Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har!
Men det kanske är för att jag har ny (nåja, sju månader nu)häst som är fantastisk att rida? 🙂
IMG-20200606-WA0002.jpg
Från en programridning för två veckor sedan.
 
Jag skulle vilja rida ut lite mer, men här är så dåliga vägar just nu, stenhårda dammiga grusvägar. Så det blir paddocken mer ofta än jag egentligen tycker är ok. Varvar med gräshage och så har jag en backe också på en åker som jag tränar lite i bara, annars blir det för jobbigt.

Har varit samma här, men vi har äntligen fått ordentligt med regn och underlaget är perfekt just nu så passar på att vara ute och galoppera innan det blir stenhårt igen.

Har bokat in första träningen post lockdown för min tränare nästa vecka, ska bli kul att komma igång lite mer ordentligt igen!
 
Min motivation går verkligen upp och ner. Jobbar med att inte ställa så höga krav på mig själv och orkar jag inte mer än att skritta ut barbacka och ta med den ena som handhäst så får det vara good enough. Ska prova ny tränare om två veckor och tävling om tre. Hjälper onekligen att ha lite mål i sikte!
 
Min motivation går verkligen upp och ner. Jobbar med att inte ställa så höga krav på mig själv och orkar jag inte mer än att skritta ut barbacka och ta med den ena som handhäst så får det vara good enough. Ska prova ny tränare om två veckor och tävling om tre. Hjälper onekligen att ha lite mål i sikte!
Vad blir det för ny tränare? Spännande!
 
Jag dressyrar inte särskilt mycket. Min fyraåring går lugnt och vi fokuserar mest på uteritter nu, men har kommit igång lite med min medryttarhäst igen och det har varit superkul! 5-årigt sto efter Ampere, hon är så himla fin😍
Nyttigt att rida lite ordentligt också för att hålla finliret igång!
 
DSC_0205.JPG
idag har vi låtsas vara vuxna. Första gången för lilla fröken med kandar. Det började inte särskilt bra (högst kränkt häst som inte kunde stänga munnen. Faktiskt!) men gick som vanligt sen när hon slappnat av. Red dock utan att ta i stångtygeln, förutom så pass att det inte slog i stången. Tror också jag lyckades sätta skumremmen åt fel håll men det är inte så svårt att fixa.
 
Visa bifogad fil 52835 idag har vi låtsas vara vuxna. Första gången för lilla fröken med kandar. Det började inte särskilt bra (högst kränkt häst som inte kunde stänga munnen. Faktiskt!) men gick som vanligt sen när hon slappnat av. Red dock utan att ta i stångtygeln, förutom så pass att det inte slog i stången. Tror också jag lyckades sätta skumremmen åt fel håll men det är inte så svårt att fixa.
Bara en nyfiken fråga varför du vill rida på kandar?
 
Oj, vad hemskt. Hur menar du och motiverar de varför?
Jag anser att ridning som går ut på att hålla emot och sparka på är motstridig, att problemlösning med graman och kandar (även kombinerat) och med tränare som konsekvent jagar med långpisk är våldsridning. Inte hästvänligt på en fläck.

Eftersom folk vet vem jag är, var jag bor och vilka tränare som är aktiva i området vill jag förtydliga att detta inte handlar om en specifik tränare. Det är en kultur kring hästträning som finns överallt och som jag tycker är ett problem och ger dressyren dåligt rykte.
 
Jag anser att ridning som går ut på att hålla emot och sparka på är motstridig, att problemlösning med graman och kandar (även kombinerat) och med tränare som konsekvent jagar med långpisk är våldsridning. Inte hästvänligt på en fläck.

Eftersom folk vet vem jag är, var jag bor och vilka tränare som är aktiva i området vill jag förtydliga att detta inte handlar om en specifik tränare. Det är en kultur kring hästträning som finns överallt och som jag tycker är ett problem och ger dressyren dåligt rykte.
Men usch!👎
 
Jag anser att ridning som går ut på att hålla emot och sparka på är motstridig, att problemlösning med graman och kandar (även kombinerat) och med tränare som konsekvent jagar med långpisk är våldsridning. Inte hästvänligt på en fläck.

Eftersom folk vet vem jag är, var jag bor och vilka tränare som är aktiva i området vill jag förtydliga att detta inte handlar om en specifik tränare. Det är en kultur kring hästträning som finns överallt och som jag tycker är ett problem och ger dressyren dåligt rykte.
Jag undrade faktiskt häromdagen varför flertalet filmer på dressyrekipage just hade en tränare med långpisk som gick bakom hästen, varv efter varv.....
 
Jag undrade faktiskt häromdagen varför flertalet filmer på dressyrekipage just hade en tränare med långpisk som gick bakom hästen, varv efter varv.....
Jag köper att det kan fungera att jobba samling med hjälp från marken med långpisk. Då för att hjälpa hästen med takten. Men det görs för slentrianmässigt. Tycker det är så himla tråkigt. Tyvärr är det inte heller den enda situationen jag ser tränare använda sig av den där pisken. Och så är jag pissless på hur mycket folk älskar gramantygeln. För säkerhet är den ypperlig, men måste du ha den för att din dressyrhäst som du tävlar på Msv-StG-nivå är nåt fel fel fel.
 
Håller med dig verkligen. Det är beklagligt att hästar köpa in som om de vore sportcyklar och folk lär sig rida rörelser utan att veta vad de ska användas för. Inte heller kan en del ryttarna grunderna, hur hjälperna funkar eller varför det är vettigt att rida takt före schwung t.ex. Hoppas verkligen du gillar tränaren, jag började ju träna för henne efter att hon nailat min känsla då hon dömde mig på en tävling.
 
Jag köper att det kan fungera att jobba samling med hjälp från marken med långpisk. Då för att hjälpa hästen med takten. Men det görs för slentrianmässigt. Tycker det är så himla tråkigt. Tyvärr är det inte heller den enda situationen jag ser tränare använda sig av den där pisken. Och så är jag pissless på hur mycket folk älskar gramantygeln. För säkerhet är den ypperlig, men måste du ha den för att din dressyrhäst som du tävlar på Msv-StG-nivå är nåt fel fel fel.

Fast det är samma med samlingen. Du behöver inte en på marken om du skolat hästen korrekt dit.
Samling är något man på ngt vis lyckats vattna ur och förlora kunskap om. IOM det så upplever folk att det är bra med någon på backen.
Och det är ju lite IOM att man lite glömmer lösgjordhet och balans som man både tappar ärlig bjudning och den balans och genomsläpplighet som krävs i samling.
Hur det ser ut när man försöker samla är väldigt talande för hur resten av ridningen ser ut. Men då problemen döljs lite av farten och då är svårare för folk att se. Och många tycker spänningen ser flashig ut.
Tappar de takten, bjudning etc beror det på att man inte har dem i balans, lösgjorda och på hjälperna.
För mig är någon på backen med pisk lite som ponnyridning på Skansen. Hästen gör inte rörelsen ryttaren ”rider”. Den går emot det ryttaren gör och går på spöet, människan på backen.
För mig handlar dressyr om att ha hästen förberedd nog och på hjälpen, ryttarens hjälp. Då är det noll problem att trampa osv.
 
Otroligt viktigt att domarkåren är kritiska och har fortlöpande diskussioner kring dressyrens utveckling. Saker blir fort normaliserat.
 
Bara en nyfiken fråga varför du vill rida på kandar?

I dialog med min tränare (naturligtvis. Och som inte är av håll i och banka varianten) så ska vi testa om kandar kan hjälpa henne till en jämnare kontakt med bettet och således också en jämnare form. Hon har en tendens att ibland släppa och krypa bakom, ibland dyka och bli låg och ibland bli väldigt kort och hög.

I hoppningen löste vi samma problem genom att använda ett väldigt tungt bett (det verkar som om det tunga bettet ligger mer still och inte stör henne så mycket) men det bettet är inte ok att tävla på i dressyren. Så vi hoppas att tyngden från stången skall kunna hjälpa till på samma sätt.

Visar det sig att det inte funkar så funkar det inte.
 
I dialog med min tränare (naturligtvis. Och som inte är av håll i och banka varianten) så ska vi testa om kandar kan hjälpa henne till en jämnare kontakt med bettet och således också en jämnare form. Hon har en tendens att ibland släppa och krypa bakom, ibland dyka och bli låg och ibland bli väldigt kort och hög.

I hoppningen löste vi samma problem genom att använda ett väldigt tungt bett (det verkar som om det tunga bettet ligger mer still och inte stör henne så mycket) men det bettet är inte ok att tävla på i dressyren. Så vi hoppas att tyngden från stången skall kunna hjälpa till på samma sätt.

Visar det sig att det inte funkar så funkar det inte.
Jag löste det problemet i dressyren med ett vanligt tungt Vanligt sprengerbett och att lära min att gå i en takt där han orkade bära sig. Där jag kunde rida tempoväxlingar så snart han kröp bakom, för att hitta dragläget igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 711
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
755
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
49 50 51
Svar
1 016
· Visningar
67 185
Senast: tanten
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
27 28 29
Svar
560
· Visningar
27 905
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp