskriver :D . Hojta till om du vill veta mer om dom, jag har en egen i stallet och flertalet uppfödarkontakter.

Alltså just nu är det ju inte aktuellt, jag har ju H.H och han är ju inte ens 16 år fyllda. Det var mer hypotetiskt när jag sitter där på min hästgård med ett trevligt avelssto som 30 åring typ. Och dit är det ju fortfarande 9 år ;)

Morgan har jag faktiskt hört gott om. Har för mig att det finns en här i krokarna som faktiskt går just MsvC dressyr!
 
Att exteriören inte är allt förstår jag också, jag menar H.H är ju utbildad MsvC dressyr och har ju verkligen ingen klassisk "dressyrexteriör", men att exteriören ändå kan underlätta vill jag nog ändå tro - en SWB med korrekt exteriör borde rent logiskt ha bättre förutsättningar att kunna gå MsvC än en heffaklump som ser ut som H.H ;)

Jag skulle tillverka den i ett sådant skede i livet att jag hade en "stadig" tillvaro för minst en 3-5 år framöver. Sedan kan man ju också lämna bort utan att sälja också om det är en tillfällig kris.
MsvC=f.d. LA5. Inget wow det heller. Normal samling, inga avancerade rörelser.
 
Att exteriören inte är allt förstår jag också, jag menar H.H är ju utbildad MsvC dressyr och har ju verkligen ingen klassisk "dressyrexteriör", men att exteriören ändå kan underlätta vill jag nog ändå tro - en SWB med korrekt exteriör borde rent logiskt ha bättre förutsättningar att kunna gå MsvC än en heffaklump som ser ut som H.H ;)

Jag skulle tillverka den i ett sådant skede i livet att jag hade en "stadig" tillvaro för minst en 3-5 år framöver. Sedan kan man ju också lämna bort utan att sälja också om det är en tillfällig kris.
Ja, men då är det väl positivt att avla på en häst som har lämplig exteriör för dressyr?
 
Nu är ju detta som sagt hypotetiskt och någonting som först skulle bli aktuellt om flera, flera år.
Men ska jag se "beyond SWB:er" och snegla ut över andra raser är dem första som spontant ploppar upp i mitt huvud fjording, haflinger, irish cob, lettiskt halvblod, lipizzaner och welsh cob.
 
Ja, men då är det väl positivt att avla på en häst som har lämplig exteriör för dressyr?

Jag anser att en rent allmänt korrekt exteriör väger tyngre än att det just är en "perfekt dressyrexteriör", även om jag i andra hand gärna hade sett att exteriören var lite "åt dressyrhållet" också.
 
MsvC=f.d. LA5. Inget wow det heller. Normal samling, inga avancerade rörelser.

Nja, det är väl inget superwow, iaf inte för en SWB. Där skulle jag väl se det som "normalutbildad" för en dressyrstammad dito. Däremot om vi sätter det i en kontext av t.ex. H.H så tycker jag väl ändå inte att det är "wow" kanske, men ändå "bättre än vad man hade kunnat förvänta sig".
 
Nja, det är väl inget superwow, iaf inte för en SWB. Där skulle jag väl se det som "normalutbildad" för en dressyrstammad dito. Däremot om vi sätter det i en kontext av t.ex. H.H så tycker jag väl ändå inte att det är "wow" kanske, men ändå "bättre än vad man hade kunnat förvänta sig".
Nej, det är inte wow öht. Alla normala hästar kan gå la med rätt utbildning, oavsett ras.

Peter Ericsson brukade säga att han ville ha sina hästar lika utbildade i båda disciplinerna. Cardento trampade och bytte i serier utan problem, trots hoppstam.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 092
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 286
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 676
Senast: Nafayette
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 858
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp