Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska iväg på äventyr imorgon. Ska åka till tränaren och träna i tre dagar. Blir en bra uppvärmning inför starten den 17e och träning inför meetings (om vi nånsin kommer så långt...)

Har också lurat med medryttarens mamma för att titta på transporter ihop. Målet är att kolla på så många olika som möjligt för att skaffa en uppfattning om vad vi behöver, vill ha och har råd med. Sen kanske inte sprillans nytt släp är tanken heller, men återförsäljarna härikring tenderar att ha begannade släp också. Har aldrig tänkt att jag skulle behöva eget släp men nu ska hon plötsligt åka 3ggr på 6 dagar så blir det jobbigt och dyrt att hyra.
 
Första dagen på träningslägret igår.

Fröken var... lugn? och mjuk? och bara liksom gick? Till och med tränaren var lite förvånad. Trots att vi då var på "ny plats" osv. Och att hon bara skrittat i typ en vecka pga vaccination.

Vi jobbade med skolorna. Hästen gör det överlag bra, men lite mer skålning behövs i slutorna. Men! paradgrenen är att göra skolor var som helst, överallt och på vilka linjer som helst. Tränaren försökte sätta dit oss genom att göra dem på meddellinjen men det är nemas problemas.

Hästen tog sin nya box bra. Åt, drack och kissade innom typ 15 min. Så det blir nog inga problem.

Idag är det dags för nya tag med förmiddagspass på schemat. Och på torsdag skall medryttaren få rida.
 
Vi red för nya tränaren i helgen och både jag och alla andra som var med var supernöjda! Mjukt och hästvänligt, något som många efterlyser och är löjligt svårt att hitta. Elli gjorde två jättefina pass och jag känner mig så himla pepp att jobba med henne 💖!
 
Jag fortsätter spamma tråden.

Fröken har fått beröm för att hon stått lugnt i boxen och varit artig vid fodringar osv. Trots att boxgrannen varit lite stökig under natten.

Hon var mjuk och fin att rida och vi fortsatte jobba med skolor. Hon jobbade på bra trots att det var betydligt varmare i ridhuset denna dagen (va bortskämd man blivit....) och det märktes inte att hon sovit borta. Hon var nästan lugnare att göra iordning än vad hon har varit hemma den senaste veckan.

 
Spontanbokat in mig på träningskurs 28,29,30 juli. Satt igår kväll och var så himla träningssugen, och det slutade med att jag knep en ledig plats på kursen min gamla tränare har (har två varje sommar). Slängde iväg ett sms till henne och frågade om det var möjligt att få låna häst, Fille är ju lite liten för kurs med programridning osv :p , och det gick så bra så.
så taggad! Såååå välbehövligt :D
 
Debuterade i MSV C idag.

Rider man rätt så hjälper det.

Tycker att domaren var lite snål på ett par ställen, men bedömningssport. På't imorgon igen och då ska jag tänka på det tränaren brukar säga: "sluta rid som om din häst är 3! Hon är vuxen!"
 
Debuterade i MSV C idag.

Rider man rätt så hjälper det.

Tycker att domaren var lite snål på ett par ställen, men bedömningssport. På't imorgon igen och då ska jag tänka på det tränaren brukar säga: "sluta rid som om din häst är 3! Hon är vuxen!"

Hästen skötte sig utmäräkt. Och jag red bättre.

MEN FEL IGEN! GAH.
 
Ett steg närmre iaf 😁
Var red du fel?

Igår blåstes ryttaren på den andra banan av, men jag trodde det gällde mig så jag stannar och tittar på domaren.

Denna gång kom jag skritten. Och tänkte typ "yes, så här långt, inga fel! och missar att svänga vid H.
 
Igår blåstes ryttaren på den andra banan av, men jag trodde det gällde mig så jag stannar och tittar på domaren.

Denna gång kom jag skritten. Och tänkte typ "yes, så här långt, inga fel! och missar att svänga vid H.
Nej men vad typiskt! Nackdelen när det kära flera program samtidigt att man inte alltid hör vilken domare som blåser 😬
Nya tag nästa gång 😁 ✊✊
 
  • Gilla
Reactions: Elo
Hörrni, hur trött kan en häst som går ute 24/7 bli? Hästen är ju 12 och har aldrig sovit ute dygnet runt. Nu har hon gått ute i två månader och hon är tröttare än tröttast. Nästan så jag undrar om det är något som är fel.
Det är som sirap att rida de första 20 minuterna (mest bara skritten)men sen kvicknar hon till och är fin att rida.
Hon är inte heller lika självklart 'på tygeln' som hon brukar vara (men ff väldigt stadig).

När hon kom kunde hon snubbla en del med ena fram men det försvann i takt med musklande men nu är det tillbaka.
Hon är fin i hullet och fin i muskulaturen.
Däremot så har hon fått en del bett (trots täcke) och det är inte dåligt vad hon reagerar på bromsbetten!! Stora kakiga svullnader med varklumpar i som håller i sig flera veckor.
Jag smörjer och sprayar som en tok men bromsarna skiter högaktningsfullt i det...
 
Hörrni, hur trött kan en häst som går ute 24/7 bli? Hästen är ju 12 och har aldrig sovit ute dygnet runt. Nu har hon gått ute i två månader och hon är tröttare än tröttast. Nästan så jag undrar om det är något som är fel.
Det är som sirap att rida de första 20 minuterna (mest bara skritten)men sen kvicknar hon till och är fin att rida.
Hon är inte heller lika självklart 'på tygeln' som hon brukar vara (men ff väldigt stadig).

När hon kom kunde hon snubbla en del med ena fram men det försvann i takt med musklande men nu är det tillbaka.
Hon är fin i hullet och fin i muskulaturen.
Däremot så har hon fått en del bett (trots täcke) och det är inte dåligt vad hon reagerar på bromsbetten!! Stora kakiga svullnader med varklumpar i som håller i sig flera veckor.
Jag smörjer och sprayar som en tok men bromsarna skiter högaktningsfullt i det...
Ligger hon ner och sover i hagen? Min Casp slappnade aldrig av på betet och vilade ordentligt så han fick bo inne på nätterna.
 
Ligger hon ner och sover i hagen? Min Casp slappnade aldrig av på betet och vilade ordentligt så han fick bo inne på nätterna.
Ja jag tror att hon ligger ner varje natt. Det ser ut så på päls och svans i alla fall. Men det kanske inte räcker med avkoppling?
Planen var att ha henne ute augusti också (det är inte bete utan de fodras med hösilage)men ska hon vara så här trött så vettesjutton.
 
Ja jag tror att hon ligger ner varje natt. Det ser ut så på päls och svans i alla fall. Men det kanske inte räcker med avkoppling?
Planen var att ha henne ute augusti också (det är inte bete utan de fodras med hösilage)men ska hon vara så här trött så vettesjutton.
De kanske kan gå in sent och ut tidigt? De behöver ju inte så många timmar men det ska ge mer än vad det tar att vara på bete.
 
Ja jag tror att hon ligger ner varje natt. Det ser ut så på päls och svans i alla fall. Men det kanske inte räcker med avkoppling?
Planen var att ha henne ute augusti också (det är inte bete utan de fodras med hösilage)men ska hon vara så här trött så vettesjutton.
Det är ju enkelt att testa. Låt henne sova inne ett tag och se om det förändras?
De flesta hästar blir ju mer eller mindre trötta när de sover ute, framförallt om de är ovana.
 
Ja jag tror att hon ligger ner varje natt. Det ser ut så på päls och svans i alla fall. Men det kanske inte räcker med avkoppling?
Planen var att ha henne ute augusti också (det är inte bete utan de fodras med hösilage)men ska hon vara så här trött så vettesjutton.
Det kan nog vara olika.🤔 Mina går på bete och är ute dygnet runt. För min 7-åring är det perfekt. Hon är jättefin i kroppen, harmonisk och avspänd. Hur fin som helst att rida. Pigg och glad. Min äldsta mår också väldigt bra men blir lite mattare. Samtidigt så tror jag faktiskt att för hennes del hänger det ihop med brunst. Det har blivit tydligt nu när vi har koll på den iom att vi försöker få henne dräktig. Jätteseg efter att ägget släppt för att pigga på sig ordentligt precis innan brunst. Kan det vara något sådant med din?
Min yngsta påverkas inte alls på samma sätt när hon är brunstig utan går mest o gnäggar efter andra ( även när man rider..🙄)
Hedwig har alltid varit tråkig att tävla på sen vår/ sommar. Bäst på höst, vinter o tidig vår. Nu förstår jag bättre varför hon varit sig så olika beroende på årstid.😁
 
Det kan nog vara olika.🤔 Mina går på bete och är ute dygnet runt. För min 7-åring är det perfekt. Hon är jättefin i kroppen, harmonisk och avspänd. Hur fin som helst att rida. Pigg och glad. Min äldsta mår också väldigt bra men blir lite mattare. Samtidigt så tror jag faktiskt att för hennes del hänger det ihop med brunst. Det har blivit tydligt nu när vi har koll på den iom att vi försöker få henne dräktig. Jätteseg efter att ägget släppt för att pigga på sig ordentligt precis innan brunst. Kan det vara något sådant med din?
Min yngsta påverkas inte alls på samma sätt när hon är brunstig utan går mest o gnäggar efter andra ( även när man rider..🙄)
Hedwig har alltid varit tråkig att tävla på sen vår/ sommar. Bäst på höst, vinter o tidig vår. Nu förstår jag bättre varför hon varit sig så olika beroende på årstid.😁
Hon har precis gått ur brunst så visst kan det ha ett samband. För lika trött är hon ju inte hela tiden.
Nu när du säger det så var hon faktiskt väldigt mycket piggare veckan innan brunst!
Jag ska vara mer uppmärksam på det.
(Vad roligt med betäckning! Vilken hingst?)
 
Hon har precis gått ur brunst så visst kan det ha ett samband. För lika trött är hon ju inte hela tiden.
Nu när du säger det så var hon faktiskt väldigt mycket piggare veckan innan brunst!
Jag ska vara mer uppmärksam på det.
(Vad roligt med betäckning! Vilken hingst?)
Vivaldon 😊😍 Hoppas det tar. Tror det kan bli en fin o snäll unge.🥰 74CCF27C-F2B7-4826-9CF3-80E11583B7A6.jpeg
 
Hon har precis gått ur brunst så visst kan det ha ett samband. För lika trött är hon ju inte hela tiden.
Nu när du säger det så var hon faktiskt väldigt mycket piggare veckan innan brunst!
Jag ska vara mer uppmärksam på det.
(Vad roligt med betäckning! Vilken hingst?)
Det är faktiskt ingen större skillnad på Hedwig om hon går på bete eller är uppstallad sommartid. Det är tydligt nu att det hänger ihop med brunstcykeln. Man märker inget annat än att hon inte är lika sugen på att jobba . Tror du kommer märka stor skillnad när äggstockarna går in i viloläge framåt hösten.😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 649
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
49 50 51
Svar
1 001
· Visningar
65 920
Senast: Lyan
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 631
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp