Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så... Nu är jag hästlös.
Allt gick bra i morse och det känns såklart lite knepigt att det liksom inte finns någon häst att ta hand om längre. Efter varje dag i över 22 år med 1-3 hästar så undrar jag vad jag ska hitta på på dagarna nu. 😊

Beklagar :heart
 

Bifogade filer

  • 406EF7E9-26DF-4ECF-A415-4BB66D55070E.jpeg
    406EF7E9-26DF-4ECF-A415-4BB66D55070E.jpeg
    250 KB · Visningar: 158
Nu har vi fått lite snö, så jag har börjat försöka "smyga igång" dressyrhästarna igen efter någon dryg veckas ofrivillig vila. Det har dock inneburit en del action, ena valacken körde värsta rodeoshowen i skogen i söndags efter att han äntligen fick trava typ 50 meter... Attans att de inte har skor, så det går att brodda och känna sig lite säkrare på att inte hästen ska ramla omkull när man rider och de skuttar ikring..! Skulle vilja ta med rodeohästen på tävling om två veckor, men då behöver vi få träna lite mer seriöst och regelbundet än vad som går just nu... :meh: Frågade min gamla hopptränare som har stall 5 min ifrån, om vi skulle kunna hyra in oss i deras ridhus, men det var tydligen "fullt". Så det blir att traila iväg 15-20 min för att kunna träna i ridhus, vilket inte är görbart så ofta tyvärr.

Funderar på att köra en "snödans" aka Buke-regndansen i somras, för att få mera snö och bättre underlag. :idea: Vem är på? :D
 
Drygt två veckor sedan Grädden blev halt hf under ett ridpass. Förra tisdagen hältutredning på klinik som resulterade i diagnos sulömhet. 1-gradig hälta på volt (bättre på rakt spår). Ingen reaktion på böjprov höger fram. Veterinären gick igenom hovarna med visiteringstång och tyckte hon fick reaktion mot tån på hf. Efter nervblockad till hoven släcktes hältan (men fortfarande ojämn). Klinikhovslagaren kollade därefter och skodde med sulor fram, sa att det bör bli bra i princip direkt om det enbart är sulömhet.
Dagen efter ingen tydlig förbättring (då bokade jag ny utredning på annan klinik🙄). Metacam 4 dagar och då har han blivit ohalt. Sista dagen med metacam var alltså söndag, igår kunde jag inte se någon hälta men han gick ca 5 cm mer åt höger med bak än normalt. Så min magkänsla att det är något mer stämmer nog tyvärr. Behandlar det som sen/ligament-skada tills motsatsen är bevisad.
Ingen svullnad eller värme någonstans från början, men liiiite på böjsenorna hf kom fram efter en vecka. Det har gått ner nu efter metacamkuren, kan mkt väl bero på att han spänt sig väldigt när han haft ont. Har varit extremt spänd i bogarna dessa två veckor, men det har normaliserats med några omgångar massage.

Imorgon är det ny utredning, både ser fram emot det och är rädd.
 
@Miedo Bra att du lyssnar på din egen känsla och har bokat tid på annan klinik! Om Metacam släcker är det nog inte helt jättedåligt, det brukar inte släcka jättestora grejer enligt min erfarenhet. Däremot tar det inflammation bra.

@Corax Tröttnar du på att vara hästlös så är det bara att hojta till ;). Eller kanske är nån annan här intresserad av en gammal bukehäst f-07 :D?
 
Fick reda på igår att min häst till 95% ridits i paddock/ridhus från 3 till 7års ålder..

Jag själv har tyvärr dippat i motivationen rejält.
Less på mörkret och underlaget i paddocken :wtf:

Tröstshoppat ett schabrak till iaf :D

Trist ang det runt din häst historik eftersom du var tydlig med vad du sökte.

Tyvärr tycker jag att det inte sällan kan bli så när man köper av ”tillridare/förmedlare”. Det betyder inte att de i sak är på något sätt oärliga utan de bedömer hästen utifrån hur den betett sig hos dem punkt slut, och jag ser nog inte riktigt rimligheten i att göra något annat. Tyvärr är det ju jättetråkigt när det då ändå blir ”fel” för köparen.
 
@Fiorano jag hoppas det. Är extra svårt att att avgöra då jag inte vet vad han har för smärttröskel. Han är generellt känslig men också grymt snäll och arbetsglad.
@tuaphua tack!
 
Trist ang det runt din häst historik eftersom du var tydlig med vad du sökte.

Tyvärr tycker jag att det inte sällan kan bli så när man köper av ”tillridare/förmedlare”. Det betyder inte att de i sak är på något sätt oärliga utan de bedömer hästen utifrån hur den betett sig hos dem punkt slut, och jag ser nog inte riktigt rimligheten i att göra något annat. Tyvärr är det ju jättetråkigt när det då ändå blir ”fel” för köparen.

Håller med.
Tillridaren är tuff, duktig och där har hon fungerat utan problem.

Sen säger både förra ägaren och tillridaren nu att hästen är tuff och testar sin ryttare.
Upplever henne mer som osäker faktiskt men vi tar det steg för steg :)
 
Så... Nu är jag hästlös.
Allt gick bra i morse och det känns såklart lite knepigt att det liksom inte finns någon häst att ta hand om längre. Efter varje dag i över 22 år med 1-3 hästar så undrar jag vad jag ska hitta på på dagarna nu. 😊
Beklagar verkligen. Fy fan vad tråkigt.😔
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 655
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
738
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
49 50 51
Svar
1 001
· Visningar
66 120
Senast: Lyan
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 638
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp