Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det förs mycket diskussioner om det. Vi har problem med handridning i Sverige och brist på intresse för teorin om hur och varför man bör rida...
Bra att det tas på allvar. Vi i Sverige slår oss gärna för bröstet och förfasas över hur häst/djurhantering är ”i andra länder” men att rannsaka sig själv och framförallt vad man bidrar med för kultur och normer är viktigt.

Alla som sitter till häst eller pratar/tränar häst är en reklampelare utåt och måste tänka på vad man signalerar och stödjer både direkt och indirekt. Även att vara tyst kan uppfattas som att stötta. Hoppas att fler våga säga ifrån.
 
Jag löste det problemet i dressyren med ett vanligt tungt Vanligt sprengerbett och att lära min att gå i en takt där han orkade bära sig. Där jag kunde rida tempoväxlingar så snart han kröp bakom, för att hitta dragläget igen.

Har testat "alla" tunga bett jag kommit över, men de är inte särskilt mycket tyngre än det basic-bett jag började med. Försöket med kandar är liksom plan Q, inte A.
 
Har testat "alla" tunga bett jag kommit över, men de är inte särskilt mycket tyngre än det basic-bett jag började med. Försöket med kandar är liksom plan Q, inte A.

Testa micklem med ett tungt tjockt bett med fasta ringar om du inte redan gjort det. Brukar lösa det mesta av kontaktproblemen då det verkligen ligger superstilla i munnen.

Angående Kandar så ser jag inte hur det ska funka på en häst med kontaktproblem men klart du ska prova, för övrigt är det synd att kunskapen hur man verkligen kan finlira på kandaret verkar gått förlorad och hur det numera ses som ett tortyrredskap. Man kommer verkligen snäppet högre i både ihopkopplingen och samlingen och lösgjordheten i nacken men då måste ju grunderna verkligen sitta plus att man lärt sig använda stång och bridong var för sig.

Dock kanske Kandaret inte behövs på dagens moderna superatleter som klarar av att göra allt ändå utan att ens vara lösgjorda pga dom har så mkt talang. Kanske oxå därför ridkonsten och kunskapen om hur man faktiskt arbetar en häst systematiskt börjar försvinna mer och mer och hästar som går sönder hela tiden blir allt vanligare. Jädrigt tråkig utveckling hursomhelst.
 
Testa micklem med ett tungt tjockt bett med fasta ringar om du inte redan gjort det. Brukar lösa det mesta av kontaktproblemen då det verkligen ligger superstilla i munnen.

Tjockt bett funkar inte (hästen var inte styrbar och det var verkligen en nära-döden upplevelse att sitta på). Kan inte heller få micklem att sitta bra på henne.
 
Tjockt bett funkar inte (hästen var inte styrbar och det var verkligen en nära-döden upplevelse att sitta på). Kan inte heller få micklem att sitta bra på henne.
Vet inte vad som är svårt för dig med tillpassning av micklem men ett tips är att byta ut remmarna till bettet. Jag har köpt lösa snokremmar då jag behöver betydligt längre remmar än de som ingår 😊
 
Jag anser att ridning som går ut på att hålla emot och sparka på är motstridig, att problemlösning med graman och kandar (även kombinerat) och med tränare som konsekvent jagar med långpisk är våldsridning. Inte hästvänligt på en fläck.

Eftersom folk vet vem jag är, var jag bor och vilka tränare som är aktiva i området vill jag förtydliga att detta inte handlar om en specifik tränare. Det är en kultur kring hästträning som finns överallt och som jag tycker är ett problem och ger dressyren dåligt rykte.

Tråkigt med tränare som föreslår hjälpmedel för att dölja problem istället för att hjälpa ryttaren att lösa dem.

Vi har en duktig tävlingsryttare som regelbundet kommer till vår anläggning för clinics och när jag har ridit för honom har fokus varit mjuk och effektiv grundridning, men en vän som har en häst som inte bjuder till så mycket berättade att han hade jagat dem med långpisk halva lektionen. Hon var lyrisk för hennes häst hade äntligen gjort fina ökningar och hon hade fått prova på både byten och tramp, men jag tycker att det låter som ett tråkigt sätt att "träna" och var kommer dressyren in om hästen drivs från marken istället för ryttarens hjälper.
 
Fast det är samma med samlingen. Du behöver inte en på marken om du skolat hästen korrekt dit.
Samling är något man på ngt vis lyckats vattna ur och förlora kunskap om. IOM det så upplever folk att det är bra med någon på backen.
Och det är ju lite IOM att man lite glömmer lösgjordhet och balans som man både tappar ärlig bjudning och den balans och genomsläpplighet som krävs i samling.
Hur det ser ut när man försöker samla är väldigt talande för hur resten av ridningen ser ut. Men då problemen döljs lite av farten och då är svårare för folk att se. Och många tycker spänningen ser flashig ut.
Tappar de takten, bjudning etc beror det på att man inte har dem i balans, lösgjorda och på hjälperna.
För mig är någon på backen med pisk lite som ponnyridning på Skansen. Hästen gör inte rörelsen ryttaren ”rider”. Den går emot det ryttaren gör och går på spöet, människan på backen.
För mig handlar dressyr om att ha hästen förberedd nog och på hjälpen, ryttarens hjälp. Då är det noll problem att trampa osv.
Alltså jag håller med dig. Tycker inte långpisken är rimlig i samling egentligen heller. Men för det mesta blir det iaf inte våld i det arbetet utan det duttas mest med pisken. Finns naturligtvis skräckexempel där också.

Grundridning är utdöende.
 
Det förs mycket diskussioner om det. Vi har problem med handridning i Sverige och brist på intresse för teorin om hur och varför man bör rida...

Med handridning, menas det att pilla med händerna för att lösa kontaktproblem?

Kommer på mig själv med att ta händerna åt mig om kontakten försvinner istället för att rida fram hästen till handen igen. Så jäkla svår ovana att bli av med så ska bli skönt att rida för min tränare igen - hon tillåter inte att jag rör mer än fingrarna. Min häst är superbussig så han tuffar på ändå, men jag märker ju att han är nöjdare om min hand är stilla.
 
Jag jobbade ju åt en uppfödare
När denne red såg det ut som hen bar hela hästen i tyglarna.
Såg inte ett dugg lätt och smidigt ut.
 
@Elo Faktiskt aldrig hört någon som löser kontaktproblem med kandar. Främst är det ett problem som kommer av att hästen inte är framme för skänkeln. Lyft upp, ta kontakten och lägg på ben. Vilket bett som funkar bäst varierar väldigt, jag har bra erfarenhet av nova och sprenger wh ultra soft.
 
Med handridning, menas det att pilla med händerna för att lösa kontaktproblem?

Kommer på mig själv med att ta händerna åt mig om kontakten försvinner istället för att rida fram hästen till handen igen. Så jäkla svår ovana att bli av med så ska bli skönt att rida för min tränare igen - hon tillåter inte att jag rör mer än fingrarna. Min häst är superbussig så han tuffar på ändå, men jag märker ju att han är nöjdare om min hand är stilla.
Ja, det handlar om att folk försöker dra hästen in i kontakten i stället för att sätta igång motorn där bak. Folk drar för att korta i stället för att samla i balans och takt. Det gör att hästarna sänker magen och spänner ryggen och då kan de inte röra sig bakifrån och framåt. Lägg ner handen och var mjuk Och jämn så hästen känner att det är tryggt och behagligt att gå med lagom kontakt. Den ska inte hänga i handen men kontakten ska inte glappa för då blir det svårare att rida med små hjälper. Med det sagt ska du inte vara orörlig, fingrarna får ju röra sig och du kan vrida handen för att forma lite i nacken t.ex. men den främsta formen kommer för att hästen följer dina vikthjälper och dina skänklar...
 
Ibland känns det som om dressyren hamnat lite snett pga att reaktionen på ”lodplanstalibaner” har blivit att det är allt för okej att rida bakom lod, och kanske framförallt hur det blivit okej att rida med tredje nackkotan högst istället för nacken?
Det är nästan alltid förklarat med hästens fysik istället för att hästen inte rids till en bra kontakt... Jag undrar jag...

Jag har under pandemin följt en brittisk tjänst med online dressyr och där är det verkligen (som jag uppfattar det) NACKEN HÖGST och aktiv häst som premieras 😅
Om de går på tygel eller ej i lätt klass verkar inte vara särskilt viktigt, inte heller ridvägarna (!) men hästen ska gå till en kontakt med nacken högst, gärna energiskt och framåt och ryttarna förvänta rida lätt är min tolkning av det....

Samtidigt försöker jag tänka snällt om hur dressyren är och rids, det är ju mestadels amatörer som rider för att de älskar sina hästar och tycker det är roligt. Och så länge det är snäll ridning med bra villkor för hästen så spelar kanske tredje nackkotan eller nacken högst inte så stor roll?
 
Alltså jag tror att ”lodplanstalibanernas” önskan om ”alltid framför lodplan och allt annat är djurplågeri” lett till att de som inte vill tillhöra den falangen istället hamnar lite för långt åt andra hållet och kanske tillåter väl mkt bakom lodplan/tredje nackkotan högst.
Om alla kunde samsas mer på mitten vore det enklare utveckla dressyren ;)
 
Eftersom folk vet vem jag är, var jag bor och vilka tränare som är aktiva i området vill jag förtydliga att detta inte handlar om en specifik tränare. Det är en kultur kring hästträning som finns överallt och som jag tycker är ett problem och ger dressyren dåligt rykte.

Det är specifika tränare. En del arbetar som domare.
Jag förstår att du inte kan outa det men så är det. En manlig GP domare ex som också tränar och som alltid närapå springer med långpisk och viftar.Slår på hästar.
Han har blivit portad från flera klubbar där det finns en chef. är det privat vilket det ofta är ja då är det så illa att han får hålla på han är känd för att höja elever och sänka de dom slutar.i protokollen då.
 
Jag saknar verklig ridningen ibland men där jag red var det så väldigt mycket banka på och dra ihop, spö och gummisnoddar och så fick jag ofta höra att jag var alldeles för snäll och det kanske jag var men jag hade ingen lust att rida på det viset instruktören ville
Fick jag lite tid på mig gick hästen ofta till slut väldigt bra men jag kom så sällan dit för det skulle skyndas hela tiden :(
 
Otroligt viktigt att domarkåren är kritiska och har fortlöpande diskussioner kring dressyrens utveckling. Saker blir fort normaliserat.
Där har förbundet ett stort ansvar som de i nuläget är väldigt dåliga på att sköta. Borde vara förbjudet att att jobba på förbundet och döma ryttare som fulrider/fultränar som samtidigt är sina kompisar.
 
Ja, det handlar om att folk försöker dra hästen in i kontakten i stället för att sätta igång motorn där bak. Folk drar för att korta i stället för att samla i balans och takt. Det gör att hästarna sänker magen och spänner ryggen och då kan de inte röra sig bakifrån och framåt. Lägg ner handen och var mjuk Och jämn så hästen känner att det är tryggt och behagligt att gå med lagom kontakt. Den ska inte hänga i handen men kontakten ska inte glappa för då blir det svårare att rida med små hjälper. Med det sagt ska du inte vara orörlig, fingrarna får ju röra sig och du kan vrida handen för att forma lite i nacken t.ex. men den främsta formen kommer för att hästen följer dina vikthjälper och dina skänklar...

Är det medveten ridning, att dra in hästen i kontakt och samling, eller bara slarv? (Det kanske är en omöjlig fråga att svara på :p)

Som jag sa tidigare så kommer jag på mig själv med att ta handen åt mig och tror att det beror på att jag tappar kontakten med munnen och vill hitta den igen för att ha något att driva till. Sker inte medvetet utan av reflex. Funderade faktiskt på detta när jag red igår och ska prata med min tränare nästa vecka.
 
Inte hästvänligt på en fläck.

Din tränare nu f.d fick en sträng tillsägelse om en alldelses för hård åtdragen nosgrimma på en nat INT förra året, den var inte snöpt stenhårt om nosen av misstag liksom OM öd hade vågat skulle hennes ritt givetvis inte blivit den där andraplaceringen som det blev.
Jag tänker på det varje gång hon hyllas. Och hon var inte ensam i toppen av ryttare att göra så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 711
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
755
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
49 50 51
Svar
1 016
· Visningar
67 182
Senast: tanten
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
27 28 29
Svar
560
· Visningar
27 905
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp