Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 844

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har blivit filmad hemma i paddocken av en som cyklade förbi. Det var väl lite märkligt men jag har inget att dölja så jag brydde mig inte så mkt om det. Jag har inte sett någon uthängning heller :rofl:

Men om man ska tänka rent lagligt, visst får man fota och filma på tävlingar utan att fråga?
Sen anses det väl vara lite märkligt på låg nivå förstås… men med en fin häst kanske inte så konstigt om nån vill visa den vackra X som är efter samma pappa som Y eller nåt?

Jag är kanske för blåögd men jag hade inte tyckt det varit fel. Kan nog tänka mig att jag snott en filmsnutt just på hästar som liknat min egen eller ekipage som har betydelse för nån bekant osv med. Brukar då vara noggrann med att få med bra sekvenser ;) Börjar det jäklas med nåt är det ju inte så kul att inte själv ha makten över en film eller foto
Jag tänkte också så, kan ju vara någon som har eller planerar att ta föl efter samma hingst eller liknande. Framförallt om hästen är bra :)

Har för första gången nu vart ute och tävlat! Var nervös för allt som skulle packas, köra lastbil, hur hästen skulle reagera på att komma hemifrån 😱 men det gick jättebra! Han var så fin och skötte sig så bra👏👏 belönades med fina poäng och rosett🥳 kunde inte vart mer stolt över både mig själv och min lilla ridskolehäst

Har för första gången nu vart ute och tävlat! Var nervös för allt som skulle packas, köra lastbil, hur hästen skulle reagera på att komma hemifrån 😱 men det gick jättebra! Han var så fin och skötte sig så bra👏👏 belönades med fina poäng och rosett🥳 kunde inte vart mer stolt över både mig själv och min lilla ridskolehäst

Så kul att det gick bra 🥳

Jag har det gulligaste extrajobbet just nu😍. Min hovslagares sto tog sig inte an sitt fäl så fölet har fått en amma i en av våra gamla ridskoleponnisar. Hon har dock ingen mjölk så nu matas hon varannan timme. Så vi är ett gäng som hjälps åt med lilla sötnöten❤️
20260512_160952.webp

Jag har blivit filmad hemma i paddocken av en som cyklade förbi. Det var väl lite märkligt men jag har inget att dölja så jag brydde mig inte så mkt om det. Jag har inte sett någon uthängning heller :rofl:
Tar ett av inläggen i ämnet.
Jag har filmat andra någon gång när jag sett något bra jag vill visa dottern. Vet att jag såg ett barn på en framhoppning som satt med ponnyn i svängen på ett väldigt bra sätt vid något tillfälle när dottern hade problem med att hon hamnade på utsidan i svängarna. Har säkert hänt någon mer gång. Har också hänt att jag fotat någon fin svansfläta eller snyggt schabrak. :o

Idag efter avslutad hoppträning var lilla Rödluvan taggad så jag provade seriebyten igen. Gjorde 4 st i vart 4:e på kvartslinjen! De var dessutom på hjälpen och rättså raka (la bytena till vänster bredvid hinder så att hon inte kunde välta sig åt höger, hehe.

Aldrig hade jag trott att jag skulle få göra så roliga grejer med min egen uppfödning som jag ridit in och utbildat själv. Är ju en högst medioker ryttare, med mycket mer ambition än talang. :D
Men det hjälper att ha en peppig tränare! ❤️

Tar ett av inläggen i ämnet.
Jag har filmat andra någon gång när jag sett något bra jag vill visa dottern. Vet att jag såg ett barn på en framhoppning som satt med ponnyn i svängen på ett väldigt bra sätt vid något tillfälle när dottern hade problem med att hon hamnade på utsidan i svängarna. Har säkert hänt någon mer gång. Har också hänt att jag fotat någon fin svansfläta eller snyggt schabrak. :o

Jag kan också filma eller fota av den anledningen. Om jag filmar någon jag inte känner så är det i 99% av fallen för att det är något som är bra/fint som jag vill komma ihåg (ridning, häst, utrustning eller whatever), mitt minne är helt värdelöst annars. :angel:

Kan jag (och kommer ihåg :rofl:) så försöker jag berätta det för ryttaren när jag får tillfälle senare.

Nån mer än jag som får sån pms att det knappt funkar att rida? Jag känner att jag blir arg och för det mesta kan jag lämna det därhän men den här jla pmsen är från helvetet. Kul att bli äldre. Verkligen jättekul🙄.
Jag har också mått såhär i perioder, haft noll tålamod och fått avsluta när inte allt bara flyter. Tänkt pms eller bara dåligt humör.
Så började mitt hjärta slå extraslag i vintras och det har inte gått över. Tog blodprov på VC och har visst både järnbrist och anemi 🙈

Jag har också mått såhär i perioder, haft noll tålamod och fått avsluta när inte allt bara flyter. Tänkt pms eller bara dåligt humör.
Så började mitt hjärta slå extraslag i vintras och det har inte gått över. Tog blodprov på VC och har visst både järnbrist och anemi 🙈
Jag har har hemokromatos så lagrar järn för mycket istället. Eller jag kan ligga skyhögt på järn i depåer men ändå för lågt i blodet. Gjorde medicinkliniken lite förvirrad en stund. Är regelbundet på vc pga allt annat ändå och lämnar blodprover. Äter plenty tillskott och känner mig som ett måndagsexemplar. Har åtmunstone gått tillbaka på mina ssri, ville fasa ut för vikten men är hellre tjock och jämn i humöret😅.

Men filmade hon din kompis eller råkade din kompis komma med på filmen som hen filmade på något annat?

Jag är ganska obrydd för fotografering på framridning och tävling, antar att folk fotar eller filmar för att vara snälla eller nyfikna men så har vi generellt gott klimat på tävlingarna tycker jag och har aldrig varit med om att foton eller filmer delats med annat än väldigt snälla avsikter.

Jag har däremot ibland råkat ut för att folk filmat träningar. Det tycker jag är lite jobbigare, känner mig mer utsatt och på träning gör jag saker jag inte kan eller misslyckas med. Så jag förstår känslan men tänker ändå att det kan ha varit snällt menat.
Jag som filmade dig på tävlingen nu utan att fråga 🙈 Men det var enbart för att jag inte såg nån annan som filmade dig och jag tänkte att du kanske ville ha :heart Jag filmar ofta om jag har möjlighet, även "halvbekanta". Men kanske får tänka om där om folk kan ta illa upp :o
Jag gör det för att jag själv ofta åker iväg ensam utan "egen personal" och då brukar bli jätteglad om nån filmar, men jag utgår från att de gör det för att skicka till mig och inte för att hänga ut på internet eller diskutera i smågrupper 😅

Jag som filmade dig på tävlingen nu utan att fråga 🙈 Men det var enbart för att jag inte såg nån annan som filmade dig och jag tänkte att du kanske ville ha :heart Jag filmar ofta om jag har möjlighet, även "halvbekanta". Men kanske får tänka om där om folk kan ta illa upp :o
Jag gör det för att jag själv ofta åker iväg ensam utan "egen personal" och då brukar bli jätteglad om nån filmar, men jag utgår från att de gör det för att skicka till mig och inte för att hänga ut på internet eller diskutera i smågrupper 😅
Just dressyren vill jag sällan ha på film men gärna hoppningen och terrängen 😅

Jag blev jätteglad ❤️
Och jag har fått några bilder och filmsnuttar förut med, alltid blivit positivt bemött och aldrig ”uthängd” på något sätt så jag har inte alls samma känsla som i första inlägget. Och som sagt så har jag själv både fotat och filmat bekanta eller häftiga hästar. Tycker absolut det är okej att göra, och känner lite att om man inte ”tål” det ska man kanske inte rida inför publik heller?

Jag - som också är ensam med hästen när jag ska någonstans - hade också blivit jätteglad om någon varit så omtänksam, så med det syftet så tänk inte om (tycker jag)!

Jag blir jätteglad om någon filmat mig och delar med sig! Hänt mig på både träning och tävling från folk jag känner varierande mycket, bland annat en bukefalist som lyckades koppla ihop mig med nick här🥰🤩

Var iväg på en tävling i Uppsala utan hjälp eller filmare och red min bästa dressyr nånsin (73% i MsvB) och var så ledsen att jag inte hade det på film. Då hade en deltagare i mina onlinetävlingar varit där och filmat HELA ritten🤩!! Blev sååå himla glad!

Zacke drämde till med ett riktigt toppenpass idag! Har ändrat en kürlinje så jag rider in på diagonalen i galopp, vid X gör jag volt åt vänster sen byte, volt åt höger, fortsätter på diagonalen, halvpiruett höger, byte vid X och halvpiruett vänster. Red det idag och det satt på första försöket😳!! Var typ i chock, inget trassel med nåt byte och inget motstånd i piruetterna. Gubbe alltså, han kan han❤️.

Katt har också varit duktig! Lite bockig i galoppen men vi löste det. Nu är hon inte alls så reaktiv hon var så nu ska jag "bara" rätta till ridningen och att hon har förtroende både för mig och kroppen.

Jag blev jätteglad ❤️
Och jag har fått några bilder och filmsnuttar förut med, alltid blivit positivt bemött och aldrig ”uthängd” på något sätt så jag har inte alls samma känsla som i första inlägget. Och som sagt så har jag själv både fotat och filmat bekanta eller häftiga hästar. Tycker absolut det är okej att göra, och känner lite att om man inte ”tål” det ska man kanske inte rida inför publik heller?

Fast skillnaden är ju att ni får materialet och blir inte märkligt filmade på en framridning? Det har inte min kompis fått vad jag vet? Vi pratade om det någon dag efter men jag kan ju ha missat.

Min kompis red sm efter PK när hela framridningen va full av journalister och fotografer och även ridit Falsterbo ett gäng gånger samt andra större tävlingar där det fotas och filmas både på framridning samt banan men har inte varit med om att bli filmad på det här viset till en vanlig lb klass.

Jag fotar oftast på våra tävlingar hemma men då får ju de jag fotar bilderna av mig. Har även filmat folk jag känner när jag sett att de inte har någon som filmar och sen skickat.

Jag tycker bara det är lite konstigt beteende att filma en okänd ryttare på en framridning utan att fråga eller efteråt skicka materialet. Speciellt när det varit en del väsen kring dressyren de senaste åren

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar