Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har alltid fattat galopp för innerskänkeln och alla mina hästar har läst sig byta klockrent. Ner till byten i varje. Så nog går det att göra på fel sätt också.

Just byten är något jag verkar ha ganska lätt för, har utbildat ett gäng hästar och just byten har varit relativt enkelt på dem alla. Den gigantiska tyska pansarvagnen var svårast, för han blev så jäkla laddad att det tog något varv att få stopp efter varje byte i början. Till skillnad mot Fager som snabbt lärde sig att när man bytte fick man klappar och sakta av. Efter några få byten gjorde han byte och sen tvärnit 😅
Kan skriva under på att @Mirtai kan lära in byten, det var just en av hennes som var min första storhäst, med klockrena byten! 😊
 
Det där är som när jag hade en (iofs jättefin) fullblodshäst för 100 år sen som bytte bara man tänkte byte och min stackars dressyrtränare stod med sin jämngamla (6) Falsterbokvalade som bara. Inte. Fattade... :rofl:

Jag fattar för höger skänkel. Punkt. :angel:

(men nu med ny höftledsprotes sen en vecka i vänster så kanske jag kan fatta för båda sen och då blir det ytter just för att ha lättare med bytena. :))
Vi lärde ju galopphästarna som typ tvååringar att byta för tygel og vikthjälp, inte alltid rent och funkade inte i långsamt tempo men de förstår ju ändå att man liksom kan flytta benen.
Min byter fint i skogen, på banan funkar det bra åt ena hållet, inte lika bra åt andra dock.

Red undervisning idag, traven jättefin när jag också lyckas hålls kontakten stadig. V. Galoppen var jobbig idag och jag fick verkligen jobba för det! :eek:
 
Jag blev halshuggen av min gamla tränare om jag fattade för ytter. Han tyckte att det drev hästen nedåt. Det var innerskänkel mot yttertygel i varje språng.

Jag fick lite timing-hjälp när jag lyssnade på Carl Hester i förra veckan. Så jag hoppas att jag kan få användning av det. Jag är ju inte dem mest med bäst timing i världen. Måste nöta in alla rörelser i kroppen. Men skam den som ger sig.

Hoppbyten kan vi faktiskt. Och han byter rent över bom. Så nu ska han bara fatta att ta med sig bakbenen på samma gång som frambenen, utan att det kommer en bom eller ett hinder på vägen.
Eftersom du ändå ibland använder lite trängande yttertygel ibland kan du göra samma fast med innertygeln för att inte behöva förlita dig så på innerskänkel mot yttertygel. Då får du hästen på ytter bak iom att den trängande inner verkar diagonalt "bromsande/sättande" utöver balanserande av bogarna i sidled.
Jag tycker att lära in byte i sluta till sluta är rätt logiskt för hästarna och de fattar fort. Brukar också vara rätt lätt för ryttare att lära sig så.
Då är man ju lite där i att utöver sits etc så är ytterskänkel lämplig vid byten/galoppfattning och samma att lite trängande innertygel ger sluta.
Kanon sen i piruetter med iom att du dels sätter hästen på ytter bak så det inte släpper av och tappar bärighet och att du kan se till att hästen inte välter runt med balans på inner bog.
 
Fumo har ju haft en låsning i rumpestumpen som gjorde att han knappt kunde byta rent fysiskt, nu kan han men det är lite 50/50 om det blir rent, han är liiiiite långsam men höger bak. Märkte dock igår att jag tyckte han bytte bättre när jag INTE satsade för kung och fosterland på att han skulle vara ”kvick i bak” utan gjorde mer som @tuaphua varit inne på och red lite mer långsamt 😬 Eller ja, mer vanlig galopp liksom
Skönt att fått bort låsningen och kul att börja hitta bättre känsla i det! Heja! :)
De ska ju vara aktiva. Det är skillnad på slapp och bara lugna ner påskjut och ev takt för att de ska bibehålla balans, inte gå in i spänning/tappa lösgjordhet och då ge hästarna lättare att kunna switcha.
 
Jag har alltid fattat galopp för innerskänkeln och alla mina hästar har läst sig byta klockrent. Ner till byten i varje. Så nog går det att göra på fel sätt också.

Just byten är något jag verkar ha ganska lätt för, har utbildat ett gäng hästar och just byten har varit relativt enkelt på dem alla. Den gigantiska tyska pansarvagnen var svårast, för han blev så jäkla laddad att det tog något varv att få stopp efter varje byte i början. Till skillnad mot Fager som snabbt lärde sig att när man bytte fick man klappar och sakta av. Efter några få byten gjorde han byte och sen tvärnit 😅

Ååh du får gärna komma och lära min byten. Får verkligen inte till det ens enklaste byte i språnget.
Min förra var jätte enkel, bara samla och få honom lite stampig i galoppen så bytte han. Tyvärr var han ju skadad hela tiden så vi hann inte komma så långt.

Denna han fattar verkligen inte vad han ska göra. Jag har provat det mesta men han kan gladeligen galoppera på 5 m volt på tvären utan att byta. Jag har fått honom att byta över bom men han fattar inte att jag blir glad för bytet utan tror att jag blir lycklig för att han skuttade en bom vilket gjorde det omöjligt att rida på banan om det var bommar utlagda för han skulle över bommarna till varje pris..🤣 Har provat med sluta, enkla byten, förvänd, full fart mot hörnet men han byter då bara fram och skenar genom kortsidan i korsgalopp för att sedan byta tillbaka fram på raksträckan. Jag har lyckats någon gång att få honom lite stampig och då byta men sedan går det inte igen efter det. Har nu jobbat med byten i tömkörningen bara för att få honom att lära sig stampa om bak och det fungerar hyfsat. Men har inte riktigt fått till det i ridningen.

Var iväg till tränare men hen kunde inte heller hjälpa till tyvärr. Ska dock prova en annan men ska först stoppa sadeln nästa vecka. Jag tror det största problemet faktiskt är bjudningen, känner att han inte riktigt bjuder ordentligt i galoppen. När jag vill länga tex så går det bara till en viss gräns sedan står han emot lite. Han har haft lite jobbigt med galoppen så vet inte om det är gamla issues från det eller vad. Hoppas det blir bättre efter sadeljusteringen. Men om du har vägarna förbi södra Stockholm så får du hemskt gärna hojta!😁
 
Nu får du ge dig. Han var inte alls "kort bak". Han hade en mycket god exteriör och hade kunnat bli en mästare på vilken gren som helst med rätt ryttare. Utom möjligen tävlingsdressyr då, eftersom han inte hade den där spektakulära gången.

Så vad ÄR en häst som inte är framme för hjälperna egentligen? Är det en häst som tar stora kliv med flaxiga ben? Eller är det en häst som är reglerbar utan motstånd men som inte har den där stora traven?

Jag tror faktiskt ärligt att det beror på att många domare inte (vill) ser skillnaden.
Men det vet du väl vad framför hjälperna är ?

Sen får jag ju inte svara riktat utan väljer allmänt: Udda raser blir aldrig mästare pga av deras goda extriör, extriören där är inte i närheten av den byggnad som krävs för att bli mästare i någon av disciplinerna, och rent allmänt igen: mindre goda gångarter hänger som regel ihop med mindre bra för ändamålet bakben, korta steg ger inte vare sig så bra längningar eller för den delen genomsläpplighet, många verkar tro-och du?- att det är den mindre bra gången som inte ger poäng när det är den mindre bra genomsläppligheten bl a.
 
Nu har jag ridit på min stora drufs lite mer. Uuuh, jag är inte alls van vid dom här enormt stora rörelserna och tycker bara allt går extremt jävla långsamt hela tiden.

Känns som jag inte kommer framåt, det gör jag ju givetvis men det är så sjukt ovant med denna takten.
Mina hopp och ft hästar har jag ju hela tiden fått lugna ner takten på för dom pinnar ju gärna på om dom får.

Denna stackaren undrade nog vad fasen jag sysslade med ett tag när jag ville ha allt snabbare. Blev både passage och hopp och skutt istället.
Fick komma till insikt att låta honom vara i detta långsamma elände 🤣 Men jag vänjer mig nog.
 
Ååh du får gärna komma och lära min byten. Får verkligen inte till det ens enklaste byte i språnget.
Min förra var jätte enkel, bara samla och få honom lite stampig i galoppen så bytte han. Tyvärr var han ju skadad hela tiden så vi hann inte komma så långt.

Denna han fattar verkligen inte vad han ska göra. Jag har provat det mesta men han kan gladeligen galoppera på 5 m volt på tvären utan att byta. Jag har fått honom att byta över bom men han fattar inte att jag blir glad för bytet utan tror att jag blir lycklig för att han skuttade en bom vilket gjorde det omöjligt att rida på banan om det var bommar utlagda för han skulle över bommarna till varje pris..🤣 Har provat med sluta, enkla byten, förvänd, full fart mot hörnet men han byter då bara fram och skenar genom kortsidan i korsgalopp för att sedan byta tillbaka fram på raksträckan. Jag har lyckats någon gång att få honom lite stampig och då byta men sedan går det inte igen efter det. Har nu jobbat med byten i tömkörningen bara för att få honom att lära sig stampa om bak och det fungerar hyfsat. Men har inte riktigt fått till det i ridningen.

Var iväg till tränare men hen kunde inte heller hjälpa till tyvärr. Ska dock prova en annan men ska först stoppa sadeln nästa vecka. Jag tror det största problemet faktiskt är bjudningen, känner att han inte riktigt bjuder ordentligt i galoppen. När jag vill länga tex så går det bara till en viss gräns sedan står han emot lite. Han har haft lite jobbigt med galoppen så vet inte om det är gamla issues från det eller vad. Hoppas det blir bättre efter sadeljusteringen. Men om du har vägarna förbi södra Stockholm så får du hemskt gärna hojta!😁
Går han att flytta runt på I galoppen? Kan du enkelt rida öppna-sluta-öppna längs långsidan, rida med tagen bakdel på volt osv? Jag upplever att genom att kunna flytta och påverka fattar dom bytena bättre också. Går det att få honom att lyfta rumpan i galoppen så han faktiskt kommer upp och kan byta? Kan underlätta med ett spö uppe på rumpan och detta till med. Sen upplever jag att en lugn galopp faktiskt är att föredra framför att en hela tiden tänker kvicka bakben. Ser ju hur många som helst som rider runt i nån låtsas fyrtakt och hästarna byter klockrent. Det är fel men fungerar tydligen 🙄.
 
Går han att flytta runt på I galoppen? Kan du enkelt rida öppna-sluta-öppna längs långsidan, rida med tagen bakdel på volt osv? Jag upplever att genom att kunna flytta och påverka fattar dom bytena bättre också. Går det att få honom att lyfta rumpan i galoppen så han faktiskt kommer upp och kan byta? Kan underlätta med ett spö uppe på rumpan och detta till med. Sen upplever jag att en lugn galopp faktiskt är att föredra framför att en hela tiden tänker kvicka bakben. Ser ju hur många som helst som rider runt i nån låtsas fyrtakt och hästarna byter klockrent. Det är fel men fungerar tydligen 🙄.
Jo jag tycker att jag hyfsat enkelt kan rida skolor, både diagonalt och längs väggen och han kan som sagt gå på tvären i förvänd galopp på typ 5 m volt utan att byta.. Spö på rumpan är jag väääldigt försiktig med då han lätt går i försvar och blir förbannad vid även bara ett lätt tapp sas och då riskerar jag rodeo som jag inte reder ut. Har dock ändå försökt att försiktigt peta på sidan på bakbenet men han blir som sagt mest förbannad och sparkar bakut. Han fattar att vi ska till andra galoppen så ibland faller han isär till trav något steg för att sedan direkt fatta ny galopp men han fattar inte riktigt fotflyttningen. Jag misstänker som sagt starkt att det brister i bjudning för dom få gånger jag fått till det så har han varit lite mer taggad. Provade ute i skogen sist för då är det lättare att få honom taggad och då bytte han iaf till andra galoppen utan att falla isär men det kändes inte som ett korrekt byte utan mer att han blev jämfota bak sas men det borde väl ändå vara bättre än när han faller isär eller?🤔 Känner mig så inkompetent som ryttare här ska jag erkänna.🙈
 
Jo jag tycker att jag hyfsat enkelt kan rida skolor, både diagonalt och längs väggen och han kan som sagt gå på tvären i förvänd galopp på typ 5 m volt utan att byta.. Spö på rumpan är jag väääldigt försiktig med då han lätt går i försvar och blir förbannad vid även bara ett lätt tapp sas och då riskerar jag rodeo som jag inte reder ut. Har dock ändå försökt att försiktigt peta på sidan på bakbenet men han blir som sagt mest förbannad och sparkar bakut. Han fattar att vi ska till andra galoppen så ibland faller han isär till trav något steg för att sedan direkt fatta ny galopp men han fattar inte riktigt fotflyttningen. Jag misstänker som sagt starkt att det brister i bjudning för dom få gånger jag fått till det så har han varit lite mer taggad. Provade ute i skogen sist för då är det lättare att få honom taggad och då bytte han iaf till andra galoppen utan att falla isär men det kändes inte som ett korrekt byte utan mer att han blev jämfota bak sas men det borde väl ändå vara bättre än när han faller isär eller?🤔 Känner mig så inkompetent som ryttare här ska jag erkänna.🙈
Äsch du är inte inkompetent. Med byten tror jag att det är viktigt att vara kreativ och lita på processen. Inte vara livrädd för orena byten heller. Båda mina hästar byter bättre sen jag började rida WE. Rider i en lite annan galopp I tekniken som inte behöver vara så samlad men måste vara långsam för att hinna ta lans/rida in i korridor/rida parallellslalomen osv. Det gjorde att jag fick mer lugn själv i kroppen och bytena landar lite bättre. Sen är mina fortfarande verkligen inte 100%iga😅.
 
Senast ändrad:
Igår var jag hos fysioterapeuten och hon tyckte nog mest det var konstigt att jag är ryttare... Har väldigt dålig styrka i nacken och jag har ingen kontakt med mina ryggmuskler. När jag ska sätta ihop skulderbladen tycker jag att jag gör det, men det händer inte mycket🙈. Bålen är svag för jag sträcker ut magmusklerna och svankar istället för att komprimera dom. Min fysik är rätt kass mao. Är ganska fascinerande att jag de facto ändå kan rida hyfsat men blir tydligt varför det är så viktigt för mig att de är lätta på hjälperna.
 
Nu har våren kommit till Norrland! (Iaf idag, nästa vecka är det minusgrader och snö igen)

Så glad att han skötte sig suveränt trots första gången på utebanan, vatten på banan och en traktor som körde grus hos grannen
IMG_2686.png
 
Apropå byten så lär jag konsekvent mina att byta ute - när vägen svänger ger jag hjälpen, ev petar på rumpan med spöet och tjoar sen DUUUKTIG i örat när de byter. Bryr mig inte jättemycket om kvaliteten heller de första gångerna,
Det har gått enkelt med samtliga utom den nuvarande naturligtvis :meh: som kan sprattla runt hursomhelst.

Dock tror jag det beror på att jag varit så sned själv iom att höften varit paj. :)
 
Igår var jag hos fysioterapeuten och hon tyckte nog mest det var konstigt att jag är ryttare... Har väldigt dålig styrka i nacken och jag har ingen kontakt med mina ryggmuskler. När jag ska sätta ihop skulderbladen tycker jag att jag gör det, men det händer inte mycket🙈. Bålen är svag för jag sträcker ut magmusklerna och svankar istället för att komprimera dom. Min fysik är rätt kass mao. Är ganska fascinerande att jag de facto ändå kan rida hyfsat men blir tydligt varför det är så viktigt för mig att de är lätta på hjälperna.
Så där var det för mig också förut när jag var ”närmre i tid” min olycka och nackskada. Det var främst därför jag red just iberier en period. Jag fick inte lika ont av deras rörelser etc.
Efter skadan har jag nervskador etc. Så proprioception/djupsensibilitet blev väldigt påverkat och motoriken så klart av det.
Men på något jäkla vis och med träning, behandling etc så hittade kroppen nya nervbanor och känslor/kroppskontroll etc kom tillbaks.
Även om jag givetvis hellre hade varit utan skada så har jag blivit tvungen att bli en mkt bättre ryttare både i sits och inverkan för att slippa ha ont. Så det var väl bra ändå. 🤷‍♀️😅
Tänkte att min story kanske kan ge dig lite hopp om att nacke etc ska bli bättre. De trodde absolut inte det i mitt fall. Hoppas det blir så för dig med!
 
Nu känns det som att det börjar hända grejer! Igår red vi ett sent pass i ridhuset. På slutet hittade vi till och med en trav som var riktigt mjuk och behaglig att sitta i = hästen är inte längre lång och stel som en planka😅🤪

IMG_0592.jpeg
 
Testade Pivon ordentligt igår och filmade ett längre pass. Den följde med riktigt bra, men videon blev lite hackig bitvis. Har nån mer som har Pivo upplevt det? Det är som den tappar bildrutor ibland.


Barka var riktigt pigg, som hon inte varit på ett bra tag. Förra söndagen fick vi äntligen ordnat med eget hö så nu får hon 50/50 av det och hösilaget. Ska försöka gå ner på kanske 3 kg hö och 7 kg hösilage, höet var väldigt energirikt. Men det känns som magen är bättre, hon gjorde färre och mindre envisa stoppförsök.
 
Red på klubben igår. Började bra ute på stora banan. Avspänd och med på noterna fram tills ja skulle galoppera.

Då ser ers höghet Bollen att Blixten, klubbens stallkatt är ute och spatserar. Genom att Blixten bara existerade kunde Bollen inte längre gå över hela banan utan att kasta och vela och ha sig. Länge sen han flippa ur så här. Fick sätta mig på en stor volt på andra änden av banan och fortsätta passet.

Egentligen ska jag inte göra ettor nu när det är en vecka kvar till start. Men tänkte jag kunde rida byta på volten och rida varierat förvänd och rätt galopp. Men det blev istället att vi fick till ett gäng bra ettor. Först gjorde han det bara men så tänkte ja att jag provar. Så provade på volten och fick till ett gäng ettor mellan 6-9 i antalet. Märkliga var att det kändes lättare på böjt spår än rakt spår.

Men from nu är det ettorförbud fram till han startat nästa söndag, lite ordning och reda får det la va oxå 😂
 
Är löjligt lycklig och nöjd över Dios insats idag😍. LB3 kändes ok, lite spänd men gav 66%. I LA3 kunde jag inte önska mig mer! Han var med mig och tuffade på så fint. Han börjar kunna länga traven och ryggningen är den bästa vi nånsin gjort! 65% och en tredjeplats! Visa bifogad fil 143261
Vad roligt! Grattis 🤩

Vi ska iväg imorgon och ja, det ska blåsa uppemot 22m/s så det kan nog bli spännande. Jag kan ju alltid hoppas på medvind :D
 
Vi ska iväg med ponnyn nästa helg. Har möjlighet att boka box men har inte gjort det utan tänkte bara åka över dagen.

Vad skulle ni säga är ok att åka i transport o sen begära av hästen att den ska prestera på tävling?
Vanlig transport och restid 3.5 timmar. Tävlingsvan ponny som åker bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
243
· Visningar
16 363
Senast: Cavallo
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
612
Senast: tuaphua
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 845
Senast: corzette
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
43 889
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp