Drömjobb eller kärlek

Bukefalos 30 år!

Hur gick du tillväga med att starta eget företag och få in kunder osv? Är ju min dröm att ha eget och rida hästar hela dagarna men känns svårt att börja om man inte har ett känt namn typ
Har du tävlingsresultat på högre nivå? Utbildning?
Det kan svara lite svårt att få igång verksamheten om du är ryttare på mellan-nivå, ridlärare, C-tränare tex. Det finns ändå en hel del sådana som får slita för att ens få kunder till lägre pris per lektion. Om du antingen har mer utbildning, högre resultat, eller än mer kanske: nischar dig i en mer ovanlig nisch där behov finns kan du lättare få kunder och även ta mer betalt.

Kanske måste du inte flytta nu till mannen. Kanske kan du på nuvarande ställe bygga upp bättre grund för att kunna jobba med häst även på annan ort. Antingen genom att utbilda dig mer, träna eller tävla mer.
Du kan ju sedan börja fiska lite kring hans bostadsområde efter kunder och bygga det gradvis om du tex jobbar där kvällar/helger då du kan vara iväg från jobbet.

Jag har jobbat många år som tränare och flyttat från kundkrets. Jag har inte tävlingsmeriter eller utbildning "på pappret" iom att jag valt att utbilda mig genom att jobba och gå som lärling. Jag har sett till att rida lektion/ta teorilektion ca 3-6 dgar/v och skuggat tränare. Jag började nischad som problemlösare. Det finns alltid behov för. Därefter gled jag in mer på rehab via dressyr och jobb för hand i träns. Det finns också stort behov av och är lätt att få kunder inom. Sedan har jag mer och mer glidit in på samling, mkt för hand först. Det finns också ett behov. Och är du utbildad av rätt personer kan du få jobb via det.

Jag hade aldrig valt att lämna ett jobb jag trivs med för en man. För mig är det oerhört viktigt att må bra på jobbet. Kan man hitta det inom annat jobb hyfsat lätt: absolut.. kör! Men jag hade inte bytt till något som hade känts sämre.
Dock kan man ju med hårt jobb och viss talang skapa sig ett jobb som "inte finns klart". Och då kanske du kan få både och.

Jag hade inte lämnat mitt drömjobb för en relation. Av alla dumma beslut jag tagit i mitt liv är jag väldigt glad att jag inte gjort just den grejen. Har vänner som gjort det och där en själv fått motsvarande karriärmöjligheter i ny ort funkar det. Men även sett exempel på karriär och drömmar som gått i graven pga att den nya partnern inte alls är villig att göra uppoffringar öht och när det blir barn inblandat då blir en helt låst.

@Fiorano och @Roheryn måste ni vara så cyniska. Det är väl magstarkt till och med för mig.

Ts börjar med att berätta hur kär hon är. Kan vi inte måla himlen rosa små hjärtan och försöka peppa på kärlek. Att vara beridare är ett manuellt, hårt jobb med möjlig psykisk press om hon vill satsa på kärlek och ett ridlärarjobb vore väl det fint. 😝🥰

@Fiorano och @Roheryn måste ni vara så cyniska. Det är väl magstarkt till och med för mig.

Ts börjar med att berätta hur kär hon är. Kan vi inte måla himlen rosa små hjärtan och försöka peppa på kärlek. Att vara beridare är ett manuellt, hårt jobb med möjlig psykisk press om hon vill satsa på kärlek och ett ridlärarjobb vore väl det fint. 😝🥰
Du får kalla mig hur cynisk du vill. Det betyder varken att mitt eget val eller de exempel jag sett är annorlunda. Just att försvara kvinnors begränsningar i deras karriär för att de gjort det valet för "kärleken" är en romantisering av hur kvinnors mål och drömmar per automatik sätts i andra hand mot en mans karriär. Det är ren och skär fakta hur samhället ser ut.

Att måla himmeln med rosa små hjärtan kan du absolut få göra, men blanda inte in mig i nån fantasivärld där en kvinna inte reder ut ett "hårt manuellt jobb" samtidigt som hon också får vara kär.

Du får kalla mig hur cynisk du vill. Det betyder varken att mitt eget val eller de exempel jag sett är annorlunda. Just att försvara kvinnors begränsningar i deras karriär för att de gjort det valet för "kärleken" är en romantisering av hur kvinnors mål och drömmar per automatik sätts i andra hand mot en mans karriär. Det är ren och skär fakta hur samhället ser ut.

Att måla himmeln med rosa små hjärtan kan du absolut få göra, men blanda inte in mig i nån fantasivärld där en kvinna inte reder ut ett "hårt manuellt jobb" samtidigt som hon också får vara kär.
Fast vill man ha barn får man ju göra prioriteringar. I ett friskt förhållande får ju båda föräldrarna göra det!

Klart man kan ha intressen, och jobba. Men det blir ju på en annan nivå än innan barn!

Tyvärr skriver jag detta. Om det varit ett arbete med bra löneutveckling och företagshälsovård och fackliga förtroendepersoner och texten varit annorlunda så är det möjligt att jag skrivit annorlunda men nu är det ett högriskjobb där ts redan börjar känna av kroppen.

Just nu känner jag för mer kärlek och hänsyn i världen inte mindre.

Som jag sagt tidigare i tråden: Jag är 55 år och den enda kärlek som aldrig lämnat mig och som jag aldrig har lämnat är kärleken till hästarna och till livet med dem. Jag har såhär långt levt ett fantastiskt fint liv - som även inkluderat romantisk kärlek - men hade jag fått ändra på någonting så hade det nog varit just att låta hästarna ta MER plats, inte mindre, och ännu lite oftare satt mig själv före en partners önskemål. Jag har INTE varit lycklig de perioder (som lyckligtvis varit korta) som jag har satt mina egna drömmar och önskemål åt sidan för en partners skull.

Jag tänker inte alls måla några små rosa hjärtan och säga till TS att satsa på kärleken - det får andra göra!

Och jag ÄR fullt medveten om att det är ett många gånger tufft jobb att vara beridare - men det är också TS drömjobb och inte något (tror jag) som hon lättvindigt vill kasta bort.

Tyvärr skriver jag detta. Om det varit ett arbete med bra löneutveckling och företagshälsovård och fackliga förtroendepersoner och texten varit annorlunda så är det möjligt att jag skrivit annorlunda men nu är det ett högriskjobb där ts redan börjar känna av kroppen.

Just nu känner jag för mer kärlek och hänsyn i världen inte mindre.
Fast du vet ju faktiskt inte hur TS lön eller arbetsförhållanden ser ut. Jag uppfattar det som att hon har ett vettigt jobb som beridare och med det antar jag att hon har korrekt lön med allt vad det innebär.

Med tanke på att kroppen gör ont redan efter bara 4 år på jobbet så känns inte jobbet som ett jobb du kan stanna på hur länge som helst ändå. Kan du stanna i samma bransch men annan tjänst som inte sliter så mycket på kroppen?

Det vore ju väldigt tråkigt om du väljer jobbet nu och om nåt enstaka år ändå måste sluta pga att kroppen säger stopp. Då har du varken jobbet eller kärleken.

Så frågan är väl om det verkligen är ett drömjobb för framtiden?

Med tanke på att kroppen gör ont redan efter bara 4 år på jobbet så känns inte jobbet som ett jobb du kan stanna på hur länge som helst ändå. Kan du stanna i samma bransch men annan tjänst som inte sliter så mycket på kroppen?

Det vore ju väldigt tråkigt om du väljer jobbet nu och om nåt enstaka år ändå måste sluta pga att kroppen säger stopp. Då har du varken jobbet eller kärleken.

Så frågan är väl om det verkligen är ett drömjobb för framtiden?
Oavsett yrke måste en ta hand om sin kropp allt eftersom en blir äldre😅. Det går inte att köra på som en är 22 hela livet. Tyvärr.

Mvh 45 och jobbar med hästar😅.

Oavsett yrke måste en ta hand om sin kropp allt eftersom en blir äldre😅. Det går inte att köra på som en är 22 hela livet. Tyvärr.

Mvh 45 och jobbar med hästar😅.

Jag tycker ju att det är en varningssignal att ts kropp börjar göra ont efter bara 4 år. Och att det är en faktor ts bör ta i beaktande när hon fattar sitt beslut.

Ett jobb som fungerar för person behöver inte fungera för en annan.

Bra fråga jag är så dålig på att sätta mål och veta vad jag vill.. familjen bor kvar i hemstaden och de träffar jag inte så ofta så därför vill jag också flytta hem för att få träffa dom mer. Helst vill jag ha en familj och en egen gård med hästar och eget företag så jag kan jobba med hästar hela dagarna, men det känns svårt och dyrt 😂 samtidigt som jag vill stanna kvar här pga jobbet vill jag heller inte känna att jag ska bli lämnad ensam kvar här typ
Att försöka se var man själv är i framtiden är svårt men jag tror att det är det du behöver göra nu. Beslutet att flytta eller inte flytta till din hemstad är ett stort beslut. Sätt dig i lugn och ro nånstans med en kopp kaffe? Kanske med stöd av någon nära vän du har i din nuvarande stad? Skriv ner för båda städerna. Jobb och utvecklingsmöjligheter på sikt. Beakta löneutveckling och vad kroppen håller för. Bostad. Finns det gårdar att köpa för rimligt pris? Där det går att hantera vardag med barn, jobb, respektives jobb? Tänk dig också att du bildar familj i respektive stad, två barn, tre barn? Hur ser vardagen ut då, hämta/lämna, jobba? Inte minst kanske beakta worst-case-scenario att du står själv med 2-3 barn om 5-10 år. Krasst sett spricker många relationer. Hur ser vardagen ut då, jobb, ekonomi, vardag, varannan-vecka? Ju mer du tänker nu, desto mer välgrundat blir ditt beslut. Önskar dig allt gott 🌸 ta dig tid att fundera ☕

En tidigare kollega som hade ett riktigt tufft fysiskt jobb och sedan bytte till kontor, sa att kroppen gjorde betydligt MER ont av kontorsjobb.

Nu är det ju sån tur att det finns mellanting mellan stillasittande hela dagen och tungt fysiskt arbete!

Nä, det är inte en dans på rosor att sitta vid en dator hela dagen även om många som har fysiska jobb verkar tro att vi bara sitter och letar oss.

Att försöka se var man själv är i framtiden är svårt men jag tror att det är det du behöver göra nu. Beslutet att flytta eller inte flytta till din hemstad är ett stort beslut. Sätt dig i lugn och ro nånstans med en kopp kaffe? Kanske med stöd av någon nära vän du har i din nuvarande stad? Skriv ner för båda städerna. Jobb och utvecklingsmöjligheter på sikt. Beakta löneutveckling och vad kroppen håller för. Bostad. Finns det gårdar att köpa för rimligt pris? Där det går att hantera vardag med barn, jobb, respektives jobb? Tänk dig också att du bildar familj i respektive stad, två barn, tre barn? Hur ser vardagen ut då, hämta/lämna, jobba? Inte minst kanske beakta worst-case-scenario att du står själv med 2-3 barn om 5-10 år. Krasst sett spricker många relationer. Hur ser vardagen ut då, jobb, ekonomi, vardag, varannan-vecka? Ju mer du tänker nu, desto mer välgrundat blir ditt beslut. Önskar dig allt gott 🌸 ta dig tid att fundera ☕
Det här känns generellt som ett bra råd @marreparre - kanske framförallt delen om att ta dig tid att fundera! Du måste inte fatta ett avgörande beslut exakt just nu, utan kan ta den tid du behöver. Vi är några i den här tråden som blivit kallade cyniska och att vi borde peppa till att satsa på kärleken, men jag tror lite tvärtom - det är lätt att springa iväg och fatta (kanske förhastade) beslut när man är kär och kanske inte tänkt över konsekvenserna. Så att tänka över alla konsekvenser av beslutet (eller båda besluten - lika viktigt att fundera över hur det blir om du INTE flyttar) känns som det bästa råd någon av oss kan ge!

Jag föredrar att ha en realistisk syn på relationer.
Älskar min partner och tycker han är helt fantastisk på så många vis men hästen går alltid före eftersom den kärleken är bestående till 100 %
Vår relation styrs helt av träningar, tävlingar och allt annat som rör hästen.

Jag föredrar att ha en realistisk syn på relationer.
Älskar min partner och tycker han är helt fantastisk på så många vis men hästen går alltid före eftersom den kärleken är bestående till 100 %
Vår relation styrs helt av träningar, tävlingar och allt annat som rör hästen.
Jag är glad att du hittat en relation som passar dig och ditt liv :love: Sen kan ju det som du vill kategorisera som en ”realistiskt syn” när det kommer till relationer ses som det motsatta för någon annan.

För mig går det inte att komma på ett enda jobb eller en hobby som skulle komma före mina människor. Och även om vi är bra på att uppmuntra varandras intressen hade jag definitivt ledsnat om jag upplevde att min mans hobby fick styra vår relation… jag hade kanske kallat det orealistiskt om han tänkt att vi andra skulle anpassa oss efter hans intresse till och med ;)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka